DMHorses schreef:Hoi, ik wil me hier ook graag even melden en ervaringen te delen. Wij zijn een beginnende cattery met maine coons. Vorig jaar na zorgvuldig zoeken onze 1ste poes aangeschaft en dit jaar is de 2de erbij gekomen, beide aangeschaft om ook mee te fokken.
De 1ste poes is nu bijna een jaar en ik hoop haar in het najaar te kunnen gaan dekken. Ik heb nu net haar dna resultaten binnen gekregen via VHLgenetics en het vreemde is dat ze nu aangeven bloedgroep b/b terwijl dit onmogelijk zou moeten zijn omdat moederpoes N/N heeft dus bloedgroep a. Iemand ervaring met deze test? Ik heb het via wangslijmvlies laten doen. Uiteraard ga ik nu bloed inzenden naar een ander laboratorium. Ik baal enorm van deze uitslag en zou betekenen dat ze eigenlijk voor de fok niet geschikt is daar er bij maine coons bijna geen dekkaters zijn met bloedgroep b.
Ik zou met een b/b niet willen fokken, zeker niet als eerste nest. Een eerste nest is al spannend genoeg zonder dat je nog eens de zorg van het flessen erbij hebt.
Wat zegt de fokker er nu van, ik neem aan dat je de testresultaten hebt opgevraagd?
Dit is precies de reden dat ik al mijn kittens die de fok in gaan nog laat testen op bloedgroep voordat ze verhuizen. Gewoon een snel test om dubbel zeker te zijn dat het inderdaad bloedgroep A is, of dat nou N/n is of N/b, dat maakt mij niet uit.