Hondensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:19

Licor schreef:
Wat zijn runnings en wat 2o2o?

Verschillende technieken om je hond goed en veilig de raakvlakken te laten nemen. Op het filmpje van kim zie je runnings, dus hij rent in 1x door maar raakt wel met minimaal 1 poot het gekleurde vlak onderaan.

Ik doe met elin 2on2of. Of te wel, 2 achterpoten op het vlak en twee voorpoten eraf. Zoals in dit filmpje:

Runnings is natuurlijk sneller maar met 2on2of geeft het mij wat meer tijd om op de goede positie te komen.. :o

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:20

Licor schreef:
Wat zijn runnings en wat 2o2o?

Wat Harvey doet (filmpjes hierboven) zijn runnings. Hij stopt niet op het vlak en neemt het 'rennend'.

Puk doet 2o2o (two on, two off), ze staat met 2 poten op de mat & 2 poten op het vlak. Ze valt daardoor stil en mag pas op een release commando het vlak verlaten.

[/quote]

KimD

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:24

Het is ook echt wat je zelf prettiger vind. Ik denk niet dat ik überhaupt een van mijn honden runnings aanleer, als ik zie wat er voor een werk en basis in gaat zitten. Er zijn periodes geweest dat ik er dagelijks mee bezig was.

2o2o was in een vloek en een zucht aangeleerd, alleen door niet consequent te zijn slopen er fouten in. Nu zijn we 100% consequent en is het vlak ook 100%.

Je verliest er alleen (veel) meer tijd mee. Op echt grote wedstrijden hoef je met een 2o2o niet meer te komen. Maar dat wil ik toch niet. :')

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:31

Dit is haar 5de les tot nu toe eerste keer oefenen we op bierkratjes daar worden dan de raak vlakken aangeleerd en als ze dit oppakken gaan we verder dus ze kan nu zelfstandig de kattenloop lopen en remt ook netjes af voor de raakvlak waar ik dan touch zeg en ze wacht tot ik ja zeg zodat ze verder mag. Zal binnenkort vragen of iemand filmpje maakt. Schutting zelfde manier eerst op kratjes en daarna verhogen en ook dit had zij op de juiste manier na 2 keer door. Trainer staat er nog bij voor de zekerheid maar ze doet het gewoon zelf. Enige is dat we straks het wacht moment er uit gaan halen zodat ze gelijk door gaat maar nu moet ze leren eerst rust contact en dan verder.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:32

Ahja.. 2o2o is hoe wij t ook aangeleerd gaan krijgen bij de lessen.. maar zover zijn we nog niet haha

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:35

Onze touch methode ligt gelijk aand de 2on2off

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:26

Laten we ook niet vergeten dat er op 'veel' plekken niet getraind wordt zoals op de 'echte' agility clubs en verenigingen. Ik zie veel plekken waar ze in 1 lesblok toch gewoon alle toestellen willen aanleren en door de focus op 'leuk' er niet altijd evenveel aandacht is voor iets netjes aanleren.

Ik zeg trouwens niet dat dat bij jou ook zo is hoor candalisa, maar ik zie echt nog wel dat de schutting bijvoorbeeld wordt aangeleerd door hem in les 3 al hoog te hebben en raakvlakken door herhalen maar vanzelf goed moeten gaan. Ik denk dat het goed is om dat in je achterhoofd te houden als we het hier hebben over aanleertactieken

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:39

Bonna schreef:
Laten we ook niet vergeten dat er op 'veel' plekken niet getraind wordt zoals op de 'echte' agility clubs en verenigingen. Ik zie veel plekken waar ze in 1 lesblok toch gewoon alle toestellen willen aanleren en door de focus op 'leuk' er niet altijd evenveel aandacht is voor iets netjes aanleren.

Ik zeg trouwens niet dat dat bij jou ook zo is hoor candalisa, maar ik zie echt nog wel dat de schutting bijvoorbeeld wordt aangeleerd door hem in les 3 al hoog te hebben en raakvlakken door herhalen maar vanzelf goed moeten gaan. Ik denk dat het goed is om dat in je achterhoofd te houden als we het hier hebben over aanleertactieken

Absoluut, maar ik vind wel dat het ten alle tijden(!!) veilig en correct moet gebeuren. We werken met levende dieren waar we veel van vragen wat betreft prestaties, of dit nou op hoog niveau of recreatie niveau is.

Als je als HS of trainer niet weet hoe je zoiets correct aanleert dan kun je ervoor kiezen om of op cursus te gaan of iemand uit te nodigen die de trainers de juiste techniek aanleert. Of natuurlijk geen behendigheid te geven. Je hebt als HS en als trainer wel de verantwoordelijkheid over je cursisten.

Veilige training én toestellen lijkt me prioriteit nummer 1. Want ook als ik soms zie wat er voor toestellen worden gebruikt, oi oi oi.... :n

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:10

Hierin ben ik het dan met Kim eens. Veiligheid hoort altijd voorop te staan!!

Op het moment dat je een hond over een kattenloop of Aschutting laat gaan zonder eerst een raakvlak aan te leren vind ik de veiligheid niet meer voorplop staan. Maar merk ook vaak dat mensen daar het geduld niet voor hebben..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:24

Wij doen ook niet eerst fietsen alvorens we leren kruipen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:05

Dat iets goed aangeleerd wordt betekent niet dat iets eerst “gedrild” hoeft te worden(dat zie ik ook veel bij scholen gebeuren) Wij trainen een toestel niet vaker als 2-3x per les goed dan 10-15 keer herhalen. En dat we niet meteen runnings gaan aanleren zegt niks over het feit dat we het niet “goed” aanleren. Ik loop al 30 jaar mee in de hondensport en veel “foute” hondenscholen en instructeurs gezien dus ik blijf daar echt wel van weg. Wij zijn ook veel met techniek bezig waar zetten we onze voeten neer hoe moeten we die bocht maken hoe kunnen we de hond het beste begeleiden ipv een kip zonder kop een parcours rond gaan rennen. De groepen zijn nu zo samen gesteld dat de honden die het snel op pakken samen staan toevallig zijn het beide Aussies dus alles wordt op hun kunnen opgesteld.
Veiligheid staat voorop maar ik vind ook dat ze plezier erin moet hebben en houden.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:38

Ik bedoelde jou ook echt niet persoonlijk hoor Candalisa!
En ik ben het helemaal met je eens hoor Kim. Ik denk alleen dat cursisten daar niet meteen iets kan kunnen doen. Toen ik begon met agility was het voor mij ook allemaal nieuw en ik wilde gewoon iets leuks doen met mijn hond. Pas later realiseerde ik mij dat het zoveel beter had gekunt.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:41

Dat vond ik ook lastig.. en ik heb me echt wel goed ingelezen en gezocht naar een school waar ook wedstrijdlopers waren en toch vond ik t lastig.. uiteindelijk maar naar KC weert gegaan onder t mom van dan kan ik iig met de behendigheid beginnen en dan zie ik daarna wel.. en toen kreeg ik van jullie de tip voor blue spirit.. daar was ik heel blij mee want nu weet ik gewoon dat ik echt een goede basis krijg en dat vind ik wel heel fijn

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:04

Bonna schreef:
Ik bedoelde jou ook echt niet persoonlijk hoor Candalisa!
En ik ben het helemaal met je eens hoor Kim. Ik denk alleen dat cursisten daar niet meteen iets kan kunnen doen. Toen ik begon met agility was het voor mij ook allemaal nieuw en ik wilde gewoon iets leuks doen met mijn hond. Pas later realiseerde ik mij dat het zoveel beter had gekunt.

Dat is bij mij zeker ook zo geweest. Maar ook niemand die mij vertelde dat het anders / beter kon. Daar kwamen we achter toen we wedstrijden gingen lopen en daar nieuwe contacten kregen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:38

Onze training van gisterenavond. *\o/*

Puk, ze was zo knap! _O_

Harvey, ook heel knap, zeker met zo'n slordige handler zo nu en dan. ~~}>

En de runnings van Harvey, Kay mocht de schutting op zich nemen maar je ziet direct waarom het zo lastig is voor hun als team. Kay loopt alsof hij op eieren loopt met een keutel in de broek. :')

Na enig aandringen was hij iets meet gaan 'ontspannen'.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:39

Even “anders” sporten meeuwen achterna gaan :wow:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:12

Op de 2e foto lijkt het net een corgi!

Lekker zo op t strand. Ben jaloers!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:15

JesdaJinn schreef:
Op de 2e foto lijkt het net een corgi!

Lekker zo op t strand. Ben jaloers!

Anders ik wel! Ik wil ook strand! <3

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:22

Heeft er iemand tips/wat dan ook om de 'om/out' goed te oefenen.
Vanmorgen super met Jinn getraind alleen de om ging zo ontzettend mis en hoe vaker ik t deed hoe verkeerder het ging dus ben er mee gekapt, alleen nu wil ik thuis graag oefenen :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:47

JesdaJinn schreef:
Vanmorgen super met Jinn getraind alleen de om ging zo ontzettend mis en hoe vaker ik t deed hoe verkeerder het ging dus ben er mee gekapt, alleen nu wil ik thuis graag oefenen :P

Wat heb je thuis tot je beschikking?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:23

KimD schreef:
JesdaJinn schreef:

5 sprongen. 2 tunnels, paaltjes

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:24

KimD schreef:
JesdaJinn schreef:

5 sprongen. 2 tunnels, paaltjes

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 07:46

Dan zou je een sprong - tunnel - sprong kunnen zetten. "Om" eventueel in combi met een pion voor een mooie bocht, tunnel, eventueel eerst gewoon de sprong van voren, tunnel, belonen. Of eerst los de 'om' belonen, afhankelijk van hoe lastig Jinn het vind. :j

Voor de liefhebbers die het niet erg vinden om te rijden. 9, 10 & 11 oktober is Max weer bij High Five voor (inhaal) seminar maar door de nieuwe datum zijn er afmeldingen, er is nog plaats!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:44

Had me dat gisteren even gevraagd, had ik het je kunnen laten zien ;)
Maar gaat het er om dat ze de sprong niet voorbij wil, of komt ze er niet terug overheen?
Mij is verteld en zo heb ik het Roetsj dus ook geleerd, dat je eert de hond moet leren de sprong voorbij te gaan. Dit kun je aanleren, door de bij de vleugel (aan de kant dat je er voorbij wil) te gaan staan en de hond er langs op te laten gaan en erachter te belonen. Doet de hond dat, dan ga je pas terugvragen over de sprong heen en dan daar belonen. Daarna ga je pas afstand op posities vergroten/verplaatsen. Wij zijn inmiddels nu zover dat ik net voor de 1e vleugel kan staan en dan een om om de andere vleugel kan vragen.

Oh ja, de filmpjes van gisteren... Tja een mens maakt fouten ;) En ik kon nu merken hoe gevoelig mijn hondje al reageert. En een beetje concentratieverlies bij het VP, wat resulteerde in bij de ringwerker op schoot klimmen van Roetsj :o Tempo lag er ook een beetje uit door die inschattingsfout op 3, maar al met al heel tevreden.
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 8322073087

Nu al zin in de volgende keer :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:09

Het begrip om zit er niet in. Als ik naast de vleugel sta en laat hem komen en doe om gaat ie wel. Doe ik 10cm naar achter, vlucht ie tussen mij en de vleugel in en springt hem van de verkeerde kant.
Ik moet eigenlijk de afstand opschroeven.
Als ik er 3 meter voor sta en zeg om dat ie dan ook om gaat.
Moet in stapjes, snap ik maar dit is voorbeeld