Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 09:31

Ik vind genetica zó interessant! Al kan ik het soms zelf ook even niet meer volgen _O-

Kennen jullie haar nog?
Kleine Halo, inmiddels alweer bijna anderhalf jaar oud!
Nooit gedacht dat ze dat zou halen maar ze doet het super!
Het enige wat je aan haar ziet is dat ze iets kleiner is als de rest, maar verder merk je niets aan haar :)
Volgens de vogelarts is ze momenteel kerngezond (al heeft ze natuurlijk wel een hartprobleem).
Hij vindt het nog steeds verbazingwekkend dat ze het heeft gered, maar ze heeft echt vanaf het begin af aan keihard gevochten :+:

Heerlijk kroelen <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:32

Die vind ik echt super mooi getekend!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:32

Ze is werkelijkwaar prachtig! En inderdaad wonderbaarlijk dat ze het heeft gered!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:43

Evelien4 schreef:
hmm.. hoe kan je dan 'verklaren' dat mijn vosmerrie met een bruine hengst gedekt is en er een vosmerrie uit komt.. dan is dit geval de vos wel dominant :)

Je hebt een vos gekregen omdat die bruine hengst onzichtbaar (recessief!) vos bij zich droeg. Jouw vosmerrie geeft altijd vos door, die hengst heeft ook z'n vosgen doorgegeven, en dan krijg je een veulen met 2x vosgen die dan dús zichtbaar vos is.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:58

Ik lees al vanaf het begin mee en meestal stellen andere mensen mijn vragen, maar nu zat ik me af te vragen hoe het met de 'romance' tussen Pyriet en Halo gaat?

En compliment voor jou Cayenne, ik had niets met vogels, hoewel wij vroeger thuis een volière hadden en ook wel altijd een vogel binnen, maar door jouw enthousiasme en je liefdevolle manier van schrijven volg ik nu dus 2 vogeltopics (ook die van Mango). Ontzettend leuk om te lezen en te leren!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 10:00

Sorry, deze wilde ik nog even delen :')
Voor de mensen die bekend zijn met de televisieserie 'Allo 'Allo; dan weten jullie vast wel waarom we Brandi geregeld 'Von Smallhausen' noemen :')

Hij loopt net zo als Von Smallhausen (die altijd heel aanstellerig met één been trok tijdens zijn marcheren achter Herr Flick aan :D ).
Brandi doet precies hetzelfde wanneer hij zich aan het uitsloven is _O-
(En nee, hij mankeert niets, maar dit is gewoon zijn manier van macho lopen _O- )

De helft van de vogels die op de grond zaten is trouwens niet tam, maar ze zijn wel enorm nieuwsgierig en als het baasje op de grond zit is dat heel interessant :+

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:16

Ibbel schreef:
Evelien4 schreef:
hmm.. hoe kan je dan 'verklaren' dat mijn vosmerrie met een bruine hengst gedekt is en er een vosmerrie uit komt.. dan is dit geval de vos wel dominant :)

Je hebt een vos gekregen omdat die bruine hengst onzichtbaar (recessief!) vos bij zich droeg. Jouw vosmerrie geeft altijd vos door, die hengst heeft ook z'n vosgen doorgegeven, en dan krijg je een veulen met 2x vosgen die dan dús zichtbaar vos is.

aaah oke, thanks!

ooeeh Halo is ook wel heel gaaf qua kleuren! jeetje ik heb geen voorkeuren meer hahaa!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:45

Hahahaha von Smallhausen inderdaad! _O-

En jeeeeetje ik vind witmasker met bronze fallow wel echt super mooi zeg. Maar volgens mij vind ik gewoon de bronze fallow tekening erg mooi. :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:40

20000€ voor een vogel ?! 8)7

Ha! Dan had ik haar, Halo, herkend in je andere topic! Ze is werkelijk prachtig. Nog eens chapeau voor jou hoor. Jij hebt haar echt alle kansen gegeven en kijk nou :wow:

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 15:20

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:44

wow, die zijn ook gaaf zeg! maar wat is dat veel geld voor een vogel. voornamelijk dus door de kleur?

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:48

Nou ben ik geen kenner en het kan aan de foto liggen, maar die helemaal blauwe die zit niet zo heel mooi in de veren lijkt het wel...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:45

In Amerika gaan ze sowieso iets te veel los met sommige dingen en dit is er één van. :')

Die helemaal blauwe heeft inderdaad deels afgebeten veren, dat kan hij zelf hebben gedaan uit frustratie (het is tenslotte een papegaai-achtige...) of kooigenootjes hebben het gedaan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:54

Het enige waar je bij de vogelgenetica om moet denken is dat, anders bij zoogdieren bv, mannelijke dieren ZZ (xx bij zoogdieren) zijn en de vrouwelijke vogels ZW (xy bij zoogdieren).

Gaaf topic dit! Een van de redenen dat ik het volg is de interesse in kleurgenetica :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:00

Ja alleen bij zoogdieren zijn de xx-en de vrouwtjes en de xy-en de mannetjes, en dat is dus het verschil waar je op moet letten. :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 11:06

Ja, die belachelijke prijzen zijn echt vanwege de kleur.
Ter vergelijking: Ik heb Mango voor 750 euro gekocht, en dat is dan een 'gewone' edelpapegaai.
Maar wel een superleukerd <3

In Amerika verklaren ze ons voor gek dat een tamme DNA geteste valk voor ongeveer 50 euro weg gaat. Daar betalen ze er zo honderden euries voor :=

Het is een koude nacht geweest! Ik heb ze bewust nog niet veel gestoord vandaag, alleen even gekeken of alles nog leefde en toen snel de nestblokken weer dicht om de warmte binnen te houden.
Straks even beter kijken en als het lukt wat foto's maken :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:40

Ja 't was echt koud inderdaad, mijn konijnen snapten het ook even niet... :')
Gelukkig is alles nog ok!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 17:37

Ze groeien allemaal heel goed!
Helaas zijn de ouders weer broeds en gaan ze dan soms plukken omdat ze de kleintjes willen motiveren uit het nest te gaan zodat ze nieuwe eitjes erin kunnen leggen. Dat gaat niet gebeuren :+ Maar helaas worden de babies dus wel wat geplukt.
Gelukkig groeit dat wel weer aan! <3

De jongste uit het nest van Marabi en Dainty
Afbeelding

En de één na jongste van Mégan en Daiquiri.
Ik zie volgens mij een rood lensje in het oog, dus dat betekent cinnamon bonte witmasker! *\o/* *\o/*
Afbeelding

En het volledige nest van Marabi en Dainty, nog steeds geen grijs bij de oudste twee en de jongste twee hebben het grijze bontpatroon heel mooi getekend! <3 <3 <3
Afbeelding

Ik ben zo trots op alle kleintjes en ouders <3

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:42

Die eigenwijze bekkies. <3

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:00

Hahaha, met hun donsje vond ik ze er om een of andere reden toch schattiger uitzien haha. Lijkt nu best wel een beetje raar. Hoe lang blijven ze normaal gesproken in het nest? En als ze eruit gaan, zorgen de ouders buiten het nest ook nog voor de jongen?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:01

Ze worden elke dag een beetje knapper!

Maar hoe los je dat nou op met de broedse ouders dan? Want die willen ze het nest uit hebben dus, maar jij wilt dat niet. Hoe pak je dit dan aan?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 18:07

De broedsheid gaat meestal vanzelf weer voorbij. En als ze eitjes gaan leggen zal het eerste ei pas over een week of 2 komen dus dan zijn de jongen alweer een stuk ouder. Eventuele eitjes vervang ik dan door nepeitjes en als alle babies uit het nest zijn haal ik de broedblokken weg. Dat werkt hier altijd prima.

Buiten het nest blijven ze gelukkig goed voeren :j Bij Marabi en Dainty worden ze wat erger geplukt, dus ik hou het goed in de gaten. Meestal stoppen ze daar mee zodra de jongen uit het nest gaan. De jongen springen meestal uit het nest rond de vijfde week :j Zodra alle veren uitgerold zijn gaan ze flapperen in het nest om de vleugelspieren te trainen en daarna worden ze steeds nieuwsgieriger en springen er uiteindelijk uit :D

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:09

Interessante stof, fokkerij bij vogels. Als de jongen van Marabi en Dainty té erg geplukt worden, haal ze er dan eerder uit?

Vijf weken, wanneer zijn ze dat ongeveer? Ben qua data de tel eventjes kwijt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 18:16

Als ze echt tot bloedens toe open liggen, dan kan ik tijdelijk de ouder weghalen waarvan ik vermoed dat die plukt (ik weet dat het bij Marabi en Dainty vooral Dainty is, bij het andere nest weet ik het nog niet), maar de ouders voeren erg goed en het is voor zowel hen als de jongen goed om gewoon bij elkaar te blijven.
Voor nu is het puur cosmetisch, maar dat groeit wel weer aan.

De oudste drie zijn momenteel 16 dagen oud :j