'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:58

Wisten jullie trouwens dat het strafbaar is je katten wilde dieren te laten vangen :)?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:00

Geldt ook voor honden, btw.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:09

Ik ben tegen een verplichte chip, voor een overlastbeperking/losloopbeperking.

Imo erg eenvoudig: Alles wat losloopt wegvangen en naar het gemeentelijk asiel.
Gechipt dan kontakt met eigenaar; kan het huisdier ophalen á 150 Euro. Niet ophalen, dan 300 Euro en na 14 dagen inslapen.
Geen chip, dan na 14 dagen inslapen.
OPGELOST!!!

Ik woon erg buiten :D op een ecologisch verantwoorde boerderij. HEEL veel muizen en ratten. Dus ook van alles wat die eet, vooral slangen. Ook hééél grote spinnen zoals Lycosa tarantula
De slangen en kippen zijn de beste opruimers in de hooi- en stro opslag.

Muizen komen ook in de boerderij dus jaarlijks ook een slang in huis en vorige week een tarantula. Práchtig. Gewoon pakken en buiten zetten.
De muizen in huis vang/dood ik trouwens zelf want de katten .... waardeloze luiwammessen.

Ook de honden ruimen meer muizen en ratten op dan de katten; die zijn liever lui op de patio met kattenbrokjes in de buik dan moe bij de stallen op een lege maag.
Hou verder de ratten ook zelf binnen de perken.

Geen van de katten is gechipt en geen gaat naar de buren.
Komen wel vreemde katten naar ons. Prima als ze in de opslag jagen, niet op de patio.

Idem honden.
Verwilderde katten en honden worden weggevangen en/of afgeschoten.
Richten veel schade aan het wild aan.
Dat vangen/schieten is simpelweg milieubeheer +:)+

Ook laten die verwilderde huisdieren de kippen niet met rust. Tegen vossen sluiten we de kippen op doch de katten/honden komen ook overdag.
Bellen we de gemeente: ´Heb je bij de buren gevraagd? Ok, heb nu geen tijd. Heb je een geweer? Schiet dan maar af, ander kom ik morgen.´

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:16

nontie schreef:
Moet ik belasting gaan betalen voor mijn kat? Prima.
Mijn tuin afzetten omdat een buur er last van heeft? Dan prima, maar zolang ik geen klachten heb mogen mijn poekies lekker vrij rondlopen.

Zo sta ik er ook in, vind het allemaal best. Van de 7 komen er 2 ook buiten de tuin, nog nooit klachten over gehad.
Wél wens ik handhaving veel succes met het vangen van deze 2 katten om te achterhalen waar ze wonen. Denk wel dat dit voor een grote groep een reden gaat zijn om niet te chippen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:47

_San87_ schreef:
Wisten jullie trouwens dat het strafbaar is je katten wilde dieren te laten vangen :)?

Serieus, is dat ergens vastgelegd?
Ik zou wel eens willen weten of die wet ooit bekrachtigd is.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:50

TinGu schreef:
_Micha_ schreef:
mbt tot het bespreken met de eigenaren, helaas laten de katten hier geen vlaggetje in hun drol achter en als ze snachts zitten te krijsen roepen ze niet ook even hun adres.

Waar betreft het chippen en castreren kan ik het alleen maar eens zijn met je.

Geen idee hoe dat in andere dorpen/steden gaat, maar is er geen nextdoor bij jullie waar je dit soort dingen op kan zetten? Dus bijvoorbeeld "bij mij in de tuin loopt steeds .... kat, iemand die weet waar deze bij hoort?"

Ik zie ze niet eens :)) Ik zie alleen de drol.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:55

Dat is hier ook niet. De kat van de buren ken ik inmiddels omdat ik die daar regelmatig gevoerd zie worden (buiten, want zelfs zij willen ze niet binnen kennelijk? :? ) Maar de rest wat hier loopt weet ik niet van waar ze komen. Van eentje vermoed ik nog steeds dat die eigenlijk niet buiten hoort maar dat ze ontsnapt is. (is een langharig dier dat er altijd wat verloren uit ziet. Die loopt ook alleen langs de straat. Komt niet in de tuin, maar je komt ook niet bij hem of haar in de buurt. Anders had ik die al lang eens naar de DA gebracht om te kijken voor een chip want ik geloof aan het gedrag echt niet dat die kat "gewoon" buiten loopt.).
Vooral die van de rechtstreekse buren is erg irritant maar de buren vinden dat we er maar mee moeten leven. :x

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:00

zimbabwe schreef:
Wat een agressieve reacties zie ik hier voorbijkomen. Ik begrijp niet zo goed wat het punt is. Als je in een woonwijk woont, kun je van een aantal dingen op aan: er rijden auto's, in iedere straat woont een buurjongen die aan auto's of aan brommers sleutelt, er woont een duivenmelker, er is altijd iemand die zijn caravan een half jaar ergens in de weg heeft staan, honden poepen op plekken waar het niet hoort en het wordt niet altijd opgeruimd, kinderen maken herrie, de krantenjongen die om 6.00u komt rijdt op een brommer die veel herrie maakt, er staat een lantaarnpaal vlak voor je slaapkamerraam, er is altijd iemand ie te hard door de straat scheurt met zijn auto, er is een stel die te laat te hard de radio aan heeft in de tuin, er is altijd wel een buurman de de sneeuw al opgeruimd heeft voordat het er ligt, er is iemand die zijn tuin niet netjes onderhoud en er lopen katten in de buurt en er zijn blaffende honden.
In een buurt leven betekend dat je verdraagzaam moet zijn naar dingen die je niet per definitie aanstaan: dat heet verdraagzaamheid. Bij erge overlast zoek je het dialoog en ga je kijken of er een oplossing te bedenken valt. Rigoureus katten gaan vergiftigen of afschieten heeft niets met verdraagzaamheid te maken.
Wil je niet samenleven, zul je niet in een wijk moeten gaan wonen. Ik kan je echter garanderen dat een plek buitenaf ook niet zonder ergernissen gaat: blaffende koeien onder je slaapkamerraam, vliegen, mestlucht, ratten en een koekoek met geldingsdrang zijn ook geen pretje.
Mens erger je niet zou ik zeggen!

Helemaal met je eens! Sommige dingen hou je gewoon niet tegen :)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:02

Ofja ik zie wel katten lopen, veel zelfs maar niet als ze in m'n tuin poepen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:05

Kuggur schreef:
_San87_ schreef:

In de flora en fauna wet stond een artikel dat je dier (soort niet nader benoemt) geen wilde dieren mag vangen. Waar het staat in de nieuwe natuurwet weet ik niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:07

fransje23 schreef:
In de flora en fauna wet stond een artikel dat je dier (soort niet nader benoemt) geen wilde dieren mag vangen. Waar het staat in de nieuwe natuurwet weet ik niet.

Klopt.
Stond ook wat over in de Jachtwet.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:07

Lijkt me logisch gezien je ook niets uit het bos mag meenemen. Maar ik geloof niet dat dit ooit gehandhaafd wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:11

Mijn kat loopt ook gewoon buiten, uur of twee per dag. Heb geen kattenluikje dus weet wel wanneer en hoelang. Meneer is 16 jaar geleden gecastreerd, gechipt etc.
Heb in al die jaren nooit een klacht gehad en heel veel mensen uit de buurt weten dat deze kat van mij is.
Daarbij is onze buurt erg groen, gemeentegroen niet alleen tuinen.

Waarom zou ik deze kat die echt graag buiten wil, binnen houden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:12

Ik denk dat jagers ze tegenwoordig in België zelfs mogen afschieten op voorwaarde dat ze geen tekenen vertonen dat ze "in eigendom" zijn van iemand. (dus in de praktijk een halsbandje ofzo.).
Ik denk, als het al niet terug af geschaft is, dat ze op verwilderde katten mogen schieten of hebben mogen schieten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:19

Ayasha schreef:
Ik denk dat jagers ze tegenwoordig in België zelfs mogen afschieten op voorwaarde dat ze geen tekenen vertonen dat ze "in eigendom" zijn van iemand. (dus in de praktijk een halsbandje ofzo.).
Ik denk, als het al niet terug af geschaft is, dat ze op verwilderde katten mogen schieten of hebben mogen schieten.

Hier ook.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:19

Echwel schreef:
Dan nog vind ik gedomesticeerd dieren vergelijken met wilde dieren heel apart.

Wat is een kat nou?
Gedomesticeerd of wild?

Want naar mijn mening gedomesticeerd, maar volgens de bokkers hier mag je ze niet vergelijken met een hond want een kat is een roofdier/jager/wild dier...
Maar de vergelijking met een slang mag dus ook niet want dan is de kat weer gedomesticeerd?

Ik raak echt verward van deze tegenstellingen :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:23

M_D_H schreef:
Echwel schreef:
Dan nog vind ik gedomesticeerd dieren vergelijken met wilde dieren heel apart.

Wat is een kat nou?
Gedomesticeerd of wild?

Want naar mijn mening gedomesticeerd, maar volgens de bokkers hier mag je ze niet vergelijken met een hond want een kat is een roofdier/jager/wild dier...
Maar de vergelijking met een slang mag dus ook niet want dan is de kat weer gedomesticeerd?

Ik raak echt verward van deze tegenstellingen :+

Wederom heel eenvoudig.
Een loslopende ´huis´kat is faunavervalsing en ecologisch schadelijk. Ook in verstedelijkte gebieden want ook dat is een ecosysteem en katten horen geen vogeltjes te doden voor hun lol. Dat is ook ethisch niet te verdedigen. Een belletje om is het minste; liefs van 500 gram of zo ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:30

Voor mij os het ook heel simpel HC.
Gedomesticeerd dus hoort het dier in je huis en tuin (Die van de eigenaar van het dier dan he).

Maar katteneigenaren hebben nogal een identiteitscrisis lijkt het wel :+
Wel eigenaar, geen eigenaar, wel personeel, geen personeel, wel verantwoordelijk, niet verantwoordelijk, wel een wild dier, een gedomesticeerd dier...

Met zoveel keuzes wordt het er allemaal niet makkelijker op :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:32

nah ja de oplossing om dit probleem op te lossen is niet zo heel moeilijk hoor...

elke gemeente stelt kattenvangers/meppers in,deze mogen elke loslopende kat vangen,en naar een asiel brengen > gechipt = eigenaar bekend welke hem op kan halen tegen een boete,de rest euthanaseren of als er vraag naar is > herplaatsen.

moet je eens zien hoe snel katten prima op eigen terrein kunnen blijven...ook het aantal oeps kittens zal drastisch afnemen en daarmee de algehele overlast van katten :)

zoiets wat ze voorheen ook met hondenprobleem hebben gedaan,en zie het heeft gewerkt :j

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:33

_San87_ schreef:

Dus voor het vangen van muizen en ratten door je kat kan iemand een boete krijgen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:38

emil01 schreef:
_San87_ schreef:

Dus voor het vangen van muizen en ratten door je kat kan iemand een boete krijgen?

Ja en nee.
Hangt er van af.
Er is een onderscheidt mbt waar en ook of het ´schadelijke´* soorten zijn. Niet elke muis of rat is zomaar een muis of rat.
Verder is wel elke muis en rat een deel van een ecosysteem en voedsel voor een ander dier in dat ecosysteem.
Een huiskat wordt door diens eigenaar gevoerd. Indien niet dan is die strafbaar wegens verwaarlozing.

* dit is een inmiddels achterhaalde, politiek incorrecte term.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:48

M_D_H schreef:
Voor mij os het ook heel simpel HC.
Gedomesticeerd dus hoort het dier in je huis en tuin (Die van de eigenaar van het dier dan he).

Maar katteneigenaren hebben nogal een identiteitscrisis lijkt het wel :+
Wel eigenaar, geen eigenaar, wel personeel, geen personeel, wel verantwoordelijk, niet verantwoordelijk, wel een wild dier, een gedomesticeerd dier...

Met zoveel keuzes wordt het er allemaal niet makkelijker op :+

Wettelijk gezien ben ik eigenaar, in de ogen van de katten ben ik personeel.
Naar mijn mening ben ik verantwoordelijk als mijn kat schade toebrengt of overlast veroorzaakt.
Of een kat wel of niet gedomesticeerd is maakt hierbij geen reet uit, ik heb besloten om een kat (of in mijn geval 4) in huis te halen dus ik ben verantwoordelijk voor wat zij al dan niet uitvreten.
Daarbij boeit het niet of het een hond is, een konijn, een kip, een arend, een olifant of een haai: mijn dier dus mijn verantwoordelijkheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:51

Kuggur schreef:
_San87_ schreef:

Was altijd vastgelegd in de flora- en faunawet. Maar ik kan t helaas niet meer terug vinden.

Beschouw mijn opmerking derhalve ook maar als niet gezegd.

Wat ik wel vond stelt me heel erg teleur, want het is wettelijk nergens vastgelegd wat een kat wel, of eigenlijk vooral niet, mag. Katten staan buiten de wet. Zelfs jurisprudentie bevestigt dat...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:51

emil01 schreef:
_San87_ schreef:

*zucht*
Als jouw kat zó selectief jaagt dat ie louter en alleen huismuizen en ratten vangt mag dat zonder boete.
Maar bij geen enkele kat blijft het daarbij, en worden er ook beschermde (en zeer nuttige!) dieren gevangen zoals spitsmuizen, kikkers, padden, vleermuizen en allerlei soorten vogels, kortom, alles wat een kat maar tegenkomt, en waarvan sommige soorten zelfs op de rode lijst staan. Als mens zou je een dikke boete krijgen, juist omdat sommige soorten zwak staan qua aantallen in Nederland en België, maar een kat vangt alles ongeacht de rode lijst. :\

In plaats van boetes lopen loslopende katten in natuurgebieden trouwens meer kans op afgeschoten worden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:53

En dat maakt dus dat je kat maf inbreken in het huis, daar schade mag aanbrengen en de huisdieren daar mag vermoorden zonder dat de eigenaar daar op aan te spreken is?

Hmm... Als een kat te trainen is kan je een kat dus gebruiken als een legitieme inbreker :)* <<)