Molossers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:03

Wat wordt er overdag zoal gedaan met haar?

Dat sloopgedrag herken ik ook wel, dit bleek bij Zenna verveling te zijn, niet genoeg uitdaging, ook kwam erbij dat ze binnen plastte en poepte, terwijl ze dan 30 min van te voren nog uit was geweest.

We doen nu elke dag 1 of 2x hersenspelletjes, nog geen 10 min per keer. Elke keer doe ik wat anders, snuffelmat, lekkers verstoppen, lekkers uitstrooien binnen of buiten, een bal met papiersnippers of papierproppen met lekkers ertussen. Sindsdien is het droog en niets meer gesloopt.

Wil niet zeggen dat dit voor jullie ook een oplossing is, maar je kunt het altijd proberen.

Hoe oud is je dochter?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:20

Snuffelmat hebben we ook ingevoerd inderdaad (ben ik best nog een tijd mee bezig geweest om te knopen :P ).
We proberen het zo te regelen dat ze de helft van haar portie brokken moet zoeken of "verdienen".

's ochtends een rondje van een halfuur, 's avonds hangt af van het weer. Ze vindt regen ver-schik-ke-lijk, en wij zien er het nut niet van om haar te dwingen om toch langer mee te gaan. Dat varieert dus tussen 10 minuten als het giet, en een dik uur als het kan.
Ik ben meestal rond de middag al terug thuis, soms iets later als ik eerst nog boodschappen ga doen oid. Maar ik durf niet naar buiten met haar. Wij doen dus een paar oefeningen voor brokken, en spelen wat met een touw/balletje/piepspeeltje. Niet echt een vast schema, gewoon zoals het uitkomt, meestal een paar keer een minuut of 10.

Het is overigens altijd op deze manier gegaan, dus daar geen plotse verandering die haar verandering in gedrag kan verklaren.

Dochtertje is 15 maanden, en begint dus een mensje te worden ipv iets dat alleen maar ligt/zit en af en toe wat lawaai maakt. De verandering in gedrag naar haar toe, koppelen we wel daar aan.

Ik weet dat de meningen verdeeld zijn als het over jaloesie gaat bij honden, maar daar lijkt het wel heel erg op. Ze reageert in elk geval hetzelfde naar mijn dochter als ze aandacht van papa vraagt, dan dat ze altijd naar mij toe heeft gehad: fysiek ertussen proberen wringen en wegduwen, al dan niet met een zeldzame grom erbij.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:21

Heel veel sterkte Kimmie!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:54

Dat onderstaande klinkt exact als die herplaatser waar we laatst zijn wezen kijken. Ook een reden dat ik het niet aandurfde. Wij hebben nog geen kids, maar ik wil niets liever dan mijn honden te kunnen betrekken bij onze eventuele kids.

Dus het stukje hond-kind training kan ik weinig tips over geven. Is de hond wel vanaf het begin al betrokken geweest bij de kleine?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:10

Ligt eraan wat je onder "betrokken" verstaat. Apporteren doet ze niet, dus spullen brengen is niet van toepassingen.
Komen snuffelen of kijken waarmee we bezig zijn mag altijd, druk doen mag nooit, want ze is gewoon te lomp en zich te weinig bewust van haar omvang.
Dochtertje is in het begin heel vaak mee gaan wandelen, en zit ook regelmatig op de arm als we voeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:52

Ik begrijp dat je dat ertussen wringen in het begin hebt genegeerd, dat is ws een deel van het probleem. Want hoe langer je dat toestaat, hoe meer moeite je hebt om het uiteindelijk weer af te leren.
Als ik jou was zou ik de wandelingen vervangen door iets met hogere activiteit; bv naast de fiets lopen. Gentle leader om voor de controle en een flink stuk fietsen, dat kun je dan ook tussen de middag doen. En ik zou het zover doorvoeren dat je een dag kiest dat je goed de tijd hebt, haar dan fysiek even heel goed uitput en meteen daarna zoveel mogelijk situatie's uitlokt waarbij ze normaal over de schreef gaat.
Ik zou zeggen buigen of barsten, ofwel ze schikt zich erin, ofwel ik zou haar herplaatsen. Met een klein ukje erbij wil je geen risico lopen en persoonlijk zou ik het ook niet accepteren als de hond mijn gezag niet aanneemt.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:11

Anneliesdj: ik durf niet met haar naar buiten, en gezien haar felle reactie op andere honden zou het ook voor mijn man niet verantwoord zijn om te fietsen.
Ze heeft helaas geleerd dat ze groot en sterk was, vóór ze heeft geleerd om mee te lopen aan de lijn. Ook van gentle leader en andere gelijkaardige dingen, of tuigjes met bevesiging op de borst of slipkettingen is ze niet onder de indruk, ze sleurt er gewoon doorheen als ze naar een andere hond wil.

Mijn interactie met haar zal dus in de woonkamer moeten gebeuren, en veel verder dan spelen en een beetje gehoorzaamheid geraak ik niet qua inspiratie.

Reacties uitlokken hebben we met de therapeut gedaan, en het stomme is dat ze dan toch anders reageerde dan we intussen gewend zijn. We hadden onze "oude", rustige hond plots terug ipv de huidige, dus het kán wel. Het komt er gewoon niet meer uit, en we weten niet hoe dat komt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:34

Hier is vrij makkelijk op te trainen bakkabouter. Hier ook 1 die mij omver trok als we een andere hond tegenkwamen. Binnen 1 week was het eruit getraind.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 15:09

Ach jeetje.. wat verschrikkelijk Kimmie. Heel sterkte met het verdriet en gemis

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:51

HorseTopShop schreef:
Hier is vrij makkelijk op te trainen bakkabouter. Hier ook 1 die mij omver trok als we een andere hond tegenkwamen. Binnen 1 week was het eruit getraind.

Hoe hebben jullie dit gedaan HTS? :)

Ik ben het in het laatste stukje idd eens met Annelies, geen risico lopen ivm de kleine.

Jullie gedragstherapeut, kijkt deze ook naar jullie gemoedstoestand?

Zodra mijn trainster ziet of merkt dat ik gespannen ben, pakt ze de lijn over, omdat ik dit direct doorgeef aan Zenna.

Ik schrik bijvoorbeeld als ik een andere hond zie. En ga nu dus regelmatig met andere mensen mee wandelen zonder Zenna, puur voor mezelf om die 'schrik' eruit te krijgen. Ik ben niet bang voor honden, verre van, maar ik schrik omdat ik weet wat Zenna gaat doen.

Gister toevallig met mijn trainster een hond op afstand gehad, ik bleef kalm voor het eerst sinds lange tijd, gevolg ; Zenna die minder heftig dan normaal uit haar plaat gaat en ze herstelde 2x zo snel.

Zodra de hond uit zicht was stond ze bij me.

Succes voor mij dus, hierdoor word ik steeds minder onzeker en ga ik dus relaxer met Zenna om.

Voor wij zijn waar we moeten zijn, zijn we zo een jaar verder.

Ga eens kijken of ik ons verhaal hier ergens kan posten. Heb ik een tijd terug geschreven voor de nieuwsbrief van de hondenschool!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:43

bakkabouter schreef:
Anneliesdj: ik durf niet met haar naar buiten, en gezien haar felle reactie op andere honden zou het ook voor mijn man niet verantwoord zijn om te fietsen.
Ze heeft helaas geleerd dat ze groot en sterk was, vóór ze heeft geleerd om mee te lopen aan de lijn. Ook van gentle leader en andere gelijkaardige dingen, of tuigjes met bevesiging op de borst of slipkettingen is ze niet onder de indruk, ze sleurt er gewoon doorheen als ze naar een andere hond wil.

Mijn interactie met haar zal dus in de woonkamer moeten gebeuren, en veel verder dan spelen en een beetje gehoorzaamheid geraak ik niet qua inspiratie.

Reacties uitlokken hebben we met de therapeut gedaan, en het stomme is dat ze dan toch anders reageerde dan we intussen gewend zijn. We hadden onze "oude", rustige hond plots terug ipv de huidige, dus het kán wel. Het komt er gewoon niet meer uit, en we weten niet hoe dat komt.

En toch is naar mijn mening beweging geven en haar moe maken het eerste waar je mee zou moeten beginnen en ook de enige manier waarop je het (in deze situatie) nog van haar kunt winnen. Een gentle leader is een handig middel en mits je goed anticipeert kun je daarmee echt wel sterker zijn. Grootste probleem is dat je je niet niet laten afschrikken door haar formaat en wat ze in het verleden heeft gedaan.
Als de hond rent kun je ze makkelijker onder controle houden en zijn ze sneller uit balans, dat is echt alleen in je voordeel.
Anyway linksom of rechtsom, je moet net haar naar buiten want in je huiskamer ga je dit niet oplossen.

Ik ben een beetje bot misschien, sorry, ik bedoel het goed ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:56

Ik zit op de tablet dus een quote is teveel gedoe.

Iedere keer als ik een andere hond aan zag komen, liet ik die van mij zitten. Klik-->koekje. En nog voordat hij op kon staan: klik-->koekje
Nog voordat zijn aandacht bij mij weg ging: klik-->koekje

Het gedrag voor zijn. De hond belonen voordat hij de fout in gaat. Dus belonen voor het goede gedrag.

Als ik nu twijfel over wat hij gaat doen als we een andere hond tegenkomen, laat ik hem zitten. Voor hem is dit nu normaal en blijft zijn aandacht bij mij.

Het gaat niet vanzelf. Het is een kwestie van gericht trainen.
Ik ga ook nooit zonder mijn beloningen op pad. Ik zal altijd goed gedrag belonen. Ik ken mijn honden door en door en kan het aan zien komen. Dus nog voordat ze de fout in gaan beloon ik ze voor het goede gedrag.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:05

Klinkt idd goed HTS! Zenna en ik zijn al te ver 'heen' en dit werkt bij ons op dit meent niet meer, maar we komen dalijk wel weer op een punt dat de manier die jij noemt zeker weer gaat werken bij ons :)

Annelies, je hoeft een hond niet perse lichamelijk moe te maken, hiermee bouwen ze ook weer een hoop conditie op, waardoor je uiteindelijk langer op pad moet zijn om hetzelfde te bereiken.

Als je qua hersenspelletjes goede dingen gebruikt en dit ook opbouwt naar een moeilijker graad, hoef je bij wijze van niet perse direct de straat op om de hond moe te krijgen.

Dit merk ik bij Zenna perfect. Zij kan zelfs drukker worden van een ronde buiten omdat ze enorm gevoelig is voor prikkels. Een rondje buiten, werkt bij haar dus zelfs vaak averechts. En bij mij hierdoor ook, want ik word er ook niet rustiger van.

Hier kan ik de snuffelmat 10 min gebruiken, simpel, of moeilijker en Zenna is bekaf.

Ik zou kijken wat de gedragstherapeut voor jullie kan betekenen en of deze persoon zowel jullie als de hond goed aanvoelt. Heb ondertussen verschillende trainers gehad en pas de meid die me nu helpt het beste resultaat mee, voor Zenna en voor mij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:50

Klopt helemaal wat je zegt, maar niet in deze situatie. Ik bedoel het ook als een kortdurend of eenmalig iets. Je moet er al voordeel van hebben lang voordat die conditie beter wordt.
Mentale uitdaging is leuk maar een hond die je fysiek en mentaal de baas is help je daar niet mee. Die steekt gewoon zijn middelvinger op als hij geen zin meer heeft.
Daarnaast is het ook zeker geen vervanging van uitlaten.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 08:15

Snap idd wel wat je bedoeld, op het moment dat ze moe zijn is het vaak wel het moment om bepaalde dingen te kunnen oefenen, omdat het scherpe van hun drukke of overheersende gedrag er dan vanaf is :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:43

Wij zijn vanmorgen weer lekker op pad geweest. Eerst samen wezen hobbyen bij de paarden en daarna wat lekkers gehaald in de dierenwinkel :)

Afbeelding

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:00

Baruch voelt zich niet zo lekker vandaag, hij is een beetje sloom en eten ging niet van harte.
Zal wel weer een virusje zijn denk ik.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:01

Ziet er gezellig uit HTS!

Das ook vervelend Annelies!

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:03

HTS wat een fijne dag jullie samen :)

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:59

Hallo Allemaal,

Ik ben in het bezit van 5 rottweilers en vanaf vrijdag komt nr. 6.

Ik zal mijn roedel ook even voorstellen.

Layka en Angel (moeder en dochter.) 7 en 5 jaar oud.

Afbeelding

Charlotte vom Bördelümmel
3 jaar

Afbeelding

J'adore

Word in juli 2 jaar.

Afbeelding

Montana Maggy von den Hatzruden
1 jaar

Afbeelding

No Way Nolan
7 weken oud

Afbeelding

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:06

Wauw! Allemaal rottjes!! Gaaf zeg! Mooie roedel!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:13

Welkom justahorse. Mooie roedel :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:32

Wat een mooie roedel heb je! En die laatste is echt een scheetje, ik was hem al tegen gekomen op Facebook.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:17

Dank jullie wel allemaal.

@ Dorus. Het is zeker een scheetje. Alleen zal hij 2 dagen bij mij verblijven en daarna gaat hij naar Winterswijk. (Deze pup plaats ik uit)

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:54

JustHorse, wat een super leukerds zeg!!! <3