Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:42

Kuggur schreef:
De showpopulatie verschilt genetisch net zoveel van de werkpopulatie als twee willekeurige hondenrassen van elkaar.
En er is niets in de showgroep gefokt, buiten een geconformeerd uiterlijk. In dat proces zijn veel zaken verloren gegaan.

Wat. Een. B*llshit. Kan het niet anders noemen...

Seni

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:01

Hier brokken, over het algemeen royal canin. Maar merk dat ze beter eet als ik verschillende soorten brokken voer. Dus extra goed ons best doen op behendigheidswedstrijden haha dan winnen we wel eens een zak voer en dan krijgt ze lekker die.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:43

KimD schreef:
Kuggur schreef:
De showpopulatie verschilt genetisch net zoveel van de werkpopulatie als twee willekeurige hondenrassen van elkaar.
En er is niets in de showgroep gefokt, buiten een geconformeerd uiterlijk. In dat proces zijn veel zaken verloren gegaan.

Dat is jouw mening.
Vraag de beroepsmensen c/q schaapsherders maar eens hoe die erover denken.
En er zullen vast uitzonderingen op zijn, maar de gemiddelde border uit showlijn hoef je mij ook niet mee te geven om een dag mee te nemen herderen, daar bedank ik voor, no offence ;)

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:13

Hier krijgen ze ook dog lovers gold gevoerd. We hebben er 1 die vers niet goed verdraagt (verschillende merken) en op deze brok doet hij het erg goed.

We hebben ook nog een jack russel kruising rond lopen en die krijgt wel vers vlees gevoerd die doet het dan weer niet goed op brok haha.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:18

KimD schreef:
Kuggur schreef:

Wat een interessante reactie. Ik vind je argumentatie en onderbouwing ook heel sterk.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:30

Hier krijgen ze lotgering. 2x per dag.

Vanavond eindelijk weer fijn getraind nadat zaterdag echt dik drama was :=

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:40

Onze 3 borders lopen binnen en buiten overdag.
Zij hebben hun bench in de veranda staan en de deur staat heel de dag open.
Meestal lopen zij buiten, regen of geen regen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:22

Kuggur schreef:
KimD schreef:

Wat een interessante reactie. Ik vind je argumentatie en onderbouwing ook heel sterk.

Ik kan me beter niet uitdrukken als ik ergens boos om worden, dus dat doen we dan ook maar niet.

Bij Sassy & bij jou gaat een BC niet verder dan een schaapherder, is het geen werkhond is het geen BC.

Een BC uit een showlijn kan ontzettend veel goede kwaliteiten hebben, dus om te zeggen dat je die moet mijden is echt bullsh*t.

Dan kunnen we net zo goed zeggen dat je die achterlijke BC'S uit werklijnen / drijflijnen moet mijden.

Maargoed, dit is het laatste wat ik erover zeg. Het is sowieso duidelijke dat als iemand linkse zegt jij rechts zegt. Gezien onze PB's aan het begin van het topic. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:39

Goh, allemaal zaken die ik niet gezegd heb...Ik wil hier best over discussieren, maar niet met iemand die boos wordt, en allerlei onzin bij elkaar fantaseert.

edit, ach ja, jij was degene degene van die pb's( je dacht dat jebc je paard kon drijven terwijl jij erop zat is het niet?) inderdaad kunnen we er dan beter over ophouden, geen begripskader aanwezig.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 22-10-15 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:42

Kuggur schreef:
Goh, allemaal zaken die ik niet gezegd heb...Ik wil hier best over discussieren, maar niet met iemand die boos wordt, en allerlei onzin bij elkaar fantaseert.

Zoals gezegd, bovenstaande is het laatste wat ik erover zeg.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:26

Joh, we zijn hier toch allemaal liefhebber dacht ik?

De een spreekt een border uit een showlijn meer aan, de ander heeft liever een uit een werkelijk en weer een ander (zoals ik :+ ) spreekt de hond aan om zijn karakter. Ik zou niet eens weten uit wat voor lijn mijn border komt en het maakt me ook niet uit. Ik heb hartstikke veel plezier met dat dier en hopelijk hij ook met mij.

En daar draait het toch om?

Of je nou schapen drijft, behendigheid doet of balletjes gooit tot je een lamme arm hebt, who cares. :D

En dat vind ik nou zo mooi aan de border, ze zijn zo veelzijdig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:39

Het gaat er uiteraard niet om wat iemand met zijn hond doet. Of ne nu beroepsmatige schapenhouder bent, of de border collie spreekt je aan als huisdier dat bij een actieve levensstijl past (en alles daartussen) maakt inderdaad niet uit.

Deze discussie gaat erom hoe je een border collie fokt, wat zijn de selectiecriteria die je aanlegt, en in feite wat hetgene is dat een border collie tot het bijzondere ras heeft gemaakt dat het (tenminste ten dele) nog is.
mijn meing is dat show/conformatie fok foute selectiecriteria aanlegt, en bezig zijn honden te fokken die iedere generatie minder border collie worden. En ze maken elkaar zelfs wijs dat ze zo werkvermogen kunnen behouden.

Wat denk je, kun je dressuurpaarden fokken zonder ze te trainen in dressuur, generatie na generatie, door mensen die niets van dressuur weten en aan de hand van enkel een foto van Totilas het perfecte dressuur lichaam denken te kunnen produceren? Zou je daar een paard van kopen...?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:51

Nee maar daarom waag ik me ook niet aan fokken. Ik koop dat dressuurpaard dan wel.

Maar wat ik me dan wel afvraag, die showlijn moet toch ook ergens ontstaan zijn? En waarom wordt het ene dan showlijn genoemd en het andere werklijn? Kun jij dat opmaken uit het uiterlijk van een willekeurige border of het gedrag?

Heeft het ook met kleurenfok te maken? Of juist met lengte van de vacht?

Wat zijn de kenmerken? Want ergens moet het een uit het ander zijn ontstaan toch?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:30

Ik vind de showlijn wat gedrongen in het lichaam en meer haar en iets langer.
De werklijn is wat langer in het lichaam en meer een sportlichaam.
Lastig uit te leggen

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:52

Als ik maar een klik met de hond heb en we van elkaar kunnen genieten.

En ik ben blij dat er fokker zijn die niet alleen maar met drijvers fokken omdat ik dan keer op keer afgwezen word omdat ik ze dat niet kan bieden. Kan ik me voorstellen.. maar moet ik op die manier dan maar geen border houden? Terwijl ik ze alles kan geven behalve t schapen drijvwn.

Gelukkig niet :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:09

Lezen is moeilijk, ik weet het. Het gaat niet om wat je met de hond doet, het gaat erom hoe hij is gefokt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:26

.......

Dus, wat hebben jullie borders vandaag gedaan?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:31

Die van mij niet zo veel.
Moest vanmorgen weg en vanmiddag heb ik gewerkt. Donderdag avond is standaard 'rust avond' en daar maken ze altijd dankbaar gebruik van want ze liggen de hele avond al knock out

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:37

ik heb contact gehad met een kennis van mijn moeder die voor mij een border collie fokker heeft gevonden :)

De kennis fokt zelf Grote Munsterlanders en had connecties, dus binnenkort ga ik op gesprek en kijken bij de betreffende fokker of we elkaar wat vinden. Ik vind het spannend hihi :o

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:43

Luupje ook niet. Vanmiddag na mijn werk lekker laten ravotten op het grasveld hier. Grote liefde voor ballen schijnbaar :P

Leuk Zeeuwsemeid! Ik ga binnenkort ook op bezoek bij een fokker en kijken of er een 'wederzijdse klik' is. Spannend is dat heh!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:18

Mee geweest naar de paarden! Heerlijk in de modder spelen, hij was bruin/zwart ipv zwart/wit

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:19

Vandaag na het werk even het naast lopen geoefend en daarna op de wei met de bal allerlei wachtoefeningen gedaan. Hij doet dat zo super goed voor zo'n jong ding.

Ik wissel iedere keer af. De ene keer leg ik hem aan de ene kant van de wei neer en loop ik zelf naar de andere kant. Dan moet ie wachten en ik gooi de bal ergens halverwege. Op mijn commando mag ie 'm dan gaan halen.
Andere keer leg ik 'm naast me neer en gooi de bal met het wacht commando en dan moet ie de impuls onderdrukken om er meteen achteraan te rennen. Ook dat doet ie super.

Tussendoor gewoon gooien en mag ie er gelijk achteraan.

Vandaag heb ik weer iets nieuws verzonnen. Ik gooi de bal, hij pakt de bal en moet dan op afstand af en wachten. Dat kwartje viel vandaag ook opeens.
Echt super trots op 'm. Hij is nu bijna 5 maanden en luistert al zo goed <3

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:54

Heerlijk gevoel is dat heh!

Ik heb een Quarter als paard en toen ik voor het eerst op een Quarter reed was ik ook verbaasd over hoe snel deze dieren reageren op commando's. Dat zelfde karakter zie ik ook terug in de Border Collie en dat vind ik zo fantastisch!

(lekker krom verhaaltje, maar hopelijk snapt men mij :P)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:15

Vanochtend half uur bos, vanmiddag/vanavond mee naar paard.

Nu als een balletje opgerold op de bank.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:26

xDenies schreef:
Heerlijk gevoel is dat heh!

Ik heb een Quarter als paard en toen ik voor het eerst op een Quarter reed was ik ook verbaasd over hoe snel deze dieren reageren op commando's. Dat zelfde karakter zie ik ook terug in de Border Collie en dat vind ik zo fantastisch!

(lekker krom verhaaltje, maar hopelijk snapt men mij :P)

Haha ik merk t mensgerichte heel erg!
M'n Draver heeft het, en onze bc x Whippet ook. Goede spiegels zijn het, allebei