Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:57

Amen! _:)_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:02

Gniffel gniffel. }>
Tja helemaal mee eens als wij paarden bedrijfsmatig gaan houden zal dat best veel leed schelen,
vaak onbedoeld en vanuit een goed mensenhart maar niet kijkend naar......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:17

Geniaal :') :') :')

Goed verwoord!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:32

evanescence schreef:
IBR kan zich verplaatsen via de lucht. Dus om een dier zeker IBR vrij te houden, wordt contact met dieren van een niet ibr vrij bedrijf afgeraden. mocht je zelf een ibr vrij bedrijf zijn, en de buurman niet. Dan moet je er voor zorgen dat de dieren geen contact krijgen met de dieren van de buurman over een draadje. 3 á 4 meter wordt gegeven als gepaste afstand.
IBR verspreidt zich ook via in -/ uitscharing van niet ibr vrije dieren.
Mocht een veehouder er toch voor kiezen om dit wel te doen, dan kan hij de dieren vaccineren tegen ibr.
http://www.gddiergezondheid.nl/diergezo ... ctoren-ibr

IBR-vrije biest voor kalveren.
Wanneer een koe in aanraking is geweest met IBR, komen antistoffen in het bloed en in de melk van de koe voor, hierdoor ontvangt het kalf ook IBR-antistoffen. Om dit te voorkomen dient het kalf onmiddellijk na de geboorte bij de koe te worden verwijderd en de eerste 2 dagen worden voorzien van ibr vrije biest. Daarna kan er worden overgeschakeld op kunstmelk. Stiertjes bestemd voor KI-stations dienen IBR-vrij te worden opgefokt.
De stiertjes voor ki stations, moeten dus ibr vrij zijn opgefokt. om een eventuele besmetting te voorkomen.
En wanneer het kalf niet ibr is opgefokt mag het sperma later niet geexporteerd worden i.v.m. keuringseisen.

Jij zegt dat IBR door de lucht kan worden overgedragen maar tegelijk is er, blijkens jouw reactie, maar weinig ruimte nodig om die overdracht te blokkeren.

Dit klinkt mij wat tegenstrijdig in de oren. Ik zou verwachten dat besmetting door de lucht via grotere afstanden effectief zou moeten zijn om, vanuit de ziektekiem gezien, zinvol te zijn.

Kun je dat wat nader uitleggen?

@Lisa: _/-\o_

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:31

Amen :D

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:34

ikke schreef:
evanescence schreef:
IBR kan zich verplaatsen via de lucht. Dus om een dier zeker IBR vrij te houden, wordt contact met dieren van een niet ibr vrij bedrijf afgeraden. mocht je zelf een ibr vrij bedrijf zijn, en de buurman niet. Dan moet je er voor zorgen dat de dieren geen contact krijgen met de dieren van de buurman over een draadje. 3 á 4 meter wordt gegeven als gepaste afstand.
IBR verspreidt zich ook via in -/ uitscharing van niet ibr vrije dieren.
Mocht een veehouder er toch voor kiezen om dit wel te doen, dan kan hij de dieren vaccineren tegen ibr.
http://www.gddiergezondheid.nl/diergezo ... ctoren-ibr

IBR-vrije biest voor kalveren.
Wanneer een koe in aanraking is geweest met IBR, komen antistoffen in het bloed en in de melk van de koe voor, hierdoor ontvangt het kalf ook IBR-antistoffen. Om dit te voorkomen dient het kalf onmiddellijk na de geboorte bij de koe te worden verwijderd en de eerste 2 dagen worden voorzien van ibr vrije biest. Daarna kan er worden overgeschakeld op kunstmelk. Stiertjes bestemd voor KI-stations dienen IBR-vrij te worden opgefokt.
De stiertjes voor ki stations, moeten dus ibr vrij zijn opgefokt. om een eventuele besmetting te voorkomen.
En wanneer het kalf niet ibr is opgefokt mag het sperma later niet geexporteerd worden i.v.m. keuringseisen.

Jij zegt dat IBR door de lucht kan worden overgedragen maar tegelijk is er, blijkens jouw reactie, maar weinig ruimte nodig om die overdracht te blokkeren.

Dit klinkt mij wat tegenstrijdig in de oren. Ik zou verwachten dat besmetting door de lucht via grotere afstanden effectief zou moeten zijn om, vanuit de ziektekiem gezien, zinvol te zijn.

Kun je dat wat nader uitleggen?

@Lisa: _/-\o_

Ja het klinkt heel tegenstrijdig.
ibr kan zich maar korte afstanden verplaatsen via de lucht. Vandaar dat de korte afstand voldoende is om besmetting te voorkomen.
Deze informatie komt van de gezondheidsdienst af. (In de link)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 00:40

Hoi, Lisaaatjuuuh, beetje laat, had dit topic even links laten liggen, maar nog gefeliciteerd met je vaarskalf!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:31

evanescence schreef:
ibr kan zich maar korte afstanden verplaatsen via de lucht. Vandaar dat de korte afstand voldoende is om besmetting te voorkomen.

Zou het dan zo kunnen zijn dat het virus zich eigenlijk niet door de lucht verplaatst maar via lichaamsvocht? Bijjvoorbeeld als ze niezen?
Dus soort van hetzelfde principe als legionella.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:15

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 08:28

Gisteravond zwartje laten wennen aan de krachtvoer box. Haar halsband (nr 37) was kapot gegaan de transponder deed het niet meer. De eerste dagen at ze haar brok maar toen stond ze steeds op de atentie lijst en ik zag haar wel een paar keer uit de box komen dus ik die transponder testen, en ja hoor.. kapot. Nu heeft ze dus nr 24. Ben ik het eigenlijk niet mee eens maar goed. :D Maar omdat ze dus al een paar dagen geen brok kreeg in de box ging ze er niet meer in terwijl haar halsband het nu wel doet. Dus gisteravond hebben we haar er even ingezet. Toen heeft ze besloten dat vallende brokjes eng waren en niet om te eten. Dus een poos aan het prutsen geweest voordat ze het weer durfde want je kunt haar niet dwingen dat gaat ze er voorlopig helemaal nooit meer in.

Maar het is gelukt, nu staat ze er alleen nonstop in te stoten omdat ze meer brok wil

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 08:29

ikke schreef:
evanescence schreef:

Zou het dan zo kunnen zijn dat het virus zich eigenlijk niet door de lucht verplaatst maar via lichaamsvocht? Bijjvoorbeeld als ze niezen?

Ja dit klinkt heel aannemelijk! Zo zal het wel zijn. Naja ik ga er nog steeds gewoon van uit dat onze koeien ibr vrij zijn dus het kalf ook.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 08:33

Ik kreeg van mn baas en bazin waar ik af en toe werk (varkensboer) een leuk verjaardags cadeautje! Ze past hem nog niet haha maar ze heeft haar eigen halter :o

Afbeelding

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:48

Wij hebben gisteren toevallig ook 4 5 vaarzen de krachtvoerbox ingezet. Ik vind die koppen altijd zo mooi als het eten dan in ene naar beneden valt. eentje schrok de eerste keren vreselijk.
Bij de andere klappen de oren naar voren en worden de ogen heel groot en hebberig hahaha
Mooi altijd!

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:52

Lisa wederom (en het is hier al vaak gezegd) : geweldig hoe je dingen verwoord!
Mss moet jij maar eens in zo een talk show gaan zitten!

Ik verlies mijn geduld nogal eens in het uitleggen, en raak nogal eens bezeerd als er ongenuanceerde opmerkingen voorbij komen.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 10:31

PardoesJessi schreef:
Lisa wederom (en het is hier al vaak gezegd) : geweldig hoe je dingen verwoord!
Mss moet jij maar eens in zo een talk show gaan zitten!

Ik verlies mijn geduld nogal eens in het uitleggen, en raak nogal eens bezeerd als er ongenuanceerde opmerkingen voorbij komen.

Haha dankjewel! Talkshow is niet zo mijn ding denk ik. :') doodeng lijkt me dat haha

Het is de kunst om je in andere mensen te kunnen verplaatsten. Die weten soms niet beter want je kunt nou eenmaal niet alles weten. Als ik en de andere boerinnen onder ons bij een opendag van een collega gaan kijken zien wij hele andere dingen als de normale burger. Ook moet je altijd proberen om met een algemene blik naar dingen te kijken. Je word zonder dat je het door hebt zo snel blind voor dingen omdat ze normaal voor je zijn.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:46

ikke schreef:
evanescence schreef:

Ja dit is wel het meest waarschijnlijk. Aangezien ze van een ibr besmetting snotterig worden.

Lisa, hoe doet de kleine het?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:43

evanescence schreef:
ikke schreef:

Ja dit is wel het meest waarschijnlijk. Aangezien ze van een ibr besmetting snotterig worden.

Dan lijkt dat inderdaad waarschijnlijk :j

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 16:50

evanescence schreef:

Ja die doet het heel goed! Beetje drinken en verder slapen daar is ze wel goed in. Als ze staat staat ze nog geen halve seconde stil dus foto's maken valt niet mee...

Afbeelding

En zwartje doet het ook prima die gaat lekker binnen staan vreten terwijl buiten het zonnetje zo lekker schijnt.

Afbeelding

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:57

Hier ons jongste vaarsje idem! Alles lekker buiten in de wei en wie zien we op de camera aan het voerhek staan? Juustem! Samen met dr Mattie, gezellig

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:35

Het lijkt wel of zwartje in ene een stuk volwassener is/voorkomt :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:44

Zwarte is nu ook vaars af en koe aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:00

Na het eerste kalf noem je ze nog steeds vaars. Pas na het tweede kalf spreek je van een koe :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:12

Hmmm heb ik toch anders geleerd maar oke

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:22

ponyparadijs schreef:
Hmmm heb ik toch anders geleerd maar oke

Spruitje heeft wel gelijk :7

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:34

Sastaic schreef: