gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:56

Zou ik ook even doen. En opletten met dit warme weer met vliegen en dus maden

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:44

Ik zou inderdaad ook even naar de DA gaan. Zelf heb ik goede ervaring met honingzalf, al is dat wel bij mijn pony's. Die zalf zorgde ervoor dat de wondgenezing erg snel en mooi verliep.
Misschien zou aan de DA kunnen vragen of dit iets is? Ik heb namelijk geen idee of dat het mag bij konijnen en of het in dit geval voldoende is.

Behandelen jullie je konijnen ook tegen maden? Ik heb anti-myasis aangeschaft en ik wil ze daar van het weekend preventief mee behandelen voor ze maandag naar buiten gaan.
Ik ben zelf een beetje bang dat ze het spul binnen krijgen bij het eten van de blindedarmkeutels als je het ook onder de staart spuit.
Hoe denken jullie hierover?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:02

Ik ga ze morgenavond inspuiten, is mijn eerste keer dus een vriendin die al jaren konijnen heeft helpt me even :)

Wat me opviel is dat Billy vaak aan het wondje likt en dat Kyra het niet prettig vindt.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 04:49

Honingzalf werkt heel goed, heb ik ook bij Ilona's kattenbeet gebruikt.

Ik doe dat ook altijd, daar sprayen en werkt goed. Leven nog steeds. Het is overigens de geur die verandert die de vliegen niet lekker vinden.

Doe het overigens alleen bij mijn konijn met artrose. Verder hou ik het verblijf goed schoon en geef ik ze niets raars qua voeding waardoor de kans op maden gewoon heel klein is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:51

Ik doe niks preventief behalve het hok/ren schoonhouden en dieet stabiel. Het scheelt bij mij wel dat ze in de warme uren graag binnen zitten en daar zijn vrijwel geen vliegen.

Als de wond niet echt open en rustig is zou ik het nog aankijken, dierenarts kan ook weinig doen. Mijn voedster heeft zoiets ook een keer gehad, kan lang duren voor het echt weg is. Honingzalf is idd een idee, maar ik zou nu eerder kiezen voor iets wat ook niet lekker is, om dat likken te voorkomen. Ontsmettende spray ofzo. Ook even antivlieg rondom!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:06

Ik zit een beetje met wat zorgen. Mijn lieftallige kleine voedster graaft op de bank en heb haar vanmorgen betrapt op het trekken aan de stof.
Ik huur mijn appartement gemeubileerd en al en ik kan jullie niet uitleggen hoe verschrikkelijk bang ik ben dat ze die hele bank sloopt.
Ze is nu 13 weekjes oud en heb haar al het knagen aan mijn tafel poot (dit is wel mijn eigen tafel) kunnen afleren en het graven en bijten in het tapijt.
Ze heeft heeel veel te doen en heel veel ruimte.
Ze zit nooit vast en mag altijd los lopen. Dit wil ik uiteraard zo houden het liefste.
Ze lijkt dit soort dingen het meeste te doen als ik er niet ben of 's nachts.

Ze knaagt ook niet door. Tis meer hapjes die ze neemt. Toch ben ik als de dood dat ze wel flink gaat slopen.

Dus help, zou ze dit verder ontwikkelen naar grondig slopen of is het nog makkelijk af te leren dmv plantenspuit en in het hok als ik er niet ben?
Ze is nog jong dus hoop dat ik er iets mee kan.
Zou het zo zonde vinden als ze niet meer 24/7 loskan blijven lopen....

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 09:25

Misschien iets anders neerleggen om te knagen? Doen wij ook vaak, een tak bijv :)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:36

Ze hebben momenteel liggen, 2 boeken, closetrollen, wilgentakken, strobal, stro wortel en een eierdoos. Onbeperkt hooi. Kokosmatten die gesloopt mogen worden.

Hier wordt door beide dankbaar gebruik van gemaakt. Boek 1 is al zowat 'op'.
Genoeg te doen dus.

Bijouxtje is nu dus 13 weekjes oud en ze knaagt niet echt door.
Zou het kunnen dat ze op onderzoek uit is?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:29

Ik heb even gebeld naar 2 dierenartsen die goed met konijnen schijnen te zijn.

Bij de ene kom ik op 135 euro voor sterriliseren inclusief pijnstilling enz. en bij de ander op 231 euro ( :wow: ).
Raar dat dat zo'n prijsverschil is...

Heb ook gevraagd naar dat wondje, kunnen ze vrij weinig aan doen, ga wel een speciaal konijnenshirtje halen zodat zowel Billy en vliegen er niet bij kunnen :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:43

Prijsverschil is niet zo vreemd hoor. Elke praktijk berekent dit weer anders. Gebruiken ze beide gas? Dezelfde medicatie? Zelfde hechtingen? Behalve die verschillen heb je ook dat de ene dierenarts gewoon vraagt wat het kost+winst en de ander besluit het op of zelfs onder kostprijs te doen omdat zo weinig mensen geld willen uitgeven aan een simpel konijn. Dat compenseren ze dan bijv op de operaties voor honden.
Ik heb volgens mij ook een goede 200 euro betaalt voor sterilisatie. Maar dat was dus dan ook wel met alles erop en eraan: monitoring, gas, pijnstilling, darmstimulerende middelen, dwangvoer, infuus etc. Bij een zeer goede dierenarts die gewoon durft te vragen wat het hem kost (met een beetje winst uiteraard).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:06

Die tweede is wel net helemaal vernieuwd en ziet er goed uit verder. Even denken wat ik ga doen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:15

Ik zou wel vragen voor castratie. Dan halen ze namelijk alles weg. Bij sterilisatie blijft de baarmoeder zitten wat alsnog problemen kan geven

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:35

Afbeelding

Stampertje is lekker aan het genieten <3

(Slechte kwaliteit door inzoomen)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:48

Ik heb een afspraak gemaakt, volgende week gaat het gebeuren :)

Billy gaat ook mee voor de steun. Nu straks nog even het konijnenshirtje aan proberen te krijgen. Gaat ze niet leuk vinden :')

Ik heb hem nu om vanwege dat er met de zomer vliegen komen, maar kan ik hem ook omlaten als het volgende week zo warm wordt?

Afbeelding
Hier ook 2 genietende nijntjes <3 (de ren is hierna aangeveegd)
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 26-06-15 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:50

Hallo allemaal!
Ik heb 2 lieve nijntjes die afgelopen week 1 jaar zijn geworden.
Ik heb even een vraagje, mijn kooi staat buiten onder het afdak, dus altijd in de schaduw maar komend week zou het 32/37 graden worden... Hoe doen jullie dit?

Ik leg al koelelementen in de kooi in een handdoekje erom waar ze op kunnen gaan liggen en leg een natte handdoek in de ren.
Hebben jullie misschien nog meer tips of moet ik ze misschien in de garage zetten, is iets koeler maar daar waait het niet wat het buiten weer we doet..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:59

meisje_ schreef:
Hallo allemaal!
Ik heb 2 lieve nijntjes die afgelopen week 1 jaar zijn geworden.
Ik heb even een vraagje, mijn kooi staat buiten onder het afdak, dus altijd in de schaduw maar komend week zou het 32/37 graden worden... Hoe doen jullie dit?

Ik leg al koelelementen in de kooi in een handdoekje erom waar ze op kunnen gaan liggen en leg een natte handdoek in de ren.
Hebben jullie misschien nog meer tips of moet ik ze misschien in de garage zetten, is iets koeler maar daar waait het niet wat het buiten weer we doet..

Geen 32 toch? Graad of 30.

Je kan weinig doen...koelelementen, schaduw en tegels in de schaduw goed nat houden. Dat werkt hier het beste.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:12

Ohh ik las net ergens miss wel 37 graden {:}
Maar dan kan ik idd niet meer doen als dat! Bedankt! :)

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:14

Leuk topic!
Ik heb ook 2 konijntjes, Snuffie en Wittje <3
Snuffie heeft al veel meegemaakt.
Per ongeluk toen ze veel te jong was gedekt door haar broertje en 1 dood kleintje gekregen. Toen we haar hebben laten dekken had ze ook 1 dood kleintje gekregen en er zat er 1 (dood) vast in haar buik en die moetst eruit met een keizersnee. Ze is 4 maanden ziek geweest. (E cuniculi) Iedere dag 3 keer medicijnen. Pas had iemand per ongeluk het hok open laten staan en is ze 3 dagen kwijt geweest. Maar gelukkig hebben we haar weer gevonden. Vind het nu wel genoeg wat ze allemaal heeft meegemaakt. Hoop dat ze nu lekker oud kan worden in haar hokkie met der broertje Wittje.

Wittje
Afbeelding
Snuffie
Afbeelding

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:28

Oeps helemaal vergeten een foto te plaatsen dus bij deze...

Baby<3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nijntje <3

Afbeelding

Afbeelding

Samen

Afbeelding

Ze kunnen niet met en zonder elkaar. De helft van de dag lopen ze elkaar te vervelen en als je vervolgens kijkt liggen ze lief samen te slapen.
Daarbij zijn het ook 2 terroristen die het liefst de hele kooi op de kop zetten! :D

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:40

Wat een leuke konijntjes <3

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:25

Aah die zijn leuk <3

Denken jullie dat 2 konijnen voor 2 daagjes ook in een kooi van 1 meter kunnen? Ben nu aan het kijken naar kooien van 1.20m, maar die zijn best duur voor die paar dagen dat ze erin moeten na Kyra's herstel. Normaal zitten ze buiten en kan helaas van niemand iets lenen.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:22

1 bij 1 meter?
Voor 2 daagjes kan het denk wel maar niet heel veel langer.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:52

Iemand nog tips voor mijn vraag?

Ik denk dat dat wel kan voor 2 daagjes. Kan ie dan wel los af en toe?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:40

Als je koppel hecht is kan dat wel hoor. Al zou ik persoonlijk gaan voor een panelenrennetje, dat volstaat ook.

@shettepret, dat zou kunnen, zijn haar tanden wel in orde?

Ik heb er de komende maand een pleegkonijn bij, gedumpt rammetje, gepakt door een hond en EC... Lief makkelijk beestje. Z'n achterhand werkt niet goed mee en heeft urinebrand..

Afbeelding

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:04

Agut wat een droppie Eowyn!

Zoals het er nu uitziet is alles dik in orde. Neem haar bij Theo's volgende beurt wel mee naar de da om te laten checken.
Ze heeft zich vandaag keurig gedragen toen ik niet thuis was.
Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat het onderzoeken is wat ze doet.
Ze zit nu bijvoorbeeld uitgebreid aan haar boek te knagen en laat de rest met rust. Als ze ergens zit dan snuffelt ze ook heel erg en bijt er dan een keer in, terwijl ze aan de spullen waar ze aan mag knagen echt ervoor gaat zitten.
(Ondertussen wordt ik in mijn enkel gebeten door Theo terwijl ik dit typ. Meneer wil aandacht _O- )