Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:19

Is er misschien een spijker oid waar ze zich aan open gehaald kan hebben?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:20

nee ook niet.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:23

Misschien een stukje kapot metaal? Ik weet niet waarvan jullie stallen zijn gemaakt, maar misschien is er net ietsje omgebogen? Hoe was de wond zelf verder? Nette wondranden of gerafeld?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:30

Het is met het vastzetten gebeurt.
Waarschijnlijk aan een van de hekjes van de hoefbekappers.
Het was ook een hele nette wond.
Kan je via pb wel een foto sturen.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:31

Het lammetje van het andere schaap is ook geboren, mijn man was erbij, gisteren dierenarts nog laten komen want schaapje gaat echt niet goed, vannacht verschillende keren gaan kijken en vanmorgen om 7u heeft mijn man moeten helpen, lammetje doet t vrij goed, maar de moeder geeft totaal geen melk. Dus zijn we al stad en land afgereden voor biest. Om 9u30 eindelijk biest kunnen geven. Lammetje drinkt goed, maar de moeder Ze staat niet eens recht. We proberen haar vanalles aan te bieden om te eten, dierenarts is haar weer komen spuiten... Ik weet t ook niet meer.
Volgens de dierenarts is t schaapje echt stokoud.
Ik vind de schapen echt superleuk maar had ik geweten dat we zoveel problemen zouden hebben...
Wij hebben dus 3 oude schaapjes opgevangen waarvan er 2 blijkbaar drachtig waren. De oude eigenaar had hier schijnbaar geen idee van, er liep geen ram bij, maar onbevlekt ontvangen zullen ze ook niet zijn.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:16

O wat triest Lando...heeft de DA ook al Calcium gespoten?

Als je fruitbomen in de buurt hebt, misschien een paar takken met lekkere blaadjes, bladeren van frambozenstruiken, dat soort dingen. Als ze niks meer willen eten wil dat nog wel al eens er in gaan.
Ik heb hier een ooi met Ketose momenteel (in 12 jaar nog nooit gehad, de eerste keer dit jaar :( ) en zo hou ik haar aan het eten.
Ik snij vers gras af en geef haar dat een paar keer per dag, samen met de takken van fruitbomen, hazelaar, wilg, en frambozenbladeren, krachtvoer mag je niet te veel geven, vanwege de penswerking. Hooi erin zien te krijgen, dat zou het beste zijn...maar ja, als ze niet eten willen :(

Succes en sterkte ermee...

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:23

Ik ben al een paar dagen peterselie aan het voeren op advies van een man die redelijk wat ervaring met schapen heeft, dat at ze tot vandaag redelijk, maar nu wil ze niets. Ik denk dat ze in de winkel denken dat ik gek ben, elke dag een pot verse peterselie. Man is nu even kijken voor blaadjes van een fruitboom, hoe vaak moet je een lammetje melk geven de eerste dag?
Ik ga eens navragen wat ze gehad heeft van spuiten, heeft 3 spuiten gehad.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:33

Geef het lammetje vooral niet te veel melk in een keer, (dat is de meest gemaakte fout, uit medelijden zoveel geven als men denkt dat het lam wil, want het is zo zielig als het blert) de eerste paar dagen echt maar 50ml per keer, anders gaat het ook weer fout met de pens...beter een keer of 6 dan 50ml (als je dat zo vaak kunt geven), heb je daar geen tijd voor, dan liever 4 keer per dag 50ml, en het lam iets honger laten hebben, dan dat ze straks dood ligt daar, na een dag of 3/4 kun je heel langzaam omhoog met de hoeveelheid.

Melk ook lauwwarm geven de eerste dagen. Niet opwarmen in de magnetron, maak echt maar zoveel aan als je nodig hebt.
Let op het gaatje in de speen, dat ze er wel wat uit krijgen, maar het mag ook niet te groot zijn, anders verslikken ze zich met alle gevolgen van dien.

Zou dat nu gebeuren dat het ding opeens tijdens het drinken gaat hoesten en proesten en je bent bang dat ze iets in de luchtweg heeft gehad door schrokken of verslikken...nu het klinkt heel cru, maar ik pak die dan op aan beide achterpoten en zwaai met het lam (ondersteboven) om het vocht eruit te krijgen.
Nogmaals, klinkt cru, maar liever dat als een doodziek of dood lam.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:39

Oke, we hebben de eerste keer 40ml gegeven, en anderhalf uur later heeft mijn man 30 ml gegeven, dat is wat ze zelf wil drinken, ze kijkt goed rond maar lijkt echt zo slapjes, kunnen we nu evenzeer 2uur wachten? Lijkt zo lang...
En s nachts?
Kunnen we de moeder laten spuiten dat ze melk gaat geven of kunnen we haar beter alle krachten voor zichzelf laten houden?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:47

Ik zou wat de moeder betreft eerst maar eens zien of die er nog bovenop komt, als een schaap niet opstaat is dat geen goed teken. Toont ze wel interesse in haar lam?

Voor de nacht zou ik tegen 11 uur de laatste fles geven, en dan tegen de morgen weer, die komen een paar uur de nacht wel door.
Als het lam echt te zwak is dan red je het ook niet met midden in de nacht flessen.
Ik zou toch echt nu een paar uur wachten met nog een voeding, nogmaals, de bedoeling is goed, maar te veel melk werkt echt averechts...niet doen.

Heeft het lam wel biest gehad btw?
Kun je bij de aveve/boerenbond krijgen in zakjes, is wel duur, maar dat moeten ze echt binnen krijgen.
Als je zegt het lam is zwak, dan desnoods ipv een gewone voeding nog een keer een zakje biest erin, of de DA vragen of die nog iets kan geven waar ze van oppept.

Vroeger kreeg je een soort van vitamineboost voor lammeren trolam lifestart, daar gingen de zwakke broeders heel goed op, dat is jammer genoeg nergens meer te krijgen.
Maar misschien weet je DA een alternatief?

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:02

we hebben biest gehaald bij een schapenboer in de buurt, was nog warm, deze ochtend had daar een schaap gelammerd. ze drinkt zelf, ze probeert op te staan, maar dat lukt haar niet zo goed, de pogingen worden wel efficienter en krachtiger.
de moeder reageert er niet op, heeft calcium gehad van de dierenarts, hij ziet t voor moeder somber in, maar komt over een paar uur nog eens langs...
ik ga dan ook iets vragen voor dat lam, maar hoe moet ik de melk nu dan opwarmen? mag een pannetje wel dan?

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:04

oh en vanaf wanneer moeten we gewone melk geven? die kan ik in de dierenwinkel gaan halen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:11

Als je biest op is over gaan op gewone :j Opwarmen kan idd in een pannetje of magnetron.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:17

Nou ben ik wel benieuwd, zijn dat nou verschillen tussen schaap en geit?

Wij geven 3x 150 ml biest, en daarna gaan ze over op de poedermelk.
Na een dag of 3 aan de lammeren automaat.
Ik vind 50 ml maar heel weinig, maar wellicht is dat bij schapen gewoon?

Biest overigens het beste in een pannetje op warmen. En niet hoger dan 45 graden, dan maak je de belangrijke stoffen kapot.
Wij houden er altijd een thermometer bij als we het in een pannetje op warmen.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:35

de schapenboer zei wel dat het lam nooit meer als 400ml biest mag hebben, niet gevraagd waarom. nu maar hopen dat ze het red, mijn man is vanalles aan het proberen om de moeder te laten eten maar voorlopig zonder succes. ik hoop toch dat ze het red, we hebben de afgelopen 14 dagen veel tijd in de schapen gestoken. ik vind het zo een trieste situatie? we wilden hen een leuke oude dag geven..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:44

Biest of aangemaakte poedermelk idd absoluut niet in de magnetron!
Dat had ik al geschreven, handwarm water uit de kraan nemen werkt het beste, en als je moet of wil opwarmen au bain marie. Ik maak dat in een mengkom aan met een staafmixer, gaat het meest efficiënt vind ik. Geen klonters en gaat snel. En uiteraard zorgen dat alles schoon genoeg is, meteen afwassen als het lam gedronken heeft, was ik niet met afwas middel, als de speen raar ruikt willen ze ook nog al eens niet graag drinken, die zou je dan even met wat melk in een pannetje heel kort kunnen afkoken, niet te lang natuurlijk, dan smelten die dingen, maar dan is de rubber smaak/geur er af.

50 ml per keer de eerste dagen is bij schapenlammeren gewoon, die krijg je snel dood door een verstoorde penswerking.
Hier vind je misschien nog iets meer info:
http://www.levendehave.nl/kennisbank/al ... n-lammeren
Je hebt het hier dan ook nog eens over een heel klein ras.
De lebmaag loopt dan over, het gaat gisten, en het lam wordt er heel ziek van en kan dood gaan door te veel melk ineens.

Dr. Frank Glorie weet ook heel veel van schapen:
http://www.schapendokter.nl/pagina/scha ... eding.html

Voor ons werkt dat in de praktijk al jaren goed, tot nog toe geen flesselammeren (die vanaf de geboorte verder gezond waren) verloren.

Lando, uit je beschrijvingen zie ik het voor de moeder ook wat somber in, daarmee dat mijn prio een voor de ooi niet zou zijn of ze het lam nog kan gaan voeden, maar eerder of je haar er door krijgt.

Ik vind het heel triest dat jullie hier nu mee opgezadeld worden, jullie bedoelingen waren zo goed!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:34

Hier gaat melk gewoon in de magnetron hoor, geen probleem. Zolang je dat ding niet volle toeren laat draaien, dan heb je het net zo warm als dat je het in een pan opwarmt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:45

Froukje, het gaat niet om de temperatuur, de waardevolle stoffen gaan kapot in de magnetron.
Staat ook in de links die ik geplaatst had ;)

Nu moet iedereen ook maar doen wat ie zelf wil hé...ik doe het in ieder geval niet :+

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:55

Hier maakt ik het liefst gewoon vers en bij meerder lammeren warm ik het op in een kan met water uit de waterkoker en dan zet ik de fles daarin.

Mijn flesser leeft ook nog steeds. Krijgt nog steeds penicilline. Ze blaat sinds vandaag ook weer. Ze blijft alleen stro in de bek proppen en zet zichzelf nog steeds in de hoek. Ik heb daar nu een emmer neergezet zodat ze niet kan proppen. Ze kwijlt nog wel veel.

Iemand ervaring hiermee trouwens?

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:11

Ik denk dat we moeten beslissen van de moeder in te laten slapen, dierenarts is weer op weg naar hier, ze gaat echt achteruit zo zielig

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:28

Ach wat sneu...maar soms is dat de betere keuze.
Wat je ook beslist, sterkte ermee!

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:07

Ik ben echt zo teleurgesteld, we wilden hun een mooi oude dag geven!! En nu heeft ze zo moeten lijden. De dierenarts is nu hier, maar er is echt geen redden meer aan. Zijn ook aan het sukkelen met het lam, ze drinkt goed, heeft een prima zuigreflex maar is slap, probeert telkens te staan maar lukt niet. Ik ben natuurlijk geen kenner, maar dat lijkt zo magertjes.
Ik heb mijn man mee laten gaan naar achter, ik vind het echt verschrikkelijk!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:22

Vergeet niet dat jullie je uiterste best gedaan hebben, verwijt je zelf alsjeblieft nu niks hé :(:)
De enige die hier iets kwalijk te nemen is is de vorige eigenaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:40

Kitten84 schreef:
Mijn flesser leeft ook nog steeds. Krijgt nog steeds penicilline. Ze blaat sinds vandaag ook weer. Ze blijft alleen stro in de bek proppen en zet zichzelf nog steeds in de hoek. Ik heb daar nu een emmer neergezet zodat ze niet kan proppen. Ze kwijlt nog wel veel.

Iemand ervaring hiermee trouwens?

Op een of andere manier krijg ik een beeld als of het de lammeren versie van een dummyveulen is? Bij veulens kan de truc met het touw, maar dat kan slechts tot 3 dagen oud.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:30

Het lammetje staat!! Blaat en heeft net zelfstandig 30cc uit de fles gedronken!!! Heeft geplast en de eerste drolletjes zijn ook een feit!!!