Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:34

@Tooske, wat een leuke foto, zo allemaal naast elkaar, erg leuk!

ik heb de ren die ik binnen had staan weggedaan (is te koop trouwens, mocht er iemand in de buurt wonen). Ding stond enorm in de weg!

heb nu een ander idee. heb al 2 fleecedekens gekocht (ikea, 2,79 ps). en wil van hout een inklapbaar "muurtje" maken. Dit wil ik doen door 4 stukken hout aan elkaar te maken met scharnieren, makkelijk in en uit te klappen! (zo lastig om zo uit te leggen, ik heb het in mn hoofd := ) de fleecedekens wil ik weer matrasbeschermers onder maken (tegen de plasjes).

heb het net even opgemeten, dan hebben ze 4m² om te lopen! ze hebben best een kleine kooi (gewone standaard dierenwinkel kooi), dus dit is dan een mooie manier om ze nog wat beweging te geven!

(hopelijk snappen jullie t een beetje _O- )

Tooske

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:41

Klinkt goed! Veel ruimte is altijd lekker!

Er missen er zelfs nog 3 op de foto! De 3 laatste kleintjes zitten
in een ren met fijner gaas was er pas al 1 door de spijlen gegaan en dat was met de honden niet zo'n goed idee...
Maar de 2 logees horen er officieel dan niet bij. Heb er 12.
De logees ertussen gaat super ik heb echt een geweldige sociale groep gaat allemaal vanzelf.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:43

Leuke foto's trouwens Lisette.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 11:45

@Miesemuisje: ik gelood wel dat ik het snap, maar maak eens een tekening in Paint ofzo :)
@Tooske: leuk stel heb je daar zitten. Die ene choco/creme met die kleurdeling over de rug is leuk :D
@lampjerulez: simpl maar heel effectief en lekker de ruimte :D Je zou in het midden zelfs nog een verdieping/verhoging kunnen maken voor nog meer ruimte :)
Fleece ben ik ook van terug gekomen. Op zich wel handig, maar ze hebben niks te 'wroeten' en het wasmachine vond alle haren niet zo leuk.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:50

Ziet er zo leuk uit die foto en ben blij dat het goed gaat! :-)

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:52

heb mn best gedaan in paint :D

Afbeelding

rode stuk is dan voor de caafs. gebruik dus 3 al bestaande muren. en om dat af te zetten ga ik hout gebruiken voor een soort muurtje (de grijze balk)

denk 3 of 4 planken, zo'n 30 cm hoog. en dan om en om scharnieren, dan kun je hem zo weer inklappen. was juist het idee dat het makkelijk op te zetten is, maar ook makkelijk weer af te breken. Alleen om in te spelen dus, ze houden hun gewone kooi ook. anders zou ik ook op fleece over moeten, en ook mijn wasmachine vind dat niet zo leuk :') (lees: alle kleren die ik daarna was zitten onder de caviaharen := )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 11:57

@Miesemuisje: duidelijk :)
Je kunt in de muur bijv. een U-profiel* vast maken en daar een stuk meubelpaneel op maat in laten zakken. Dat haal je dan ook makkelijk weer weg.
* http://www.pext.nl/media/catalog/produc ... 12-2_1.jpg

Bij de Praxis kun je op maat laten zagen en ze bezorgen ook gratis thuis.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:58

ah dat van die u profielen is idd nog wel een goed idee, we zaten al met het probleem dat het wel rechtop moet blijven staan, bedankt voor de tip!

we gaan het bij de gamma halen, maar daar kunnen we het ook gratis laten zagen, en we krijgen t op de fiets wel mee (zijn wel wat gewend zonder auto := )

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:18

Miesemuisje: wat een geweldig idee! kunnen ze lekker rennen en spelen.
Dubbeldun: Ja vandaar die balkjes rechtop, het orginele idee was om nog een bovenverdieping te maken. Maar toen we met het onderstel klaar waren bleek dit eigenlijk al groot zat.

Ik ben op fleece overgestapt vanwege de vliegen en ik moet zeggen, wat vliegen betreft scheelt het ontzettend. Ik woon tussen boerderijen in en kan door het mechanisme van het raam geen hor plaatsen. Met zaagsel had ik binnen 2-3 dagen vliegeneitjes in het hok. Met fleece helemaal geen last, maar in de winter wordt het toch weer zaagsel denk ik, mijn wasmachine moet ik na het wassen van de deken inderdaad helemaal ontharen.
Heb wel eens gelezen dat je de dekens in een kussensloop kon wassen, zou dit echt helpen?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:19

Bedoel je de Teddy denk ik? 4de van rechts? Dat is Heather heeft ooit nog meegedaan aan shows en best goed ook. Die fokster deed haar hele fokgroep teddy's weg vond haar idd erg leuk.

Haha vast een leuk gezicht op de fiets!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:22

wat een leuke foto's allemaal!

die van mij zitten op een soort van zaagsel (ben even kwijt hoe het heet) en in mn kamer hebben ze inderdaad zoiets als jij wil doen Miesemuisje. alleen is het bij mij gewoon een opengeklapte ren van 5euro die de hoek afsluit.:+ daar heb ik inderdaad een grote fleecedeken in liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 12:25

@tooske: ja idd die bedoel ik...als die ooit eens niet meer in je groep past ;) ....

Ik moet weer eens fotoos maken van mijn stel. Momenteel hebben ze zich in hun schuurtje teruggetrokken vanwege een pittige bui die over kwam (ik was net op tijd binnen na een heerlijke buitenrit :D )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 12:26

lampjerulez schreef:
Heb wel eens gelezen dat je de dekens in een kussensloop kon wassen, zou dit echt helpen?

is te proberen, maar ik vermoed dat grotere lappen niet echt schoon worden omdat ze dan helemaal, in de knoop gaan zitten.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:29

Hier gaan de fleecedekens van de hond, katten en caafs niet in de was. worden gewoon uitgeklopt, 50x omgedraaid en als het echt niet meer kan komt er gewoon een nieuwe.

en als t goed weer is worden ze buiten opgehangen en gaat de hogedrukreiniger er even over heen. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 12:32

Gezien de haren en de plasjes die ik er op zag verschijnen gingen die van mij na 3 dagen echt de bak niet meer in. Ze stonken behoorlijk dan ook. Zelfs met handdoeken of bedonderleggers er onder bleef het mij teveel stinken.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:34

ja die van mij zat natuurlijk im een grote ren, met maar 3 caafs dr op voor een paar uurtjes. moet zeggen dat t nog nooit echt gestonken heeft..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:42

Als ik hier mijn koppel een uurtje of 2 op fleece heb zitten kun je het uitwringen zo nat en stinkt het een uur in de wind gaat helaas bij mij niet op dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 12:49

Ik had er toen 12 opzitten en je wilt niet weten hoe dat er na een dag uit zag en rook :D en dan heb ik nog 3 lagen met in totaal haast 4 m2.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:21

Hahaha ja met 12 cavia's op fleece kan ik mij voorstellen dat het niet echt een succes is.
Ik kan het hok nu 2-3x in de week verschonen en dan ben ik ongv 15min bezig.
Moet het vaker schoonmaken dan met zaagsel (1x in de week) anders gaat het inderdaad stinken.
Maar met zaagsel ga ik het hok toch echt geen 3x in de week schoonmaken hoor wat dan wel zou moeten ivm de vliegen.

Zojuist weer alles in de was gedaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 13:29

@lampje: misschien is het een idee om dan een vliegennet er boven te spannen, zodat ze er niet in kunnen ??

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:09

Mja dan zal ik het over het gehele hok moeten doen aangezien er aan de zijkant rondom gaas zit.
En ik pak mijn cavia's continue op of aai ze terwijl ze in hun hok zitten, dus erg praktisch is het ook niet denk ik.
op zich werkt het fleece voor nu prima, kunnen dan wel niet wroeten maar ze hebben genoeg speelgoed.
ze krijgen het zelfs voor elkaar om de buis rechtop te zetten :')

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:26

Welkom Lienepien & Lisette & Lampjerulez! :j

Ook weer even bijgelezen. Er komen leuke foto's en ideeen voorbij.

Tooske, volgens mij heb je voornamelijk volwassen cavia's, of lijkt dat zo? Ik vind de vijfde cavia van links erg leuk door haar(?) aparte tekening :)

Ik hou het zelf ook mooi bij zaagsel, fleece gaat hier niet werken ben ik bang. Ik probeer iedere dag even de ergste vuiligheid eruit te halen, zodat ze schoon kunnen liggen.
Ik heb linoleum onder het zaagsel liggen, echt een aanrader! Erg makkelijk schoon te houden ook.

Ik heb hooiruifjes opgehangen in twee hokken. Eens proberen of dat wat is. Maken er hier mensen gebruik van ruifjes? Ik meende dat ik dat o.a. gezien had bij Ruby?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 15:58

Ik heb achter bij de mannen een ruifje hangen, maar het meeste trekken ze er uit (en niet om op te eten), verder liggen ze veel in de ruig te slapen (aan het aangedrukte hooi te zien).
Niet echt een succes dus :)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:38

Bij mij is het ruifje juist wel heel erg handig, maar ik leg ook hooi in het nachthokje en soms in de tunnel dan kunnen ze daar lekker mee spelen. dan is het hooi voor in het ruifje om op te eten.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:48

Zaterdag wordt mijn langharige cavia geknipt. Kwam er van de week achter dat ze dat bij het asiel hier (Asiel Goofy) dat voor een kleine bijdrage doen :) zijn vacht wordt echt veelste lang

En toch maar een afspraak bij de dierenarts gemaakt voor hem, omdat hij nog steeds die bult op zijn rug heeft en er nu ook 1 bij is gekomen op zijn heup.. die afspraak staat voor dinsdagochtend.