Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:17

Ook ik doen niets bijzonders in de winter, behalve het deurtje naar het nachthok dicht (tegen koude wind) en wat vaker het water controleren....

Arme mutsje.... Y;(

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:44

Ik doe niets speciaals, anders dan de tuin een deel sneeuwvrij voor ze maken.

Zo'n dingetje voor in de rand heb ik vorig jaar gebruikt: werkt voor geen meter!
Daarna heb ik zo'n ding gehaald waar je de drinktoren opzet, dat werkt wel heel goed.
Zo eentje:
http://www.brandhof.info/shp/pluimvee/v ... 0_cm--3876

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:46

Ach arm mutsje.... hoe oud was ze? :(:)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:54

He Avaluna, wat sneu van Mutsje...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:39

Mutsje is slechts 3 jaar oud geworden -O- , is gewoon jammer, op de 1 of andere manier zijn het ook altijd (2 keer) de Wyandotjes die door een roofvogel gepakt worden, ergens niet zo slim/snel/fit, maar goed, Mutsje zat eigenlijk niet echt goed in elkaar, maar hoorde er gewoon bij, hier, net als alle andere diertjes.
Is nu wel snel achter elkaar, laatst ook nog het egeltje -O- , we hebben nu nog maar 1 Wyandotte haan, Harry en twee Wyandotte kipjes.
We zijn dus met de Wyandotjes begonnen, daar kwamen Araucana's en Barnevelder krieltjes en sinds dit jaar zijdehoenders en Kuifhoenders.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:35

Gecondoleerd met Mutsje :(:)

Ik heb vanmorgen Marga naar de kippendokter gebracht en hij constateerde buikvliesontsteking. Ze kreeg direct een injectie en dat krijgt ze nog een paar keer. De kans dat ze het alsnog niet overleeft, is groot. Ze blijft even logeren bij de kippendokter.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:36

Dat klinkt niet zo best! Sterkte!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:07

Antheman schreef:

Ik heb vanmorgen Marga naar de kippendokter gebracht en hij constateerde buikvliesontsteking. Ze kreeg direct een injectie en dat krijgt ze nog een paar keer. De kans dat ze het alsnog niet overleeft, is groot. Ze blijft even logeren bij de kippendokter.

Uh. Heb ik iets gemist -O-

Was Marga zo ziek dan? ;(

Wat toont een kip met buikvliesontsteking?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:00

Ik heb er trouwens ook eentje die een beetje.... anders... is. Hebben jullie dat ook? Bij de stalkipjes is er ook altijd eentje die iets buiten de boot valt. Helaas is diegene (Watje, een wit wyandotje) door een roofvogel gepakt, en later is de tweede witte (een ontsnapte legkip) door een hond gepakt.

Deze twee kippen gingen nooit met de groep mee, maar trokken altijd zo'n beetje hun eigen plan.

Bibi, mijn kleine grijsje, doet dit ook. Als ik 's ochtends de deur van de schuur openzet, dan stuiven er drie kippen langs me heen de tuin in. Dan gebeurd er even niets, en komt Bibi, tralalala, op dr dooie gemakje ook eens naar buiten. :+

Als ik de kippen in hun stalletje iets lekkers geef, dan rennen ze met zijn vieren van achter in de tuin in 1 rechte lijn zo de schuur in. Behalve Bibi, die gaat ergens halverwege naar rechts of links en is dan de rest 'kwijt'. :roll:

Zijn ze lekker aan de scharrel, dan zie je ergens drie kipjes lopen, dan zie je een tijdje niets, en dan zie... juist ja... Bibi. Alleen :(:)

Ze is ook altijd wat langzamer met alles, en is het snelst haar aandacht kwijt. Als ik iets lekkers uit mijn hand geef, dan vliegen ze daar alle vier op af, en die drie gaan helemaal manisch van PIKPIKPILPIKPIKPIK!! (auwie) En Bibi gaat van pik pik pik

Ze groeit verder wel goed, doet alles prima, en is stiekem de mooiste van allemaal. Maar nouja, een beetje 'anders' dus. Ik zeg altijd maar dat ze een beetje zuurstofgebrek bij de geboorte heeft gehad :')

Kennen jullie dat ook? Dat er 1 kipje 'anders' is dan de rest?

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:18

Gecondoleerd met Mutsje :(:) (leuke naam trouwens!)

En sterkte Antheman! Hopelijk overleeft ze het...

Wij hebben maar 2 kippen, en die rennen altijd vrolijk samen op het eten af, dus bij ons is dat niet zo, maar dat zou ook wel raar zijn met maar 2 kippen...

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:37

Awh gecondoleert

Bij ons ontsnapt er ttelkens maar 1 kip en die hebben we eskip genoemd (escape=ontsnappen eskip= ontsnapte kip haha :') ) tijdens het eten zijn er 2 die moeten wachten tot de andere klaar zijn.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:41

SaartjeNina schreef:
Awh gecondoleert

Bij ons ontsnapt er ttelkens maar 1 kip en die hebben we eskip genoemd (escape=ontsnappen eskip= ontsnapte kip haha :') ) tijdens het eten zijn er 2 die moeten wachten tot de andere klaar zijn.

_/-\o_ :')

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:01

Amaris schreef:
Antheman schreef:

Uh. Heb ik iets gemist -O-

Was Marga zo ziek dan? ;(

Wat toont een kip met buikvliesontsteking?
Marga at niet meer sinds 1,5 dag en maakte een zieke indruk. Ze had een opgezette buik en de kippendokter begon over legnood. Dat klopt wel, want ik had een kip die verfrommelde eieren legde.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:33

Iemand van de welkoop had mij en mijn vriend de duurste zak voer aangesmeerd, kwamen we later achter.
Volgens haar waren ze daar gek op.. nou ze gooien de korrels er uit en vreten de rest op. En een zakje met vlokkreeftjes mix.. komen ze ook niet aan... :(

Arme Mutsje :(

even serieus... een echte kippendokter? :+ bestaat dat ? leek dat ik ben.. :')

Nog paar fotos
nachthok foto
Afbeelding

betrapt melk drinken :')
Afbeelding

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:24

[quote="Citroen22"]Iemand van de welkoop had mij en mijn vriend de duurste zak voer aangesmeerd, kwamen we later achter.
Volgens haar waren ze daar gek op.. nou ze gooien de korrels er uit en vreten de rest op. En een zakje met vlokkreeftjes mix.. komen ze ook niet aan... :(

Die hadden wij ook gekocht, normaal vindt mijn kip vlees & vis enzo heel lekker, maar zij eten het ook niet...

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:46

Raar.. was nog wel het duurste voer haha

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:07

Zonde geld....

Mijn jonge kipjes blijken relaxt en nieuwsgierig van karakter en wennen snel aan hun nieuwe omgeving. Ze zijn inmiddels een paar keer (kort) buiten in de tuin geweest en twee keer binnen ('s avonds, zodat ze niet zo actief zijn) om ze goed tam te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding <3

In Duiven zit trouwens ook een dierenartsenpraktijk, met een van de dierenartsen die is afgestudeerd in pluimvee -> http://www.care4animals.com/

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:14

Die van mij lopen ook naar binnen als de achterdeur open staat, maar ik wil dat niet hebben. Dadelijk schijten ze zo'n vieze dunne blinde darm hopjeslva poep. IEUW! :oo

Ben jij daar niet bang voor?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:42

Valt wel mee. Ze zijn niet snel in de stress, dus "vieze dunne blinde-darm-hopjesvla" poep hebben ze dan niet.
Wel zitten ze op een oude handdoek en mogen ze niet "los" door het huis lopen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:43

Even niet bijgelezen... :o Zelf weinig te melden behalve dat de dames inmiddels weer keurig in hun verenpak zitten :) En vanmorgen lag er ineens weer een ei in het hok! De laatste was van 14 okt. Het gaat dus blijkbaar goed met ze ;)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:48

Hier ook nog alle ladies happy :-). De twee mini's leggen ook af en toe een ei, zo schattig! Ik schat ieder één per week of zo. Ik had er laatst 3 opgespaard en die heb ik als zachtgekookte éénhapseitjes gegeten (anderhalve minuut gekookt :D). Héééééérlijk :Y)!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:04

niet alles gelezen. Wij hebben 3 Serama's (2 kippen en haan). Zijn kieskeurige eters. Eten het liefst vlokreeftjes en gras. Gewone legkorrel laten ze liggen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:26

Gewone legkorrel is ook vaak te groot voor serama's.
Hier voer ik ze legmeel met stukjes maïs erdoorheen gemixt.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:32

Waar haal jij legmeel als ik vragen mag?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:07

Citroen22 schreef:
Waar haal jij legmeel als ik vragen mag?

Wij halen ons kippenvoer altijd bij Fiets in Wenum Wiesel, ligt tegen Apeldoorn aan. Veel keus en goede prijzen.