Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilla__

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:08

Dat meen je niet!? Was die al op leeftijd of..?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:48

Nee, nog maar iets meer dan een jaar ;(
Maar ze was al wat magertjes, ik denk dat ze gewoon zwak was. De andere drie zijn nog helemaal goed, dus ik ga vanmiddag even met de DA bellen of het nodig is om een wormenkuur te halen ofzo.

Snik ;(

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:04

Aahhh wat vervelend zeg ;(
Heb je al contact met de DA gehad?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:15

Ik moet het even aankijken. Ze zien er verder hartstikke gezond uit allemaal, goed gevuld zal ik maar zeggen :o en rennen vrolijk rond. Ze zijn wel erg lui maar dat waren ze vroeger ook al... Heb net hun slaaphuisje na herhaaldelijk tikken omgekeerd, als de dood zijnde dat er iets aan de hand was, komen de dames er slaapdronken uit gewaggeld met zo'n bek van 'Weet je wel hoe laat het is!? ' :=

Sinds Elspeth dood is is er een beetje een gravity shift aan de gang lijkt het wel. Ze zijn niet meer zo vriendelijk tegen elkaar... Vandaar dat ik er vanmiddag eentje wegbreng naar een kennis. Wilde eerst naar de opvang maar zij heeft 10 jaar gerbils gehad en heeft alle spulletjes nog, bovendien kan ik haar nog af en toe zien zo :) Weet zeker dat ze een goed leven krijgt bij haar. Maar ik voel me toch schuldig :o ga best lang onderweg zijn ook, hoop dat ze zich goed houdt...
Iemand tips voor het zo stressloos mogelijk vervoeren? Ik ga met het OV trouwens. Heb al bedacht: route kiezen met 1x overstappen (en 1x naar de auto) ipv 2x, handdoek om het reiskooitje zodat het donker en warm is, vulsel meenemen voor in het hok, wat karton mocht ze onderweg ineens de intense behoefte krijgen om zich uit te leven :=

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:48

Sorry dat ik zomaar binnenval! Ik heb een vraagje aan jullie als
gerbilbaasjes, klopt het dat deze beestjes niet stinken? Persoonlijk heb
ik niet zo'n moeite met de geur van bijvoorbeeld ratten en muizen
(beide in het verleden gehad), maar mijn ouders zijn niet zulke
dierenliefhebbers en hebben daar wel problemen mee. Dus vandaar
mijn vraag! Alvast bedankt. :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:51

Sem_ schreef:
Sorry dat ik zomaar binnenval! Ik heb een vraagje aan jullie als
gerbilbaasjes, klopt het dat deze beestjes niet stinken? Persoonlijk heb
ik niet zo'n moeite met de geur van bijvoorbeeld ratten en muizen
(beide in het verleden gehad), maar mijn ouders zijn niet zulke
dierenliefhebbers en hebben daar wel problemen mee. Dus vandaar
mijn vraag! Alvast bedankt. :D

Nee hoor, als je ze maar op tijd verschoont, na 2 maanden gaan ze toch wel ruiken, dus als je ze iedere maand verschoont en het zand eventueel vaker, zal je niet veel van de geur merken :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:53

Twee maanden is ook wel lang, zal het zeker vaker dan ééns in de
twee maanden verschonen! :) Ze lijken me erg gezellig en leuk om naar
te kijken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:54

Ja, ze zijn erg leuk :)
Ik doe ze meestal één keer in de maand/anderhalve maand. Zand eens in de week, want dat is hun toilet (ze hebben 2 plateaus en een bakje met zand, een stuk plateau is toilet)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:56

Zijn ze verder duur in het onderhoud wat betreft voeding en bodembedekking? :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:02

Valt mee denk ik, kooi kostte hier 85 euro, ik gebruik als bodembedekking No smell, hooi en zaagsel. Mijn ouders betalen voer en bodembedekking.
We voerden eerst altijd Gerrie Gerbil, maar dat werd aardig duur en de hond heeft ook speciaal voer nodig, dus zijn we overgestapt op wat goedkopers wat ook prima kwaliteit heeft.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:40

Nee hoor absoluut niet duur. Ik gebruik houtvezel van de paarden (20 kilo oid die grootste van plospan voor 7.90) daar doe je best lang mee :j
voer 1x in de zoveeltijd 5 euro oid van de boerenbond. (heb er maar 1, andere is helaas overleden) dus doe er erg lang mee :j
Hooi neem ik ook mee van de paarden :D (hij maakt er zijn nestje van)
verder wat hout inelkaar getimmert als plateu en als hokje (die die overigens niet gebruikt) op het plateu staat zijn water en drinken.

En ik heb ze hier nog noóit geroken :)
Overigens had ik een terrarium van 110x40x60 voor 10 euro *\o/* erg geluk gehad haha

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:17

Allemaal pluspunten dus! Word denk ik alsnog lastig om mijn ouders over te halen,
die zijn niet zo van de beesten, maar zolang ze geen overlast geven zie ik het probleem
niet. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:22

Het enige is dat je echt wel moet investeren in een goede kooi. Dus NIET een plastic kooi!! Die op MP vaak aan staan geprezen als zijnde 'gerbil/hamster/muizenkooi', ze gaan er gegarandeerd doorheen (knagen). Bovendien graven ze veel dus dan valt er veel vulsel uit. Een volledig glazen kooi met schuifjes aan de voorkant is een goede investering en dan kan je ze ook het best zien:

Afbeelding

Even van google geplukt, dit is wel iets wat je graag wil. Een oud aquarium kan ook maar een ding met schuifjes aan de voorkant verdient de voorkeur, ze kunnen namelijk angstig worden om van bovenaf benaderd te worden. Van vooraf vinden ze meestal niet erg. Bovendien slijt het niet, dus mocht je er ooit vanaf willen kun je het makkelijk voor een goede prijs door verkopen :j (overigens kun je er natuurlijk zelf ook eentje tweedehands halen, scheelt weer!)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:29

Ja, ik wil ook zeker een glazenkooi, niet alleen beter voor de beestjes maar ook
een stuk mooier en leuker om naar te kijken! Wat zijn de minimale afmetingen voor
een koppeltje gerbils? :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:33

Je wilt er minimaal 10, liefst 15 cm spul in hebben. Hoogte maakt niet zo super veel uit (hoewel het handig is om zandbakjes op verdiepingen te plaatsen enzo), oppervlak wat meer. Hier staan ze beiden op ongeveer 80 bij 50 cm (even zo geschat).

Ze graven echt heel graag, dus je hoeft je geld niet te verspillen aan klimdingetjes enzo :) liever spulletjes voor op de grond om te knagen en om tunneltjes mee te maken.

Ik moet ook weer vulsel gaan halen :\ T is weer anderhalve maand geleden volgens mij!
Denk dat ik gewoon weer zaagsel ga halen. Hennep kan ik hier niet vinden en alleen houtsnippers vinden ze niet zo leuk :n leg wel gewoon een volledig blok erin zonder het te versnipperen, kunnen ze het zelf kapot maken :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 01:01

Het leven is intens oneerlijk :( ik vind net mijn twee mannetjes dood in hun hok. Ben echt heel erg bang dat de vrouwtjes ook snel weg gaan zijn nu... Heb de kooi aan de andere kant van de kamer neer gezet (ben nu even fysiek niet in staat om hem al schoon te maken), handen gewassen en de vrouwtjes onderzocht, maar kan niks aan ze zien... Ze rennen nog vrolijk rond, eten hun hapjes en zien er goed uit (glanzende vacht, alerte oogjes, geen viezigheid bij de neus, mond, oren of anus)

Wat baal ik hiervan zeg... Ik vond ze wel in hun slaaphuisje met hun oogjes dicht, dus ws zijn ze in hun slaap gestorven. Een kleine troost.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:34

Ach jeetje wat rot voor je zeg!! Zal het niet met de 'gerbilziekte' temaken hebben? Dan sterven ze vanwege onderkoeling... dat kan natuurlijk snel gebeuren in de winter als het wat kouder in de woonkamer is.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:56

Wat erg zeg! Ook tegelijk zo.. Gerbilziekte? Nog nooit van gehoord *gaat opzoeken*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:15

Hmm lijkt me sterk, ze hebben een dik pak spul in het slaaphuisje...
Mogelijk dat hun voortandjes te lang zijn, dat ze zijn uitgehongerd, maar dat is ook weer niet logisch, want gisteren hebben ze nog hun bakje leeg gegeten. Lijkt me sterk dat het zo hard gaat :')

Mja ga vandaag mn colleges even laten voor wat het is en beide kooien héél goed schoonmaken, en even bedenken wat ik met de twee mannetjes ga doen ;(

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:27

Mocht het inderdaad onderkoeling zijn, daar kan ik nu al passende maatregelen voor treffen: onbeperkt ruwvoer voor de dames, net als bij de paarden :Y) (kan me voorstellen dat dat ook goed helpt, meer verbranding). Ze zijn niet mager ofzo maar ik ga toch maar wat meer eten aanbieden, dat kan geen kwaad voor de winter.

Het was trouwens onwijs fijn toen ik vanmorgen wakker werd, en ik gerommel in de kooi hoorde :) Van de dames dus. Toch een geruststelling dat zij (nog steeds) okee zijn.
Ik ga nog wel een paar keer in paniek schieten, ze zijn namelijk bijzonder lui en als ik ze wakker probeer te maken moet ik soms het huisje omkeren voor ze er een keertje uit komen gerold :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:03

Vervekend magrathea :(:)

Hopelijk heeft de rest niets :(:)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:04

Nou ik hoop in elk geval dat de mega schoonmaak die ik hier nu houd as we speak niet voor niks is geweest :\ Wat een hel :=

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:34

Hoi hoi,

Mijn kleine kinders worden groot. Sinds gister hebben de eerste hun oogje(s) open. Als ik vanavond tijd heb dan maak.ik even een collage met de kinders. Er zitten zulke leuke kleurtjes bij. Ik ga er twee sws houden :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:56

Dames, ik heb een idee. Vroeg me af wat jullie ervan vinden.
Ik heb nu dus een kooi over. Ook is mijn vriend onlangs op zichzelf gegaan. Ik had dus het idee om de kooi bij hem te plaatsen, en daar vulsel in te doen, zodat ik langere tijd (zoals de vakantie) bij hem kan blijven, en de gerbils dus meeneem. Dat is wel een klein uurtje reizen... Het zal niet erg vaak gebeuren, misschien de kerstvakantie en de voorjaarsvakantie, eventueel laat ik ze in de tussentijd daar ook. Hoe goed zouden ze dit trekken denken jullie? Ze zijn op zich samen, en niet super schrikkerig verder, maar ik zou ook niet willen dat ze er dagenlang van in de stress zitten.
Ik weet nog toen ik mijn ene vrouwtje wegbracht naar de kennissen in Waddinxveen, ze in de bus helemaal verstijfd in een hoekje zat, in de trein alles eigenlijk alweer prima was en ze eenmaal daar binnen een kwartier al lag te snurken in een holletje :) Dus ze was het al snel weer vergeten blijkbaar.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:19

Ik weet niet of de gerrie's elke keer een uur heen en terug zo fijn vinden. Als je een goed vervoersmandje hebt waar ze gewoon rustig in zijn zal het denk ik niet zo veel problemen opleveren.

Weten jullie wat ik het beste kan doen met gerbils die ontzettend veel eten :+ ? Ik vond de laatste paar maanden al dat hun bakje zo snel leeg was, ik dacht dat ze een wintervoorraad aan het aanleggen waren. Maar toen ik maandag de bak schoonmaakte vond ik gewoon geen eten :') Helemaal noppes. Andere woorden, de dames vreten gewoon alles binnen 1 dag op :=
Kan ik ze dan beter om de dag ofzo een klein beetje geven, of heel simpel als het op is, is het op en dan krijgen ze voorlopig niks meer?