Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 08:46

idinn schreef:
Joh onder mama kip is het bloedheet he! Als ie goed wegkruipt en ze een goede moeder is lukt dat buiten nog prima. Binnen onder warmteplaat gaar het wel super tam worden.. maar ze stinken gigantisch kwam ik achter :')

Mijn hen is nu al niet zo’n goede moeder :+
Ze komt regelmatig best lang van haar ei af, de enige reden dat ik denk dat dit ei nog wat wordt is omdat mijn andere hen erop gaat broeden als moeders weer even besluit te gaan scharrelen :') _O-

En dat super tam maken is voor mij toch wel een heel groot voordeel. Dat vind ik ontzettend leuk. Mijn andere 6 kuikens zijn wel aardig tam, komen aan rennen als ze me horen en kunnen geaaid en opgepakt worden, maar ze vinden het nog best spannend- vooral dat oppakken. Dus om 1 héél tam kipje erbij te hebben lijkt me ook weer leuk! Die stank... Tja, dat went vanzelf denk ik. Na een tijdje ruiken we dat niet meer.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:12

Hier ook weer een hen broeds. Had een paar dagen geen eieren geraapt omdat ik er meer dan zat had. Zat ze al op 15 eieren :') heb er 10 onder laten liggen gezien mijn geluk dit jaar met de kuikens zullen ze het toch niet allemaal redden. 2 hadden al een barst dus nu zijn het er nog 8

Mijn kuifhoentjes doen het goed :D

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:24

Die zijn zo grappig haha.. hopelijk redden de 8 eitjes had. Flinke verzameling had ze gemaakt!

E_J, een hele tamme is wel leuk inderdaad. Ik had een tamme babypauw die me overal volgde. Maar ook altijd zat te piepen als ik even niet in de buurt was. Later 3 kuikens en die waren heel tam, maar hadden gezelschap van elkaar dus piepte niet de boel bij elkaar. Was een stuk prettiger. Alleen hebben we die na 3 weken naar buiten gedaan, gatverdamme wat een stank :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 10:20

Een kuiken in zijn eentje binnen zetten zou ik niet doen, kippen hebben gezelschap nodig. Als hij uitkomt en je wil hem echt binnen hebben dan zou ik er 1 of 2 kuikens van ongeveer dezelfde leeftijd bij zetten. Voordat je ze kunt introduceren bij de rest van de kippen wordt een week of 16 aangehouden geloof ik, eventueel eerder als je ze een tijd gescheiden maar wel naast elkaar kunt huisvesten.

Het wordt straks ook alweer kouder, hou daar ook rekening mee met een dier wat je binnen laat opgroeien. Het contrast in temperatuur tegen de tijd dat hij naar buiten kan is dan alweer behoorlijk. Als ze bij de hen kunnen blijven is het geen probleem, dan wennen ze vanzelf. Persoonlijk zou ik nu geen kuikens meer laten uitkomen als ze niet bij de hen kunnen blijven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:02

@ black_kelpie: Eén van de hennen heb ik vanmorgen van de geweekte zaden gegeven en die viel erop aan alsof het roofgoed was. Bakje helemaal schoon leeg! Morgen nog een keer proberen en dan ook bij de andere hen.

Even een vraag:

De broedse kip waar wij eieren onder gelegd hebben, zal strakjes zelf wel weer eieren gaan leggen. Kun je dan het eerste ei gewoon weer eten of is het handig om de eerste paar leggingen de eieren weg te doen?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:57

Volgens mij kun je die gewoon eten, waarom zou dat niet kunnen?

Hier lusten ze de gefermenteerde meuk ook :D Zelfs de erwten eten ze nu graag, die blijven anders liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:35

Geweldig!!!!

Hier vallen zelfs naast de ene hen ook de eenden van mijn zoon erop aan. :D

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 02:14

.
Laatst bijgewerkt door Gowlan op 12-12-20 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 07:56

Zo lang je de hokken goed schoon houdt, de dieren voldoende ruimte hebben zodat ze elkaar niet lastig vallen uit verveling, je goed oplet dat je niet morst met voer (ongedierte) en vooral ook goede afspraken met de buren maakt, moet het geen probleem zijn.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 08:58

@Gowlan: De raad hierboven volg ik helemaal. Wat ik er nog bij wil voegen is kies voor een rustig ras die gemakkelijk tam te houden zijn. Sommige rassen zijn paniekerig of vliegen graag, een kip bij de buren is niet altijd even leuk.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:10

.
Laatst bijgewerkt door Gowlan op 12-12-20 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Galaika

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:03

Zijdehoen lijkt zeker passend voor jou! Kunnen niet vliegen en zijn ontzettend snel tam te krijgen. Zelf heb ik mijn hart volledig aan de cochin krieltjes verloren. Zo'n lieve,tamme diertjes.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:07

Zijdehoenders zijn heel leuk, maar wel bijna permanent broeds en daar moet je net zin in hebben. Was voor mij een reden om voor een ander ras te gaan.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:12

Heb een 2 tal jaar hollandse kuifhoen gefokt en er mee gestopt omdat de meeste aankopers na een paar maand kwamen aankloppen dat de kip gestorven was. De schedel van de kuifhoen is misvormt, dit zijn kippen die louter op uiterlijk gefokt zijn geweest maar niet in staat zijn om te overleven. De schedel onder de kuif is een zwakke plek. Door de kuif zien sommige amper, een goeie fokker selecteer daar op maar helaas zie je meer verkeerde kuifhoenen dan correcte. Deze zou ik niet aanraden.
Zijdehoen heeft ook zijn nadelen, kunnen niet zo goed leven in vochtige omstandigheden, met name in de winter moeten ze een goeie plek hebben waar ze zich kunnen laten drogen indien nodig. Maar als je dit kan aanbieden, zijn het leuke kippen.
Cochin krielen zijn een aanrader, wyandotte, ukkelse, antwerpse of watermaals krielen, hollandse kriel het is maar net wat je zelf leuk vind...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:46

Verkijk je sowieso niet in het geluid dat kippen maken.. Sommige maken bijna net zoveel geluid als een haan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:11

Haha nou inderdaad... mijn dames kunnen wat af schreeuwen als iets ze niet zint of 1 gaat een ei leggen of ze vinden dat ze wat lekkers moeten krijgen :')

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:25

JustMeKV schreef:
Heb een 2 tal jaar hollandse kuifhoen gefokt en er mee gestopt omdat de meeste aankopers na een paar maand kwamen aankloppen dat de kip gestorven was. De schedel van de kuifhoen is misvormt, dit zijn kippen die louter op uiterlijk gefokt zijn geweest maar niet in staat zijn om te overleven. De schedel onder de kuif is een zwakke plek. Door de kuif zien sommige amper, een goeie fokker selecteer daar op maar helaas zie je meer verkeerde kuifhoenen dan correcte. Deze zou ik niet aanraden.
Zijdehoen heeft ook zijn nadelen, kunnen niet zo goed leven in vochtige omstandigheden, met name in de winter moeten ze een goeie plek hebben waar ze zich kunnen laten drogen indien nodig. Maar als je dit kan aanbieden, zijn het leuke kippen.
Cochin krielen zijn een aanrader, wyandotte, ukkelse, antwerpse of watermaals krielen, hollandse kriel het is maar net wat je zelf leuk vind...

Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe!
Wat ik wilde vragen mbt de plek om zich te laten drogen in de winter: is zo'n rode infrarood lamp dan fijn om te hebben voor de beestjes in de winter of is dat absoluut niet noodzakelijk en alleen voor kuikens nodig?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 17:47

Zover ik ben ingelicht hoeven kippen in de winter niet warm gehouden te worden, omdat ze beter tegen kou dan tegen warmte kunnen. Ventilatie is heel belangrijk, maar tocht en vocht zijn boosdoeners. Als je die weet te voorkomen, dan volstaat een nachthok in de winter zonder extra verwarming.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:18

Als het hok droog blijft heb je geen warmte lamp nodig.
Het kan wel handig zijn dat je er 1 liggen hebt. Hier toch ooit eens een jaar gehad dat de stal maar niet wilde drogen en vochtig bleef, hier en daar een kip met snot uit de groep moeten halen. Toen besloten om 2 warmtelampen op te hangen, en moet zeggen de kippen maakten er dankbaar gebruik van. Doorgaans heb ik de lampen enkel nodig voor kuikens of een zieke kip.

Voor de mensen die mijn bericht gelezen hadden omtrent de kip met gebroken poot. Ik kan heel voorzichtig melden dat ze het goed doet. De spalk die mijn man en ik in elkaar geknutseld hebben lijkt goed te werken, ze steun er al de hele week terug op. De spalk laat ik er nog een paar weken aan....maar op heden een voorzichtige *\o/* *\o/* *\o/* moment

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:29

Wat goed! +:)+ Zou fantastisch zijn als ze over een paar weken zelfstandig kan lopen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:08

dan heb je al wel echt hele slechte kuiven gehad. Ik heb ze al tig jaren, en verkopen er ieder jaar een tiental, maar dat heb ik nog nooit gehoord. Wel bij de faverolles, dat ze een misvormde snavel krijgen naar gelang ze ouder worden.
Waarschijnlijk ook net maar geluk hebben waar je, je eerste fokmateriaal vandaan haalt.
Kuifjes zijn wel ontzettend leuke, makke kippies. :)

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:31

@nenaC: Als kuiken zie je toch heel goed bij de hollandse kuifhoen dat er bovenop hun schedel nog een soort van bult zit. Dit heeft niks te maken met slechte kuiven, ze zijn zo gefokt door de jaren heen. Bovenop was mijn fokmateriaal zeker niet van de minste en gaat ook niet om 1 rondje kuikens van 1 foktoompje zeg maar. Ga eens een artikel opzoeken waar mijn uitleg beter in het licht word gesteld. Denk dat je dan zal zien hoe het werkelijk zit me deze soort.. Hoop dat ik het nog terug vind.

edit: zie dat de pdf er is afgehaald.
Maar op deze link zie je wat ik bedoeld met de bult. Die bult is ontstaan door en genetisch fout. Daarbij is de schedel heel dun op die knobbel, vliegen ze op en ergens tegenaan met hun kop dan sterven ze veelal.
Dit is net de reden wat maakt dat ik ze niet meer fok. Verderom zijn het wel mooie kippen natuurlijk.
https://www.frieslandshow.nl/het-hoen/d ... -het-hoen/

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:56

Ik weet hoe anatomisch gezien een kuif in elkaar zit. Als jouw gefokte dieren doodgaan zit er toch ergens iets niet goed. Ik heb dat zelf nooit gehad en de fokkers van de kuivenvereniging ook niet.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:21

@NenaC: De foktomen waren afkomstig van mensen uit kuivenverenigingen hier in Belgie. Ben zelf erknd fokker geweest. Zelfs van een fokker die toch aardig wat heeft gewonnen ermee. Met de dieren was er niks mis.
Begrijp me niet verkeerd, ze gingen niet bij mij dood, altijd na een paar maand bij gewone klanten. Ik heb ze op alle leeftijden verkocht. Bij mij deden ze het goed en ook als ik mijn dieren verkocht aan andere erkende fokkers, hadden die mensen geen problemen ermee, daar kwamen ze rustig oud.
En het was niet alleen ik die hier tegen aan liep ook meerder ander fokkers gaven bij veschillende samen komsten aan dat ze dit ook vaak voor hadden.
Het is algemeen gekend dat het geen sterk ras is en dat ze voor de gewone mens en vaak niet kippen kenners niet geschikt zijn.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:51

Even een update over die bloedluizen...

Ongeveer 10 dagen geleden het volledige kot aangepakt. Goed uitgewassen, binnenin alles afgekit en erna gekalkt. De eerste dagen was het vrij cava, weinig tot geen beestjes. Ik heb toen wel elke dag een product ingespoten, kot volledig toegedaan en dat laten inwerken. Na een aantal dagen begon ik er terug vrij veel te zien, wat bleek, de bloedluizen verstoppen zich nu in de kieren aan de buitenzijde van het kot (die niet afgekit zijn). En kruipen 's nachts dus naar binnen via het dak en het luikje aan de voorzijde.

Miserie dus! Nu terug nieuwe producten gekocht om op die beestjes te spuiten als ik ze zie zitten. Elke ochtend behandel ik het kot met de spuitbus en elke avond vervang ik de bodembedekking en gooi ik extra tabaksbladeren. Gisteren vaseline gekocht en dit aan alle mogelijke ingangen gesmeerd met als gevolg dat ik vanmorgen geen beestjes in het kot zelf heb gezien. Ze hadden zich aan de buitenkant op verschillende plaatsen samengehokt (in grote groepen) en ze zagen al een geluk nog gewoon bruin/doorschijnend (dus geen bloed mogen zuigen, yes). Direct met de spuitbus kapot gespoten, dus ik hoop dat ik het nu wat beter onder controle kan houden. Maar het is precies ongelooflijk moeilijk om helemaal van die krengen verlost te raken. Wij hebben de buitenren omheind met kastanje omheining met om de zoveel meter houten palen. De drie palen het dichtst bij het het nachthok zaten vol met die bloedluizen... dus die heb ik ook al mogen behandelen. Ik vind het zo straf dat die beesten overal blijven uitkomen.

De kip die er erg aan toe was is uiteindelijk ook gestorven, ze was te verzwakt. Mijn 2 resterende kippen zijn de laatste week wel enorm opgeknapt, dus daar ben ik wel blij om. Maar het blijft precies dweilen met de kraan open... Echt goesting om dat kot gewoon te verbranden en een nieuw te plaatsen, maar ze zitten ook al op het hout in de omheining dat ik vrees dat ze er binnen de kortste keren terug zullen staan...