Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:27

Paar weken geleden ratje in laten slapen en haar zusje word morgen in slaao gebracht. Ze heeft flinke tumoren en ondanks ze eet is ze graat mager. Al lijkt het of ze dikke buik heeft door de tumoren haar ruggegraatje is duidelijk zichtbaar en ze ziet er slecht uit. Ongelofelijk hoe snel ze achteruit kunnen gaan zeg! Ze is inmiddels bijna 3 nu.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:32

Och wat sneu. Gelukkig heeft ze een aardige leeftijd mogen bereiken... Sterkte! :(

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:15

Heel veel sterkte morgen kletskoekje Y;(

Mijn lieve rat is 1.5 uur geleden vredig ingeslapen. Maar oh wat mis ik haar |(
Vanochtend mocht ze zich lekker vol eten.
Afbeelding

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:48

Sterkte Kletskoekje!

Vevina, aan dat koppie te zien heeft ze er wel van genoten, jij ook sterkte!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:50

Sterkte Y;(

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:53

Sterkte beiden :(

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:47

Sterkte allebei.. wat verdrietig toch... ;(

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 00:53

heel veel sterkte!

vandaag is 1 van de ratten bij het klimmen naar beneden gevallen.. Dorete klimt heel graag aan de buitenkant van hun kooi. is normaal geen probleem, maar ze heeft nu een stapje verkeerd gemaakt en is ze 1.60m naar beneden geklapt.. ik stond er naast (zoals altijd, ze mogen ook vrij rondlopen in mijn woning), ik kon haar niet meer op tijd opvangen...

ze loopt nu mank, voetje is niet gebroken. Ik heb direkt de nooddierenarts opgebeld (maakt me niet uit dat het midden in de nacht is, de dieren gaan voor). Ze heeft gezegt tot morgen nog even af te wachten en aan te kijken, het liefst in een kleine kooi.
Dorete huppelt.. niet heel erg, het is al wat beter..

morgen vroeg bel ik de dierenarts voor een afspraak, ik laat haar toch voor de zekerheid even controleren.
helaas is Dorete een rat die niet erg handtam is, en ze bijt als je niet oppast. oppakken vind ze helemaal niets maar ze zit graag op mijn schouder, en blijft daar ook wanneer ik rondloop. je merkt aan haar dat ze dat heel leuk vind :) ze komt ook altijd weer naar mij om een rondje mee te mogen :)
Met haar moet je veel geduld hebben, is helemaal geen probleem vind ik. ik doe ook geen dingen die ze niet leuk vinden, Dorete wordt al wel makkelijker met oppakken omdat ik wel vind dat dit moet kunnen (wegen dierenarts en zelfcontrole)

ik hoop dat het niet ernstigs is.. ze zijn nu heel rustig allemaal, ik geef ze voordat ik ga slapen nog altijd een lekkernij en een aai en goedenacht :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:26

Heel veel sterkte voor Levina en Kletskoekje!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:59

vanmorgen naar de dierenarts geweest, Dorete heeft een zwelling tussen haar heupen.. het is niet gebroken maar de kans bestaat dat 1 van haar banden een scheurtje heeft.. 1 van haar heupen is beweeglijker als die andere.. De dierenarts heeft gezegt omdat ze nog jong is, kan het helemaal goed komen.
het kan ook voorkomen dat ze altijd moeilijk blijft lopen met haar heup.

Ze heeft ontstekingsremmer gekregen voor 3 dagen. ze slaapt nu met de anderen samen, ik hou haar extra in de gaten.
ze mag van mij op mijn schouder kleven maar klimmen laat ik haar zo weinig als doen, eerst maar een tijdje rustig aan doen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:15

Arashah hoe gaat het nu met je ratje? al verbetering?

Vandaag hebben ze hier toch wel wat last van de warmte, languit op het plateautje liggen enzo. Dus heb de ovenschaal met water en erwtjes in hun kooi gezet (van het filmpje) en nu gaan ze helemaal los. Er ligt nu wel al allemaal bodembedekking in waardoor het echt smerig wordt :') straks maar weer verversen. Vind het zo leuk om naar te kijken :D

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:21

Bedankt allemaal. Dierenarts hebben we niet gered. Ze lag al vredig in haar kooi. Uur ervoor nog wat lekkers gegeven en getutteld dus ik denk dat ze in haar slaap vredig in slaap gegaan is. Zo lag ze er wel bij.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:52

sterkt kletskoekje! wel fijn dat ze zo vredig gegaan is in haar vertrouwde omgeving Y;(

Met Dorete gaat het inmiddels weer goed, ze belast haar beentje en heup weer bijna voor 100%.
vandaag is de laatste dag dat ik haar medicijnen mocht geven. ik moet nu nog even aankijken hoe ze zich dan verder ontwikkelt.

ze is na haar val wel ineens erg knuffelig geworden, ze komt heel graag bij me en nestelt zich in mijn muts en onder mijn haren :') ondanks haar vingerbijtgedrag is ze wel erg lief hoor <3

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:38

Mijn laatste ratjes zijn op respectabele leeftijd heen gegaan en heb nu besloten geen ratten meer te nemen. Heb dus nu een jenny kooi over... mocht ieman belang hebben dan mag je mij pb doen

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:06

Hier heeft ook iedereen last gehad van de warme dagen. Gelukkig is het nu niet meer zo belachelijk heet! Ik denk helaas dat ik bij een van mijn dames een melkkiertumor voel dus dat wordt weer een tripje naar de DA. :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:36

Simoonzel hoe is het? Wel een tumor?

Morgen moet ik het filmpje van mijn training met Alfred inleveren op school. Ik ben nog niet bij mijn doel, maar heb wel een filmpje gemaakt over onze vorderingen en wat er verkeerd ging en waarom.
Hij duurt wel 7 minuten maar voor wie (een deel) wilt bekijken: https://youtu.be/lcqc4CBKPRM
Moest er ook een actieplan volgens een speciale methode bij maken (vandaar de afkorting PTS enzo) en een logboek.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 07:49

Ja zeker een tumor dus goed gevoeld. Het is alleen niet met zekerheid te zeggen of het vanuit haar melkklierweefsel komt of de darmen. Dus of het überhaupt verwijderd kan worden is onzeker. Voor nu maar besloten om het even aan te kijken. Hij is pas net klinisch verschenen (kleine verdikking op haar buik) dus wie weet groeit het langzaam en heeft ze er voorlopig geen last van.

En wat doet je rat het leuk in het filmpje! <3

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:44

Dat filmpje <3
Sterkte Simoonzel :(

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:06

Wat leuk dat filmpje! Ik ben ook bezig om mijn rat te trainen voor een school opdracht :D

Sterkte Nathas en Simoonzel...

Ik moet helaas voor school een nestje ratten fokken. Ik heb al van alles geprobeerd, oa voorgesteld om bij een fokker mee te kijken met het proces, maar helaas moeten we echt het nestje zelf fokken op school. Nu hebben we de ratjes net een paar dagen bij elkaar zitten en gelukkig ging dit super makkelijk en zaten ze na 10 min al tegen elkaar aan te dutten.
Ik ben nu bezig met veel informatie opzoeken hierover. Ik ben nu vooral bezig met de voeding voor een zwangere/zogende rat. Hebben jullie nog tips voor mij?

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:38

Ik heb zelf geen ervaring met zogende ratten helaas.

Wel heb ik zelf een vraag. Ik heb een rat die mij elke week wel een keer tot bloedens toe bijt, angst of agressie ik weet het niet? Daarnaast kan ze ook niet overweg met mijn huidige rat, er is altijd ruzie. De bijtende rat lokt de ruzie altijd uit of bijt uit het niks in de wangen van mijn andere rat.

Ik weet niet waar ik slim aan doe?

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:21

Ik heb zojuist het advies gekregen om mijn bijtende rat te laten steriliseren. Heeft iemand ervaring met gedragsverbetering na een sterilisatie/castratie bij een vrouwtjes rat?

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:03

Normaal lees ik altijd alleen mee maar nu heb ik toch even een vraag.
Ik ben net de kooi van mijn ratjes aan het verschonen en ik zie ineens een soort bult bij een van mijn ratten. Het gaat in dit topic (helaas) wel vaker over tumoren en ik ben bang dat zij er ook 1 heeft. Ik heb een foto gemaakt en ik dacht ik laat jullie het even zien omdat ik eerlijk gezegd niet echt weet hoe het eruit ziet en je via Google alleen hele heftige dingen krijgt...

Afbeelding

Wat denken jullie? Een tumor? :(
Zou het misschien ook nog iets anders kunnen zijn?
ik hoor graag wat jullie ervan denken!

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:11

lora22 schreef:
Normaal lees ik altijd alleen mee maar nu heb ik toch even een vraag.
Ik ben net de kooi van mijn ratjes aan het verschonen en ik zie ineens een soort bult bij een van mijn ratten. Het gaat in dit topic (helaas) wel vaker over tumoren en ik ben bang dat zij er ook 1 heeft. Ik heb een foto gemaakt en ik dacht ik laat jullie het even zien omdat ik eerlijk gezegd niet echt weet hoe het eruit ziet en je via Google alleen hele heftige dingen krijgt...

[ [url=m/Q5cspA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat denken jullie? Een tumor? :(
Zou het misschien ook nog iets anders kunnen zijn?
ik hoor graag wat jullie ervan denken!

Ik denk inderdaad een tumor :(:)
Mijn rat had op die plek ook een tumor, is in 1 maand tot maatje Pingpongbal gegroeid. Maar met dit formaat is die als je wilt nog makkelijk te verwijderen.

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:23

Bedankt voor je antwoord!
Ik ben er inderdaad ook bang voor een tumor... moet nog even overleggen thuis, weet niet zo goed wat de kosten zouden zijn voor opereren. Mijn rat is net 1 jaar dus ik zou het wel weg willen laten halen. Ik dacht dat het eigenlijk alleen voor kwam bij oudere ratten, maar helaas...

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:01

lora22 schreef:
Bedankt voor je antwoord!
Ik ben er inderdaad ook bang voor een tumor... moet nog even overleggen thuis, weet niet zo goed wat de kosten zouden zijn voor opereren. Mijn rat is net 1 jaar dus ik zou het wel weg willen laten halen. Ik dacht dat het eigenlijk alleen voor kwam bij oudere ratten, maar helaas...

Bel vooral verschillende dierenartsen op met de vraag hoe ze opereren, ervaring hebben met ratten en hoeveel geld ze vragen. De bedragen voor een operatie lopen erg uit een. Dan kun je natuurlijk altijd nog beslissen om wel of niet te opereren.

Edit: een abces zou ook nog kunnen, dit kan de dierenarts je het beste vertellen. Al zou ik zeggen met een bult op deze plek een tumor.