Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:13

Zo slapen ze hier:
Afbeelding

En ik moest 1 klein dingetje bestellen bij Avonturia.
Well, that escalated quickly :')
Afbeelding

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:53

Ik ga eens even mijn vriend lief aankijken of ie niet ook zoiets wil maken O:)

Ooh wat heb je gekocht? Ik had laatst wat nodig van birdsupply, vanaf €75 geen verzendkosten, dus dan vul je braaf aan tot €75. Vriendlief was minder blij toen haha :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:04

Ik moest een nieuwe UV lamp hebben, maar toen sprong er nog een hele berg speelgoed in mijn wagentje.
En ach, de valken waren ook toe aan nieuwe speeltjes en Mango is bijna jarig etc etc etc :')
Veel snipper speelgoed in ieder geval :D en 2 kralenbanen voor Mango :D
Ik doe ook altijd aanvullen haha _O-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 23:24

Haha Cayenne, mijn vriend heeft net 100 euro aan vogelspeeltjes besteed :') geen snacks voor mij deze maand

Tommy is hier nog steeds een tank. Hij steelt al het eten van Kyto. We laten ze soms gescheiden eten want Kyto is veel te tolerant naar Tommy toe. Ook als wij soms een hap nemen land hij gewoon op ons bord met eten _O-

Wat een mooie verzameling vanilia!

Wauw Benfan! Ben nog steeds onder de indruk. Ik ga ook even bij de action kijken voor dat laddertje. Wat fijn dat Kira het zo goed doet, ben heel benieuwd hoe ze er uitziet na de rui

Leuk filmpje Tienus. Hoe hecht zijn jouw vogels als koppel eigenlijk? Hoor dat Pyrr wel eens fel zijn naar andere vogels? Maar geloof dat jouw setje wel redelijk aan elkaar gewaagd is?

Haha dat filmpje van Brandi, vooral als je hem viespeuk noemt en hij zo onschuldig kijkt

Leuk Wendy! Oei ja oorbellen zijn hier ook dramatisch, loop altijd met een dikke band over mijn oren ( te lui om ze uit te doen)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 23:40

@danique,
Soms poetsen ze elkaar. De pyrr is wel de baas. Maar soms geeft de valk goed weerwoord. Of ze doet een stapje opzij.

Ze slapen ieders in hun eigen kooi.
Maar als de kooien open staan dan kruipen ze wel in elkaars kooi, pikken voer uit elkaars bakjes.
Soms ook tegelijk.
De pyrr vliegt het hele huis wel door als ie de kans krijgt.
De valk blijft in de woonkamer en roept hem dan.
Als ze weet dat de pyrr in de keuken zit, vindt ze het wel prima.

Ze zijn beide een jaar.
De pyrr is waarschijnlijk wat jonger dan de valk.

Als ze iets slopen in de kamer, gooi ik zachtjes een bierdopje hun kant op, zodat ze schrikken maar niet van mij. Met een foei erbij.
Zijn net honden.
Vaak loert ze dan vanaf de kamer deur naar de keuken.
Eergisteren vloog ze zelf naar de keuken, maar wist de weg niet helemaal zelf terug te vinden.
Ze vloog zelfs naar de overloop. Ze was wel erg gestresst maar ze stapte gelukkig gemakkelijk op en kon zo met haar van de trap lopen.
Gelukkig is de woning zo ingericht dat de ramen en deuren horren hebben.
Kans dat ze ontsnapt is klein.

Als de pyrr in zijn tentje slaapt en de valk is nog los, zit ze vaak op zwembadje naast de tent.

We merken als ze zoveel mogelijk los kunnen vliegen ze veel gelukkiger zijn.
De valk zoekt gezelschap bij mijn moeder of de pyrr. Of ze geniet lekker op de leuning van de bank van de zon.

Rond uur of 18-18.30 uur zoeken ze zelf hun kooi wel op. De pyrr kruipt dan in de tent.
Valk kruipt dan ook weleens in de kooi van de pyrr.
Maar dat vind ik niet vertrouwd, te klein voor twee vogels.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 00:20

Ooooh, Pyrrhura's die in tentjes slapen vind ik zo schattig om te zien <3

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 19:54

Vogel in een tentje? Dat vraagt om foto’s!

Ik heb mn vriend vandaag aan het werk gezet en we hebben nu ook 2 zitstokken van 1 meter breed vlakbij de wand in het nachthok. Stel sufferds hangt alleen nog steeds in het gaas vooraan :=

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:28

Ik heb toch nog even een vraagje. Hoe helpen jullie je parkieten/andere vogels de rui door? Fynn heeft nu z'n normale voer en kracht/eiwit voer. Helaas eet hij dit laatste niet, al op meerdere manieren geprobeerd te voeren. Hij is nu alleen toch best wel erg in de rui en vroeg me af hoe ik hem hierbij iets meer zou kunnen helpen. Iemand tips? :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:43

Geef je ook extra mineralen?
Hier krijgen ze dan regelmatig een douche of badje en wat lekkere takken om aan te knagen.
Dat helpt ook goed bij afleiding tegen de jeuk.
Kroelen vinden ze tijdens de rui ook vaak extra lekker :D

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:12

Hij heeft een gritsteen en een sepia steen. Sepia eet hij regelmatig iets van, gritsteen weinig tot niet. Heel af en toe dat hij er wat mee probeert.

Bad durft hij niet in :+ Heb het nog niet geprobeerd met een plantenspuit bijvoorbeeld. Kroelen is hij nog niet zo van, als ik hem wil aaien als hij uit de kooi is dan kruipt hij telkens op m'n vinger waarmee ik wil aaien :P

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:22

Wanneer je het met de plantenspuit probeert helpt het om de stofzuiger aan te zetten!
Het klinkt gek maar door het geluid van de stofzuiger willen ze graag douchen.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:32

Remi is inderdaad ook vre-se-lijk in de rui, het lijkt wel een stekelvarken! Kroelen wil hij niet, eivoer (schijnt ook goed te zijn heb ik me laten vertellen?) eet hij niet, douchen wil hij al helemaal niet... Hij maakt het zichzelf niet heel makkelijk zeg maar |o

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 00:08

Poeh. Ik vertrek vrijdag voor een week naar Texel. Wat ik toch allemaal moet meenemen voor onze pup en moet organiseren voor de vogels... :')
De vogels gaan een weekje op vakantie naar mijn ouders. Gelukkig is Snoopy nu helemaal beter en heeft ze sinds afgelopen maandag ook geen medicatie meer, dat scheelt enorm. Dat was toch wel even mijn grootste zorg :o

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 01:31

Wat fijn dat je zorgeloos eventjes er tussenuit kan!
En natuurlijk ook dat Snoopy weer beter is <3

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:55

@Cayenne, ik zal het eens proberen, dankje voor de tip!
@Dido, leuk he die vogels die zichzelf zo goed helpen :P
@Kim, veel plezier op Texel! Fijn dat Snoopy weer beter is :)

Ik ga zaterdag op vakantie en heb m'n broertje en moeder al gevraagd om goed voor Fynn te zorgen en af en toe eens de kooi open te zetten. Gisteravond was hij ook weer uit de kooi, hij klom aan de buitenkant en snapte niet dat z'n zitstokjes aan de binnenkant zaten :+ toen z'n deurtje maar open gezet en klom hij zelf weer naar binnen toe en ging hij slapen :')

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:15

Hier wat stiller.
Helaas bleek het koppel lilo&Stitch wat wij gekocht hebben (grasparkieten) ineens kruipersziekte te dragen. Eerste 2 nestjes niks aan de hand, andere 2 wel. Ik heb al 3 jongen weggegeven, 1 zit nog bij de ouders omdat die nog niet zelfstandig is. Daar zal ik ook een ander huisje voor zoeken. Lilo & Stitch gaan uiteraard ook weg en met de overige grasparkieten (die zijn niet in aanraking geweest) mogen blijven maar daar zal ik het komende halfjaar niet mee kweken. Als dit allemaal weg is en hun verblijven ontsmet en schoon zullen er nieuwe koppels komen :o
Vandaar dat ik stil ben,heb niks te lezen :')

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:44

Hier willen de parkieten ook niet badderen dus van 't weekend misschien maar even proberen met de stofzuiger. M'n vriend verklaart me echt voor gek denk ik maargoed :D

Wat balen Kimley! Ik dacht dat wel of niet 'kruiper zijn' aangeboren was, maar dat is dus een ziekte?

Gisteren een stukje gefilmd, vind het zo leuk om te zien dat ze allemaal een ander karakter hebben.

Khaleesi die altijd kijkt of er nog iets te slopen valt (linksboven)
Gandalf en Elsa zitten te bunkeren
Lily die aan het proberen is
De 2 naamloosjes rechts in beeld die vooral veel met elkaar bezig zijn

Ik begin wel steeds meer dingen te vinden die ik wil aanpassen aan de voliere. Het dak is niet 100% waterdicht, er zijn stukken die goed droog blijven, maar als het zo hard regent als van de week lekt het dak op meerdere plekken en wordt de bodem dus flink nat. En dat is dan meteen m'n 2e irritatiepunt; er ligt zand op de bodem en dat is eigenlijk niet schoon te houden. Wil dus eigenlijk de bodem vervangen door stoeptegels, dat zou al een stuk schelen. Nu nog kijken of ik vriendlief overtuigd krijg dat dat echt nodig is.

Fijne vakantie Kim en Veertje!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:04

Het is inderdaad een ziekte die ouder dieren kunnen dragen/oplopen en dat aan hun jongen kunnen doorgeven zonder er zelf last van te hebben. Het is ook heel jammer, maar het is ook heel besmettelijk! Alle vogels waarmee deze ouders of jongen mee in aanraking komen dragen het dan. Dus ermee verder kweken is natuurlijk geen optie. Daarom gaat alles ook weg en dan rustig opzoek naar nieuwe geschikte koppels :)

Ik heb geluk dat mijn andere koppel nooit met hun of de jongen in aanraking zijn geweest, dus die mogen lekker blijven :D

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:37

Ik moest flink wat pagina’s bijlezen... hoop mooie verhalen en foto’s.
Hier alles goed met de 2 gaaien: bonte boer Cleo vliegt weer goed; ze heeft aan d’r ‘slechte’ kant 2 slagpennen laten zitten, dus ze kan goed hoog en verschanst zich graag in d’r kartonnen doos op de keukenkast. Ook een zakje vindt ze leuk:Afbeelding
Pipo is helaas zn probleem veer in de staart weer gaan ruien dus die heeft een paar slechte dagen gehad, slecht eten en aan die nieuwe pen pulken. Maar nu gaat t weer goed.

Afbeelding

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:24

Yeah bokt heeft een papegaaien topic

Ik heb sinds 4 jaar een papegaai onder mijn hoede van een zieke buurvrouw. Loeka ( de papegaai) ging haar hele leventje al naar de dierenarts in drachten om te wieken en knippen. Voor ons was dit al een hele rit vanuit Groningen , maar we hadden het er voor over omdat we erg tevreden waren over de vogelarts daar.

Nu wilde ik vanmorgen een afspraak maken en kreeg ik te horen dat ze geen vogels meer doen omdat de vogelarts is geëmigreerd en ze geen vervanger hebben kunnen vinden.

Ik zit nu met mijn handen in het haar omdat louka altijd een roesje krijgt , haar levenslijn loopt door en ze kan niet gewoon geknipt worden.

Maar waar doen ze dit ?
Het liefst zo dicht mogelijk bij groningen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:02

Is het per sé nodig om haar te knippen? Het is veel gezonder om haar te laten vliegen.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:22

Gewoon lekker laten vliegen en niet meer knippen? :D

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:21

Ik bedoelde de nagels , deze kunnen niet geknipt worden maar moeten er af gebrand worden.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:04

fuego3 schreef:
Ik bedoelde de nagels , deze kunnen niet geknipt worden maar moeten er af gebrand worden.

Is er in Drachten niet meer een arts? Ik weet dat degene die daar vogels behandelde is gestopt, maar ik dacht dat er wel een vervanger was?

https://dierenziekenhuisdrachten.nl/die ... omsnavels/

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:19

In Groningen zitten volgens mij verder geen vogelartsen.
In Sneek hebben ze bij De Waterpoort ook een vogelarts (Drs. Paul Groenestein).