Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:38

Niet als je de roofmijt pas tien dagen na de schoonmaak en chemische aanpak uitzet. De werking van de chemiche producten is dan al heel sterk afgenomen tot zelfs niet meer werkend. Uiteraard mag je niet meer na de uitzet gaan behandelen, dan moeten de roofmijten hun werk
Wij doen het al jaren zo.

Nog even ter aanvulling: Je kan op verschillende website informatie vinden over roofmijten, het is net de bedoeling dat ze erin komen na de schoonmaak van de stallen of hokken.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:59

JustMeKV schreef:
Niet als je de roofmijt pas tien dagen na de schoonmaak en chemische aanpak uitzet. De werking van de chemiche producten is dan al heel sterk afgenomen tot zelfs niet meer werkend. Uiteraard mag je niet meer na de uitzet gaan behandelen, dan moeten de roofmijten hun werk
Wij doen het al jaren zo.

Nog even ter aanvulling: Je kan op verschillende website informatie vinden over roofmijten, het is net de bedoeling dat ze erin komen na de schoonmaak van de stallen of hokken.

En witkalken heeft na 10 dagen ook geen effect meer op de roofmijten?

black_kelpie

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:10

Witkalk blijft zo lang werkzaam als het erop zit, Finecto ook. Het slijt er langzaamaan wel af, daarom af en toe opnieuw behandelen.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:17

Er is hier in het begin met beide in combinatie gewerkt geweest. Maar na 1jaar de witkalk niet meer toegepast. Het product die wij hadden gebruik gaf altijd wit af, waardoor we bij het minste zelf wit waren. Kwam erbij dat kippen die hiermee in aanraking kwamen soms problemen kregen met oog ontstekingen. Wij waren niet tevreden over de werking, bij grote uitbraak zag je de luizen er gewoon over lopen. Wij deden de slechte plekken met witkalk en dan op de tegenovergestelde kant, de kant waar we geen witkalk konden gebruiken, zetten we de roofmijten uit. De roofmijten hadden dus de kans om van de witkalk weg te blijven.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:59

Valerie_91 schreef:
Dankjewel iedereen voor de tips!
Ik heb witkalk besteld via een nederlandse site, hier in België nergens te vinden of te bestellen. Normaal krijg ik dat vandaag aan.

Jawel hoor, bij zowat elke dierenwinkel / Aveve / Horta in België. Staat bij de duivenspullen en kost bijna niks. Wij hebben 2 jaar geleden ook bloedluis gehad. We hadden nochtans alles afgekit en wit geverfd langs binnen, maar zo’n houten hok beweegt en er waren terug kieren. Gelukkig weer vanaf geraakt. Ik heb het dan gekalkt en sindsdien doe ik dat elke lente. Een dikke pap maken van de witkalk door er water bij te doen en te roeren en royaal smeren maar met een grote borstel. Tot nu toe geen bloedluis meer gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 07:20

Hier wandelen ze gewoon over het wit heen. Stomme beesten.. deze week maar weer eens wat anders erbij proberen. Zou me ook niks verbazen als tortels telkens nieuwe "brengen". Maar die zijn niet weg te houden. Wandelen overdag het hok gewoon binnen naar het eten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:39

Dat is balen als je geen mogelijkheden hebt om vogels buiten te houden, idinn. Ik zou zo 1,2,3 ook even niet weten hoe of wat. Misschien een net spannen?

Hier zitten we in een kleine spanning: zouden de broedeieren werkelijk iets bevatten of zijn het loze eieren? Al is het er maar een, dan zou het al leuk zijn! Het is voor ons de eerste keer. We hebben op vijf minuten afstand een Welkoop, dus mocht er wel wat uitkomen dan kunnen we in no-time een broedlamp halen.
Hoe deden jullie dat met de kuikens? De legnesten hangen bij ons best wel hoog, vind ik. Zelf de kuikens naar de grond zetten?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:08

Pfff, ik word hier toch stilaan moedeloos: ene kip is 15/08 gestorven door bloedluis, de andere is een week geleden behandeld door de DA, ik heb gisteren nog een ander (natuurlijker) product opgespoten, dat van de DA mocht pas na 2 weken herhaald worden, en ze pikte zich nog, maar beestje is echt heel suf en futloos: ik zie haar niet meer drinken, graan eet ze ook niet, leeft van paar blaadjes sla en wat tomaat (bij groenteboer gelukkig een berg sla cadeau gekregen :) ). Ze zat eerst in een ponystal, maar nu heb ik haar weer naar het buitenpark verhuisd na grondige behandeling van het hok - trouwens reserve hok waar ze niet zaten - maar ik vraag me af hoe lang ik het nog moet rekken, of ze niet beter dood zou zijn. Verbetering zie ik niet, ze zakt door haar poten als ze 5 stapjes gewaggeld heeft. Iemand ervaring met zo'n langdurige problemen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:17

Heel rijk voer geven (natvoer voor katten bv),desnoods via dwangvoeding en genoeg vloeistof. Maar optimistisch over de kansen ben ik niet van wat ik zo lees.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 08:53

hwn schreef:
Pfff, ik word hier toch stilaan moedeloos: ene kip is 15/08 gestorven door bloedluis, de andere is een week geleden behandeld door de DA, ik heb gisteren nog een ander (natuurlijker) product opgespoten, dat van de DA mocht pas na 2 weken herhaald worden, en ze pikte zich nog, maar beestje is echt heel suf en futloos: ik zie haar niet meer drinken, graan eet ze ook niet, leeft van paar blaadjes sla en wat tomaat (bij groenteboer gelukkig een berg sla cadeau gekregen :) ). Ze zat eerst in een ponystal, maar nu heb ik haar weer naar het buitenpark verhuisd na grondige behandeling van het hok - trouwens reserve hok waar ze niet zaten - maar ik vraag me af hoe lang ik het nog moet rekken, of ze niet beter dood zou zijn. Verbetering zie ik niet, ze zakt door haar poten als ze 5 stapjes gewaggeld heeft. Iemand ervaring met zo'n langdurige problemen?

Ik geef verzwakte kippen altijd convalescence support van Royal Canin, daar sterken ze best vlot van aan mits ze niet te ver heen zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:57

Ik las in Landleven een tip om korrels te kiemen/fermenteren. Heb gelijk zowel de graanmix als de legkorrel in een pot met water gezet om te testen. Heeft iemand daar al ervaring mee?

De eenden hebben vandaag geweekte havermoutvlokken gehad. De droge variant vonden ze gisteren niet zo, dus vandaag in water gezet. Het leek wel een speelkwartier met slobber, ha ha ha! Bak schoon leeg, maar het waterige papje dat tussen de vlokken zat, zat werkelijk overal op het verenpak bij ze. Was erg leuk om te zien dat ze zo'n plezier erin hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:06

Ow help... Dot is broeds en klinkt meer als een gemene kraai als de andere 2 in de buurt komen :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:53

Herkenbaar: zodra die van mij van haar nest af komt, vliegt ze gelijk op de andere af als een pikvin. :D Gelukkig voor de andere hen komt ze maar om de dag eraf, dus heeft die nog een dagje rust tussendoor.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:19

Shenavallie schreef:
Ik las in Landleven een tip om korrels te kiemen/fermenteren. Heb gelijk zowel de graanmix als de legkorrel in een pot met water gezet om te testen. Heeft iemand daar al ervaring mee?

Ik ken dit als "bokashi", en je kunt het in feite met elk organisch materiaal doen. Je ziet het vooral ook met keukenafval wat dan na fermentatie gebruikt wordt als bodemverbeteraar. Als diervoeding heeft bijvoorbeeld Bio-Ron varianten te koop, met granen en groenten, maar zelf maken is net zo makkelijk :j

Leuk idee wel, ik ga ook een pot neerzetten, eens zien wat ze ervan vinden :Y)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:01

Dat ga ik eens opzoeken, 'bokashi'. Het is voor mij allemaal nog nieuw. Ben benieuwd hoe jouw kippen erop reageren. Over een paar dagen ga ik die van mij ermee voeren en zal dan ook laten weten hoe of wat.

Vanmorgen zat er in één ei al een gaatje. Inmiddels zit de hen weer op de eieren, dus ik kan niet meer zien hoe of wat. Misschien dat ze vanavond nog een keer de benen gaat strekken en dat ik dan nog even kan spieken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:44

Update: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, er zijn kuikentjes geboren! Hoeveel is nog niet te zeggen, omdat de hen erop blijft zitten, maar we hebben wel al meerdere piepjes onder haar gehoord. Hopelijk laat ze morgen wat meer zien, want ze zit nu als een tijger de boel te bewaken. Mijn man en vader hebben haar legnest op de grond weten te krijgen, dus ik hoef geen slapeloze nachten te hebben dat er eentje uitkukelt. :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:13

Gefeliciteerd met je grut! Ik ben benieuwd hoeveel ze er heeft afgebakken *\o/*

Hier zijn de gistjes lekker aan het werk :Y)

Afbeelding

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 19:11

Leuk Shenavallie, gefeliciteerd! :D

Wat is precies het idee met het kiemen/fermenteren van de zaadjes? Het klinkt wel interessant namelijk!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 19:47

Het zou een bijzonder goede probiotische werking moeten hebben, dus betere darmgezondheid en daardoor minder/betere ontlasting. Gezondere kippen dus. Als ze het lekker vinden wil ik het best voor ze blijven maken, erg simpel om te doen :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:38

Van de zes eieren zijn er gisteren twee uitgekomen en vandaag nog eens drie! Wauw, zo gaaf! Eén ei werd vandaag nog heel driftig onder de buik geduwd door de hen en daar bleef ze bepaalde geluidjes naar maken, dus wie weet zitten er morgen alsnog zes in het hok. Maar jeetje, gewoon 5 van de 6 in ieder geval!!!! *\o/* Ik zal kijken of het lukt om morgen een foto te maken met de telefoon van mijn zoon (ik heb zelf geen smartphone).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:38

black_kelpie schreef:
Gefeliciteerd met je grut! Ik ben benieuwd hoeveel ze er heeft afgebakken *\o/*

Hier zijn de gistjes lekker aan het werk :Y)

[ [url=m/W3pv4W.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goed dat je het plaatst: ik moet nog even roeren voor vandaag! :Y)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:54

Wauw, super zeg, Shenanvallie, zoveel kuikentjes!

Hier zitten ook duiven rond het kippenhok, maar toch kies ik ervoor om ons Peppie weer in het buitenpark te houden, ik denk dat het gezelschap haar goed doet, zeker nu ze alleen zit (er komt wel een nieuwe kip, maar eerst moet die bloedluisplaag definitief achter de rug zijn). Sinds gisteren gaat het toch erg de goede kant op met haar: ze verplaatst zich al meer in haar park, slaagt er 's avonds ook al in om zelf haar hok te bereiken, zet ook al paar stapjes naar haar eten toe waar ik de laatste weken alles voor haar neus moest leggen, en ze eet ook al veel meer. Alle moeite is dus hopelijk niet voor niets geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 21:02

Klinkt als een stapje vooruit!

Oeh kuikens.. benieuwd naar foto's, altijd leuk!

Voordeel van een broedse Dot.. je kan dr op schoot parkeren en aaien. Normaal lopen ze altijd weg, want spannend. Nu niet dus daar maken we gebruik van. Misschien valt het kwartje dat we echt niet eng zijn :+

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 23:09

Oeh, leuk zoveel kuikens! Laat je een keer foto’s zien? :)

idinn schreef:
Voordeel van een broedse Dot.. je kan dr op schoot parkeren en aaien. Normaal lopen ze altijd weg, want spannend. Nu niet dus daar maken we gebruik van. Misschien valt het kwartje dat we echt niet eng zijn :+

Daar maak ik nu ook uitbundig gebruik van bij mijn broedse hen! Bij mijn andere hennetje hoefde ik dat niet te proberen, die heeft me één keer zó hard met de snavel gegrepen dat ze het vel van m’n pols trok :+
Lekkere schaafwond aan over gehouden. Maar mijn andere hennetje bromt alleen naar me, ze pikt gelukkig niet. Zij zit nu trouwens ook sinds 22-08 op 1 eitje te broeden. Denk dat ik dat ene kuikentje binnen ga grootbrengen (als ‘ie überhaupt uitkomt), vind het namelijk toch best koud worden buiten voor zo’n klein ding. Vooral ‘s nachts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 08:24

Joh onder mama kip is het bloedheet he! Als ie goed wegkruipt en ze een goede moeder is lukt dat buiten nog prima. Binnen onder warmteplaat gaar het wel super tam worden.. maar ze stinken gigantisch kwam ik achter :')

En ben dus niet de enige die misbruik maakt van de broedsheid. Hier ook een hen die wat hardhandig pikte, maar dat doet ze gelukkig al iets subtieler..