Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:13

Bedankt Galaika, probeer ik morgen ook, als ze tegen dan nog leeft, want ze kon vandaag niet eens meer rondlopen zonder tegen de muur aan te leunen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:41

Sorry, ik moest even op Google opzoeken wat platte kaas is. Ik dacht misschien een plakje kaas, maar het is dus kwark. :o

Ik las net ook dat iemand tomaten aan de kippen geeft. Iemand anders drukte me op het hart dit niet te doen, omdat het een vrucht van de nachtschade is - net als aardappels. Nu weet ik even niet meer wat wijsheid is. Kan iemand mij vertellen wat wel en niet waar is?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:23

Ik geef ook af en toe een stukje tomaat en ze doen het nog. Ben dus ook wel benieuwd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:00

@Shenavallie, bij mij is het omgekeerd: kwark ken ik niet, platte kaas wel.

Peppie (van Peppie en Kokkie, maar Kokkie is dood) heeft gelukkig de nacht goed overleefd, lijkt wat alerter, hangt niet meer tegen de muur. Ze heeft vanmorgen een boterham gegeten, en vanmiddag de rest van mijn gekookte aardappelen. Alleen pikt ze zich nog af en toe, morgen bel ik eens naar de DA of ik al nieuwe druppeltjes mag opdoen, want als die rotluizen terugkeren, schiet het niet op natuurlijk.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:11

:+ wat mogen kippen geen tomaat?

Dan heb ik een probleem inmiddels, denk ik.

Ze leven nog, ondanks bergen tomaten restjes :Y)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:28

Als een kip zwak is, moet je er toch voor zorgen dat ze genoeg granen/ kalk/ steentjes binnenkrijgt om de kliermaag aan de gang te houden. Niet alleen vitamine en kwark. Maar sommige kipjes zijn wat hiervoor ook al gezegd is, zwak en gaan ineens dood. (Als bloedluis is uitgesloten).

Tomaten kunnen kippen handig eten, zelf ga je er ook niet dood aan. Alleen oppassen met het groenafval vd tomaten en onrijpe tomaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:38

Mijn kippen vreten elk tomatenblad in bereik op.. de onrijpe tomaten laten ze hangen. De rijpe halen ze eraf om de zaadjes eruit te eten.

Rauwe zardappels zijn ze hier ook gek op. Iig als die nog bovenop de composthoop liggen zitten ze vol gaten..

Hier moeten ze zelf maar bepalen wat kan en niet. Ze kunnen altijd in de composthoop namelijk. Enige wat daar niet in gaat zijn citrusvruchten, omdat de wormen dan allemaal verdwijnen.

Hwn, wat voor druppels heb je van de da gekregen?

Onze kleinste en jongste kip heeft vandaag voor het eerst een eitje gelegd. Niet helemaal eivorm, ietwat langwerpig maar ach.. goed begin! Nog eentje die moet gaan leggen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:57

@Idinn, ik heb geen idee, ze heeft die afgevuld in een injectiespuit. Ze deed maar 3 druppeltjes in de nek, is nochtans een grote Cochin kip.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:27

Dank jullie wel, als ik eens een stukje over heb dan kan ik dat dus met een gerust hart geven.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:50

Ik kom even heel trots mijn kuikentjes showen. Ik vind ze allemaal zó mooi gekleurd, en allemaal anders! <3
Dit zijn de ouders:
De zwarte kip is de kloek, de grijze kip heb ik erbij gezet omdat ik vermoed dat 1 of 2 van de kuikens eigenlijk van haar zijn
Afbeelding
Hier de 2 oudsten:
Links is een haan, rechts is een hen
Afbeelding
1 van de kuikens waarvan ik vermoed dat ‘ie van mijn grijze kip is:
Ook een hen
Afbeelding
De bijna-jongsten:
Links is een haan, rechts is een hen
Afbeelding
En de jongste, vermoed dat deze ook van de andere kip is:
Ook een haan
Afbeelding

Ik vind de 2 witjes, en het haantje met blond koppie en borst het mooiste, maar de 2 bijna helemaal zwarte vind ik vooral grappig. De oudste zwarte is compleet pikzwart op een paar oranje/bruinig gezoomde veertjes in haar nek na en de andere zwarte is ook compleet pikzwart op een paar witte veertjes onder haar snavel en 1 wit veertje op haar pootje na

Nu is mijn grijze hennetje dus broeds! Ze zit momenteel al een week op 1 ei, en deze is volgens mij bevrucht. Ben benieuwd wat daaruit zal komen! *\o/*

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:29

Wauw EJ, wat een mooie verzameling kippen en kuikens heb je daar! Vind ze eigenlijk allemaal mooi.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:41

hwn schreef:
Wauw EJ, wat een mooie verzameling kippen en kuikens heb je daar! Vind ze eigenlijk allemaal mooi.

Dankje! Ik ben ook echt zó dol op ze, stuk voor stuk hebben ze ook echt een hele uitgesproken persoonlijkheid. Mijn moeder was het er al helemaal over eens om te proberen of we alle haantjes bij elkaar kunnen houden, en voor het geval er ruzie ontstaat aparte rennen te maken in de tuin zodat we ze kunnen houden :+
Ze zijn allemaal zo lief en leuk dat we ze niet kwijt willen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:43

@ E_J: Wat zijn ze leuk! Ik kan me voorstellen dat je ontzettend trots bent! :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:36

NenaC schreef:
Als een kip zwak is, moet je er toch voor zorgen dat ze genoeg granen/ kalk/ steentjes binnenkrijgt om de kliermaag aan de gang te houden.

Hoe lang kunnen ze zonder die granen? Want de mijne gaat er wel op vooruit, de kam is al wat helderder rood, staat al eens zelf op om eten te zoeken, maakt al wat geluid als ze me ziet, eet tomaat, sla, komkommer, aardappel, brood... eigenlijk vanalles behalve haar granen (al zit er in brood natuurlijk ook graan).

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:56

Hey iedereen!

Ik zou me graag willen melden. Wij hebben altijd kippen gehad en in feite weinig problemen met de kipjes gehad, buiten de vos dan die geregeld een poging deed om kippen te vangen. Nu hebben we sinds kort een groot probleem waarover ik me geen raad meer weet.

Nu ongeveer 2 jaar geleden ben ik verhuisd naar mijn eigen stekje en vorige lente hebben we ook beslist om terug kippen te nemen. We hebben een mooi kippenkot gekocht in de aveve, eentje met veel balkjes en latjes dus (in hout). En we hebben ons uiteindelijk 4 kippen aangeschaft.

Vorige zomer hebben we eventjes last gehad van bloedluis, toen we de kippen kochten waren ze schoon en hadden ze volgens mij geen bloedluis mee. Maar wij hebben enorm veel duiven in de buurt zitten die zich ook verlekkeren aan het kippeneten en dus goed mee eten. Zo denk ik dat we bloedluizen hebben overgekregen... Vorige zomer heel eventjes last gehad van bloedluis, maar met de nodige producten dit goed onder controle weten houden.

Nu deze lente hadden we weer prijs, kot verschillende keren goed proper gemaakt, kipjes ingetalkt met een speciaal product en we hadden het weer zo goed als onder controle, maar helaas waren ze dus nog niet volledig weg. Nu zijn wij 3 weken op verlof geweest (buurman kwam ze eten geven) met die temperaturen van over de 30 graden. Daarna kwamen we terug en waren die bloedluizen dus volledig uit de hand gelopen... Terug kot met regelmaat reinigen, ontsmetten en inspuiten met product, maar ze blijven terugkomen en het wordt erger en erger.

Nu is vorige week een kip van verzwakking helaas al bezweken en een tweede ziet er ook niet goed uit... Het grote probleem zit hem er in dat die bloedluizen tussen de planken van de wanden en de bodem kruipen en dat ik er totaal geen zicht meer op heb en ze gewoon niet wegkrijg.

Dit weekend wil ik de grote middelen gebruiken om de overig kippen te redden vooraleer ze te zwak worden en er ook aan bezwijken. Ik heb al verschillende fora gelezen over bloedluis bij kippen en het kwam op elke forum terug om alle kiertjes en hoekjes af te kitten of dicht te werken. Op zich heb ik daar geen probleem mee en wil ik dit gerust doen, maar kit is natuurlijk ook niet goedkoop en er zal veel werk in kruipen. Ergens anders las ik weer dat het kalken of schilderen van de binnenkant ook interessant is. Maar wat is het beste? Moet je eerst kitten vooraleer je verft of maakt dat niet uit?

Volgende zaken heb ik geprobeerd:
- kot uitwassen met detol en heet water
- verschillende dagen achtereen een product in het kot spuiten en dan de deurtjes toe doen (de volgende dag zag ik ze ook weer kruipen, dus geen blijvende oplossing)
- product tegen bloedluis op de voegen spuiten zodat die krengen erin blijven steken (werkt ook maar even)
- heel het kot insmeren met sla olie

Ik leg onderin het stro ook tabaksbladeren. Nu hoorde ik dat varens ook de beestjes afschrikken, dus die ga ik ook zoeken. Maar ik ben er bewust van dat dit eerder dient als 'beveiliging' nadat ik heel het kot heb aangepakt.

Maar hoe pak ik het kot nu goed aan?
natuurlijk eerst goed leeghalen en uitwassen met heet water en detol.
Maar daarna, zou ik het eerst helemaal afkitten en erna kalken met witte verf?
Of wat ik aan het denken was om eventueel een plastieken tafelkleed te kopen, deze in stukken te snijden, aangepast aan het kot en ze tegen de wanden en de vloer kleven. Daarna alle gaatjes/overgangen goed afkitten. Het voordeel van dat plastieken kleed is, dat ik alles nog goed kan afwassen, dat er beperkte voegen zijn waar die krengen zich in kunnen verstoppen (maar ze worden ook afgekit) en dat ik ze hopelijk beter zie lopen dan op het hout en bij eventuele terugval rapper kan ingrijpen.

Wie oh wie kan me na die lange strijd de ultieme tip geven! ik ben echt radeloos

Zou dat laatste helpen denken jullie?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:07

Ik heb deze zomer ook een plaag aan bloedluizen gehad en bij mij werkte het perfect om het hele hok in te sprayen met byemite (voor hond en paard en pluimvee is dat). Hok eerst goed schoonmaken en dan inspuiten. Goed laten luchten voordat de kippen er weer in gaan en sowieso 24 uur de eieren weggooien. Na een week nog eens herhalen en klaar. Ik heb geen bloedluis meer gezien.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:32

Na het schoonmaken zou ik alles kalken en daarna alle kieren en naden dichtkitten. Na het drogen het hele hok behandelen met Finecto+ spray, Finecto Oral minimaal 14 dagen door het voer geven en de kippen voor minstens 2 weken elke avond besprenkelen met bloedluispoeder.

Ik heb hier gedroogde tabak als bodembedekking in het nachthok, ik vul het om de dag aan met nieuwe tabak, en af en toe gooi ik er wat lavendel drupjes doorheen. Dit werkt goed preventief tegen bloedluis.

Je kan ook nog bloedluisvallen maken en onder de stokken bevestigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:52

Wat een rot beesten zijn het toch ook he.. hier blijft er ook telkens wel ergens in het hok een hoopje zitten. Inderdaad ook tortels die elke dag komen eten van het voer. Dus we blijven ook telkens bezig. Morgen weer grote schoonmaak en dan zien of ze weer ergens zitten. Zo ja ga ik iig ook dat spul halen voor door het voer. Alleen dat is poeder toch? Ben bang dat ze er niks van gaan eten. Of gaat dat wel als je het bovenop het graan gooit?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:29

Witkalk is iets anders dan witte verf. Het is een poeder dat je zelf aanmaakt met water tot dikke vla en daarmee alles flink gul insmeert, incl. alle kieren, etc. waar de bloedluis graag overdag zit. Het heeft een schurende en uitdrogende werking op bloedluis en vrijwel alles. Voor de kippen mooi als huidverzorging, en de poep droogt er van uit (scheelt stank en andere parasieten). Dat spul kan je ook door de bodembedekking mengen. Tabaksstelen heb ik nog geen positieve werking van gehoord.

Grote voordeel van witkalk is dat het heel lang werkt en dus ook de eitjes, etc. van de bloedluis pakt en het geen gevaar oplevert voor kipjes, eitjes of mens (al moet je het poeder niet inademen), en ook geen milieuproblemen geeft.

Ik zou wel heel kritisch gaan kijken naar al je mee-eters trouwens, niet alleen slepen die wel eens ziektes in en vreten ze je goede voer op, het betekent ook dat bv muizen, ratten en roofdieren die je kippen/eieren kunnen eten er bij kunnen. En nog afgezien van kip verliezen, een muizen/rattenplaag wil je gewoon echt niet hebben, die maken meer schade dan enkel voer eten. Ze knagen ook overal aan en ondergraven vaak je gebouwen/verhardingen en ze bestrijden als er voedselbronnen zijn is vrijwel onmogelijk.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:09

Dankjewel iedereen voor de tips!
Ik heb witkalk besteld via een nederlandse site, hier in België nergens te vinden of te bestellen. Normaal krijg ik dat vandaag aan.

Nu is het me niet duidelijk of ik eerst moet kitten en daarna witkalken of eerst witkalken en dan kitten. Wat zou het beste zijn? En de bodem zowizo meedoen?

Finecto ken ik niet, ga ik eens opzoeken en bestellen. Ik heb ook wel knoflookextracten besteld om door het water te mengen. Blijkbaar schrikt look ook af. Tabaksbladeren heb ik nog een volledige doos staan, goed idee om er geregeld nieuwe bij te leggen.

Die mijtenvallen ga ik ook maken. Best dan elke dag weggooien? of verbranden? wat is het beste? Want die krengen leven wel lang.

Ja over die mee-eters... geen idee hoe ik die duiven wegkrijg. Ik kan moeilijk een net over mijn voledige ren spannen. Misschien dat ik wel een klein gedeelte kan afsluiten met een net om het de duiven net iets moeilijker te maken, maar ik vrees dat ze gewoon mee eronder zullen kruipen. Dus als er iemand tips heeft om duiven weg te houden?
Ratten zitten hier in de buurt ook enorm veel. We wonen in een woonwijk met allemaal gronden van rond de 800m², achter ons een bos, links van ons een pad met een beek en 3 huizen verder iemand die serieus wat kippen/varkens/geiten houdt en daar zit blijkbaar een enorme rattenplaag rond. Op een bepaald moment hebben we ook veel ratten gehad, maar we hebben toen met de buren kort op de bal gespeeld en veel rattenlokdozen met vergif geplaatst en nu zien we ze toch niet meer lopen (en de hond is ook een stukje rustiger) dus er zitten er al veel minder. Dat is ook de rede dat wij heel weinig keukenafval geven, dat trekt net die vuile beesten aan.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:57

Roofmijten bestellen en die uitzetten na de schoonmaak...
1x bloedluis heb je het veelal voor enkele jaren. Altijd is er wel ergens 1 die het schrobben, schuren en chemisch producten overleeft. Zeker als je met oneffen oppervlakten te maken hebt.
Een dierenarts of grote kippenveehouders hebben veelal betere producten te vekrijgen dan de producten die al werden opgenoemd.
Hier ooit 5 jaar terug door nieuwe aangekochte kippen een uitbraak gehad, geen lachtertje als je op dat moment met 180 kippen zit... Ben naar een pluimveestal geweest, en via hen product meegekregen die wij als particulier niet kunnnen verkrijgen. Alles met de hoge druk schoongemaakt, product erin, 2 dagen later opnieuw. en dan na een 10 dagen roofmijten uitgezet.
Nu doen we elk jaar hetzelfde en zien we amper eens een luis....

De kunst om geen andere dieren aan te trekken is om nooit volle bakken met graan of eten bij je kippen te laten staan. Het eten moet binnen de zoveel minuten op zijn, alles wat overblijft moet weg genomen worden of opgeruimd zijn.
Ook altijd op een zelfde tijdstip voeren en zorgen dat je er even bij blijft kan helpen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:02

Valerie_91 schreef:
Nu is het me niet duidelijk of ik eerst moet kitten en daarna witkalken of eerst witkalken en dan kitten. Wat zou het beste zijn? En de bodem zowizo meedoen?

Eerst kitten, en dan witkalken.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:56

Ok super! Roofmijten wilde ik als volgende stap houden, na dat ik alles net iets meer onder controle heb.
Ik denk dat het nu, na zo'n extreme groei aan bloedluizen, weinig effect zal hebben.

Goed dan weet ik wat me te doen staat dit weekend. Merci voor alle info!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:58

Bedenk dat alle bestrijdingsmiddelen tegen bloedluis ook de roofmijt uitschakelen. Witkalk, Finecto etc.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:14

black_kelpie schreef:
Bedenk dat alle bestrijdingsmiddelen tegen bloedluis ook de roofmijt uitschakelen. Witkalk, Finecto etc.

Mmh lastig, ik had geen idee dat witkalk ook de roofmijten zou aantasten.
Witkalk is toch niet zo schadelijk? Droogt toch enkel uit? Dat zal dan waarschijnlijk hetzelfde effect hebben op de roofmijt? Zonde, want dat zag er wel iets goed uit als laatste stap

Dankjewel voor deze aanvulling, anders had ik ze voor niks gekocht