Bij mijn oude kippie zag je echt dat er een gat uit haar gevreten was bij langs haar nek omlaag richting de kipfilets.
Ik denk dat ik net te laat ben geweest om de haan te redden, want bij hem zag ik alleen dat zijn achterhoofd bebloed was en er een begin was gemaakt aan het plukken van de veren uit zijn hals. Bloed naast hem was ook nog vers.
Omdat we niet 123 een volliere van onze grote, open ren hebben gemaakt, heb ik de kippen nu voorlopig in een paardenstal opgesloten. Naar buiten durfden ze toch al niet te komen, pas toen ik zelf weer bij ze in de uitloop liep.
Maar dat het net gebeurd was met de haan, werd ook duidelijk, toen we hem meteen na de vondst zijn gaan begraven in de wei. Ik liep met hem achteren de wei in en hoog boven me zag ik een enorme roofvogel vliegen (geen idee of het een buizerd was, ik vermoed het). Hij bleef echt boven me hangen. Ik denk dat hij zijn maaltje zag en afwachtte wat er mee ging gebeuren.
Aangezien alleen het achterhoofd van de haan kapot was, denk ik dat hij niet eens geweten heeft wat hem overkwam.Ik ben wel eens naar een roofvogelshow in Oostenrijk geweest en zag daar met wat voor gruwelijke snelheid zo'n vogel zich uit de lucht laat vallen. Het moet ook bij ons echt een joekel van een vogel zijn geweest, want onze Wyandotte haan was ook behoorlijk groot. Er was echter geen enkele schade van een gevecht te zien, dus ik denk dat hij volledig overrompeld was en misschien zijn nek wel bij de 1e slag al gebroken.
Die zelfde avond waren we de rommel van de BBQ aan het opruimen en toen kwam mijn dochter naar buiten. Ze had op een paaltje in onze wei een enorme roofvogel zien zitten, die wegvloog toen ze aan kwam lopen. Ze had het over een spanweidte van ca. 1,5 -2 meter?
Heel toevallig had ik van het weekend, tijdens de jaarlijkse buurtbbq, met een aantal mensen gepraat die dus ook last hadden van de roofvogels die hun kippen opvraten. Zelfs met een net over hun weitje, kwamen ze via de schapendraad nog de kippenwei in. Het enige wat we nu dus kunnen doen, is echt een volledig afgesloten volliere maken met kuikengaas.
Ik moet wel zeggen, dat ik sinds gisteren geen een roofvogel meer boven onze wei heb gezien, terwijl er normaal altijd een stuk of 3 hoog in de lucht vliegen.