Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:47

|( |( |( . In ca. 1,5 week tijd ben ik mijn oude, half blinde Brahma en eergisteren mijn oude grote mooie (manke :P ) blauwe Wyandotte haan kwijt geraakt aan een roofvogel :( :( .

Bij mijn oude kippie zag je echt dat er een gat uit haar gevreten was bij langs haar nek omlaag richting de kipfilets.
Ik denk dat ik net te laat ben geweest om de haan te redden, want bij hem zag ik alleen dat zijn achterhoofd bebloed was en er een begin was gemaakt aan het plukken van de veren uit zijn hals. Bloed naast hem was ook nog vers.

Omdat we niet 123 een volliere van onze grote, open ren hebben gemaakt, heb ik de kippen nu voorlopig in een paardenstal opgesloten. Naar buiten durfden ze toch al niet te komen, pas toen ik zelf weer bij ze in de uitloop liep.

Maar dat het net gebeurd was met de haan, werd ook duidelijk, toen we hem meteen na de vondst zijn gaan begraven in de wei. Ik liep met hem achteren de wei in en hoog boven me zag ik een enorme roofvogel vliegen (geen idee of het een buizerd was, ik vermoed het). Hij bleef echt boven me hangen. Ik denk dat hij zijn maaltje zag en afwachtte wat er mee ging gebeuren.

Aangezien alleen het achterhoofd van de haan kapot was, denk ik dat hij niet eens geweten heeft wat hem overkwam.Ik ben wel eens naar een roofvogelshow in Oostenrijk geweest en zag daar met wat voor gruwelijke snelheid zo'n vogel zich uit de lucht laat vallen. Het moet ook bij ons echt een joekel van een vogel zijn geweest, want onze Wyandotte haan was ook behoorlijk groot. Er was echter geen enkele schade van een gevecht te zien, dus ik denk dat hij volledig overrompeld was en misschien zijn nek wel bij de 1e slag al gebroken.

Die zelfde avond waren we de rommel van de BBQ aan het opruimen en toen kwam mijn dochter naar buiten. Ze had op een paaltje in onze wei een enorme roofvogel zien zitten, die wegvloog toen ze aan kwam lopen. Ze had het over een spanweidte van ca. 1,5 -2 meter?

Heel toevallig had ik van het weekend, tijdens de jaarlijkse buurtbbq, met een aantal mensen gepraat die dus ook last hadden van de roofvogels die hun kippen opvraten. Zelfs met een net over hun weitje, kwamen ze via de schapendraad nog de kippenwei in. Het enige wat we nu dus kunnen doen, is echt een volledig afgesloten volliere maken met kuikengaas.

Ik moet wel zeggen, dat ik sinds gisteren geen een roofvogel meer boven onze wei heb gezien, terwijl er normaal altijd een stuk of 3 hoog in de lucht vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:26

Dat lijkt me wel heel erg groot.. of je had een zeearend op bezoek, maar die kans is wel uiterst klein en die zitten ook niet graag op weidepaaltjes. Een buizerd kan rond 1.30m wel halen qua spanwijdte en doet dat vaak wel, dus zou eerder daarop gokken.

Wel balen van je haantjes!!

Chubby

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:37

Zonde hoor. Het is de natuur, maar wel verdrietig.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:45

Een buizerd is echt wel een flinke vogel. Wij hebben er ook een aantal (een koppel met een jong van vorig jaar nog, vorig jaar waren ze met 3 jongen). We hadden ook een marter en een vos. Met die laatste stond ik een paar weken terug een paar keer oog in oog. Vond ik best indrukwekkend. Het was echt een brutaal (hongerig) ding die duidelijk voor de kipjes kwam. De hond heeft hem/haar van het terrein gejaagd en had m bijna te pakken, sindsdien is ie weg.

Onze Zilvervriend wilde nog ff op de foto vanmorgen

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:17

Hierom heb ik de mijne dus vanaf het begin al in een afgesloten ren met volieregaas zitten. Hier loopt/vliegt ook van alles rondt wat kip/ei/voer lust. Ze zijn zeer welkom voor de muizen hier, maar de kipjes heb ik dus maar meteen onbereikbaar gemaakt, dan maar groenvoer, etc. naar ze toe brengen ipv laten scharrelen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:11

Wat vind ik dat ontzettend verdrietig, Isabonny... -O-

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:48

Ik lees hier al een heel eind mee, maar nooit eerder gereageerd.
Ik ben al jaren fokker van kippen, maar toch vroeg ik mij af of jullie ervaringen hebben met kippen die een gebroken poot hebben? Er is een kip die een breuk heeft net boven de 'pols' van haar voet.
Ik heb al eerder gebroken poten gehad, die gespalkt zijn geweest. Maar de breuken zaten veelal hoger en waren stabieler. De meeste herstellen, en anderen moest ik laten inslapen.
Maar bij deze zit het nu zoveel lager, en ging de voet ook volledig af. Weliswaar geen open breuk! Met de spalk doet ze het goed. ze eet, drinkt, maar ik vrees dat de kans er inzit dat ze haar voet zal verliezen.
De dierenarts heeft het weinig kans zonder operatie,vind het zelfs absurd om een dure operatie te gaan doen waarvan we nog niet zeker zijn.
Zijn opinie was inslapen de enige optie.
Maar hij weet dat ik met enkele kippen ook al het tegendeel heb kunnen bewijzen.. Dus zei hij mij ook, wie niet probeert kan ook niet gaan winnen.
Nu wil ik haar niet zomaar gaan opgeven, ze is een jonge mechelse hoen van ongeveer 6 maanden. Ze lijkt ook een vechter te zijn wat meestal al een goed begin vormt.
Wat zijn jullie ervaringen met gebroken poten?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:56

Ik heb helaas een slechte ervaring met een haan en een gebroken poot.

Waarschijnlijk net gebroken boven zn voet. Uiteindelijk geen gevoel meer in zn voet.
Dus zijn voetje ging ook ingekrompen in elkaar staan.
Uiteindelijk heeftie nog een hele lange tijd rondgehobbelt, kon zich aardig redden maar toch plots overleden.
Beter geweest voor hem ook denk ik... Volgens mij wastie niet helemaal 100 %

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:35

He gather, wat naar isabonny. In m'n vorige huis ook regelmatig roofvogels op bezoek gehad, kregen zelfs m'n oude ganzen te pakken. Waren buizerds

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:57

We hebben zo'n 3 weken geleden de sleutel van ons nieuwe huis gekregen en zijn gelijk verhuisd (van het westen naar het oosten van het land). De woonkamer is nog niet klaar, maar mijn zoon heeft sinds deze ochtend 5 loopeenden. :D Een droom van hem toen hij nog een klein jochie was is uitgekomen. Hij kon gewoon niet kiezen, dus heeft hij ze allemaal maar meegenomen. :') Eén van onze kippen is een poosje erg luidruchtig geweest toen ze ontdekte dat er nieuwe bewoners waren, maar die heb ik uiteindelijk maar even op het landje gezet. Nu is ze rustig aan het scharrelen en zijn de eenden ook weer minder gestrest. Morgen laten we ze het landje op, maar vandaag laten we ze nog even in hun nieuwe onderkomen zitten.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:03

@Nivada: Bedankt voor je inbreng. Hier vreesde ik ook al voor, vind het een nare plaats... Op heden is het nog te vroeg om te beslissen, met de spalk lijkt ze pijnvrij te zijn. Ze red haar behoorlijk. Ze eet, drinkt goed en word extra verwend... Altijd balen bij dit soort letsels.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:29

Kunnen jullie misschien met mij meedenken? Ik heb een rode cochin-kriel hen van 7-8 maanden. Vannacht heeft zij voor de eerste keer buiten in het nachthok geslapen (woont al vanaf ze 11 weken is binnen). Ik merk al een tijdje dat ze wat down is. Niet veel energie, slaat bepaalde dingen van voedsel af (wat de andere kippen wel graag eten) en lijkt de hele dag door slaperig? Ik vind haar heel licht, haar parelgrijze leeftijdsgenootje is veel zwaarder. Ook legt ze nog geen eieren, wat haar leeftijdsgenootje wel al een maand of 2 doet. Ik maak me best veel zorgen, aangezien mijn eerdere rode cochin kriel hen in december in mijn armen overleden is.. heb haar wat platte kaas met vitaminen gegeven. Ze krijgen regelmatig vitaminen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:33

Wormen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:20

Galaika schreef:
Kunnen jullie misschien met mij meedenken? Ik heb een rode cochin-kriel hen van 7-8 maanden. Vannacht heeft zij voor de eerste keer buiten in het nachthok geslapen (woont al vanaf ze 11 weken is binnen). Ik merk al een tijdje dat ze wat down is. Niet veel energie, slaat bepaalde dingen van voedsel af (wat de andere kippen wel graag eten) en lijkt de hele dag door slaperig? Ik vind haar heel licht, haar parelgrijze leeftijdsgenootje is veel zwaarder. Ook legt ze nog geen eieren, wat haar leeftijdsgenootje wel al een maand of 2 doet. Ik maak me best veel zorgen, aangezien mijn eerdere rode cochin kriel hen in december in mijn armen overleden is.. heb haar wat platte kaas met vitaminen gegeven. Ze krijgen regelmatig vitaminen.

Ik ben zelf nog niet helemaal doorgewinterd met kippen, waardoor ik je (nog) niet kan helpen met een antwoord. Eventueel even met de VA bellen voor advies?

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:40

@Galaika: Ik ben ook geen dierenarts. Maar ik lees dat ze heel lang binnen gehouden is geweest, wat veelal niet oke is voor kippen. Ze krijgen ondanks je vitaminen of correcte voeding heeft, niet alles binnen wat een buiten kip wel zou eten. Denkende aan de dagelijkse porties insecten, groen, enz... Maar ondanks dit, verdenk ik jou hennetje eerder van een zwak kuiken, die is blijven leven omdat ze binnen zat en net de kracht genoeg had om voldoende te eten en drinken. Helaas heeft ze de leeftijd waar dergelijke kuikens dan plots ziek worden en sterven. De meeste zijn dan letterlijk uitgemergeld. In de natuur zouden deze kuikens al na een week ofzo sterven.Ook in groter groepen zie je vlug welke de zwakste zijn. Aan dit kan jij niks doen .
Neemt niet weg dat ze mischien iets anders onder de leden heeft. Bloedluis kan er ook voor zorgen dat ze mager worden, wormen is al gegeven. maar ook snot, coccidiose,enz enz....

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:54

JustMeKV schreef:
@Galaika: Ik ben ook geen dierenarts. Maar ik lees dat ze heel lang binnen gehouden is geweest, wat veelal niet oke is voor kippen. Ze krijgen ondanks je vitaminen of correcte voeding heeft, niet alles binnen wat een buiten kip wel zou eten. Denkende aan de dagelijkse porties insecten, groen, enz... Maar ondanks dit, verdenk ik jou hennetje eerder van een zwak kuiken, die is blijven leven omdat ze binnen zat en net de kracht genoeg had om voldoende te eten en drinken. Helaas heeft ze de leeftijd waar dergelijke kuikens dan plots ziek worden en sterven. De meeste zijn dan letterlijk uitgemergeld. In de natuur zouden deze kuikens al na een week ofzo sterven.Ook in groter groepen zie je vlug welke de zwakste zijn. Aan dit kan jij niks doen .
Neemt niet weg dat ze mischien iets anders onder de leden heeft. Bloedluis kan er ook voor zorgen dat ze mager worden, wormen is al gegeven. maar ook snot, coccidiose,enz enz....

Terwijl ze binnen woonde, liep ze overdag de hele dag buiten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 00:59

@Galaika, was zij de enige die binnen zat? Als geen van de andere de symptomen had, weet ik het ook niet, maar zelf is mijn ene kip vorige week overleden, en met de andere was het ook niet pluis: futloos, mager, lichtroze kam en lellen, bijna continu neerliggen, met moeite rondwaggelen, en ze pikte zich ook regelmatig. DA laten langskomen, en ze had bloedluis, dus hopelijk maakt ze nog een kans nu ze behandeld is. Morgen Byemite halen in de apotheek (vandaag besteld) en dan de hokken grondig schoonmaken, heb haar voorlopig verkast naar een leegstaande ponystal.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 07:45

Wat sneu voor het kippetje, misschien iets van bloedluis of wormen maar dat is al geopperd. Ff plaatje van m'n man met z'n chickiesAfbeelding

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:40

hwn schreef:
@Galaika, was zij de enige die binnen zat? Als geen van de andere de symptomen had, weet ik het ook niet, maar zelf is mijn ene kip vorige week overleden, en met de andere was het ook niet pluis: futloos, mager, lichtroze kam en lellen, bijna continu neerliggen, met moeite rondwaggelen, en ze pikte zich ook regelmatig. DA laten langskomen, en ze had bloedluis, dus hopelijk maakt ze nog een kans nu ze behandeld is. Morgen Byemite halen in de apotheek (vandaag besteld) en dan de hokken grondig schoonmaken, heb haar voorlopig verkast naar een leegstaande ponystal.

Nee. Ze zat samen binnen met haar leeftijdsgenootje. Zij is inderdaad de enige met deze sympthomen. Ouders geloven me natuurlijk weer niet. Ga ze proberen overtuigen om maandag naar de dierenarts te gaan.
Bedankt allemaal!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:50

Voor wie ervaring heeft met bloedluis: mijn ene kip heeft het momenteel overleefd,maar is nog erg zwak, ik moet eten en drinken echt voor haar neus zetten. Momenteel zijn tomaten haar lievelingskostje, maar weet iemand wat ik nog kan geven qua eten om haar te doen aansterken? Vanmorgen geprobeerd met banaan, maar die lustte ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:00

Hier zijn ze gek op mais, sla en komkommer. Zoiets? Vooral mais is wel een dikmakertje gok ik. Maar het helpt iig om d'r weer aan het eten te krijgen. Qua fruit vinden ze hier pruimen en meloen helemaal geweldig.

Rot bloedluis! Hier zit ook telkens nog wel ergens een groepje. Vandaag hele hok weer flink ingespoten. Hoop er ooit weer vanaf te zijn..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:17

Thx Idinn, haar graanmengeling (met maïs) eet ze niet momenteel, sla ook niet, komkommer en pruimen kan ik nog eens proberen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:28

Ik zou het naast groenten/fruit ook echt zoeken in de eiwitten-hoek. Insecten hebben enorm veel voedingswaarde en worden meestal goed gegeten. Gekookt ei is ook een idee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:47

hwn schreef:
Voor wie ervaring heeft met bloedluis: mijn ene kip heeft het momenteel overleefd,maar is nog erg zwak, ik moet eten en drinken echt voor haar neus zetten. Momenteel zijn tomaten haar lievelingskostje, maar weet iemand wat ik nog kan geven qua eten om haar te doen aansterken? Vanmorgen geprobeerd met banaan, maar die lustte ze niet.

Wat hier het allersnelste verdwijnt is kattenpate. Gedroogde meelwormen gaat ook rap, maar een kuipje/zakje brokjes in saus kattenvoer is mooi aansterkvoer in dit soort gevallen. Die zachte brokjes vallen ook nog te dwangvoederen als dat moet.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:02

hwn schreef:

Hier ook bloedluizen.

Als ze niet willen eten, geef ik ze platte kaas en brood. Eten ze eigenlijk vrijwel altijd.