Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:27

DubbelDun schreef:
Klinkt toch als een verkoudheid... kun je bij cavia's ook de temperatuur meten ?? Misschien is ze wel koortsig dat ze verkoeling zoekt.

Hier is het nu 22,9, maat dat xal nog wel iets stijgen.
De buitencaafs zal ik de thermometer weer eens ophangen, maar die komen nu ook niet buiten.

Onze dierenarts meette de temperatuur met een rectale thermometer die wij hier thuis ook hebben. Wist niet wat ik zag, maar het kan dus wel.

Maar ik zou haar lekker met rust laten, verkoeling bieden zoals je nu doet en controleren of ze genoeg blijft eten en drinken. En bij twijfel de dierenarts bellen. Beterschap voor haar!

Mira: gebakken aardappeltjes op pootjes _O- Lijkt me een goed idee om ze in de avond als het iets koeler is lekker even buiten te laten!

Nientsje

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:04

Ze ligt nu lekker te slapen op dr koele bedje.
Afbeelding

Eten en drinken doet ze goed. Als ze wakker is, is ze ook alert. Dat scheelt.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:07

Fijn Nientsje!

Hier zijn de kleine dametjes aangekomen! Ze zijn bij de eigenaar (jong meisje) iedere dag in de hand geweest en helemaal handtam. Ze zijn geweldig <3

Lagen gewoon te chillen op de weg terug
Afbeelding

En eenmaal thuis legde caaf 1 (ze moeten nog namen krijgen) zich er meteen bij neer
Afbeelding

En niet veel later liepen ze al uit hun huisje om te eten.
Afbeelding

Nu mogen ze gaan bepalen wie de baas wordt :D Ze zijn ook al gras gewend, dus morgen kunnen ze samen naar buiten :+:

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 22:25

Wat een leuke meisjes!! Leuk setje hoor en fijn dat ze direct zo tam zijn.

Zelf zou ik de eerste dag niet gelijk dieren naar buiten doen, even de tijd geven om te wennen. Maar goed, ik ben daar misschien wel te voorzichtig in soms :-)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:30

Dankjewel :D

Ja? Zou dat iets te veel zijn van het goede? Ik ben hier ook om jullie ervaringen te horen. Dus als jullie denken dat het beter is om daar nog even mee te wachten dan neem ik dat serieus!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:40

Leuke beestjes. Zo te zien 2 gekruinden?
Morgen wordt het wel erg warm, dus ik zou ze ook niet naar buiten doen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 22:41

xIrlijn schreef:
Dankjewel :D

Ja? Zou dat iets te veel zijn van het goede? Ik ben hier ook om jullie ervaringen te horen. Dus als jullie denken dat het beter is om daar nog even mee te wachten dan neem ik dat serieus!

Het ligt ook aan het karakter van de dieren en ze lijken wel relaxed en ze kennen elkaar, dus voor hun is de verandering niet enorm groot.

Maar toch zou ik ze de eerste dag even in het hok houden en aan jou laten wennen en hun nieuwe leven. Even oppakken is prima uiteraard.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:46

Ja, ze hebben beide een Engels (?) kruintje :j

Daar hebben jullie ook gelijk in. Gaan we het rustig aan doen morgen :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:10

Wat een leukerds xlrlijn! :)

Nieke wilde ook even afkoelen <3
Afbeelding

Ons Merry even op schoot gehad. Neusje gedruppeld en ze kreeg een druifje.
Afbeelding

Hoop dat t allemaal meevalt... vind t wel spannend maar vanmiddag klonk ze beroerder... je kan dr wel nog horen helaas...

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:06

Merry op haar troon :=
Afbeelding

Om 11 uur even met haar naar de dierenarts.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:35

Nou weer een nieuw behandelplan voor Merry iom Utrecht.

Ik heb een oplossing van infuusvloeistof en een slijmoplosser, 2xdaags 0.5ml per neusgat.
Een neusdruppel met ab 3x daags.
En een nieuwe ab kuur voor in dr bekkie.

We vechten door!

En mijn gordijnen hangen eindelijk, heerlijk <3

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:47

Jeetje wat een behandelingen, geweldig dat je er zo voor gaat en Utrecht met jullie meedenkt :j Hebben ze ook verteld wat mogelijk de oorzaak is dat ze zo lang snotterig blijft? Ik hoop dat de behandeling aanslaat! En fijn dat je gordijnen hangen!

Hier hebben de dametjes net geplukt gras gegeten. Uit de hand was nog een beetje spannend, maar eenmaal neergelegd was het in 2 minuten weg _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:51

@Nientsje: je bent er maar druk mee. Hopelijk slaat het aan en idd fijn dat je gordijnen hangen.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:56

@ nientsje: apart dat het zo lang door blijft modderen. Vraag me ook af wat daar dan de oorzaak van kan zijn :o?
@ xirlijn: leuke caafjes en fijn dat ze al zo tam zijn. Hier is 1 redelijk tan en de ander gewoon een bange schijterd :+ Waar ik ze weg heb woonden ze in een stal, kwamen wel in de hand, maar niet dagelijks. Dus daar werken we nog aan :')

Houden alle cavia’s het nog een beetje uit met de hitte? Merk hier niet echt dat ze er moeite mee hebben. Ze zijn natuurlijk ook nog jong, staan in de schaduw en onderin het hok kunnen ze op de tegels zitten. Ze zitten wel meer dan normaal onderin nu, dus dat zal wel lekker koel zijn.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:23

Merry heeft gewoon een hele hardnekkige infectie. Lijkt ie weg en toch bam terug. Longen zijn gelukkig goed en schoon. Is echt dat ze verstopt zit. Bloedirritant. Heeft mij al honderden en honderden gekost en heel veel tijd :+ nu weer 140 euro weggetikt. Welja, kan er wel bij heur :+ hopelijk slaat dit aan! Verder doet ze het heel goed.

Menthus zit even apart in de hoop dat hij gaat plassen. Zag hem vanmorgen "magere melk" plassen dus wil zijn urine getest of hij infecties heeft of een blaasontsteking. Witte plas kan, maar tot op zekere hoogte. Ff checken want hij is al oud en heel belangrijk voor mijn vriend :(:)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:32

Wat een leukerds zijn het xIrlijn! Heel fijn dat ze al tam zijn :D

Hopelijk gaat dit Merry wel helpen! Het is echt een schatje <3 Hoe moet je dat in de neus doen, met een spuitje?

Hier hebben wel een paar cavia's last van de hitte, die zijn zoals we dat hier noemen 'gepleft' :+

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:18

@Melody, ja dat kan met een spuitje maar ik heb zelf een druppelpipetje :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:30

Dankjewel allemaal :D

Amy_leftover: onze vorige cavia's waren ook schijterds eerste klas. Rustig volhouden, wij hadden na drie jaar een soort van tamme cavia's die aanraking tolereerden :') Fijn dat je cavia's geen last lijken te hebben van de hitte!
Nientsje: respect dat je zoveel tijd en geld in je dieren steekt +:)+ Misschien heb je het al eerder genoemd, maar wat is er met Menthus? Wit/troebele plas is niet abnormaal toch? Goed wel dat je het in de gaten houdt.

Geplefte cavia's :') Dit is precies hoe ik oververhitte cavia's voor me zie haha.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 15:47

Ik merk dat het toch wel scheelt hoeveel een cavia in handen is geweest als ukje. Ik haal al mijn dieren bij fokkers vandaan en het belangrijkste vind ik dat ze sociaal zijn naar andere cavia's. Daarom haal ik ze niet zo snel bij particulieren die een zeugje met babies hebben. Sommige fokkers hebben wel iets van 100 cavia's en die cavia's zijn onderling megasociaal, maar oppakken vinden ze niet echt leuk. Ik heb er twee van kleinschalige fokkers en die dieren lijken ook wat tammer.

Ze zitten wel allemaal aan mijn voeten als ik ze voer en ik kan er ook naast zitten, maar de een is afwachtender dan de ander.

Wat ik me afvroeg. Piepen jonge cavia's bij jullie ook meer? Ik heb twee jonge dieren erbij en die schreeuwen joh als ze denken dat ze eten krijgen :-).

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:54

Dat geloof ik helemaal Beert. Hoe kom jij aan de 'goede' adressen?

En zeker! Was vergeten hoe hoog en hard ze kunnen roepen, je geloof haast niet dat dat uit zo'n klein beestje komt :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:36

Mijn makste cavia komt juist uit een gezien die eens een nestje wilde voor de kinderen. Dus dat gaat niet altijd op.
Ik heb juist het idee dat bij grote fokkers/vermeerderaars de caafs niet veel in handen komen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 16:54

DubbelDun schreef:
Mijn makste cavia komt juist uit een gezien die eens een nestje wilde voor de kinderen. Dus dat gaat niet altijd op.
Ik heb juist het idee dat bij grote fokkers/vermeerderaars de caafs niet veel in handen komen.

Ja dat bedoelde ik ook. Ik bedoel sociaal naar andere cavia's toe, niet naar mensen :-). Sorry beetje onduidelijk.

Ik wil in de eerste plaats dat het onderling klikt tussen ze, omdat ik zelf niet zo knuffelig ben met ze.

Bij grote fokkers komen ze idd niet veel in handen, maar het valt me dan toch mee dat ze wel gewend zijn aan mensen. Ik heb maar bij één fokker gehad dat ze echt gestresst angstig waren bij oppakken. Hele aardige fokker verder, maar die waren me echt te weinig gewend.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:13

beert schreef:
Ik merk dat het toch wel scheelt hoeveel een cavia in handen is geweest als ukje. Ik haal al mijn dieren bij fokkers vandaan en het belangrijkste vind ik dat ze sociaal zijn naar andere cavia's. Daarom haal ik ze niet zo snel bij particulieren die een zeugje met babies hebben. Sommige fokkers hebben wel iets van 100 cavia's en die cavia's zijn onderling megasociaal, maar oppakken vinden ze niet echt leuk. Ik heb er twee van kleinschalige fokkers en die dieren lijken ook wat tammer.

Ze zitten wel allemaal aan mijn voeten als ik ze voer en ik kan er ook naast zitten, maar de een is afwachtender dan de ander.

Wat ik me afvroeg. Piepen jonge cavia's bij jullie ook meer? Ik heb twee jonge dieren erbij en die schreeuwen joh als ze denken dat ze eten krijgen :-).

Ik heb er 2 die schreeuwen :P Moeder en dochter, andere dochter die verhuisd is, doet het ook en de zus van moeder ( woont ook ergens anders ) doet het ook, familie kwaal

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:17

De dappere laat zich hier vrij makkelijk pakken, pakt eten uit je hand aan en kun je ook gerust aaien als ze ergens lekker ligt te chillen. Die andere maakt zich in het hok liever uit de voeten. Buiten het hok gaat het beter. Ze komen uit hetzelfde nest en er is hetzelfde met ze gedaan, dus het is ook een stukje karakter. :j

Ze hadden daar een groepje cavia’s en de volwassen dieren waren best tam. Zaten ook wat konijnen en die waren mega tam! Dus ik denk dat het met onze dames ook wel goed gaat komen :j

Wat betreft schreeuwen... zodra ze ons ‘s ochtends horen wordt er zachtjes gepiept. Zodra ze de zak voer horen ritselen, wordt er flink gepiept :')

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:21

@xlrlijn.

Menthus is onze oudste. Was een vondeling en mijn vriend heeft hem uit het asiel. Hij is tussen de 5-7 jaar en heeft wat (goedaardige) tumoren.

Witte of troebele plas is niet vreemd, maar zo wit (net melk) is het niet eerder geweest en wilde dat toch laten onderzoeken.

Ben net gebeld met de uitslag; Menthus heeft inderdaad teveel gruis, dus het voerregime gaan we omgooien. Minder brok, meer (Timothy) hooi en vitamine D druppels.

Verder is er ook suiker in zijn urine gevonden. Volgende week gaan we dan ook even bloed laten prikken om te kijken of hij dan ook suikerziekte oid heeft.