gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 03:51

@ Tarzan, wat heb je mooie konijntjes. Is eentje een Japanese Harlequin?

@ Eowyn, ziet er gezellig uit zo, alles bij elkaar :)

Ik heb vandaag m'n aanbetaling betaald voor m'n eerste bun :D

Het is een dwerghangoor. Rond 28 September is ie klaar om het nest te verlaten. Geboren op 22 juli.
Gaat dus weg met zo'n 3 maanden.

Meet: Whakatane
Afbeelding

Mbt de naam: Whakatane is een plaatsnaam in Nieuw Zeeland waar ik altijd een beetje om moet lachen. Het is Maori naam met een beetje legende erachter en betekend ''Act like a man''.
De WH is uitgesproken als een F waardoor je dus eigenlijk Fakatane zegt (fiets).
Z'n roepnaam zal Tane (Tani) zijn wat ''Man'' betekend. :)

Zodra hij gedesexed is komt er een vrouwtje bij, daar ben ik nog naar op zoek.

Heb overigens een XL hondenbench gekocht, waar ik wat verdiepingen in ga brengen en dat zal 't bunnyhuis worden. Uiteraard kan die eruit als we thuis zijn. :D
Het is 107 x 75 x 70.
Hier op het werk heb ik hordes dozen in verschillende maten en vormen, leuk om huisjes en tunnels uit te maken.

Afbeelding

Nu nog een maandje wachten. :D

_Tarzan

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 07:02

Ooh wat een snoepje zeg <3
Een otter-kleur staat hier ook altijd nog op mijn verlanglijstje, maar ik kom steeds met bonte thuis :')

Dozen vinden ze hier geweldig! Let wel op, je huisjes en tunnels zullen van karton niet lang bestaan, hier eten ze het helemaal op :')

Lilly (beige) en Pepper (de zwarte) zijn inderdaad Japanner van kleur .. En dan te bedenken dat ik helemaal niet van die kleur hou :') Ze komen allemaal uit de opvang en zijn stuk voor stuk geweldige dieren <3

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 07:48

Hahaha ik werk in een warenhuis. Ik heb hier letterlijk 100en dozen staan. _O- En dan gaan en er nog 100 anderen de recycle in. :')

Mooi hoor. Ik had bijna een Japanner gekocht, maar die moest ik op 12 Sept ophalen en ik kom 11 Sept pas van vakantie terug, dus dat kwam me niet zo uit.

Ik zou graag een bont vrouwtje willen. :j vind bont erg leuk. :D

Mooi dat je ze uit de opvang kunt halen. Hier zijn konijnen niet zo een veelvoorkomend huisdier.
Heb wel RSPCA gechecked, maar ze hadden alleen heel grote konijnen (Vlaamse reus) enzo, dus dat paste niet echt bij wat ik zocht.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:12

Ik meld me hier even.

Ik zoek een leuk koppel jonge sociale Lotharingers grote maat. Het liefst in Zuid Nederland maar ben wel bereid een stukje te rijden.

Weten jullie iets?
Ze moeten wel geënt zijn of geënt mogen worden voor het ophalen ivm veel wilde konijnen rond onze boerderij.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:19

Ooh nagini dan komt dat wel goed haha ze vinden dozen echt geweldig! (Het maakt wel veel rommel!)

Bonte konijnen zijn ook gewoon leuk natuurlijk haha maar vind effen-kleuren ook heel mooi! Maargoed ik word steeds verliefd op de bonte konijnen in de opvang :')

Wat jammer dat je bij jullie niet zoiets hebt!

Friesam, kijk eens in de opvangen, die hebben ook vaak grote konijnen en Lotharingers zitten die al ingeënt zijn .. Waar in het zuiden zoek je?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:21

@Tarzan

De opvangen zijn al benaderd maar zit niks (al maanden niet).

Ik woon boven Eindhoven maar tot Peer/Lommel rijden of tot halfweg Limburg is geen probleem. Enven als een stukje boven Arnhem of tot Breda zeg maar.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:42

Wat een lieve foto's Eoweyn en Tarzan <3

Nagini wat een mooierd, ben gek op hangoor dwergjes! Ga je ook nog een ren maken aan de bench?

Ik zit er aan te denken om dit hondenhok te kopen voor in de ren. Het hok wat ik nu heb is het nachthok toch wel erg klein voor z'n tweeën.
http://www.grootplezier.nl/hondenhokken ... xtra-large

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:40

Hij kan vrij in de woonkamer rondhupsen.

Zal misschien een ren aanschaffen als dat meer praktisch blijkt te zijn.

Kun je wel makkelijk in het hondenhok?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:46

Een ren lijkt me wel noodzakelijk :) een bench is te klein voor een konijn, laat staan 2. Hij mag los wanneer je werkt dus hij zal waarschijnlijk nog wel vaak opgesloten zitten...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:31

Sowieso een ren erbij :j
Heb m'n konijnen een paar dagen binnen gehad toen Kyra werd gecastreerd.
Afbeelding

Afbeelding

Die zater er toen zo bij, het gezonde konijn werd onrustig van ruimtegebrek na een paar dagen. Probeer ze een permanent verblijf van ongeveer 2m2 te geven, dat is genoeg als ze dagelijks ook een aantal uur los mogen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:41

Ja zal na mn vakantie eens kijken voor zulke hekjes.

Ik ga er vanuit dat het wel voordelig is dat mn hok (?) Ook de hoogte in gaat en ze straks daar ook nog ruimte hebben om naar boven te lopen/springen/whateveren.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:25

Hoogte/verdiepingen tellen niet echt mee qua ruimte :) konijnen rennen graag en dat kan niet op een meter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:33

Idd telt niet , hoe meer hupsen de beter :) .

Wel apart dat er amper konijnen in Aussie zijn , ik kan Nynke wel op de boot zetten :')

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:50

Wat een schattig konijntje Nagini.

De ren hier is bijna af, er moet alleen nog een bovenkant gemaakt worden en een doorgang naar het hok. Ook komt er nog een schuil afdakje. Het schuilhok heb ik tegelijk met Sproet overgenomen en wordt uiteindelijk vervangen voor een hok dat geschikt is voor 2 konijnen.

Sproet heeft er al even ingezeten;

Racen maar!
Afbeelding

Die oren :))
Afbeelding

<3
Afbeelding

Ook heb ik een ontzettend leuk teddy rammetje gezien hier in de opvang. Ik weet alleen niet of het zo verstandig is om een groot konijn als Sproet te koppelen met een kleiner konijn. Sproet is nog in de groei dus zal nog groter worden (ze is nu 3 maanden). Het rammetje is van 2012 dus wel al iets ouder. Wat is jullie ervaring met het houden van verschillende formaten konijnen door elkaar heen?

Voor de nieuwsgierigen hier een link naar het rammetje;
http://www.flappus.nl/?vlekkie.,2437

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:56

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:11

Ik ben wel echt op zoek naar een angora/teddy konijn. Een langharig konijn dus, formaat maakt mij niet uit. Uiteindelijk bepaald Sproet uiteraard maar ik ga geen konijn aan schaffen die ik zelf niet leuk genoeg vind. Ik moet er wel een jaar of 10 tegen aan kijken. :D De opvang heeft vaak angora/teddy konijnen dus wat dat betreft moet het niet moeilijk zijn een passend maatje voor haar te vinden. Ik vraag me alleen af of een dwerg wel zo geschikt is bij een Franse hangoor. Ik denk wel dat je beter een groot vrouwtje kunt koppelen met een klein mannetje dan andersom. Daarbij is sproet ontzettend zacht van karakter. Ik heb de opvang ook al gevraagd of koppelen met een kleiner konijn wel zo verstandig is. Ik ben benieuwd. Gelukkig mag je ze daar ook weer terugbrengen als het niet klikt en een ander konijn proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:18

Vrouwtjes bij mij zijn vaak de baas , maar nooit echt problemen met formaat gehad . Scheelt heb ook nooit super grote dieren gehad.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:09

Verschillende formaten kan best! Ik heb Lotje (4-5 kg) samen met een 2,5 kg konijn, Happy, en Lolo en Bob van 1,5.

Enige waar je dan op zou moeten letten is met voeren. Sproet heeft waarschijnlijk meer nodig.
Het draait altijd om de klik, formaat zegt weinig :)

Wel een ontzettend leuk konijn zeg, die oren!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:23

is er ook iets wat helpt bij het verharen? een van mijn konijnen is nog steeds vol in de rui en het gaat heel erg langzaam.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:57

Dankjewel Eoweyn!

Ik heb een reactie terug van de opvang dat het inderdaad niets uitmaakt verschillende formaten bij elkaar. Met voeren zal ik goed moeten opletten, bedankt voor de tip. Ik denk alleen dat Sproet wel eerder zijn eten op zal schranzen omdat ze een klein hongerlapje is. :9

Jeika, ik heb er eventjes naar gezocht op Google; lijnzaadolie van de Tuinen over de biks heen schijnt blijkbaar te helpen om het verhaar proces te bevorderen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:53

Ik geef lijnzaad, de zaadjes, dat helpt ook. Losse plukken haal ik weg

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:08

Hoi, ik kom hier even binnen vallen want ik zit een beetje met een lastige situatie! Vanmiddag heeft iemand hier in de poort een konijntje inclusief hok gedumpt.

Ik heb al 2 konijnen, 2 niet gesteriliseerde zusjes van 1.5 jaar oud. Deze twee zijn een perfecte match. Nu ga ik dat konijntje niet aan zijn lot overlaten, en van mij mag ze hier komen wonen, maar ik ben bang dat mijn eigen konijnen hun goede leventje verstoord wordt.

Morgenochtend ga ik even langs de DA om te laten checken of het een voedster is, anders is het verhaal sowieso over.

Wat zouden jullie doen? Proberen te koppelen, of naar het asiel brengen?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:11

Ik heb het met mijn konijnen zo gedaan: (3 voedsters) die elkaar eerst echt niet uit konden staan. Dus een bestaand koppel waar nog een derde bij moest. Zij hebben eerst een paar maanden gescheiden naast elkaar geleefd zodat ze konden wennen maar niet konden vechten. Ik liet ze soms wel met zijn 3en los in de tuin want konden ze elkaar ontwijken. Op een gegeven moment zaten ze met zijn 3en samen bij elkaar in het nacht hok..en sindsdien zitten ze samen.
Wie weet wil het bij jou ook wel zo?

Wel erg sneu dat ze zomaar in je tuin gedumpt is...

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:17

Dat is misschien wel een idee, gewoon heel langzaam aan doen en het pas definitief maken als het echt goed is :)

Ja het breekt echt mijn hart dat mensen dat doen! Eigenlijk heb ik hier ook echt geen tijd voor, maar ik heb echt met het diertje te doen..

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:22

Wil niet zeggen dat dat altijd werkt hoor, maar met genoeg geduld kom je al een heel eind :)
Sneu hoor, niemand in je omgeving die hem een plekje kan bieden?