Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:49

Ik heb subtiel een foto gestuurd van konijnen voor een ventilator. Dat het voor de kipjes ook wel wat is :')

Verder het los gelaten. Nu onderweg naar een sollicitatie en dan snel door naar huis om bij ze te kijken!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:19

Het eerste eitje blijft leuk idd :D

Mijn nieuwe kuifhoentjes zijn uit het ei <3
Een bruine en een gele, nummer 3 heeft het niet gered helaas.

Mijn in elkaar geflanst tijdelijk rennetje :7
Van de deur van ons oude kippenhok en 2 pallets. Werkt prima ze hebben zelfs hun eigen boompje :')
Afbeelding

Het bruintje
Afbeelding

En de gele
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:59

Oh die gele <3

Over eerste ei gesproken...
Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:40

Schattig....

Eerste eitjes zijn altijd leuk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:23

Wat leuk, zowel de kuikentjes als het eerste ei! :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:39

Een van de kippen is gruwelijk broeds. Wat ik ook probeer, zodra ze de kans krijgt gaat ze gelijk weer op het nest zitten. Dus dacht ik er goed aan te doen om een paar broedeieren aan te schaffen: twee vliegen in één klap. Ben heel benieuwd of het lukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:14

Spannend! Wat voor kippen zijn het?

Hier gaat het goed met eitjes leggen. Ze legde netjes dinsdag en donderdag een ei. Dus mooi om de dag. Maar madam heeft vervolgens vrijdag en zaterdag ook een eitje gelegd. Ik klaag niet :+

En super leuk, ze is veel socialer naar ons toe. Komt veel vaker even kijken.

Ze liepen hier veel los in de tuin, lekker alles te slopen. Maar moesten in de ren als er geen toezicht was. Dus vandaag de ren groter gemaakt, want nu de dames groot zijn werd het toch wat klein. In de ren staan meerdere tomatenplanten en twee komkommerplanten. Blijven ze vrij goed vanaf en geeft nu leuk beschutting.
Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:32

Wat leuk, idinn! En heerlijk: extra ruimte is altijd fijn!

Wij hebben New Hampshire hennen en de broedeieren komen ook van NH's af.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:34

Mijn kippen leggen momenteel helemaal geen eieren. Maar ze lijken wel gezond. Hebben onbeperkt legvoer en lopen fit rond. Iemand ideeën?

Een ander vraag. Iemand interesse in een Pauwenjong? Ik heb eentje gevangen die in mijn kippenhok zat... en nu zoek ik er een ander plekje voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:23

Naweeen van de hiitegolf? Hier leggen ze ook bar slecht op dit moment.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:37

Alleen de niet-broedse kip legt nog vrijwel elke dag een ei. Ze heeft in een paar weken tijd maar twee dagen gehad dat ze niet legde, verder elke dag. Misschien beginnersgeluk van mijn kant, hoor! Of zal het toch ras-gerelateerd zijn?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:18

Overigens had iemand het hier over tomatenplanten in de kippenren. Bij zijn deze dit jaar spontaan gekomen en hadden ze heerlijke cherrietomaten (oid) :9

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:22

Ik heb hier ook bar weinig eieren.. 8 kippen waarvan er 7 zeker weten leggen, maar ik heb meestal maar 2 eitjes per dag.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:03

Hier zijn ze juist net weer begonnen na de hitte en de rui

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:12

Hier leggen 4 van de 5 vrijwel elke dag een ei. Genoeg eieren dus :9
2 hebben af en toe last van windeieren, ondanks onbeperkt legkorrel en grid.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 05:27

Wat geven jullie de kopjes als extraatje?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 05:28

Mijn man met z'n lady,sAfbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 07:24

Lief!

Hier krijgen ze als voer legkorrel en gemengd graan. In de ochtend pluk ik gras/klaver en dat gooi ik in de ren om ze wat langer stil te houden (naast dan even de grond om te schoffelen en grit te strooien af en toe om te zorgen dat de bodem voldoende kleine steentjes bevat voor ze). Verder hebben ze de beschikking over een composthoop, dus altijd allerlei GFT restjes te vinden. Uit de hand regelmatig wat gedroogde meelwormen. En ze springen de halve dag naar blaadjes van de komkommer en tomatenplant die in de ren staan. Oh en we hangen weleens komkommer, mais of sla op aan een touwtje.

Uh... ja ze zijn strontverwend mijn dames, een kippenbal als vermaak is ook onderweg :=

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:11

Bij mij krijgen ze vaak keuken/groente"afval". Komkommer, tomaat, peen, loof, etc.
In het begin staan ze vaak te kijken van wat geef je me nu weer... :+

Voor de rest af en toe gedroogde meelwormen.

Hier leggen ze weer eieren na een hele tijd broeds geweest te zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:32

Tinkermuts schreef:

Ik heb veel fruitstruiken in de tuin staan, waaronder een grote hoeveelheid druiven. Dus elke dag pak ik een handje druiven en gooi die in het land, zodat ze ook daarvoor moeten scharrelen.

Even een vraagje: de eerste twee dagen heb ik de broedse kip van het nest gehaald om haar benen te strekken en wat te eten, waarna ze weer braaf op het nest ging. De derde dag ging ze er zelf even vanaf, maar vanaf de vierde dag tot nu heb ik niet meer van het nest af zien gaan. Ze zit nu al drie of vier dagen onafgebroken op het nest. Is dat normaal of moet ik haar evengoed nog weer even haar benen laten strekken? Als ik haar een aai over haar bol wil geven, dan duikt ze helemaal in elkaar, zet haar veren op en maakt aparte geluidjes. Hoe moet ik dat duiden?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:38

Mijn kippen zijn wat "feller" als ze broeds zijn, gewoon beschermend, dus dat kan jouw kip ook zijn. Daarnaast laat ik mijn kippen zelf bepalen hoe/wat als ze broeds zijn. Als ik het idee heb dat ze te weinig eten krijgen ze een handje voer naast zich, maar ik haal ze niet van het nest af.

Ik heb aardig wat bessenstruiken in de tuin staan en ze krijgen alles wat overrijp, beetje gekneust is (naast alle etensrestjes). En als ze los lopen kunnen ze alles plukken wat binnen bereik is. Vooral de goji bessen vinden ze erg lekker. staan ze ook te springen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:25

Thanks, goed idee om dus wat fruit of groente in de ren te zetten. Ze komen niets te kort, mogen elke avond de ren uit om in de tuin te scharrelen maar wil ze soms nog wat extra's geven.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:02

Tinkermuts schreef:

In de ren staan een framboos en een druif, vanaf volgend jaar zal ook de jostabes vruchten geven. Ik heb ook net een appelboom geplant en er komt nog ergens een hazelaar. De hopplanten vinden ze ook erg lekker, vooral nu ze bellen geven. De ren is ruim 80m2 met gras, daar snaaien ze ook van.

Ze krijgen vooralsnog een biologische kuikenmix als hoofdvoer, met als extraatje wat gemengd graan of een gedroogde insectenmix. Ik heb ook gedroogde bloemen, kruiden en luzerne wat er afwisselend staat en wat ze naar behoefte kunnen pakken. In de brandgang staat veel vogelmuur wat ik af en toe voor ze pluk. Aardbeien uit de tuin die niet mooi zijn krijgen ze ook, en keukenafval indien geschikt. Ze blijken dol op couscous :D

Verder zijn ze totaal niet verwend...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:58

Die van mij krijgen ook levende meelwormen, worden ze lekker actief van haha

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:27

Legkorrel, gemengd graan en wat gedroogde meelwormen eigenlijk elke dag, daarnaast wat er aan groen/bessen, etc. te vinden is als : vlierbessen, paardenbloemblad, tuinmelde, vogelmuur, etc. restjes groente, komkommer als die zozo is, enz. zo vanaf feb. ook weer aardperen en de hele winter wortels (vit. a en betacaroteen, schijnt ook te helpen om in de winter door te leggen) en bij vorst 1/2 zakje zacht kattenvoer met wat extra water voor genoeg vocht.