Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vevina

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:37

Dat was schrikken eclair. Gelukkig dat het nu goed gaat met Lilly!

Leuk Spelt dat je mee komt praten, ben benieuwd naar de foto's *D

Ik heb een vraag waar ik eigenlijk echt nog niet over na wil denken, maar helaas toch wel moet |( Hoe laat een dierenarts een rat inslapen? Lees op internet ook nare verhalen, maar ik vind het zo belangrijk dat ze pijnloos zonder stress heen gaat ;(

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:45

Eerst een slaapinjectie en daarna een laatste injectie in het hart (soms ook in de nier geloof ik? ). Bij mijn ratjes ging het eigenlijk altijd heel snel. Soms gaat het wat trager en hebben ze meer vloeistof nodig.
Ik heb er zoveel laten inslapen en het is voor mij nooit een vervelende ervaring geweest. Laat je niet bang maken. De keren dat het iets minder goed gaat zijn uitzonderingen.
Vervelend dat het er aan zit te komen.. (tenminste, dat neem ik aan uit je bericht :o ) wat is er aan de hand met je ratje?

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:49

Macs schreef:
Eerst een slaapinjectie en daarna een laatste injectie in het hart (soms ook in de nier geloof ik? ). Bij mijn ratjes ging het eigenlijk altijd heel snel. Soms gaat het wat trager en hebben ze meer vloeistof nodig.
Ik heb er zoveel laten inslapen en het is voor mij nooit een vervelende ervaring geweest. Laat je niet bang maken. De keren dat het iets minder goed gaat zijn uitzonderingen.
Vervelend dat het er aan zit te komen.. (tenminste, dat neem ik aan uit je bericht :o ) wat is er aan de hand met je ratje?

Fijn dat het bij jou nooit vervelend is gegaan! Hoop inderdaad dat wat ik las uitzonderingen waren... mijn rat heb ik al 2 x laten opereren aan een tumor, nu heeft ze nog geen maand na de laatste operatie weer ergens anders een tumor gekregen en dus met de dierenarts besloten niet weer te opereren. Alleen de bult groeit erg snel en wil niet dat ze er last van gaat krijgen. Verder is ze nog actief en vrolijk dus vind het best lastig om te besluiten wanneer het 'het juiste' moment is.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:52

vevina schreef:
Macs schreef:

Fijn dat het bij jou nooit vervelend is gegaan! Hoop inderdaad dat wat ik las uitzonderingen waren... mijn rat heb ik al 2 x laten opereren aan een tumor, nu heeft ze nog geen maand na de laatste operatie weer ergens anders een tumor gekregen en dus met de dierenarts besloten niet weer te opereren. Alleen de bult groeit erg snel en wil niet dat ze er last van gaat krijgen. Verder is ze nog actief en vrolijk dus vind het best lastig om te besluiten wanneer het 'het juiste' moment is.

Dat is inderdaad een lastig besluit.
Ik heb als regel altijd: als ze er hinder van hebben is het genoeg.
Zodra ze niet normaal meer kunnen eten/lopen/klimmen/wassen of als de tumor open gaat. Is vroeger regelmatig gebeurd bij tumoren onder de buik of tussen de benen. Die werden dan zo groot dat ze telkens over de grond sleepte en er wonden gingen ontstaan.

Het is zo lastig aangezien ze vaak nog goed functioneren en het niet eens door lijken te hebben. Maar ratten zijn overlevers en zullen niet snel laten merken dat er wat mis is. Dus als ze bij mij hun basisbehoeften niet meer kunnen doen is het gewoon genoeg..

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:03

Ik sluit me daarover aan bij jouw laatste bericht Macs!
Wij laten er komende week helaas weer eentje inslapen. Het zag er voorheen al akelig uit, maar ze kon nog alles. Sinds deze week kan ze niet meer klimmen en dan houdt het voor mij ook op.
Ook hier nog geen vervelende ervaring gehad met het inslapen gelukkig :)

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:04

Ik heb mijn grijze ratje in laten slapen omdat ze acuut verlamd was en zichzelf voort sleepte met dr pootjes ;( Helaas was deze dierenarts niet ervaren met het inslapen van ratjes dus het was geen fijn gezicht, ze stribbelde en piepte heel erg maar dat was misschien ook omdat ze in haar koppie nog helemaal goed was maar haar lijfje haar in de steek liet. |(

Heel veel sterkte alvast, ik ga vanavond even bij lezen via de laptop en wat foto's plaatsen. Hier alvast een van mijn nieuwe ratjes die we zondag hebben gekocht!

Afbeelding

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:45

welkom Spelt :)

wat naar voor jou rat eclair, ben blij dat het beter gaat :)

macs: gelukkig gaat het ook beter met jou rat!

mijn 4 meiden hebben een erg grote kooi, zo groot dat hun allen nog altijd vinden dat het te klein is.. ze liggen op 1 hoop in hun hangmat. ik moet maar heel gauw een grotere hangmat maken, en die een beetje sterker is :')
Afbeelding

of we plaatsen onze dikke kont eenvoudig bovenop de anderen:

Afbeelding

Wat Bo kan kunnen kan Lolita ook:
Afbeelding

Nova en Dorete:

Afbeelding

sorry voor de slechte qualiteit fotos

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 23:03

Haha zie hier mijn stapel ratjes in die arme hangmat :')
Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 23:34

Arashah die tweede foto := wat erg hahaha.

Spelt, wat ontzettend vervelend. Het kan komen dat door slechte doorbloeding het langer duurt voor het spul zijn werkt doet.
Onze kat was bij inslapem enorm gestrest en het duurde heeel lang voor hij sliep. Het lichaam gaat zichzelf dan beschermen (vluchtreactie) en zet bepaalde organen op een laag pitje. De doorbloeding is dan net anders dan in rust.
Je kunt nooit van te voren zeggen hoe het zal gaan, en ook bij ervaren dierenartsen gaat het weleens niet zoals het moet gaan. Het zijn nou eenmaal dieren die soms onvoorspelbaar reageren. Dan is het wel heel zuur als dat bij het laatste afscheid gebeurt natuurlijk ;(

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 23:43

wat een leuke foto spelt! Die zwart witte van jou lijkt op mijn Dorete :D

ja helaas reageert niet ieder dier rustig, je hoopt natuurlijk van wel maar je moet altijd in achterhoofd houden dat het anders kan lopen.
gelukkig heb ik nog niet meegemaakt dat het niet rustig gaat, daar ben ik wel dankbaar voor.

die tweede foto is nocg helemaal niet zo erg, kijk deze maar :')
Afbeelding

Ja Bo kan er wat van, maar verder is ze wel een schat naar de anderen :)

BOEHH :+ :

Afbeelding

Mijn Bo vind het erg leuk om in alle planten in de aarde om te wroeten, dit accepteer ik niet ook omdat deze planten niet goed voor de ratten zijn.

wat kan ik haar geven dat ze dit toch doen kan? mogen ratten een bak met aarde hebben, zoja welke aarde?

kattengras had ik al gegeven, de volgnde morgen had je geen plant meer gezien. de aarde lag overal.. voetafdrukken overal.
ik was die plant vergeten om ie voor de nacht eruit te halen :')

Bo heeft zich uitgeleefd met de aarde.. ze vind het echt zo leuk, ik wil haar plezier niet afnemen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 06:44

Je kan chinchillazand gebruiken. WAt grapig dat ze het zo leuk vindt. Naja, graven is ook natuurlijk gedrag voor ze, dus zo gek is het niet.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:58

Even samen op schoot :)

Afbeelding

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:38

Macs schreef:
Je kan chinchillazand gebruiken. WAt grapig dat ze het zo leuk vindt. Naja, graven is ook natuurlijk gedrag voor ze, dus zo gek is het niet.

is dat niet te stoffig voor ze?

ze vinden het leuk om het te randaleren XD normale ratten heb ik geloof ik niet :')

ah leuk die foto :D

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:55

Arashah schreef:
Macs schreef:

is dat niet te stoffig voor ze?

ze vinden het leuk om het te randaleren XD normale ratten heb ik geloof ik niet :')

ah leuk die foto :D

Chinchillazand is helemaal niet goed voor ratten.
Veelste stoffig.
Ze krijgen er luchtweglroblemen door.

Je kan een bak met papiersnippers in de kooi zetten!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:57

daarom vraag ik dat ook ;) omdat Bo en Nova al luchtwegproblemen gehad hebben ;)

papiersnipper ist geen optie, die hebben ze al :') maar toch dank je wel voor jou antwoord :)

Bo vind het leuk om in aarde te wroeten, is daar niet een soort aarde ie ik gebruiken kan?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:56

Ik heb het niet als stoffig ervaren, mijn ratten ook niet (althans, niet zichtbaar. Geen idee welke gedachtes ze erbij hadden :') ). Het maakte alleen veel troep, bleef namelijk aan hun pootjes plakken (heb het 10 dagen in de kooi gehad voor een onderzoek).
Ik snap het als je het niet wilt proberen. Maar geloof niet dat een bakje om te graven veel kwaad kan. Heb het ook in de toiletbak liggen.
Aarde zou ik niet gebruiken. Als ik zie wat voor vliegbeesten hier uit de potgrond komt.. En je hebt grote kans op schimmel omdat het vochtig is.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:13

Potgrond kan inderdaad vervelende micro-organismen meenemen. Wat je kan doen is van dat zandbak-zand gebruiken en het een klein beetje vochtig maken zodat het niet stuift. Ik denk dat chinchillazand daar iets te fijn voor is.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:24

wanneer potgrond te veel water krijgt, dan komen die vliegen eruit. maar ik moet zeggen dat ik nog geen problemen gehad heb met aarde die ik geen water geef.

maar ik ben heel blij met jullie antwoorden :) ik moet maar even kijken hoe ik dat ga doen met Bo de Molrat.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:44

Je hebt verschillende gradaties in chinchillazand. Ik had er ooit een die heeeel fijntjes was, en nu een met grovere korrels (tijssen),
Hamster die trouwens zeer stofgevoelig is (zelfs kartonkorrels waren teveel voor hem := ) heeft 0,0 klachten met een bakje chinchillazand in zijn kooi.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 00:27

dankje wel voor jou antwoord :) ik heb inderdaad vandaag even rondgegeken, daar zijn inderdaad veel verschillende soorten.

ik moet dan nog precies kijken hoe ik dat doe met Bo :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:57

Mijn dames hadden weer nieuwe huisjes dus dat moet gesloopt worden. :+
Nadeel was dat daardoor iedere keer de wasmachine vol lag met draden en snippers. Heb net een groot wasnet besteld om de boel daarbinnen te houden. :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:31

Haha lekker slopen. Gelukkig doen ze dat hier alleen met karton :)

Vandaag zat ik Alfred te filmen tijdens het knuffelen omdat hij vaak gaat gapen of me kusjes terug gaat geven.
Dit keer deed hij wat anders := ploppen met zijn ogen :+
Had het nog nooit in het echt gezien haha
https://youtu.be/4PmEJMqvjIo

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:33

dat ploppen heb ik bij Bo ook mogen zien, was voor mij laatse week ook de eerste keer dat ik dat gezien had XD

geweldig om te zien hoe tevreden hij bij jou is <3

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:52

hi iedereen, hebben jullie ook een bijtende rat meegemaakt. zoja: hoe hebben jullie dit afgeleerd.

Dorete heeft flink in mijn vinger gebeten, die ligt nu open en is pijnlijk. ik heb direkt ontsmet.

Ze heeft niet gebeten uit angst of boosheid maar omdat ze niet precies weet wat vinger is en wat eten, de anderen weten dat heel duidelijk. wanneer ze toch perongeluk mijn vinger hebben dan laten ze ook direkt los.
Helaas had Dorete mijn vinger beet en liet niet meer los, ik had haar in haar gezicht blazen moeten, toen liet ze ook los.

Daarna heb ik wel een lekker hapje aan iedereen gegeven, ook aan Dorete. Toen was ze wel heel voorzichtig, het is echt geen angst van haar en ook geen boosheid.

voor de duikelijkheid, om ze allen aan mij te laten wennen zit ik heel lang voor hun kooi en praat met ze( ik ben zo geke dat ik ze zelfs hallo en doei zeg :') ), daarna steek ik mijn arm erin en laat ze daarmee kennismaken. niets overhaast, ik laat ze hun gang gaan.
Ze hebben allen dan nog nooit in mijn vingers en hand gebeten.

voer geef ik ze zo maar ook uit mijn hand, nemen ze allen heel lief aan. Zelfs Dorete kan dat wanneer ze wil.

hoe kan ik dit haar aan beste afleren? internet kijk ik ook nog even, maar ik hoor liever ervaringen van jullie.

Ze is nog jong, ik kan haar zeker weten nog veel leren.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:50

In overleg met de DA (!!) Lilly weer bij Sap in het hok gezet. Men, wat zijn die twee blij <3 Afgelopen week af en toe al samen op schoot gehad en nu even extra goed in de gaten houden of Sap niet aan het staartje van Lilly gaat knabbelen.

Lilly was er de laatste dagen erg goed zat van, in dat kleine bakkie zitten -O- Maar ja, heb geen grote extra kooi tot mijn beschikking.