Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:29

Die draadkubuskooien zijn inderdaad heel goed! Ik heb een grote traliekooi van Zooplus van 1 meter 60 als ziekenboeg, verder heb ik houten bakken. Ik schep ze altijd leeg met veger, blik en een plamuurmesje. Om te witte vlekken er uit te houden gebruik ik schoonmaakazijn, dat werkt heel goed :D

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:31

Ik heb ook een draadkubus van 50x150 met een verdieping erin. Cavia’s komen zaterdag dus weet nog niet hoe het bevalt. Vind die binnenbak wel erg spannend, en bij mij past hij niet helemaal goed maar daarover heb ik contact met draadkubus. Heb het vertrouwen dat het goed wordt opgelost. Kreeg er ook van die puppypads bij, maar ik wil ze gewoon op geschikt zaagsel houden. Zijn die puppypads daaronder nog nodig?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 23:51

Heb een paar ervan als binnen ren maar als hok zijn ze ook erg mooi alleen wel prijzig met bak en alles.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:23

Sterkte met het verlies Mira, en logisch dat je snel een maatje hebt gezocht.

Draadkubuskooi lijkt mij ook fijn. De heren hebben het nu fijn buiten. Twijfel om een mooie kooi en ren onder de overkapping te zetten van het winter, of een draadkubuskooi binnen van het winter. Vond het binnen wel erg gezellig :o

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:48

Zo hé, die draadkubus kooien zien er mooi uit! Ik vind zaagsel als ondergrond (met daaronder kattenbakkorrels voor het absorberen van plas en geurtjes) het fijnst. Maar op internet zie ik ook regelmatig hokken langskomen met fleece erin (zijn dat die puppypads?). Lijkt me erg handig als je die dingen gewoon kan uitkloppen, in de wasmachine en klaar :)

Emori, kan me voorstellen dat je ze weer naar binnen wilt, ze zijn zo gezellig! Maar een mooie kooi en ren buiten is natuurlijk ook heerlijk voor ze. Wordt dat in de winter eigenlijk niet te koud?

Wij hebben twee hele leuke cavia's gezien <3 We gaan vanavond kijken. En ondertussen is de zoektocht naar een grotere kooi in volle gang!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:26

Draadkubuskooi zou ik ook ooit willen... later... als ik groot ben... O:)

Spannend xlrlijn! Ik ben benieuwd!

Pff vanmorgen om half 10 was het al 26.5 graad in huis... %)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:33

xIrlijn schreef:
Waar hebben jullie je hok vandaan en wat zijn de afmetingen? En hoe maken jullie het schoon? :) Kan ik me alvast eens oriënteren.

En wat fijn voor Arrow dat je zo snel een maatje hebt kunnen vinden Nientsje! Ziet er leuk uit!

Heb hier allemaal 1,20 kooien. Eentje van budgetkooi gekocht de andere gekregen geen idee waar die weg komen. Plus nog een paar rennen voor als ze lekker naar buiten mogen met mooi weer. Wat leuk dat je gaat kijken naar twee caafjes!

@nientsje wat warm al het is hier nog 21 graden in huis.

Cisko vind groenten maar raar duurde 5 minuten voor ie een hapje paprika nam haha. Ze zijn erg rustig lopen soms nog wat achter elkaar aan maar geen agressie. Cisko is soms net een bokkend paardje als Arrow achter hem aan loopt zo schattig om te zien.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:37

Hier schijnt de zon vol op de woonkamer in de ochtend... blijft de hele dag door warm in huis... heb wel wat open gezet zodat de gevoelstemperatuur nu wel oke is... ik vrees dan alleen zo voor de caafjes. Dat ze het niet gaan besterven... morgen moet ik ook even weg en dan kunnen de deuren niet open...

Ben nog steeds aan het wachten op mijn gordijnen... zouden deze week binnenkomen maar nog niks gehoord...

Caafjes staan niet in de zon gelukkig... miss schuif ik hun wel tijdelijk naar de slaapkamer als ik even weg ben, daar is het koel... of krijgen ze dan daar weer een klap van?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:43

Ik heb hekjes van de Duitse Amazon, die hebben iets grotere gaten waardoor ze niet geschikt zijn voor kleine cavia's, maar voor mijn dikkerds leek me dat geen probleem. Ik vind ze super handig als ren.

Veel plezier vanavond xlrlijn! Zijn het twee zeugjes geworden?

Vervelend dat je gordijnen nog niet binnen zijn! Ik heb ze opgestapeld in de hal staan want dat is de enige plaats in huis die echt goed koel blijft. Ze wonen normaal op een zolder, dus dat is nu een sauna. Meestal zet ik ze buiten, maar vanochtend stond dat hok nog vol in de zon dus nu mogen ze vanavond nog even als het af is gekoeld.

De postbode denkt vast dat we gestoord zijn :')
Afbeelding
Alfie vond het vanochtend nodig om in de hoogste kooi te gaan popcornen, alles stond te schudden :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:36

@x_Elise: ik heb ook onderleggers onder mijn bedding en het scheelt aanzienlijk in geur en hoe vaak schoon maken. Ook heb ik onder de slaaphuisjes nog extra een krant liggen en die ververs ik wekelijks. De rest van het hok gaat 3 a 4 weken mee.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:45

@nientsje probleem heb ik in de avond dan staat de zon vol op de woonkamer. Gordijnen helpen iets maar de warmte was gewoon te voelen door de gordijnen heen. Caafs staan aan de andere kant van de kamer bij de kattenren dat raam staat lekker open als de schaduw daar zit. Maar balen dat je gordijnen er nog niet zijn pfft.

@Melody hahaha postbode denkt echt dat je gek bent haha. Dat popcornen doet Pepper dan ook met zijn mega dikke lijf en dan staat hier ook alles te schudden :')

Leg hier morgenochtend voor ik weg ga de koelelementen in de kooi. En savonds als het afgekoeld is mogen ze even naar buiten. Hoe kan ik dat het beste met Cisko gaan opbouwen? Hij heeft gisteren wel even buiten gezeten, niet dat ik straks eentje heb die aan de dunne gaat van het gras wat ze niet gewend zijn

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:48

Helaas geen ervaring mee Mira :(

Pff hier blijft Merry bezig. Dr ab kuurtje was sinds zondag klaar... maar ze blijft snotteren... ze was me net wat te benauwd dus heb haar neusje maar gedruppeld in de hoop dat, dat haar verlichting geeft...

Mijn dierenarts is in overleg met Utrecht, hoe nu verder, hoop snel wat te horen... vindt t maar niks

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:50

Beterschap voor mery. Kan het niet iets chronisch zijn?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:59

Ben ik toch blij met mijn beneden woning 24 binnen is hoogste wat ik ooit gehaald heb. Dus de dames hebben gelukkig geen problemen met de hitte. Dan blijven ze lekker binnen.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:01

Mira283 schreef:

Ja daar ben ik bang voor... maarja zolang ze niet benauwd is prima... net had ze er wel echt ff last van... nu zit ze te eten

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:49

Heb nu flessen koud water (omwikkeld met een theedoek) in de kooi. In de hoop dat als ze afkoelt het beter gaat. Ze is er lekker op gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door Nientsje op 23-06-20 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:55

Ik heb er ice pods in liggen

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:04

Ik heb nu 2 koelelementen in de vriezer. Flessen passen helaas niet, heb een iniminivriesvakje

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:05

Heerlijk al die cavia's in de hal! :D Het zijn inderdaad twee zeugjes geworden, twee zusjes uit hetzelfde nest :) Zal een foto plaatsen als ze thuis zijn!

Wat lastig Nientsje dat je gordijnen nog niet geleverd zijn. Hier wordt aan strakke klimaatbeheersing gedaan door de gordijnen aan de kant van de zon potdicht te houden, en dan nog wordt het warm. Als het heel heet wordt zou ik de cavia's wel in de koelste kamer zetten, maar het feit dat Merry niet fit is is wel weer lastig... Dan wil je denk ik het liefst zo min mogelijk verandering voor ze. Misschien kan je dit ook overleggen met de dierenarts als ze je terugbellen. Ik hoop in elk geval dat ze snel opknapt! Lijkt me een goed teken dat ze lekker op de koude flessen is gaan liggen en wel gewoon eet :)

Mira: ik ben zelf heel voorzichtig met gras opbouwen (telkens vijf minuten erbij :+), maar dat komt ook omdat mijn vorige cavia's extreem gevoelige buikjes hadden. Als Cisko zich vandaag goed houdt, dan zou ik de tijd die hij gister buiten heeft gezeten met bijvoorbeeld een kwart verlengen. Liever te langzaam dan te snel. Maar misschien zijn anderen daar makkelijker in.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:25

Merry maakt dankbaar gebruik van een van de flessen. Hopelijk knapt ze er van op.
Afbeelding
Ze ligt nu heel diep te slapen.

Gisteren was ze lang zo snotterig niet... pff

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:17

Nientsje schreef:
Mira283 schreef:

Ja daar ben ik bang voor... maarja zolang ze niet benauwd is prima... net had ze er wel echt ff last van... nu zit ze te eten

Hoop voor je dat het niet zo is. Hopelijk knapt ze snel op. Heb hier nog niks in de kooien liggen het is 20 graden in huis en de caafs liggen voor pampus is na hun komkommer snackje

@Carlijn zat ik ook al aan te denken even iets langer dan gisteren. Word pas ij de avond zo'n staat vol op de tuin momenteel voor ik een stel gebakken aardappeltjes op pootjes heb lekker als het koeler is

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:18

Ik ben al maanden bezig met kleine Merry... ze wil gewoon niet beter worden. Dat is zo frustrerend.

Ze vindt die koele fles heerlijk, heb een bedje gemaakt, stukje theedoek op de vloer, theedoek met fles daarnaast. Ze licht languit op de doek, tegen de fles aan. Poppie toch

Ze eet, drinkt, poept en plast goed. Kan ook hard schreeuwen op zn tijd... is ook alert en reageert goed... maar zoooo snotterig :(

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:08

Arme pop ik hoop dat ze wat beter voelt snel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:10

Klinkt toch als een verkoudheid... kun je bij cavia's ook de temperatuur meten ?? Misschien is ze wel koortsig dat ze verkoeling zoekt.

Hier is het nu 22,9, maat dat xal nog wel iets stijgen.
De buitencaafs zal ik de thermometer weer eens ophangen, maar die komen nu ook niet buiten.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:35

Ik heb dr al meermaals behandeld voor verkoudheid... schiet niet op zegmaar...

Had dr op schoot net en ze voelt niet warm oid. Ze vindt t wel lekker op de theedoek naast de fles. Of ze koorts heeft kan ik helaas niet meten... flessen ook io met dierenartsenpraktijk erin gelegd.

Als het lukt neem ik dr morgen nog even mee terug naar de dierenarts.

Maar het is hier ook wel heel warm en als je al verkouden bent is dat extra lastig natuurlijk

Ik besterf het hier ook bijna in huis... dus die beestjes helemaal natuurlijk.