[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:57

Jeika schreef:
Hoi hoi!
Ik heb een vraagje, zou iemand de belangrijkste dingen en verzorgingsmanier van guppy's pben? Ik heb een stuk of 15 guppen van mijn opa gekregen, maar ik weet niet heel veel van vissen :o

Voeren en het licht aan maken en over een maand heb je er 50 :')

Guppen zijn heel makkelijk! Gewoon om de dag even voeren en weekelijks een beetje schoonmaken en wat water verversen :)

@panamaD: lavastenen (die kleintjes) of gewoon maas keien. Ik heb van de zomer stenen uit de Maas gehaald en uitgekookt. Pefect glad :D

Muronia

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 00:11

Lavastenen zijn net als maansteen erg ruw en de vissen kunnen zich er lelijk aan verwonden. Die zou ik niet aanraden.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 08:14

Dat klopt wel, maar daar niet van heb ik ze al jaren er in.. nooit wat gebeurt.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:03

Hoe vaak moet je guppies voeren?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:15

Jeika schreef:
Hoe vaak moet je guppies voeren?

Op internet staat een hoop informatie.
http://www.aquariumfans.nl/guppy-in-je-aquarium/

Hoe groot is je aquarium? Hoeveel guppen heb je?
Zeker niet te veel voeren, voor je gevoel moet je te weinig voeren.
Ligt er na 2 minuten nog voer op de bodem moet je dit eruit halen.
Denk je dat je te veel voert, voer dan om de dag.
Bij te veel voeren krijg je een nitriet piek en heb je de poppen aan het dansen en mogelijk geen guppen meer.

Laat je aquarium zeker 2 weken draaien met beplanting, zonder vissen.
Daarna kan je langzaam maar zeker dieren gaan toevoegen.
Grootte van je bak is zeker wel heel belangrijk dus zorg dat je aquarium groot genoeg is.
Ik zou zelf kiezen voor of alleen mannen, of alleen vrouwen.
Guppen kweeken als konijnen dus voor je het weet is je bak overbevolkt.
Ik zou kiezen voor minimaal een bak van 60 cm breed en +- 60 liter.
Hierin zou ik dan maximaal 10-15 guppen houden.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:38

Mijn aquarium is ongeveer 40/50 cm lang en 20/30 cm breed :) ik heb nu rond de 15 baby gupjes gekregen. Bedankt voor de link! Is dit topic eigenlijk wel om advies te vragen?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:52

Ja zeker wel, maar ik ben wel van mening dat je zelf het een en ander kan opzoeken. :j
Op internet staat een hoop bruikbare informatie. Ik weet zelf ook wel dat er op de ene site dit staat, en op de andere dat, en daarover mag je altijd het een en ander vragen!
Maar vind wel dat je je zelf moet verdiepen in het houden van het dier/ de dieren die je wilt houden.

In dit geval dus guppen.
Als je via google "informatie guppy's " intikt krijg je zo veel verschillende websites waar precies op staat hoe groot je aquarium moet zijn, hoeveel dieren je kan houden, welke waterwaardes je moet hebben, hoe warm het water moet zijn..

Ik wil je ook best advies geven over hoe of wat, maar ik wil je niet gaan voorkauwen wat je precies moet doen. Ik ben me dan namelijk aan het verdiepen in informatie die voor mij helemaal niet van toepassing is. :)

Toevallig weet ik dat er wel iemand in dit topic zit die ook daadwerkelijk kweekt met de guppen die je misschien meer kan of wil vertellen maar je zou er zelf zeker wel wat voor moeten doen. :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:54

LoveUggs schreef:
Ja zeker wel, maar ik ben wel van mening dat je zelf het een en ander kan opzoeken. :j
Op internet staat een hoop bruikbare informatie. Ik weet zelf ook wel dat er op de ene site dit staat, en op de andere dat, en daarover mag je altijd het een en ander vragen!
Maar vind wel dat je je zelf moet verdiepen in het houden van het dier/ de dieren die je wilt houden.

In dit geval dus guppen.
Als je via google "informatie guppy's " intikt krijg je zo veel verschillende websites waar precies op staat hoe groot je aquarium moet zijn, hoeveel dieren je kan houden, welke waterwaardes je moet hebben, hoe warm het water moet zijn..

Ik wil je ook best advies geven over hoe of wat, maar ik wil je niet gaan voorkauwen wat je precies moet doen. Ik ben me dan namelijk aan het verdiepen in informatie die voor mij helemaal niet van toepassing is. :)

Toevallig weet ik dat er wel iemand in dit topic zit die ook daadwerkelijk kweekt met de guppen die je misschien meer kan of wil vertellen maar je zou er zelf zeker wel wat voor moeten doen. :)

Oh ja, dat klinkt best logisch. In ieder geval bedankt voor de moeite!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:28

Dit is mijn aquarium trouwens :) nog niet helemaal gevuld (m'n opa zei dat ik het op moest bouwen ofzo) en ook niet zo spectaculair. De filter komt er nog in trouwens! Maar bij mijn vorige vissen ging die op z'n zachtst wel erg hard nog, dat het water helemaal bewoog en dat de vissen echt hun best moesten doen om daar te zwemmen. Is het dan tijd voor een andere filter?Afbeelding

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 01:09

Helemaal fout bezig.

Ga je eerst eens even goed inlezen over wát je moet doen en hoé..
Kan ik toch wel een beetje pissig over worden :=

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:20

Ik denk dat als je het aquarium en de vissen al hebt gekregen, het best lastig is om een aquarium in te laten draaien (zonder vissen), want waar laat je de guppen. Maar lees je even goed in, want er is veel informatie te vinden op het internet. Of ga even langs een aquariumwinkel in de buurt.

Maar ik heb ook even een kort filmpje gevonden met de eerste stappen https://www.youtube.com/watch?v=yOeIeihtsyk (ik kon hem niet met geluid bekijken, dus mocht hij onzin verkopen, schiet hem maar af)

En zo zijn er ook meer op internet.

Als je daarna nog vragen hebt, helpen we uiteraard graag.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:11

DiscoDipp schreef:
Helemaal fout bezig.

Ga je eerst eens even goed inlezen over wát je moet doen en hoé..
Kan ik toch wel een beetje pissig over worden :=

Ik doe mijn best :) daarom vraag ik hier ook advies. Ik heb hem helemaal gevuld en de filter geplaatst. Hij gaat niet meer zo hard gelukkig.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:53

Ik heb al even niet gereageerd, was veel te druk :o
@ jeika: guppen hebben een groter aquarium nodig. Plantjes in de grond steken en het loodje en plastiek enzo.. eraf halen, dit gaat namelijk je water waarde verpesten. Aquarium niet in de zon zetten want dan heb je veel meer last van alg.
Kijk eens op kapaza of marktplaats voor een aqarium van 60 cm (of 80 kun je nog meer) liefst met een deksel en een lamp erop, omdat guppe durven springen, en een lamp is wel gezellig voor s'avonds visjes te kijken (max 9 uur lamp aan per dag, dit moet je opbouwen om algen te voorkomen)
Als je een tweedehands aqua gaat halen zorg dan dat je weet dat die waterdicht is bij de naden. Een pomp moet ongeveer 2 tot 3 maal de liters in je bak per uur draaien, dus 50 liter moet je pomp per uur 100 tot 150 liter pompen (liefst 3x de inhoud maar 2x is ook voldoende)
Je bak om de twee weken zo'n 10 tot 20% verversen (afhankelijk van je waterwaardes, die kan je trouwens bij de aqua winkels laten testen) je filter altijd schoonmaken in aquarium water, omdat daar de bacteriën zitten, niet onder de kraan.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:05

craiester schreef:
Ik heb al even niet gereageerd, was veel te druk :o
@ jeika: guppen hebben een groter aquarium nodig. Plantjes in de grond steken en het loodje en plastiek enzo.. eraf halen, dit gaat namelijk je water waarde verpesten. Aquarium niet in de zon zetten want dan heb je veel meer last van alg.
Kijk eens op kapaza of marktplaats voor een aqarium van 60 cm (of 80 kun je nog meer) liefst met een deksel en een lamp erop, omdat guppe durven springen, en een lamp is wel gezellig voor s'avonds visjes te kijken (max 9 uur lamp aan per dag, dit moet je opbouwen om algen te voorkomen)
Als je een tweedehands aqua gaat halen zorg dan dat je weet dat die waterdicht is bij de naden. Een pomp moet ongeveer 2 tot 3 maal de liters in je bak per uur draaien, dus 50 liter moet je pomp per uur 100 tot 150 liter pompen (liefst 3x de inhoud maar 2x is ook voldoende)
Je bak om de twee weken zo'n 10 tot 20% verversen (afhankelijk van je waterwaardes, die kan je trouwens bij de aqua winkels laten testen) je filter altijd schoonmaken in aquarium water, omdat daar de bacteriën zitten, niet onder de kraan.

Dankjewel! Ik ga even rondneuzen voor een ander aquarium :) de loodjes haal ik er meteen af!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:47

Ik heb nog geen geschikt aquarium gevonden.. wel een van 50 euro, maar aangezien ik het allemaal zelf moet betalen kan ik niet hoger dan 40 euro. Dat is mijn maximale, dus mocht iemand nog iets leuks weten :) ik heb het loodje van de plantjes er af gehaald en volgensmij zijn mijn visjes nu wel even blij :) als ik een nieuw aquarium heb, dan moet ik die eerst laten indraaien las ik. Moet ik dan de filter uit mijn andere aquarium halen en die laten indraaien in het grotere? Maar dan zitten mijn vissen toch zonder filter?

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:20

Het beste is het water in het bestaande aquarium zoveel mogelijk om zetten naar het nieuwe en het filtermateriaal uitknijpen over de nieuwe filter of het filtermateriaal deels al omzetten. Als je voor een grotere aquarium kijkt kun je ook andere vissen erbij doen zoals corydoras soorten, wel goed inlezen over hoeveel cm ze nodig hebben. En corydoras zitten Bv liever op zand dan op grind enz.. als je je een beetje inleest kun je best leuke visjes erbij zetten. Als je twijfelt over nieuwe visjes kun je dat hier natuurlijk vragen, want volgens de winkels kan alles.. maar die willen gewoon verkopen. Heb je trouwens een thermometer erin hangen ?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:32

Jeika schreef:
Ik heb nog geen geschikt aquarium gevonden.. wel een van 50 euro, maar aangezien ik het allemaal zelf moet betalen kan ik niet hoger dan 40 euro. Dat is mijn maximale, dus mocht iemand nog iets leuks weten :) ik heb het loodje van de plantjes er af gehaald en volgensmij zijn mijn visjes nu wel even blij :) als ik een nieuw aquarium heb, dan moet ik die eerst laten indraaien las ik. Moet ik dan de filter uit mijn andere aquarium halen en die laten indraaien in het grotere? Maar dan zitten mijn vissen toch zonder filter?

Als je slim bent spaar je een klein tijdje door en koop je deze ( of iets in deze richting). 2de hands kopen is altijd een rusico terwijl je dan voor een 10tje meer een nieuwe hebt met alles der op en der aan. Ik heb deze ook, prima ding!
https://petsplace.nl/pps-marina-aquariu ... GwodWykNxA

Aquarium altijd met filter indraaien en het liefst ingericht, dus met bodem en planten etc. Altijd 3 weken laten indraaien maar het liefst 4. Water even laten testen bij een aqaurium zaak en daarna de vissen.

Filter is heel belangrijk, voor bij guppen. Verwarming opzich niet als hij in de huismamer staat. Filter NOOIT onder de kraan uitspoelen maar in het water wat he eruit haalt met de waterverversing ivm de bacterien cultuur.

Iedere week 20% water eruit ( dus bij die van de link ongeveer 3 vinger horizontaal) en dat ook aan nieuw water erin. Bodem kun je gelijk afzuigen met dat water eruit halen (gebruik een tuinslang oid)

Kwa planten raad ik je anubias nana of javavaren aan. Dit kun je zelf even opzoeken en bestellen ( ga NIET naar een intratuin ofs)

Vervolgens de vissen om de dag voeren (ik voer 6 verschillende soorten maar ik raad je hikari aan).

Ga je voor de planten die ik je aanraad, koop dan wat spiderwood of gewoon aquarium hout (laat dit eerst even in en emmer zinken, of leg hem vast met wat stenen) en bind hier je planten voorzichtig op vast. Plaats dan alles naar gewenst.

Hier nog wat links, zo kan het niet mis gaan. Maar nog maals vissen (goed!) houden is absoluut geen makkelijke en goedkope hobby, dus wil je hier geen geld en tijd in steken (in het begin dan) begin er dan niet aan en breng je vissen terug of naar iemand die hier wel toe bereid is.

Planten:
http://www.aquaplantsonline.nl/anubias- ... ch=Anubias
http://www.aquaplantsonline.nl/microsor ... =javavaren

Hout:
http://www.aquaplantsonline.nl/index.ph ... h&tag=Hout

Bodem (hier het hout absoluut niet in vast steken, dit gaat namelijk rotten)
https://www.aquarium-enzo.nl/bodembedek ... Gwod-5EKzg

Voer:
http://www.aquaplantsonline.nl/hikari-t ... ari&page=2

Planten maken op hout:
https://m.youtube.com/watch?v=mVPgaG9NR00

Dit is mijn advies, als eindresultaat zul je zoiets als dit krijgen alleen dan wat kleiner want deze is 1,20m

Afbeelding

Afbeelding

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 01:05

DiscoDipp schreef:
Jeika schreef:

Als je slim bent spaar je een klein tijdje door en koop je deze ( of iets in deze richting). 2de hands kopen is altijd een rusico terwijl je dan voor een 10tje meer een nieuwe hebt met alles der op en der aan. Ik heb deze ook, prima ding!
https://petsplace.nl/pps-marina-aquariu ... GwodWykNxA

Aquarium altijd met filter indraaien en het liefst ingericht, dus met bodem en planten etc. Altijd 3 weken laten indraaien maar het liefst 4. Water even laten testen bij een aqaurium zaak en daarna de vissen.

Filter is heel belangrijk, voor bij guppen. Verwarming opzich niet als hij in de huismamer staat. Filter NOOIT onder de kraan uitspoelen maar in het water wat he eruit haalt met de waterverversing ivm de bacterien cultuur.

Iedere week 20% water eruit ( dus bij die van de link ongeveer 3 vinger horizontaal) en dat ook aan nieuw water erin. Bodem kun je gelijk afzuigen met dat water eruit halen (gebruik een tuinslang oid)

Kwa planten raad ik je anubias nana of javavaren aan. Dit kun je zelf even opzoeken en bestellen ( ga NIET naar een intratuin ofs)

Vervolgens de vissen om de dag voeren (ik voer 6 verschillende soorten maar ik raad je hikari aan).

Ga je voor de planten die ik je aanraad, koop dan wat spiderwood of gewoon aquarium hout (laat dit eerst even in en emmer zinken, of leg hem vast met wat stenen) en bind hier je planten voorzichtig op vast. Plaats dan alles naar gewenst.

Hier nog wat links, zo kan het niet mis gaan. Maar nog maals vissen (goed!) houden is absoluut geen makkelijke en goedkope hobby, dus wil je hier geen geld en tijd in steken (in het begin dan) begin er dan niet aan en breng je vissen terug of naar iemand die hier wel toe bereid is.

Planten:
http://www.aquaplantsonline.nl/anubias- ... ch=Anubias
http://www.aquaplantsonline.nl/microsor ... =javavaren

Hout:
http://www.aquaplantsonline.nl/index.ph ... h&tag=Hout

Bodem (hier het hout absoluut niet in vast steken, dit gaat namelijk rotten)
https://www.aquarium-enzo.nl/bodembedek ... Gwod-5EKzg

Voer:
http://www.aquaplantsonline.nl/hikari-t ... ari&page=2

Planten maken op hout:
https://m.youtube.com/watch?v=mVPgaG9NR00

Dit is mijn advies, als eindresultaat zul je zoiets als dit krijgen alleen dan wat kleiner want deze is 1,20m

[ [url=m/G9uWiT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kfk9nB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wederom bedankt! Kunnen mijn visjes wel nu nog even 2 maanden in deze bak? Volgende maand zou ik dan genoeg geld hebben en dan moet het nog indraaien.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:05

Geaag gedaan.
Inprincipe kan het wel, guppen worden niet zo groot en voor een tijdje kan dit wel. Schud er anders 1/2 keer in de week een glas nieuw water in.

Ik raad je trouwens ook aan om alles gelijk te bestellen, dus dat je hem direct kan inrichten en kan vullen, ik gok dan je inclusief aquarium zo'n 100 euro kwijt bent..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:45

Even goed rondneuzen op internet op oproep op Facebook plaatsen, dit aquarium heb ik compleet op mp voor 20 of 25 euro kunnen kopen. dus dat is wel een heel verschil met 60 euro nieuw hoor.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:42

StalNollie schreef:
Even goed rondneuzen op internet op oproep op Facebook plaatsen, dit aquarium heb ik compleet op mp voor 20 of 25 euro kunnen kopen. dus dat is wel een heel verschil met 60 euro nieuw hoor.

Dat klopt inderdaad maar er worden helaas heel veel lekke aquariums verkocht :j

En ik vind het dan zonde voor dat meiske als ze er thuis achterkomt dus dan kun je beter het zekere voor het onzekere nemen :D

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:32

Ik ga sparen voor zo'n mooie grote met een deksel met led-verlichting :) ik ga zo snel mogelijk naar de petsplace om te kijken!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:43

Ik kom net boven, zijn allebei mijn Garra's dood.. |(

De cory's en de guppen lijken in orde te zijn, kan aan de garra's ook helemaal niks zien ...

Vind ik nu zo erg dit :(

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 08:43

DiscoDipp schreef:

De cory's en de guppen lijken in orde te zijn, kan aan de garra's ook helemaal niks zien ...

Sterkte! :(:) Enig idee hoe het kan komen?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:26

Jeika schreef:
DiscoDipp schreef:

Sterkte! :(:) Enig idee hoe het kan komen?

Echt gehecht aan die 2 :(

Geen idee, maar ik ga toch even water verversen enz. Ik heb zon idee dat het alleen die 2 zijn.. echt raar