Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:39

Vervelend! Hopelijk ben je er nu gewoon vanaf weer...

Tinkermuts, aahw die krullies zijn leuk!

Hier mogen de dames sinds 2 dagen los in de tuin wandelen eind van de middag. De paprika, komkommer en watermeloen planten zijn vooral in trek :')

Ik stuur ze af en toe richting bloemenmix.. daar mogen ze zich helemaal op uitleven..

Afbeelding
Ik vind die fluffy kontjes ZO leuk <3

8nnemiek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:56

Wat een prachtige tekeningen hebben ze <3

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:58

Ze zijn schattig.

Vandaag hebben de kuikens de ren met de 4 grote overleefd.

De grote gingen het hok al in de kleintjes snapte het nog niet zo.
Dus handje geholpen en nadat ik er 2 had ingezet liep no 3 zo het plankje op.
Dit nog een keertje doen dan snappen ze het wel.

Nachthok afgesloten zodat het donker is kunnen ze ook geen ruzie maken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:54

idinn schreef:
[ [url=m/c3KOoE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vind die fluffy kontjes ZO leuk <3

Oh die goudblauw gezoomde <3
#wishlist

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 08:57

Idinn, wat een mooi getekende kipjes!

Helaas.. gisteravond met zaklamp gecheckt en toch nog beestjes te zien. Ze lopen gewoon over het witkalk heen. Hoe kan ik zeker weten dat het bloedluis is? Of zijn er andere kleine kruipende beestjes die immuun zijn voor water, witkalk en Beaphar Vogelspray?
De kipjes slapen in de boom, met deze warmte kan dat gelukkig prima.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:28

Ik ben anderhalve week geleden mijn moederkloek verloren aan bloedluizen. Ik kon mezelf wel voor het hoofd slaan, want ik checkte regelmatig en nooit een luis te bekennen. Een paar weken geleden heb ik een aantal nieuwe kippen erbij gekregen en die hebben ze waarschijnlijk meegenomen. De combi met het warme weer heeft voor een explosieve groei gezorgd en ik had niks door. Ik heb dus wees-kuikens van inmiddels 6 weken oud. Gelukkig doen zij het goed. Ik heb het hok behandeld met byemite (voor paarden), nadat ik op google had gevonden dat dit erg effectief zou zijn. En.. het helpt echt! Ze zijn helemaal weg. Vanmorgen een tweede behandeling gedaan ivm eitjes en er zit niks meer. De eieren moet je wel weggooien de eerste 24 uur na behandelen maar de kippen zelf hebben er geen last van.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:19

het is nu echt luizenweer en door de warmte komen de eitjes heel snel uit.
De levende diertjes kun je wel doden, maar de eitjes niet. Met dit weer komen die snel uit en leggen die diertjes weer opnieuw eitjes.
Je kunt ook water met groene zeep en een beetje spiritus proberen om het hok mee in te spuiten, dat doodt ook diertjes. Verder zit er voor nu niks anders op, dan erbij blijven en continu je kippen in de gaten houden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:14

Ik spray ovenontvetter in kiertjes en naden, als het maar vies en chemisch genoeg is gaat het echt wel dood :)
Ik had hier ook behoorlijk overlast, van nieuwe kippen meegenomen.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:39

Ja verschrikkelijk die bloedluizen. Mijn schoonmaak routine is elk weekend het hok helemaal openzetten, zon erop. Schoonmaken en luchten. Vervolgens sprayen van hoeken en stokken en legnest met 1 of ander duits all kill spaytje, tegen teken vlooien vliegen .. en weet ik veel wat nog meer.
En dan verder laten luchten en vervolgens kunnen ze 's avonds weer veilig op stok.

Verder geleerd door vallen en opstaan dat ik de dames en heer af en toe moet ontwormen :)

Daarnaast krijgen ze af en toe druppie vitamine in het water.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:26

over dat ontwormen, waar doen jullie dat mee? Van de veearts druppels meegekregen (ivermectine en praziquantel) maar er staat helemaal niets vermeld over een wachttijd

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:00

Meestal ontworm je in de rui periode, maar anders 7 dagen/week eieren weggooien (restafval ivm de medicijnen, die wil je niet gecomposteerd en dus in het milieu hebben).

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:38

Dinsdagavond zat het hele hok vol.. echt bizar! Telkens waren het er een paar, maar nu echt overal %)
Alles weer in gesprayd, en gisteravond liepen er nog maar een paar en weer alles gespoten.
Zo paar avonden vol houden en dan van het weekend maar weer grote schoonmaak en alles kalken.. 8)7

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:43

Gadverdamme, al die praat over bloedluizen- ik word er maar bang van. Ben blij dat er bij mij niks zit (afkloppen := ).

Als ik dit filmpje moet geloven (https://youtu.be/t8ODNFSkSak) heb ik er dus 2 à 3 haantjes tussen lopen! Die oudste sowieso, en dan denk ik ook zeker nog een van de zwarte kuikens en het jongste kuiken denk ik wel, maar weet ik niet zeker. De anderen zijn denk ik wel sowieso hennen. Dus hoop maar dat het klopt! 2 à 3 hennen vind ik prima. Al hoop ik wel dat het jongste kuiken een hennetje is, want hij begint erg mooie veren te krijgen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:50

Hier ook bloedluis... joepie...

Waar halen jullie de kalk? Las dat het lastig te vinden is? Ga nu hier bij de welkoop kijken of ze wat nuttigs hebben..

En anders online bestellen en morgen ermee aan de slag.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:41

Echt, haal diatomeeënaarde. Laagje op de bodem van het nachthok, en een papje maken met water en op de muren smeren. Toevoegen aan het badzand. De mijten lopen er doorheen en gaan dood. Niks met gif klooien, en werkt beter dan kalk. Werkt ook tegen veerluis, kalkpoten...

Toen ik mijn hok kocht was het 1 grote bloedmijt bende. Verkoper had een mooi verhaaltje, maar ik weet wel zeker dat het hok weg ging om die reden. Ik heb er nog niet 1 gezien de afgelopen weken.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:59

Idinn, bij Agradi: https://www.agradi.nl/beeztees-natural- ... t-25kg.htm
Voor dat ik deze 3 kippen had opgehaald nog nooit bloedluis gehad.
En altijd witkalk gebruikt.

Black_kelpie: Dat is €50 voor 2 kg, dat strooi je zo uit toch?
Dan zou ik afgelopen zaterdag en komend weekend zo €50 per keer kwijt zijn.

Ik laat s avonds met sproeien een stofbad plek onder water lopen, vinden de bruine erg leuk pootje baden.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:34

Ik weet niet waar je die prijs hebt gevonden, maar dat is echt bizar duur. Kijk eens bij mercator-groep.nl - heel andere prijzen. Bio-Ron heb ik het vandaan.

Met 2 kilo kom je een heel eind, ik ben in 2,5 maand net een halve kilo onderweg en gebruik het ook tegen de mieren hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:57

Dat spul ga ik onthouden, mocht dit niet voldoende werken. Zocht nu echt wat om direct te gebruiken.

Ethelate, die heb ik idd ook meegenomen bij de welkoop! Nu lekker in de volle zon aan de slag. Terwijl de dames liggen te chillen in de composthoop in de schaduw :')

Najah droogt wel heel snel met dit weer. Heb ook een fles Finecto+ protect meegenomen. Kan vast ook geen kwaad om het 1 en ander mee in te sprayen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:18

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:50

Oeh dat duivenkrijt spul ga ik ook halen, goede tip!

Preventief gebruiken kan nooit kwaad :)

En als het nog eens lekker fris ruikt *\o/* !

Mijn dames zijn broeds en leggen al weken 0.0 eieren... zucht
Krijg ze ook niets van dat broedse af, verschrikkelijk!
Zitten ze dan met zn 2en te puffen in dat hokje, samen op 1 "nest". De ander zit op stok beetje te koekeloeren.. 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:56

Die denkt ook... wat zijn jullie aan het doen 8)7

M'n kippenhok knapt wel lekker op van die kalk! Ben wel tijd bezig, af en toe binnen even uitpuffen. Doe nu ook de buitenkant, scheelt misschien qua warmte binnen in het hok..

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:37

Het spoelt er met een beetje regen wel zo af, maar met deze droogte hebben ze er wel even profijt van ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:08

Ja daarom dat ik maar gewoon heb doorgesmeerd. Zie het voorlopig nog niet regenen hier..

Straks nog even de plastic dingen insprayen met Finecto+ en dan gaan we het zien..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:39

met dank aan de tip van black kelpie heb ik ook dat spul gekocht. Ook een spray ervan voor onze nieuwe leilindes. Daar zat vreterij in, enige wat ik kon ontdekken waren mieren. Nu 1x gesprayd en ik zie zowaar nieuwe blaadjes verschijnen :)

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:11

Volgens mij zijn 2 van mijn kuikentjes enorm oververhit en drinken ze niet goed. Ze zijn wel gewoon actief in de ren, rennen en spelen en doen alles als normaal. Alleen ze klinken erg schor als ze piepen en ademen. Alsof ze wat vast in de keel hebben ofzo. Als ik ze een schoteltje water voorhoud drinken ze niet, dus ik ben ze nu maar even met een spuitje water aan het geven- maar dit kan ik natuurlijk niet iedere dag de hele dag blijven doen. Hebben jullie tips? Ik heb een watertoren staan waar ze altijd al goed uit drinken en een grote ondiepe schaal koel water waar ze in kunnen badderen. Wat kan ik verder tegen de hitte doen?