Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:24

In juni kan dat volgens mij nog wel ja! Idd even wachten tot de 30 graden weer voorbij zijn, maar als je ze in de lente naar buiten doet zouden ze wel op tijd een wintervacht moeten hebben.

Mira, vieze oogjes zijn bij tandproblemen meestal ook al omdat ze zich niet goed kunnen wassen, maar let ook goed op of de ogen zelf er niet anders uit gaan zien. Kiezen kunnen uiteindelijk achter tegen de oogbal aan gaan drukken, dat kan heel pijnlijk zijn natuurlijk :(:)

Nientsje

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:36

Ochgut arme Scott :(:)

Ons Merry is echt een heerlijk avontuurlijk ding. Als ik de kooi openmaak en ik roep: "Kom dan Merry" dan komt dit lekkere snoetje naar me toe <3

Afbeelding

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 21:38

Kan prima nu nog naar buiten. Met 30 graden kan ook wel, mits ze goed in de schaduw staan. Binnen kan het ook warm worden, dus dat hoeft niet per se beter te zijn dan buiten. Het ligt dus echt aan je huis en je mogelijkheden om de tuin :-)

Ik had trouwens ook iets stoms. Een paar maanden geleden had ik twee snugglesafe icepods gekocht met hoesjes voor dagen als deze. Die had ik netjes opgeborgen en daarbij kwam ik nog een snugglesafe tegen, maar dan zonder doosje. Die had ik blijkbaar jaren geleden gekocht, maar was ik vergeten.

Daar zat geen doos meer omheen, dus ik dacht "mooi, kan ik gelijk testen of ze het wat vinden". Dus dat ding in de vriezer gelegd en de volgende dag eruit gehaald. Bleek dat dus de heatpad te zijn..

Hij was wel koud :-)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:07

Haha, oeps :+ Zal het verwarmen nu nog werken? Ik heb ze laatst ook ingekocht. Nu hebben mijn groepjes er ook allemaal een, want het is natuurlijk niet eerlijk om ze wel in huis te hebben, maar niet aan mijn eigen cavia's te geven :P

Ik heb een paar cavia's die helemaal niet tegen hitte kunnen, boven de 26 graden is het meestal al een probleem..

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 22:18

melody7 schreef:
Haha, oeps :+ Zal het verwarmen nu nog werken? Ik heb ze laatst ook ingekocht. Nu hebben mijn groepjes er ook allemaal een, want het is natuurlijk niet eerlijk om ze wel in huis te hebben, maar niet aan mijn eigen cavia's te geven :P

Ik heb een paar cavia's die helemaal niet tegen hitte kunnen, boven de 26 graden is het meestal al een probleem..

Geen idee. Ik heb hem nog nooit gebruikt volgens mij :-). Ik heb er nu twee en een matje. Ik heb ze er even in gelegd om ze er vast aan te laten wennen, vandaag bleek het niet zo gek warm door de wind.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 23:52

Hoi allemaal! Ik meld me graag in dit topic :D Een maand geleden hebben we helaas onze laatste cavia in laten slapen. Ze was net vijf, dus nog niet extreem oud, maar had al zoveel gemankeerd dat we besloten dat het genoeg was toen ze stopte met eten. We missen het gezellige gepiep en gescharrel in huis, dus de zoektocht naar twee nieuwe caafjes is begonnen!

Onze vorige cavia's waren twee zeugjes uit verschillende nesten, maar tegelijk en in dezelfde kooi geboren. Helaas was het het eerste jaar haat en nijd en hebben ze elkaar uiteindelijk gedoogd (alleen als de sterkste ziek was gingen ze naast elkaar liggen). Ik hoop dit keer op een koppeltje dat elkaar wel leuk vindt. Zijn er toevallig bokkers die twee zeugjes hebben die happy zijn samen, of is dat eerder een uitzondering dan regel? En zijn er manieren om daarbij te helpen? (Twee schuilhokjes bijvoorbeeld? Of juist één zodat ze daar samen onder moeten?)

Wat een heerlijk snoetje hierboven <3

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 00:03

Ik heb 2 zusjes en die liggen zowel samen als apart ligt maar net aan hun bui := . Maar zodra er eten is zitten ze wel samen gezellig te knabbelen. Maar ze kunnen soms ook wel bitch momenten hebben kwam er laatst achter dat dit komt door beerigheid. Heb ze nu 2 jaar maar echt vechten hebben ze gelukkig nooit gedaan.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 06:32

melody7 schreef:
In juni kan dat volgens mij nog wel ja! Idd even wachten tot de 30 graden weer voorbij zijn, maar als je ze in de lente naar buiten doet zouden ze wel op tijd een wintervacht moeten hebben.

Mira, vieze oogjes zijn bij tandproblemen meestal ook al omdat ze zich niet goed kunnen wassen, maar let ook goed op of de ogen zelf er niet anders uit gaan zien. Kiezen kunnen uiteindelijk achter tegen de oogbal aan gaan drukken, dat kan heel pijnlijk zijn natuurlijk :(:)

Dan gaat ie mooi mee straks, want wil ook niet dat ie te lang ermee rondloopt arme ding

@nientsje heerlijk dat borstel bekkie <3

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 07:19

xIrlijn schreef:
Hoi allemaal! Ik meld me graag in dit topic :D Een maand geleden hebben we helaas onze laatste cavia in laten slapen. Ze was net vijf, dus nog niet extreem oud, maar had al zoveel gemankeerd dat we besloten dat het genoeg was toen ze stopte met eten. We missen het gezellige gepiep en gescharrel in huis, dus de zoektocht naar twee nieuwe caafjes is begonnen!

Onze vorige cavia's waren twee zeugjes uit verschillende nesten, maar tegelijk en in dezelfde kooi geboren. Helaas was het het eerste jaar haat en nijd en hebben ze elkaar uiteindelijk gedoogd (alleen als de sterkste ziek was gingen ze naast elkaar liggen). Ik hoop dit keer op een koppeltje dat elkaar wel leuk vindt. Zijn er toevallig bokkers die twee zeugjes hebben die happy zijn samen, of is dat eerder een uitzondering dan regel? En zijn er manieren om daarbij te helpen? (Twee schuilhokjes bijvoorbeeld? Of juist één zodat ze daar samen onder moeten?)

Wat een heerlijk snoetje hierboven <3

Grootste kans op succes is een gecastreerde beer met een zeugje. Je kan bijvoorbeeld een beer uit een opvang halen. Ik meen dat een aantal opvangen bomvol zitten en beren worden in een goede opvang alleen gecastreerd geplaatst. Natuurlijk kun je daar ook een zeugje halen (dan helpen ze met koppelen), maar dat hoeft niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:00

Ik zou nooit één zeugje bij een beer zetten. Als het een beer is die nogal 'drang' heeft dan heeft het arme zeugje geen leven. Ik zou minstens 2 liefst 3 zeugjes bij een beer/castraat zien.

@Myrth97: ze kunnen nu prima naar buiten. Wel in de schaduw met voldoende verse lucht.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:03

Ah dan moet ze gewoon maar wat meer cavia's nemen :-). Snap je punt inderdaad. Ik hoop dan ook dat een opvang daar een beetje op let, maar het is allemaal karakter natuurlijk.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:39

Ik heb nu twee zeugjes die alleen met een castraat zitten, dat valt me eigenlijk alles mee! Zippy kan heel vervelend zijn, maar hij doet nu gewoon normaal als ze niet berig is. Kareltje is een schatje dus die is zelfs als Marley berig is nog rustig.

Ik vind een zeugje (of meer, maar die kunnen onderling ook weer gaan vervelen als de castraat daar niets aan doet) met een castraat ook de makkelijkste combinatie. Twee zeugjes kan heel goed gaan, maar ze moeten elkaar maar net liggen.

In de opvang waar ik help worden beren wel samen uitgeplaatst, meestal een oudere beer met een baby. Dat is een prima combinatie, vaak zijn ze makkelijker dan zeugjes omdat die zo geniepig kunnen zijn.

Twee schuilhuisjes is altijd een goed idee. Ik heb altijd minimaal zoveel huisjes als cavia's.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:13

Ik heb een castraat met 3 zeugjes. Gaat prima :) Als meneer te opdringerig is, wordt ie onder gepiest en is het over

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:28

Maar met maar één zeugje heb je een beperkte hoeveelheid pies en een beertje kan om de 5 minuten opdringerig zijn.
Uiteindelijk leren ze het hopelijk wel af en weten dat 'nee' ook echt 'nee' is :) , maar ik ken een zeugje die er lichamelijk aan onderdoor is gegaan.
Het beestje leefde helemaal op toen ze in een bak zonder beer kwam te zitten.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:42

Wij hebben 1 beer en 4 zeugjes :)

@xIrlijn, welkom! :D

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:49

DubbelDun schreef:
Maar met maar één zeugje heb je een beperkte hoeveelheid pies en een beertje kan om de 5 minuten opdringerig zijn.
Uiteindelijk leren ze het hopelijk wel af en weten dat 'nee' ook echt 'nee' is :) , maar ik ken een zeugje die er lichamelijk aan onderdoor is gegaan.
Het beestje leefde helemaal op toen ze in een bak zonder beer kwam te zitten.

ach, dat is ook niet de bedoeling inderdaad

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:19

Scottie is ingeslapen, had een mega abces en zijn hele gebit was een puinhoop. Kans dat als de operatie goed ging dat ik na 3 maanden weer zo moeten komen was te groot. Plus hij enorm verzwakt was door alles. Heb zelf nadat ie was ingeslapen in zijn bekkie gekeken, een grote brug aan kiezen.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:19

Edit: sterkte Mira! Y;( Onze posts kruisten elkaar..

Hier 2 zeugjes en het zijn wel typisch vrouwen zeg maar :')
Er wordt wel eens gekibbeld, 1 is duidelijk de baas en de ander schikt zich.
Over eten wordt hier niet gekibbeld, maar om schuilhuisjes wel zo nu en dan. Had 2 schuilhuisjes en dat was af en toe wel stuivertje wisselen... als de dominante dan besloot in dat huisje te willen, moest de ander weer naar het andere huisje. En dan een tijdje later weer wisselen :roll: nu staan er 4 huisjes en dat geeft veel meer rust. En soms zitten ze ook wel gewoon samen in een huisje hoor :j
Maar ik zou dus sowieso meerdere schuilplekjes creeren.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:21

Sterkte Mira :(:)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:30

Ach wat sneu Mira, sterkte :(:)

Dubbeldun, zo'n castraat met één zeugje is wel sneu ja! Zippy is ook heel vervelend geweest, maar gelukkig had hij toen 5 zeugjes dus dan kon hij ze een voor een af gaan en dan kreeg hij vaak genoeg op zijn kop. Alleen toen de baby's erbij kwamen vond ik het wel sneu.. Hij zat toen met 8 zeugjes en toch bleef hij niet van die kleintjes af.

Marley en Kareltje liggen heel vaak samen in een huisje, dat is net een getrouwd stel :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:03

Tja, bij een castraat zit het duidelijk 'tussen de oren' :)

@mira: sneu, maar de beste oplossing :(:)

Hier begint het gras aan de rechterkant van de buitenren gelukkig ook weer wat te groeien, want de appeltjes groeien ook en straks moeten ze weer onder de appelboom vandaan om het risiko op 'russian roulette' te verminderen :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:21

Dank jullie wel, hopelijk komt Arrow er een beetje door. Ben al aan het rondkijken voor een maatje misschien heel cru maar Arrow kan niet alleen blijven...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:03

Mira283 schreef:
Scottie is ingeslapen, had een mega abces en zijn hele gebit was een puinhoop. Kans dat als de operatie goed ging dat ik na 3 maanden weer zo moeten komen was te groot. Plus hij enorm verzwakt was door alles. Heb zelf nadat ie was ingeslapen in zijn bekkie gekeken, een grote brug aan kiezen.

Ach, veel sterkte

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:32

Eén castraat met twee dames lijkt mij ook de fijnste combi :j Maar daar is het hok te klein voor en meer dan twee cavia's komen er bij mijn ouders sowieso niet in. Zolang ik nog studeer staan ze daar, dus het worden of twee zeugjes of twee beertjes. Fijn om te horen dat er wel geslaagde zeugjes-combi's zijn! Cavia van de opvang halen zou ik ook graag doen, maar zie omgeving Nijmegen zo snel niks daarover. Maar ga nog eens kijken :)

En wat verdrietig Mira, maar klinkt als de beste keuze voor hem. En niks cru dat je rekening houdt met je andere cavia en alvast kijkt naar een maatje voor hem. Hopelijk vindt je snel iets!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:44

Welke maat is je kooi xlrlijn?

Dat snap ik helemaal Mira! Daar maak je hem toch het gelukkigst mee ook al voelt het een beetje dubbel..

Russian roulette onder de appelboom :=