Hier genieten de cavia's erg van mijn bestelling, Melody7. Vooral die enjoy muesli wordt enorm goed gegeten. Ze hebben nu een "lopend buffet" met 4 bakjes met voer. 1 keer science selective, 1 keer enjoy muesli, 1 keer de groeimix van enjoy en 1 keer de weerstandmix, maar die vinden ze minder lekker. En dan ligt er nog een luzerne munt blok naast, waar ik Floor ook al een paar keer aan betrapt heb. Ze eten per dag bijna 2 ruiven met hooi leeg en dus een vol bakje muesli, een half bakje groeimix en een kwart bakje selective. De paar hapjes weerstandmix kunnen we bijna niet tellen. En dan groenvoer.
Dus eten doen de bejaarden nog goed.
melody7
Geplaatst: 01-07-16 21:39
Die kat
Super Djinnie! Ik zou echt geen lopend buffet neer kunnen zetten. Dan vreten ze hier de hele dag door
Ik heb nu enJOY muesli, pepermuntblad, rozenblaadjes, bloemenmix, groene haver, wortelschijven, tuinmix en weerstandmix.
Volgens mij worden de pepermuntblaadjes en groene haver er het eerst uitgeplukt, maar alles is zo op Alleen de wortelschijven hebben ze iets minder mee, dat pakken ze wel aan maar eten ze meestal niet meteen op. Ik gooi altijd wat handjes door elkaar op een schaal, dat is dan heel snel op.
Het is bijna op, nu wil ik de wortelschijven weg laten en er lentemix bij doen. Erwtenvlokken vinden ze ook heel lekker maar dat is een dikmaker dus dat kan ik beter niet doen. Nu ik dat lijstje terug zie te kijken zie ik pas dat ze geluk hebben gehad Ik had groene haver eigenlijk helemaal niet besteld maar die heb ik ook gekregen en dat vinden ze dus het lekkerst. Ze is het hier toen ook af komen geven samen met wat appeltjes en mini paprika's, echt lief!
Erwtenvlokken zijn dikmakers, hmmmm... good to know.
Hier kan ik alles onbeperkt aanbieden. Dik worden ze niet. Behalve wellicht Tetter, maar die stopt wel met eten en 'rrrrrrr-t' het er wel weer af als de dames berig zijn. Er staat dus onbeperkt voer. Al vul ik de muesli maar 1 keer per dag aan. Das pure dierenmishandeling, dat snappen jullie wel.
Worden ze bij jou ook al zo druk als ze de papieren zakken horen? Ik heb het beneden in tonnen staan, als ze horen dat ik daar iets krakends uit haal gaat het alarm al af
Hahaha, hier gaat het luchtalarm af als ik ritsel, langs loop, goedemorgen zeg, achter de computer zit (zelfde kamer) en ademhaal tegelijkertijd.
Cavia's, you gotta love em.
Yenni
Geplaatst: 07-07-16 16:57
Hallo! Ik heb jullie advies nodig!
Ik zie net dat mijn cavia (puck) wit heeft bij zijn oog. Dit had hij een week geleden nog niet.
De andere cavia (muk) heeft dit ook maar dan alleen in zijn ooghoekje en deze heeft dit altijd al gehad.
Moet ik mij zorgen maken? Het ziet er naar uit dat het gewoon oogwit is (wat wij ook hebben).
Puck heeft dit alleen zichtbaar onderaan. Maar als je het bovenooglid iets optrekt dan heeft hij dit ook boven maar niet zichtbaar, het zit dan verstopt onder het ooglid. Het oog is naar mijn mening vochtig genoeg.
Dit is de foto:
Puck heeft dit aan allebei de ogen maar op de foto zie je het ergste oog.
------ Dan nog iets, puck heeft zich zelf denk ik gebeten. Puck heeft een heel klein open wondje op zijn buik naast de laatste tepel. Hij lijkt mij dat muk, de andere cavia daar niet bij kan. Zou ik hier gewoon wat jodium op kunnen doen?
Sorry voor het lange verhaal en ik hoop dat iemand tips heeft maar blijf aub een beetje aardig.
*mocht het echt ernstig zijn gaan wij uiteraard naar een da.*
Ik zou even goed kijken of hij geen last heeft van ongedierte en daar wat bloedarmoede van kan hebben. Dat zou het wondje én het 'derde' ooglid verklaren.
Dan krabt hij erg veel, heeft misschien ergens kale plekjes. Zo te zien is het een Rex of US-teddy en die hebben vaak een wat schilferige droge huid.
Yenni
Geplaatst: 07-07-16 17:21
Droge huid heeft hij wel met wat schilfers. Ze zijn allebei een jaar geleden na gekeken door een da omdat ze kale plekken hadden door schurft. De huid is toen onderzocht en er waren geen beestjes tezien. De kale plekken zijn helemaal weg ze hebben alleen wel beiden een droge huid maar dat kan ook door het ras komen.
Hij krabt zich niet meer dan normaal. Hij hoest wel regelmatig..
Hoesten is sowieso niet goed. De droge huid kun je iets insmeren met babyolie en wat in masseren. Misschien gaat het het wondje er dan ook minder van jeuken en stapt hij met krabben/bijten daar.
Dankjewel. Voor het hoesten denk ik dat het aan de kooibedekking ligt. We gebruiken eigelijk altijd schaafsel. Moet ik mij zorgen maken over de oogjes?
melody7
Geplaatst: 07-07-16 17:47
Bedoel je niet niesen? Ik heb een cavia echt nog nooit horen hoesten.
Ik had een benauwde caaf, sinds ik stofvrij zaagsel van Plospan heb heeft ze daar totaal geen last meer van. Dat kost eigenlijk niks meer dan normaal zaagsel maar het is echt veel minder stoffig
Dat oogwit zie ik hier ook wel eens, en met wassen komt er ook wit vocht uit de zijkant van het oog dus dan is het daar ook wel eens extra wit.
Ik heb hier ook een (oude) af en toe benauwde dame. Mijn vorige bejaarde was nog veel erger. Maar als ik vlas of hennepstrooisel gebruik gaat dat veel beter. Hennepstrooisel was een tip van hier. Helaas haalde mijn man laatst vlas (is dat niet hetzelfde dan? ), dus die moet ik nu eerst opmaken. En van het weekend even hooi halen bij de boerenbond. Dat mountain hay spul is van mooie kwaliteit.
Ja. Ik geloof dat ik de tip van jou geleend heb. Ik vind het schoner blijven en minder snel ruiken met hennepstrooisel. Vlas gaat vrij snel ruiken, vind ik. Maar goed. Om nou een joekel van een vlaspak weg te gooien is ook zonde, dus we maken het maar even op en dan haal ik wel weer hennepstrooisel.
Ik heb er sinds donderdag een nieuwe dame bij! Ze zitten nu met z'n vieren en het gaat tot nu toe super goed. Ze trekt heel erg met Coco op, echt lief.
Hier eten de dames minder hard als het gras groeit, dus misschien moet ik ook eens kijken naar uitbreiding. Eigenlijk wil ik dan 2 jonge broertjes die ik dan ook nog eens voor een nestje kan inzetten. Qua kleur/ras wil ik dan creme/choco borstel/gladhaar.
Coronet, toch? Een gekruinde langhaar? Mooie dame!
Hahaha, kunnen ze er niet tegenaan eten, DD? Ik vind zelf de gekruinde combi's zo mooi. Een engels gekruinde rood/zwart/wit of choco/goud/wit of lilac/saffraan/wit. Maar gladhaar of borstel is ook prachtig natuurlijk.