[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:50

de helena slak? kan je die gewoon erin zetten en hoeveel per zoveel liter
lijken me wel een grappige aanvulling maar die hebben verder niks nodig (heb geen slakken in aquarium zitten.)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:28

Ze doen het ook zonder andere slakken met rest voer op de bodem.

Houd er wel rekening mee dat als je geen baby helenas wilt, je de eitjes weg moet halen van de ruiten etc. Ik ben begonnen met in bak 1 5 helena's, in bak 2 had ik maar 2 helena's en inmiddels heb ik in bak 1 +-20 stuks en bak 2 +- 10 stuks.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:12

Hier zijn alle krabben (denk ik) over naar hun tijdelijke woning. Uiteindelijk twee dagen over gedaan in plaats van de twee uurtjes die ik dacht, maar wel zo'n 25 a 30 baby's gevangen. :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:59

Ik heb expres geen slakken genomen die zich voortplanten in zoet water .

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:18

O wat leuk een aquariumtopic!

Hier een 180L bak met voornamelijk Corydoras. De rechter helft van de bak is bedekt met zacht zand, links heeft zwart grint. Verder staan er alleen wat planten in en twee grote stukken kienhout die dienen als schuilhut voor de Cory's en de Ancistrus cf. cirrhosus. Spectaculaire bak..? Nou, nee.. maar wel een leuke.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:51

Hoi, ik ben Steef! Uhm,.. mag ik hier grofweg even binnenspringen en al 1001 vragen stellen?
Ik ben namelijk een totale aquariumleek maar heb besloten dat ik er toch helemaal voor wil gaan :j
Ik heb sinds gisteren het toekomstige wateroord geïnstalleerd en het loopt nu lekker te draaien. Ik verneem echter zeer verschillende tijden om de bak te laten draaien. De ene website zegt 3 weken, de andere 2 weken, iemand zei me zelfde maar enkele dagen.. Dat leek me ook weer te mooi om waar te zijn..

Het aquarium heeft een grootte van 60x30x30, dus ongeveer een 54 liter. Er liggen grintkorreltjes in en ik heb voor namaakplanten gekozen. Dit omdat mijn vriend zijn ervaring met echte planten en verschillende bodemlagen niet zo top is.. Ik heb geprobeerd een mooie habitat te creëren, met voldoende schuilmogelijkheden. Ook ligt er hout in het aquarium, hier zouden de bewoners zich ook onder kunnen verstoppen. Er zijn ook kleine gaatjes in het hout gemaakt (ideaal voor kleine garnalen?).
Ik wil zelf graag nog enkele mosbolletjes erin, waardoor ik dan toch een iets meer natuurlijk organisme heb voor de dieren, en niet enkel de plastic kunstplantjes :=

Ik had al wat info opgezocht over neontetra's, guppies, molly's, kersenbuikcyclides, blauwoogjes en dwergbrulkikkertjes, maar ik heb er geen idee van of mijn plastic aquarium wel voldoende is voor hun? Ik weet dat garnalen dol zijn op mosbollen, daarom dat ik deze nog wil aanschaffen en de garnalen dus ook een leuke thuis geef. Verder kom ik niet echt wegwijs in het 'combineren' van de dieren. Dat de meeste dieren toch graag in schooltjes zitten weet ik, en dat we maar 1 mannetje gaan nemen voor 4 vrouwtjes ook. Maar dan loopt het een beetje vast. Kunnen jullie me verderhelpen?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:00

Voor indraaien nemen de meeste mensen in elk geval 3 weken. Persoonlijk gooi ik er dan al wel een paar appelslakken in, om de boel goed op gang te krijgen.

Qua planten zou ik me niet vastpinnen op de ervaring van een vriend. Als je het goed verzorgd (en dat is echt niet veel werk of moeite, gewoon zorgen dat je je water goed van kwaliteit houdt en een lamp boven je bak hebt) doen de meeste planten het prima, en het is zowel voor het oog als voor de dieren mooier dan plastic. Voedingsbodems en dergelijk laat ik ook achterwege, die geven vaak meer gedoe dan profijt.

Een bakje van 60 cm is heel beperkt in wat je kan qua dieren. Een paar molly's, guppen of blauwoogjes kunnen prima. Kersenbuikjes worden al wat groot, en kweken (net als guppen en molly's) als konijnen. Bij alle drie zou ik voor slechts één geslacht gaan, om te zorgen dat je niet omkomt in de jongen die je aan de straatstenen niet kwijt raakt. Neontetra's zouden wel kunnen, maar komen veel beter tot hun recht in een bak waar ze de ruimte hebben om goed te zwemmen. Die houden echt van baantjes trekken, en dan bij voorkeur in een hele grote groep.

Met garnaaltjes en vissen samen moet je er rekening mee houden dat alles wat in een vissenbek past ook werkelijkwaar opgegeten wordt. Ga dan dus voor een garnalensoort die snel kweekt, anders worden ze sneller opgegeten dan dat ze bij kunnen kweken, en neem kleine visjes.

Dwergbrulkikkers ken ik niet, bedoel je niet de dwergklauwkikker? Die zijn ontzettend leuk, maar eten geen droogvoer, houd daar rekening mee.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:21

Nou even goed overnagedacht maar ik ga geen helena's halen omdat ik ook daar geen plaag van wil. Ik heb esha gastropex besteld tegen de slakken. Aangezien ik toch geen garnalen of ies dergelijks erin heb.

Helaas is een aantal maanden geleden mijn juwel daylite geknapt en nu merk ik dus dat ik weer alg krijg zoals ik al zei, dus ook maar een nieuwe daylite besteld en esha tegen alg als extra booster.

En zo'n 50,- aan voer :')

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:50

helena plaag hoef je niet bang voor te zijn hoor ;) ze leggen geen trossen eitjes zoals andere slakken, Helena's leggen losse eitjes en die komen lang niet allemaal uit. ik heb al vier jaar Helena's en denk dat ik ongeveer vier jongen over heb gehouden

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:55

Alles is er!
Heb gelijk de algenkuur erin gegooid. Schijnbaar geeft esha altijd een fluoriserend groene kleur? :')

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:18

Mooi!

Mijn bak draait nu goed een maand en hij alles gaat prima! Planten groeien goed, visjes zijn op hun gemak en ik ben tevreden :)
Ik wil in de rechterhoek nog een wat groter wordende plant toevoegen denk ik.

Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:35

Ziet er goed uit muroch!
En hip kleurtje he DiscoDipp? Past wel bij je naam. :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:52

Ziet er goed uit hoor!

Hier even een update van de plantjes!
Aantal dagen geleden;
Afbeelding

Vandaag;
Afbeelding

Het is niet goed te zien, maar ze zijn bijna 2x zo hoog. Komen inmiddels boven de rand van de bak uit en zijn zo'n 6 cm hoog.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 00:16

julius_juut schreef:
Ziet er goed uit muroch!
En hip kleurtje he DiscoDipp? Past wel bij je naam. :P

Hahahaha jazeker! :#
Nog 7 dagen een kuur en dan moet het weer weg zijn :)

Die plantjes groeien echt hard! Ben zo benieuwd :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:31

Je plantjes schieten wel heel erg omhoog LoveUggs, die hebben gebrek aan licht. Het zijn nog echt de kiemplantjes, die zouden vlak op de grond moeten zitten met de blaadjes. :) Wat voor lamp heb je er boven?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:26

Geen haha, hij staat in het raamkozijn..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:48

Ik ben nog even langs de winkel geweest voor die JBL e1901 pomp.
Vol overtuiging dat ik deze zou gaan halen want mijn pomp doet het weeeeer niet.
Ik heb gevraagd welke pomp nu beter was, de tetra die ik heb (+-100 euro goedkoper) of de JBL.

De JBL schijnt enkel sterker te zijn maar filtert heel anders. Mijn huidige tetra 1200 plus zou jaren mee moeten gaan. Ik ben onwijs fijn geholpen! Hij heeft direct tetra zelf gebeld om te vragen of dit soort problemen vaker voorkomen bij deze pomp (er komt lucht in en dan kapt hij ermee). Dit was niet bij hem bekend, echter is het dus al mijn 2e pomp met hetzelfde probleem.

Nu de afspraak gemaakt dat ik morgen (vandaag niet in bezit van auto) even langs ga met de pomp. Tetra wil het eventueel met deze winkel oplossen ipv de winkel waar ik de pomp gehaald heb. Moet even een filmpje maken van hoe de pomp hier staat aangesloten en om te laten zien wat hij nu dus doet. In de winkel gaan ze hem morgen even voor me nakijken om te kijken of ze het probleem kunnen achterhalen. Dus mijn pomp verhaal krijgt denk ik nog een staartje. Maar ik ben al ontzettend fijn geholpen, super service dat ze hem even voor me willen gaan na kijken!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 10:36

Wat een super service zeg!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:29

Ik ben echt ontzettend goed geholpen! Er zit een rubberen band in de 'deksel'. Bij deze zit hij er in de lengte in. Bij de kleinere pompen in de breedte. Waarschijnlijk is dat het probleem waardoor er lucht in de pomp komt want verder is hij dus helemaal goed! Ik heb nu een nieuwe deksel mee gekregen en even aankijken hoe deze het volhoud. Als hij hetzelfde doet als de pompen hiervoor moet ik even contact op nemen en gaan ze zorgen dat er iemand van tetra bij mij aan huis komt in het na te kijken. Werkt het dan nog niet mag ik via dit bedrijf mijn geld terug krijgen (zullen ze wel via tetra regelen) en een andere pomp halen. Moet dalijk even de fimlpjes mailen naar diegene die mij geholpen heeft.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:06

Ik heb weer een gelukstreffer vandaag!
Een heel blad, mooi vol met eitjes!
Nest nummer 5!

Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:40

Lukken die nestjes bij jou LoveUggs?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:06

Haha, nee. Ze vreten ze altijd op. Maar ik blijf hopen op de dag dat het ze wel lukt!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:15

Heel wat pagina's terug had ik nog wat foto's van onze nieuwe bak eigenlijk die van mijn vriend).

Afbeelding ons uitzicht vanaf de bank

Afbeelding

Hij draait nu een half jaar en is lekker stabiel. Volgens mij is die rond de 450L (90x90x60).

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:19

Zo, die is mooi zeg!! Is dat een vierkante bak? Vind m heel gaaf

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:38

Ja hij is 90 bij 90 en 60 cm hoog. Hij is speciaal gemaakt voor het muurtje waar hij tegen staat. Ik kon er met gestrekte benen in zitten toen die leeg was. Vrij grote bak. Maar wel leuk om naast te zitten. Word ooit nog leuk om dat ding te verhuizen. Maar ben er wel blij mee.