De 2 kuifhoentjes van de zwarte kip zijn uitgekomen alleen het ei van mijn eigen kippen nog niet. De kuifhoen eieren van de witte kip zijn nog niet uitgekomen, vreemd die zijn tegelijk met die van de zwarte onder de kip gegaan. Ben benieuwd of het andere eendenei ook nog uitkomt
E_J
Geplaatst: 01-07-18 20:38
Kwam zojuist thuis van een weekendje weg op een markt, zie ik ineens een kapot eierschaaltje in het hok van mijn moeder kloek liggen... Ja hoor! Kuiken nummer 4 is ook de buitenwereld komen bekijken!
Gefeliciteerd! Kuikentjes zijn wel echt schattig (neeneeneenee, ik kan/mag niet)
E_J
Geplaatst: 02-07-18 12:33
Pfoe, ben toch maar blij dat ik die 3 eitjes niet onder mijn kip uit heb gehaald... Want kuiken nummer 5 wilde vanmorgen vroeg ook zijn mama ontmoeten En wat een lief kuiken is het! Als je hem vast hebt valt hij meteen in slaap, languit over je hand gestrekt
Ze groeien zo ontzettend snel! Hier zijn de kuikens nu dik 3 weken oud en ze hebben gewoon al een verenpakje. Ik verbaas me er echt over hoe snel dat gaat.
Dit was circa 1 week oud:
En inmiddels:
Ze lopen ook al bij de rest van de kippen in en dat gaat uitstekend. Ik denk dat het scheelt dat de kuikenren in de grote kippenren stond en ze elkaar dus al kenden allemaal.
Anoniem
Geplaatst: 03-07-18 16:32
Aahw wat groeien ze vlot!
Onze dames worden ook al groot. Al valt het weinig op als je ze elke dag ziet..
Sientje en Dotje zijn lid van de uitschuifnekkenclub
Mientje doet gewoon haar eigen ding (de roos slopen )
E_J
Geplaatst: 03-07-18 17:29
Wat groeien ze hard, ja, Murosch! Super leuk om te zien. Hier zie je ook echt flink verschil tussen alle kuikentjes
Hier de 2 van 2 weken: Ze zijn nu echt van die lelijke pubertjes met veel te grote pootjes en half dons half veertjes
Hier die van 1 week:
En hier die van zondag en gisteren: Mijn broer vond het echt een belachelijk idee om kipjes te nemen, maar meneer is nu gehecht aan het bovenstaande slaapkopje. Hij heeft ‘m Kees genoemd, en wil dus absoluut niet dat we ‘m weg doen- zelfs als het een haantje is
Idinn, wat zijn ze mooi! Ze zijn echt gaaf gekleurd, zeg, wauw
Van
Geplaatst: 03-07-18 19:50
Het gaat heel snel inderdaad. De tweeling zijn al bijna echte kipjes.
Helaas is het hier bij 2 kuifhoentjesen het pulletje gebleven. Blijkbaar is er in het begin al iets mis gegaan er zaten niet eens kuikentjes in. Vandaag de moeder en kuifhoentjes apart gezet. Ze zijn zo klein dat ze zo door het gaas lopen De moeder met het eendje heb ik los gelaten. Grappig om te zien dat de eenden het pulletje echt herkenden als eendje en er naar begonnen te kwetteren Hier met zijn biologische moeder op de voorgrond
Hier inderdaad ook water en schaduw. Ik probeer het water ook meerdere keren per dag te vervangen zodat ze altijd lekker koel water hebben
Anoniem
Geplaatst: 04-07-18 16:37
Ik heb dus van die dames die in de volle zon gaan liggen... om dan wat later oververhit de schaduw weer in te rennen. Om daar dan mij beledigd aan te kijken dat ze het zwaar hebben
Nu zijn ze verwend met komkommer&sla gevulde ijsblokjes en klaver/gras in water..
Volgens mij als ik een zwembadje maak zouden ze erin duiken en gaan dobberen
Mijn kipjes rennen de hele dag spastisch rond in de vlinder border. Van de warmte hebben ze klaarblijkelijk geen last. De hele dag op jacht naar vlinders en bijen.
E_J
Geplaatst: 05-07-18 16:38
Mijn moeder kloek is eindelijk verlost van het laatste eitje! Ze is goed bezig geweest, al haar eitjes zijn uitgekomen (op die ene die mijn pa bijna wilde bakken na dan ). Nu dus totaal 6 kuikentjes. Nu maar afwachten hoeveel haantjes ertussen zitten, en dus hoeveel we kunnen houden Hier de nieuwste aanwinst Ik vind het echt ontzettend satisfying dat we nu 3 zwarte en 3 gele kuikentjes hebben
Wij hebben Ayam Cemani kippen, 1 haan en 3 hennen. 2 hennetjes zijn broeds en liggen op een verzameling eieren. De eerste eieren zouden aanstaande weekend uit kunnen komen! Ik zit te twijfelen..... zal ik ze apart doen? We hebben een oud konijnenhok waar ze in kunnen, maar ik ben bang dat die 2 hennen dan aangevallen worden als ze na een tijdje weer bij die anderen mogen... Of zal ik het konijnenhok IN de kippenren zetten? Dat er dus alleen gaas tussen zit en ze elkaar nog kunnen zien? Kippenren is groot genoeg 5x3 meter.
Anoniem
Geplaatst: 09-07-18 14:51
Ik zou het hok in de kippenren zetten, dan kan iedereen elkaar gewoon zien. Ook fijn om straks de kuikens er gewoon bij te laten. Wel ook even opletten of de hennen het samen goed doen qua elkaars eieren/kuikens met rust laten.
E_J , lief 6 kuikentjes! Lekker in evenwicht qua zwarte en gele
Iemand nog tips bij vederluis? Mijn ene kip van Red een Legkip, is nu inmiddels 3x behandeld met een middel tegen wormen en luis, maar ze heeft nog stééds luis! Ik heb het middel van de dierenarts en ze moet het innemen, dus geen druppels. Ik denk dat ze ook een lagere weerstand heeft, dat ze daarom steeds luis krijgt. Haar medebewoonsters (geen ex-kooikippen), hebben nergens last van... Iemand nog tips?
Veerust voor op de koe spuiten. Als die luis geen bloed drinkt heeft een inwendig middel geen zin.
Mona81
Geplaatst: 11-07-18 23:20
Drinkt een veerluis geen bloed dan?
Edit; inderdaad gevonden dat ze.geen bloed zuigen. Lekker slim van de dierenarts... Oké, Veerust dus. Zal ik eerst nog een paar dagen wachten omdat ik haar net weer inwendig behandeld heb? En zal ik de veerust ook alleen onder de vleugels en op de buik spuiten? Ik las dat dat aangeraden werd. Spuit je dan echt tussen de veren?
Ja, tussen de veren zoveel mogelijk op de huid waar die krengen zitten. En liefst 's avonds spuiten als ze al op stok zitten, dan trekt het spul in/weg voordat ze zich gaan poetsen.
black_kelpie
Geplaatst: 12-07-18 08:26
Diatomeeënaarde. Te gebruiken tegen bloedluis, veerluis en ander ongedierte en 100% natuurlijk. Je kunt er de kip mee bepoederen, het door het badzand strooien. Hier zit het ook onder het strooisel in het nachthok tegen bloedluis. Ik gebruik het zelfs tegen de mieren in de tuin, werkt geweldig
Nachtlampje
Geplaatst: 12-07-18 08:42
Bah, veerluis lijkt me naar.
Ik heb gisteren de ren een beetje aangepakt en een zandbadderplaats cq graanverstopplek (ik hark het door het zand en dan moeten ze lang scharrelen) gemaakt. Ze zijn er volgens mij erg blij mee
De binnenkant van het houten ophoginkje heb ik met plastic bekleed zodat het zand niet door de naden in het gras loopt.
Anoniem
Geplaatst: 12-07-18 09:38
Ziet er leuk uit! Blijven ze netjes achter dat lage hekje?
Hier is de ren rond de 1.60m hoog. Hoor gister een hoop getok en zie Mientje bovenop het gaas zitten. Met een kop van "wow hoog, wat doe ik hier" ... dus snel naar buiten en weer omlaag gezet. Hopelijk doet ze het niet nog een keer..
Vervelend veerluis! Handig van de DA, misschien even subtiel terugkoppelen
Ik had de dames gister een maiskolf gegeven aan een touwtje. Alsof ze niks te eten krijgen.. het beviel ze wel. Eind van de dag hadden de dames alle 3 een hele dikke krop haha.