Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:08

Zijn het nog jonge hennen die net gaan leggen? Dan zou het hormonaal kunnen zijn. Stress kan schade geven tijdens de productie van de eierschaal. Een vitaminen- of mineralentekort zou ook nog kunnen...

Chubby

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:09

Ik geloof dat onze kipjes toe zijn aan een stok ;)

Afbeelding

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 06:22

Chubby schreef:
Zijn het nog jonge hennen die net gaan leggen? Dan zou het hormonaal kunnen zijn. Stress kan schade geven tijdens de productie van de eierschaal. Een vitaminen- of mineralentekort zou ook nog kunnen...

Nee, de hennen zijn twee jaar. Ik ga eens op zoek naar een aanvullend iets. Ze krijgen grit met schelpen en de eigen eierschalen.
En wat zijn je kippies leuk, Chubby!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:53

@ Chubby: Wat een leuke!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:05

Schattig Chubby!

Ceetje, ruwe eieren kunnen ook ontstaan als ze te lang in de schaalklier gezeten hebben.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:45

De eieren zijn niet echt ruw, maar een beetje ..Tsja... slordig. Maar hoe voorkom ik dat de eieren te lang in de schaalklier zitten of is het niet erg?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:05

Aaah, die zijn inderdaad toe aan een stok!

De 3 bruintjes beginnen op te knappen, er groeien nieuwe veren en ze komen meer op gewicht. Het rode trekt langzaam weg. Nu komt er volgende week een hele zonnige week, hopelijk hebben ze iets geleerd..
Ze zijn zo nieuwsgierig, kan echt niet door de ren lopen, ze zitten het liefst op mijn schoenen alles te volgen.
En de 2 witte lijken ze geaccepteerd te hebben, ze worden niet meer weggejaagd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:26

Waaaaaatwatwatwat is dát!

Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:11

Chubby schreef:
Waaaaaatwatwatwat is dát!

[ [url=m/Xkefro.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O-

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:43

Afbeelding
Kuiken nummer 3 is ook uitgekomen! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:23

Lief!!

Kipjes ontdekte hier net een paar kersen op de composthoop..
Afbeelding

Overigens wonen onze kipjes niet groot, mochten we merken dat ze zich vervelen krijgen ze gewoon een stuk moestuin erbij. Tot nu zijn ze 80% van hun tijd bezig met gaten graven in de composthoop :+

Komkommer/mais/krop sla aan een touwtje is hier trouwens een groot succes. Nadat het eerst een dag heel eng was :')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:59

Wat leuk! Een kippentopic!
Afgelopen zaterdag heb ik 2 kipjes opgehaald bij stichting Red een legkip:

Afbeelding

Afbeelding

En gisteren zag ik ineens een ei in hun nachthokje! Was zo trots als een pauw, haha

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:19

Succes met je dames!

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:28

Heerlijk al die kippen hier. De vogelopvang belt me altijd als ze niet adopteerbare of zielige kipjes hebben. 3 weken geleden heb ik een kale witte leghorn opgehaald met wie het nu super gaat en vandaag heb ik een kreupele kip (heeft ooit een gebroken pootje gehad) opgehaald. Van de laatste kip heb ik het ras nog niet kunnen achterhalen, ze is grijs en heeft goudgele veertjes bij haar kop en hals. Weet iemand van hiet wat het ras zou kunnen zijn?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:50

Misschien een Vorwerk? Of Voorwerk?

Sinds een paar dagen hebben we een automatische voerbak, maar de kippen vinden hem nog steeds eng. Paar dagen steen erop, nu pak ik er eentje op en zet haar op het plastic rekje, dan gaan ze eten. Mast ze stappen er zelf niet op. Iemand nog tips? We hebben deze boerbak aangeschaft met het oog op de vakantie, want we gaven ze altijd twee keer per dag eten, maar da’s wel veel werk voor de buurvrouw.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:35

mijn kuifhoentjes zijn al flink aan het piepen in hun ei <3

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:01

Ceetje_bokt schreef:
Misschien een Vorwerk? Of Voorwerk?

Sinds een paar dagen hebben we een automatische voerbak, maar de kippen vinden hem nog steeds eng. Paar dagen steen erop, nu pak ik er eentje op en zet haar op het plastic rekje, dan gaan ze eten. Mast ze stappen er zelf niet op. Iemand nog tips? We hebben deze boerbak aangeschaft met het oog op de vakantie, want we gaven ze altijd twee keer per dag eten, maar da’s wel veel werk voor de buurvrouw.

Zo'n feedomatic? Ik heb hem ook. Duurde echt weken (maanden) voordat ze er allemaal op durfden en het snapten.

Ik heb het proces voor het gros versneld door ze met snoepgraan in de hand op het plateau te lokken, en de hand steeds dieper in de bak te steken en uiteindelijk het in het voertrogje te strooien.

Vervolg; regelmatig checken of er snoep in de bak zou zitten, en daardoor gewend raken aan het idee dat daar eten is.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:12

Stoeptegel op de klep en niet bijvoeren. Wel beetje voer op klep. Dan snappen ze het over het algemeen vrij goed en snel. De uitzondering daargelaten

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 06:49

Ik vrees dat wij die uitzondering hebben |( als ik zelf de klep naar beneden doe dan gaat er eentje wel eten, ook de andere kip oppakken en er rustig opzetten werkt. Maar ze gaan zelf niet. Zal straks nog eens meelwormen erbij leggen. In het begin stond de voerbak op de grens tussen twee stenen en wiebelde wat, maar nu staat hij heel stabiel. Ik vind het wel een prachtig systeem, nu moeten de kippen dat ook nog vinden, want vind het wel zielig. De dames staan nog steeds 2x per dag te dringen bij het hek.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:03

Heb ook zo'n trapbak en had toen 3 witte die alles eng vonden. Met katten blikvoer ze gelokt. Eerst gewoon wat op het plankje en zo steeds dichterbij tot het er in zat. Binnen paar dagen gingen ze steeds kijken of er nog wat was. Nu zijn er 3 hele nieuwsgierige bruine bij gekomen en 1 zag ik al na 3 dagen een witte kip na doen. De andere 2 vonden de klep eng als die weer dichtslaat, maar steeds wat graan op de plank gestrooid en inmiddels eten ze er allemaal uit.
Nadeel is dat de duiven, reden van aanschaf, de bak ook doorhebben >;)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:12

Nog geen kuikens te zien wel een pulletje <3
Afbeelding

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:31

Van, wat schattig!

Hier vandaag ineens gezien dat 1 van de kuikentjes een teentje mist aan zijn pootje. Vind ‘m nu nog leuker dan eerst, ‘mislukte’ diertjes hebben altijd een speciaal plekje in mijn hart :+ <3
Afbeelding

En ze groeien echt als kool! En wat een verschil zit erin qua grootte zeg! Het jongste kuikentje is zo schattig klein vergeleken met de andere 2 <3
Afbeelding
Ook het kleurverschil vind ik echt fantastisch. Ben benieuwd hoe ze er straks uitzien als ze groot zijn! Op de bovenstaande foto zie je compleet pikzwarte mama, en papa is knaloranje met lichtgrijs (zou niet weten hoe de kleurslag heet, heb gegoogled maar kwam niks tegen wat echt op hem lijkt -O- )

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:49

Mijn kippen snappen na veel weken die trapbak ook niet.. De steen laat ik er dus altijd opliggen :+ Dan eten ze er wel uit.
Zodra hij beweegt is er hele erg paniek. -O-

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:06

Ja het eerste kuifje is er <3
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:00

Aaaaaaaahhh <3 <3 <3 <3 <3