Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:58

Och, wat een leuk patroon <3

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:07

wat een dotjes <3

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:54

Wat een leukerds! Heel veel geluk en plezier gewenst met de ukkies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:35

Vannochtend met sky naar de dierenarts geweest.. haar oog was weer helemaal dik en pussig. Het oog is geknapt :-( nu heb ik 2 opties:

1. Niets doen, zalf smeren zodat een evt infectie uitblijft en het oog indroogt

2. Het oog operatief laten verwijderen

De dierenarts zegt dat ratjes zomaar zonder pijn een dood oog kunnen hebben. Sky eet, speelt, knuffelt en is gewoon haarzelf. Zolang het oog niet verandert (abces oid) kunnen we optie 1 uitvoeren. Anders toch een operatie maar dat vinden we beide spannend en is gelukkig nu (nog) niet nodig.

Foto in spoiler

Spoiler:
Afbeelding

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:18

sterkte voor Sky! hopen dat het snel weer beter gaat!

maar wat mij interesseerd (en bang maakt), waarom is haar oog geknapt?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 00:22

Oog knappen kan toch niet pijnloos zijn?? :o

Ziet er trouwens best rustig uit? Gelukkig voelt ze zich nog goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 02:44

Nee, maar nu het geknapt is wel!

Een abces :-(

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 10:11

Aw arm ding. Ik denk dat de arts bedoelt dat het als het netjes indroogt zonder infectie ze er geen last meer van moet hebben? Knappen zal behoorlijk veel zeer doen.

Ik heb ook een rat met een "dood" oog, maar dat is waarschijnlijk aangeboren. Zit alleen een spleetje met wel iets van slijmvliezen erachter. Zij heeft er gelukkig geen last van.

Afbeelding

Op deze foto kun je het zien (linker ratje).

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 10:35

Ik heb hier ook een ratje met een ingedroogd oogje na een infectie. Zij had gevochten en er liep een grote kras over haar kopje, recht over haar oog. Eerst was het erg opgezwollen, maar later is dit netjes ingedroogd. Vanwege haar leeftijd hebben we haar niet laten opereren. Ze kreeg pijnstilling en een zalfje. Nu lijkt ze nergens meer last van te hebben en draagt ze de bijnaam 'Scarface' :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:46

Ahhh saintelette fijn om te horen dat het prima kan aflopen! Ik vind het wel spannend hoor en bij de eerste tekenen van ander gedrag sta ik weer op de stoep bij de da! 'Captain' sky is een onwijs lief beestje!

Hoe gaat het met de andere zieke ratjes?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:37

inderdaad fijn dat het goed kan aflopen :)

een vraagje: ik heb twee vrouwtjes ratten, de 1 markeert mijn telefoon en handen af, en mijn muis van computer.. waarom doet ze dit? vind ze me zo leuk dat ze dat doet of is er een andere reden?
ze is heel aanhankelijk, ze loopt me zelfs achterna :')

om iedere 2 minuten mijn handen, mobiel en muis te wassen gaat me wat te ver.. ze doet het niet ergens anders, heb ik in de gaten gehouden.

Mijn andere rat doet dit helemaal niet, zij is verder netjes zindelijk.

en nog een vraagje, hier moet ik eignlijk wel om lachen: beide meiden bijten in mijn tenen als ik mijn sokken aan heb, gaan die sokken uit dan bijten ze niet meer :') kan dit een spelletje zijn?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:54

Mijn mannen doen dat ook... over telefoon, laptop, handen heen piesen.. paar druppeltjes maar gelukkig, maar wel irritant! Geen idee wat ik er mee moet.. Echt plassen of poepen doen ze niet buiten de kooi.

Dat tenenbijten zien de misschien als een spelletje of de stof voelt gek. Het wegtrekken van je voet kan natuurlijk ook een uitdagende houding zijn voor ze.

Pimaude hoe gaat het met het oogje?

Zo vind ik Alfred regelmatig.. maar nu met dat handje lag ik krom van het lachen :')

Afbeelding
Het is een stoffen ophangsysteem voor kinderen, en waar zijn hoofd uit komt zit een scheur. Dit is zijn favoriete plekje, hun dure hangmat vinden ze niks...

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:56

Macs schreef:
Mijn mannen doen dat ook... over telefoon, laptop, handen heen piesen.. paar druppeltjes maar gelukkig, maar wel irritant! Geen idee wat ik er mee moet.. Echt plassen of poepen doen ze niet buiten de kooi.

Dat tenenbijten zien de misschien als een spelletje of de stof voelt gek. Het wegtrekken van je voet kan natuurlijk ook een uitdagende houding zijn voor ze.

Pimaude hoe gaat het met het oogje?

Zo vind ik Alfred regelmatig.. maar nu met dat handje lag ik krom van het lachen :')

[ [url=m/hccaps.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het is een stoffen ophangsysteem voor kinderen, en waar zijn hoofd uit komt zit een scheur. Dit is zijn favoriete plekje, hun dure hangmat vinden ze niks...

dankje wl voor jou reacie! :)

ik heb al bewust mijn voet niet weggetrokken, hoe pijnlijk het ook was.. echt bijten doen ze niet maar je voelt het wel hoor.. ik doe nu ook als gewoonheid mijn sokken uit, dan laten ze mijn voeten wel met rust.

het rare is vind is dat Bo een vrouwtje is.. normaal zijn die toch niet zo met markeren? in ieder geval erg vervelend.. mijn meiden poepen en plassen ook niet als ze eruit zijn, daar ben ik wel heel erg blij mee.

Jou foto! haha, geniaal XD _/-\o_

zo lag Nova ook een keer maar dan met achterpootje :') was net te laat met foto maken..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 06:56

O die foto, heerlijk :')

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:32

Wat zouden jullie doen? Mijn ratje is een een half jaar terug geopereerd aan een tumor bij haar oksel, vorige maand aan een tumor in haar andere oksel. Nu zie ik zojuist een grote bult op haar kont ;( ze tussen de 1.5 en 2 jaar. Ik weet even niet of weer opereren slim is...

Edit: als de kanker zo uitgezaaid is, zou ze er dan niet sowieso pijn aan hebben? Ook als ik het zichtbare ga verwijderen, in hoever zit haar lichaam vol met kanker?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 00:22

heel veel sterkte vevina!

wat ik zou doen weet ik niet zo goed.. ik kijk wel als eerst naar het ratje: is ze nog lekker actief, eet en drinkt ze goed, zit ze bij haar vriendjes of juist alleen afgezonderd? wordt ze afgestoten door de anderen?

het beste is natuurlijk jou dierenarts vragen hoe hun erover nadenken,

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:22

Ze is echt nog heel vrolijk, actief en wil bijna zeggen volledig gezond. Je merkt niks aan haar, behalve dan een bult die je ziet.
Mijn dierenarts zei bij de vorige operatie al dat ik zelf mijn beslissing moest maken, dit omdat tumors zo weer te voorschijn komen. En ik wil niet elke maand een tumor weghalen, niet alleen maar voor de kosten, maar ook voor mijn rat zelf. Maar ze is nog zo blij en vrolijk.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:47

Als ze er geen last van heeft zou ik zeggen: lekker laten zitten! Dan is zo'n ingreep op deze leeftijd toch alleen maar cosmetisch.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:49

Als ze al zo vaak achter elkaar geopereerd is en het nu weer terugkomt, is het lastig. Zeker als ze al 2 jaar is. Normaal zou ik gelijk zeggen opereren, maar als het dan weer over een maand terug komt, blijf je aan de gang en dat houdt ook een keer op. Ook qua wat het beestje nog aankan op zo'n leeftijd natuurlijk.. Moeilijk hoor! Besluit kun je uiteindelijk alleen zelf (en met je dierenarts samen eventueel) maken, jij kent je ratje zelf het beste! Als ze verder nergens last van heeft kun je het laten zitten maar dan is het wel zo eerlijk om wel zodra ze last krijgt de stekker eruit trekken..

Hier een poging tot terug koppelen.... Eerst alle 3 bij elkaar gegooid (in de duna) zonder nadenken, ging natuurlijk mis (door Rakni). Nu zitten Jax en Flynn samen, ze 'vechten' wel wat, hoop geduw en getrek af en toe, maar liggen ook periodes bij/op elkaar en naast elkaar te wassen. (en elkaar te wassen). Maar helemaal relaxed zijn ze nog niet, vooral Jax is best wel gestressed en bangig.. Hoop echt dat het wel goed gaat komen.. Dan poging tot Rakni erbij als zij samen helemaal 'in orde' zijn. Flipt Rakni weer dan gaan zijn ballen er ook af hoor...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:50

Ik kan je geen goed advies geven denk ik.. ik zou zeggen niet opereren, maar ik heb geen emotie bij jouw dier..

Lastig zeg Yinthee, hier is het 's avonds tegenwoordig ook raak. Normaal spelen ze vaak en dan hoor je wat gepiep en gemiep, maar nu vaak echt stevig door de kooi rollen met gekrijs.. Nog geen wondjes gevonden trouwens. Ze zouden genoeg ruimte moeten hebben in de Furet XL tower, en ze liggen bijna altijd op 1 hoopje met z'n drieën en wassen elkaar vaak genoeg. Maar toch fftjes in de gaten houden..

Wat betreft jouw ratjes, misschien is het gewoon niks.. Ik weet niet hoe vaak je het hebt geprobeerd, en misschien is het castreren van de andere wel een oplossing. Maar op een gegeven moment houdt het ergens op :(

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:37

Punaise: en hoe gaat het nu met Sky haar oog?

Ik ben vanochtend toch even naar de dierenarts geweest. De dierenarts gaf aan dat hij zelf denk dat niet opereren het beste is. Daarom samen met de dierenarts besloten haar te laten inslapen op het moment dat Taco haar leven minder wordt. Pff voelde me net een klein kind toen ik vanochtend na doe beslissing huilend bij de dierenarts stond. Dat terwijl ik Taco gewoon nog mee naar huis nam.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:13

Hoi rattenfans, vinden jullie het goed als ik kom meekletsen? :)

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:20

Tuurlijk, gezellig. Welkom!

Lijkt me heel fair zo vevina!

Macs, ze zaten altijd samen (vanaf de geboorte) tot het een aantal weken geleden dus goed mis ging. En Flynn gecastreerd is. Dit was pas weer de eerste keer terug bij elkaar proberen te zetten :)

Met Jax en Flynn gaat het tot nu toe super samen <3 Geen gedonder meer en liggen de hele dag lief bij elkaar te slapen.
Afbeelding

Vanmorgen Rakni er bij geprobeerd maar die duikt er echt als een dolle stier bovenop, dus ze zijn nu alle 3 weer (flink) gewond. Ik denk dat ik maandag een afspraak ga maken om Rakni ook te laten castreren... Durf hem er eigenlijk niet meer bij te zetten, weer even uitvechten wie de baas is oké, dat is tot daar aan toe, hebben Jax en Flynn ook gedaan, maar er vielen geen gewonden. Rakni heeft het nu in 20-30 minuten om 3 slachtoffers (zichzelf inbegrepen) te maken :n Ook helemaal egelen, klappertanden, steeds erboven op duiken en volop erin hangen.. Arme Jax zag maar angstvallig in een hoekje toe te kijken hoe Flynn en Rakni elkaar te lijf gingen en ik ze weer uit elkaar probeerde te trekken. Toen was hij helaas wel ook al gegrepen. Frustrerend!
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 01-04-17 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:42

Bedankt. :)

Ik heb niet zoveel verstand van ratten, vroeger wel een stuk of 30 in totaal gehad maar m'n kennis is behoorlijk verstoft.
De reden dat ik me hier meldde is dat ik sinds vanmiddag 2 ratten heb, opgevangen voor een vriendin en ze zullen wel een tijdje blijven.
Het zijn als ik het goed heb onthouden een dumbo agouti berken en een dumbo black eyed siamees, beide mannen.
Namen zijn me ontschoten dus voor nu noem ik ze ff de bruine en de witte. :+
Ze kwamen in een mooi ruime kooi maar het viel me op dat er vrijwel niets in zat, 2 plateautjes en een knaagding (van die houtjes in de vorm van visjes aan een ketting), heb zelf van een oud shirt even een soort hangmat gefröbeld en ze een soort bal met belletje gegeven wat ik zelf had liggen voor mijn katten.
Ik kon in het krat met hun spullen verder niks vinden aan inrichting dus ben een beetje aan het kijken naar low budget dingetjes (evt DIY, mits het simpel uit te voeren is) om ze wat uitdaging te bieden en een leukere kooi.
Zat oa te denken aan pvc-buizen om op te hangen aan de tralies.

En is er iets wat ik kan doen aan die geur?
Ben nu elke keer even met een nat doekje (zonder schoonmaakspul) de plateaus aan het afnemen en dat helpt wel wat maar ik word eerlijk gezegd niet zo vrolijk van de geur. :o
Ze staan overigens op hemparade.

Vevina:
Rot zeg, maar ik denk wel de 'juiste' beslissing.
oa dit is voor mij toentertijd een reden geweest om te stoppen met het houden van ratten (hoofdreden was dat ik zelf ziek was).

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:26

Dit zijn de heren trouwens:
Afbeelding
Afbeelding
Wit had een stuk komkommer ontdekt en Bruin had een soort van nestje geknutseld van wat keukenpapier.