Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:13

60-100 is toch een prima bedrag?

Konijnen zijn niet zo makkelijk met narcose en er zit een groot risico aan. Ik zou zeker voor een konijn niet de goedkoopste optie kiezen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:18

Nyaleti schreef:

Konijnen zijn niet zo makkelijk met narcose en er zit een groot risico aan. Ik zou zeker voor een konijn niet de goedkoopste optie kiezen.

60/100 dat zeg ik toch?

En goedkope optie? Castratie blijft Hetzelfde en blijven de risico net zo hoog als over de 100€

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:25

StalNollie schreef:
Nyaleti schreef:

60/100 dat zeg ik toch?

En goedkope optie? Castratie blijft Hetzelfde en blijven de risico net zo hoog als over de 100€

Wanneer het gasnarcose betreft blijven de risico's zeker niet zo hoog. Gasnarcose voor een konijn is vele malen beter dan algehele narcose. hierin zit dan ook vaak het prijsverschil. De gaskorrels zijn erg prijzig. Er zijn regelmatig konijnen die blijven hangen in een gewone slaapnarcose.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:30

De castratie is dus niet hetzelfde.
Bij de ene wordt hij zonder bewaking en idd met 'gewone' narcose gedaan. Bij de andere met gasnarcose, extra zuurstof en monitoring. + er MOET een assistente bij, dat kost ook weer geld.

Ik zou met een konijn echt geen risico lopen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:55

Je kunt voor een konijn zelfs nog castreren onder plaatselijke verdoving. Daar zit weer een andere prijs aan

Wij hebben laatst een konijn ik de spoed laten inslapen. Er is nog bloed geprikt voor het meten van de suiker (als ik het goed heb). We waren uiteindelijk rond de 150 euro kwijt dus dat viel me alles mee

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:28

Ik denk (of weet eigenlijk wel zeker) dat als dit wat goedkoper word dus toegankelijker dat er minder konijnen leed gaat zijn

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:39

Maar dat kun je over alle dierenarts bezoeken zeggen. Het konijnen leed stop je niet door castraties goedkoper te maken. Slechte eigenaren zullen hun dieren toch niet castreren omdat ze kosten voor een castratie niet in verhouding staan tot de aankoop prijs van 15 euro

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:48

Je weet wat een ras konijn kost?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:55

Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:10

Jij zegt niet in verhouding maar een was konijn NHD bijvoorbeeld bewaak je gewoon meer dan 60€ voor.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:10

StalNollie schreef:
Ik denk (of weet eigenlijk wel zeker) dat als dit wat goedkoper word dus toegankelijker dat er minder konijnen leed gaat zijn

In feite is dat met alles zo.
Is een vaccinatie een 10tje, wordt er veel meer gevaccineerd. Wordt een sterilisatie poes €20 ipv €110-250 zullen er veel minder nestjes zijn.

Ja dat zou mooi zijn als dat zou kunnen maar dat is helaas niet hoe het werkt.

En net zoals met alles: veel al is het goedkoop voor een reden.
Ken zo iemand waar je een gebit kan laten reinigen en tanden trekken voor €80 maar dan wordt je hond wel halverwege half wakker, spuiten ze hem op gevoel wat bij waardoor hij veel te veel krijgt en daardoor helemaal leip wakker wordt.
Maar dat weet je als eigenaar niet. Dan ben je blij want zie je wel dat het goedkoper kan?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:23

StalNollie schreef:
Jij zegt niet in verhouding maar een was konijn NHD bijvoorbeeld bewaak je gewoon meer dan 60€ voor.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat eigenaren die bereid zijn tientallen euros voor een dier neer te leggen ook goede zorg leveren. Het meeste konijnen leed zit hem toch in het goedkope segment van mensen die bij de dierenwinkel een impuls aankoop doen. Dan is die 60-100 euro het niet waard op de aankoop van het konijn (in hun ogen, daar ben ik het zelf uiteraard niet mee eens)

Amber_anne schreef:
Slechte eigenaren zullen hun dieren toch niet castreren omdat ze kosten voor een castratie niet in verhouding staan tot de aankoop prijs van 15 euro

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:22

StalNollie, in welke regio zoek je een dierenarts? Ik ga sinds een aantal maanden met mijn cavia's naar Dierenkliniek Coppelmans in Nuenen. Ik ben daar terecht gekomen omdat een van hun dierenartsen veel van knaagdieren en konijnen weet, maar de prijzen vallen mij vooralsnog ook enorm mee. Ik ben er nu een keer of 4 geweest en heel tevreden.

Een castratie van een ram is daar €100, dat vind ik een nette prijs.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:28

Amber_anne schreef:
StalNollie schreef:

Ik ga er gemakshalve vanuit dat eigenaren die bereid zijn tientallen euros voor een dier neer te leggen ook goede zorg leveren. Het meeste konijnen leed zit hem toch in het goedkope segment van mensen die bij de dierenwinkel een impuls aankoop doen. Dan is die 60-100 euro het niet waard op de aankoop van het konijn (in hun ogen, daar ben ik het zelf uiteraard niet mee eens)

Amber_anne schreef:
Slechte eigenaren zullen hun dieren toch niet castreren omdat ze kosten voor een castratie niet in verhouding staan tot de aankoop prijs van 15 euro

Dat is dan ergens wel weer ironisch, want in de dierenwinkel betaal je vaak meer als dat je bij een goede fokker doet, en dan weet je vaak nog niet eens of je een gezond konijn koopt met de juiste leeftijd/geslacht.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:54

Als je een goede dierenwinkel hebt dan weet je de leeftijd en geslacht echt wel. Wij laten onze konijnen van te voren vaccineren bij een dierenarts en komt er ook een boekje bij met de vaccinaties, maar ook met de geboorte datum en geslacht. Ja, ze zijn dan al duurder omdat ze gevaccineerd worden. Wij hebben gelukkig klanten die daar zeker het nut van inzien, maar degene die dat niet zien halen wel ergens een gratis konijn of goedkoop konijn bij een pretnestje. Zal alleen niet de eerste keer zijn dat broer x zus gekruist is of een huiskonijn met een wildkonijn. Omdat wij steeds bij dezelfde dierenarts komen kunnen wij dan gelukkig wel met korting vaccineren. Dit scheelt voor de klant ook weer geld.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:18

Melody mijn eigen dierenarts zit daaronder. Ben nu ook richting Duitsland aan het informeren daar liggen de prijzen net wat anders dan hier.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-24 08:26

Duitsland ven ik ook een tijd geweest en zijn vaak kwa consult wel echt goedkoper. Maar verder weten zij de prijzen ook inmiddels wel. Voorheen scheelde dat echt veel. Maar zal ook daar zeker verschillen per dierenarts

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:54

StalNollie schreef:
Melody mijn eigen dierenarts zit daaronder. Ben nu ook richting Duitsland aan het informeren daar liggen de prijzen net wat anders dan hier.

Bij de dierenartsen hier in de buurt begint het allemaal steeds meer op uitknijpen van de consument te lijken. Zijn overgenomen door de grote organisaties en ze berekenen ineens absurde tarieven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:47

Van de week had de kat helaas weer een abces.
Consult, antibiotica, zalf, betadine, novacam en een kraag was bij elkaar 103 euro. Dit is een kleine onafhankelijke dierenartsenpraktijk.
Ik vond dat geen onredelijke prijs eigenlijk.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:17

Wij zijn ons al langere tijd aan het oriënteren op een gebitsreiniging voor onze hond. Hier in de regio (Randstad) kwamen we met een vanaf-prijs niet onder de 400 euro uit. Alles wat extra gedaan moest worden, komt er nog bovenop. Het kan dus ook zo 800 euro kosten (geen grap, dat werd mij verteld). Nu hebben we over de grens (België) nagevraagd wat het zou kosten: maximaal 175 euro. Alles wat extra moet, wordt eerst besproken, maar daar gaan ze niet vanuit. Ongelofelijk toch?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:56

ik heb gisteren mijn oudere hond moeten laten inslapen, en eerlijk is eerlijk ik weet dat de kosten hier hoog zijn. Maar koste mij 400 euro voor een 26 kilo hond schrok toch wel hiervan

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:03

robert45 schreef:
StalNollie schreef:

Bij de dierenartsen hier in de buurt begint het allemaal steeds meer op uitknijpen van de consument te lijken. Zijn overgenomen door de grote organisaties en ze berekenen ineens absurde tarieven.

Hier ook alleen nog de grotere ketens. Caressa en Evidensia Anicura e.d. Soms heb ik wel t idee dat er prijsafspraken zijn. 60,00 voor alleen een consult tegenwoordig, dat meestal niet langer dan een kwartier duurt. En dan moet t feest nog beginnen. Ik vind dat echt wel veel geld; het is niet dat je een uur binnen bent ofzo.

Enfin, toch voor elkaar gekregen alleen plas te laten controleren van onze hond. De plas was goed. Eiwitten iets verhoogd maar niet iets om je zorgen om te maken. Inmiddels was de hond ook weer opgeknapt, dronk niet meer zoveel en wilde ook niet meer zoveel tussendoor naar buiten.
Toen adviseerde de dierenarts nog een bloedonderzoek van 300 euro. Heb ik niet gedaan. Ook omdat ik twijfel of we er veel aan gaan zien. De hond is 15 functioneert verder nog prima. Ik denk dat het sowieso goed is om haar op dieetvoer te zetten. Ze heeft verschillende bulten waarbij ik ook wel kanker vermoed. Ik zou dan liever een keer een echo maken van de blaas/nieren om te kijken of daar geen afwijkingen zitten. Overlegd met de DA en die begreep dat goed.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:17

KarmaChansy schreef:
ik heb gisteren mijn oudere hond moeten laten inslapen, en eerlijk is eerlijk ik weet dat de kosten hier hoog zijn. Maar koste mij 400 euro voor een 26 kilo hond schrok toch wel hiervan

Absurd kost een pony nog niet eens

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 13:00

KarmaChansy schreef:

Gecondoleerd Y;(

Was dat in normale tijden of een spoed afspraak? Vind het ontzettend veel geld

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 13:09

dank je,

Was een normale afspraak ook, het enige was dat we graag wilde was een specifieke DA die hij goed kende zeg maar.