CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 11:57

Wat canitrail betreft zou ik https://canitrail.nl eens opzoeken, als daar inderdaad iemand meer over wilt lezen.

Dorothea (& ook Selina) is echt een super ervaren trailer en een van de oprichters van het hele idee van trailen hier in Nederland; dat toegankelijk te maken en mensen enthousiast over te krijgen. Zij verzorgen en bedenken events, challenges, trainingen en meer. En de website is echt super netjes opgezet met heeeel veel informatie. Echt een aanrader om eens door te nemen <3

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:11

Voor mijn Podenco had ik de Dragrattan multi sport. Rundog gaf toen aan dat deze vaak bij windhondachtigen past.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:23

Mandynop schreef:
Tim is een podenco reu van nu vier jaar oud. We zijn al begonnen met "gewoon" hardlopen aan het normale tuig en lijn, dit doet ie goed en vind ie erg leuk:

[ [url=m/FPptj5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aaaah daar is Tim! <3
Ken hem nog van de Podencoworld website, vond hem zo leuk omdat hij qua looks veel weg heeft van mijn Podenco teefje :D

Qua maten en ‘moeilijk’ lichaam snap ik je precies :')
Op pagina 24 kan je Perla zien ik haar roze Trop tuig. Waar ik eerder al aan Nala over vertelde en custom made is, maaaaaar bij Trop dog sportswear betaal je geen extra kosten voor het combineren van 2 maten (tenminste dat had ik niet, tuig was gewoon €50).
Perla heeft om de hals XS en het lichaam maat S. Ik heb dus wel een passessie gedaan waardoor ik precies wist welke maten ik nodig had voor haar. Maar wellicht is zoiets pas van toepassing als je serieus verder wilt en dat je eerst met een ander tuig kan oefenen waar je minder geld aan kwijt bent.

Nala- ben benieuwd of het nieuw bestelde tuig beter zal zijn voor je hond.

Listiano- had jij niet een wat grotere Podenco? Heb namelijk het idee dat je dan toch iets meer keus heb qua tuigjes. Voor Perla was het met haar middelmaat al wat lastiger, veel merken vallen al af.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:08

kanjerroos schreef:
CupCakes_ schreef:
Voor mijn lompe koe heb ik de dragrattan. Ontzettend fijn tuig. 4 februari kunnen we weer aan de bak. *\o/*

Leuk! Opgegeven voor de trail in Westenschouwen? Veel plezier!

Jaa, dat is voor ons bijna een thuis wedstrijd. Alle andere canitrails zijn minimaal 2 uur rijden.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:06

Mijn Podenco was 59 cm hoog en woog 18 kg. Zij had ook een heel maf model. Ze had de halsomvang van een Jack Russel maar natuurlijk wel hoogte en lengte. Mijn Podenco was een “echte”, met die heel grote oren en mega poten :))

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 17:56

Lisitano schreef:
Mijn Podenco was 59 cm hoog en woog 18 kg. Zij had ook een heel maf model. Ze had de halsomvang van een Jack Russel maar natuurlijk wel hoogte en lengte. Mijn Podenco was een “echte”, met die heel grote oren en mega poten :))

Ja die nekjes zijn zo dun hé, alles schuift er ook zo vanaf.
Luisterde ze ook als een echte Podenco? Hihi :P

Vandaag heb ik mijn nieuwe schoenen getest en ben er tot nu toe erg blij mee, maaaaar ik heb niet op de hei gelopen maar in het aangeplante bosje in mijn wijk. Hier is alles klei grond dus de schoenen werden met de pas zwaarder :+

Heb ook een nieuwe lijn besteld van Trop dog, totaal niet nodig maar was er benieuwd naar en is iets anders dan die ik nu heb. Deze heeft wel een handvat zodat ik haar kort kan houden als ze wild spot of reactief doet naar andere honden.

Afbeelding
Ik heb ze ‘ingelopen’ :')

Nala

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:49

Lekker! Hier ook kleigrond dus ik ben benieuwd zodra we het bos in gaan _O-

Ons nieuwe tuig van nonstop dogwear is vandaag binnen gekomen, straks even passen en hopen dat deze wel goed zit, dan gaan we vrijdag ochtend de tevenerheide in :):)

Vandaag zijn we gewoon een rondje gaan wandelen/joggen, deels tegen mijn spierpijn en deels om Ax te leren dat rennen niet tegen me opspringen en “spelen/bijten” betekent _O-

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:27

Afbeelding

Dit ziet er al een stuk beter uit

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:07

Nala schreef:
Vandaag zijn we gewoon een rondje gaan wandelen/joggen, deels tegen mijn spierpijn en deels om Ax te leren dat rennen niet tegen me opspringen en “spelen/bijten” betekent _O-

Happen in de lijn en springen deed Vidar ook heel erg in het begin. En nu doet hij het als hij overprikkeld is.

Wat ik vooral doe is beginnen vanuit volledige rust en ontspannenheid. Dus eerst een stuk wandelen, warm worden, zorgen dat je hond zijn behoefte kan doen en vooral geen commando's geven. Zodra je hond een beetje gewend is en je een warming up wandeling hebt gedaan, ga je heel rustig een beetje joggen. Ik geef geen aanmoedigen, omdat dat voor mijn hond averechts werkt, dan wordt hij alleen maar meer hyped. Zodra hij gaat springen of bijten of te hoog in zijn energie zit, ga ik direct wandelen. Meteen weer terug naar rust en ontspanning om daarna weer rustig verder te gaan. :j

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 21:12

Ik denk dat het inderdaad ook even wat veel voor z’n koppie is nog en zou idd wat Pippa zegt, inspelen op rust en ontspannenheid en van daaruit verder werken dus als hij dit doet, denk ik dat het duidelijk nog wat teveel is op dat moment en dan zou ik ook even een stap terug gaan. Wat Pippa aangeeft; zodra hij begint te happen, etc en te hoog in energie komt/overprikkeld raakt, terug naar rust. Bij Arya merk ik het aan zoomies willen doen als ze met een langere trail toen we aan’t opbouwen waren even los mocht tussendoor. Dan ging ze zoomies doen om haar kop te legen omdat het veel was om te verwerken voor d’r. Dan wist ik dat het wat teveel gevraagd was en deden we weer rustiger aan.

En: In jullie geval zou ik dus ook echt kijken of je eens met iemand anders mee kunt lopen, met of zonder andere hond. Maar iemand die hij kent en met hem vooruit kan lopen bv, zodat hem dat wat helpt in het begin ook.

Wij wandelen idd ook eerst een stuk, zodat de behoeftes gedaan kunnen worden en tegelijkertijd een warming-up om de spieren los te lopen bij ons allebei. Nu wandelden wij ook tussendoor ivm dat wij trailen en niet crossen, al is het dan wel een steviger doorloop tempo. En aan het begin en eind rustiger aan in-uit lopen. Ik gebruik voordat ik het commando VOORUIT geef, ook eerst een ‘let op’ bij Arya. Dan gaan de oren al naar achter en zie ik haar dus contact leggen met mij en wachten op wat gaat komen en als ze die vooruit dan krijgt gaat ze ook. Ik heb de eerste keer samen met m’n man geoefend, dat hij naast haar mee vooruit ging bv. en ik haar zo even kon laten wennen en aan dat commando kon werken. En met een andere hond/eigenaar zou je bv. achter iemand aan kunnen lopen. Als er iemand voor loopt, stimuleert dat meestal enorm en kun je daar gebruik van maken.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 24-01-24 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:15

Ja precies, zo doen we het ook :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:23

Wij zijn inderdaad ook vorig jaar gestart met vanuit rust stukjes joggen met Fitz naast ons, dat het joggen/rennen op zich niets is om opgewonden over te raken.
Het commando "vooruit" kent hij vanaf pup al, omdat ik hem op stal altijd aan de heupgordel mee had.

Daarna zijn we de commando's gaan koppelen, dus joggen en "vooruit". Inderdaad nog steeds vanuit rust. Opspringen was stoppen en eerst rustig worden voor we doorgaan.
Het klikte pas echt goed bij Fitz toen mijn vriend meeging als haas; hij loopt voor ons, liefst op een single track (is het makkelijkst voor de hond om te volgen voor je uit). We hebben in het najaar een workshop canicross gevolgd en daar vielen bij Fitz ook weer heel wat kwartjes met betrekking tot het rennen en trekken, dat ging eigenlijk vanzelf in de workshop. Sindsdien lopen we nog steeds het liefst samen maar we laten Fitz ook stukjes voorop lopen om daar vertrouwen in te ontwikkelen. Dat trekt hij minder maar hij rent in ieder geval mooi door in een stabiele draf. Dat vind ik voor nu mooi zat. We gaan Montferland ook samen lopen, zodat het voor Fitz vertrouwd is, net als de trainingen .

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 21:30

Het is vooral heel erg maat-werk ook. Arya kon ik vanaf de tweede keer makkelijk alleen mee gaan bv want vooruit ging ze wel zonder problemen :j. Daar hoefde ik alleen maar al bij te versnellen zonder commando en dan wilde ze al gaan en die Vooruit had ze dus heel snel in de gaten toen ze doorhad dat ze dan mocht GAAN. Dus dat scheelde bv wel met dat stukje bij ons. Lucien ging bij ons eerlijk gezegd vooral voor de sier mee die eerste keer mbt het vooruit gaan, maar ik heb er wel gebruik van gemaakt om dat Vooruit commando toen zsm te koppelen bv. Dat ging snel bij ons omdat ze vanzelf al heel makkelijk trok/ging rennen.

Bij ons is de links/rechts dan juist weer een aandacht puntje :') en ik moest heel erg trainen op het negeren van waterplassen e.d. want ze is gewend dat ze daar normaal zo in/doorheen kan vliegen als we zo wandelen dus dat vond ze lastig negeren in het begin en dan ging ze op de rem. De links/rechts is ze ondertussen ook vergeten, want die zaten er nog niet goed genoeg in en ik heb het niet meer structureel kunnen volhouden. Ik ben dat nu dus met wandelen weer aan’t oppakken :j

En bij Arya vreet het mentaal heel erg veel energie ook, dus ik heb daar wel inderdaad altijd goed naar gekeken en dus goed in moeten opbouwen - fysiek kon ze meer aan als mentaal wat dat betreft maar dat zie je vaak wel bij honden waar je pas net mee begint, zeker bepaalde types. Soms deden we te veel en zag ik dat en wist ik van oke, nu rustig aan. Meestal kon ik dat wel goed voor zijn, maar het is even goed naar je hond kijken en dingen uitproberen ook.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 18:34

Wij hebben voor het donker nog even vlug een rondje gedaan. Nog steeds de conditie van een dood paard, maar Jip was blij! Wij nemen voornamelijk (als het niet druk is) het mountainbike pad, daar bloeit Jip helemaal op. Recht toe recht aan in de polder vindt hij maar saai.
Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:06

Het gaat met het nieuwe tuig nu al veel beter! Hij “galoppeerde” zelfs een stukje voor me (en ik stond doodsangsten uit door de modder _O- )

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:16

Wat een reus :)) ik vind de trekkracht van mn Aus al spannend als hij er vol voor gaat _O-

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:28

Wat een gezellig filmpje <3

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:53

Leo schreef:
Wat een reus :)) ik vind de trekkracht van mn Aus al spannend als hij er vol voor gaat _O-

Hij is niet bepaald klein inderdaad! Al was dit verre van “vol ervoor gaan”, dat komt… ooit… misschien :')

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:59

Haha wacht maar tot er een keer een ree/haas/eekhoorn voor je heen schiet. Dan vlieg je _O-

Ziet er leuk uit! Lekker speels en rustig op gaan bouwen, dan komt het helemaal goed!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:42

Leuk cupcakes dat Jip het naar zijn zin had ook al was het een wat korter rondje :)

Nala pas maar op voor je het weet vlieg je de bossen door haha :D
Wil je liever trailen of crossen? Want bij de trail training krijg ik steeds te horen dat de hond beter in een drafje kan lopen en niet in galop, maar snap als je sneller wilt dat het fijn is als je hond ook snel gaat.

Wij gaan morgenochtend weer op pad.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:09

Nala schreef:
Leo schreef:

Hij is niet bepaald klein inderdaad! Al was dit verre van “vol ervoor gaan”, dat komt… ooit… misschien :')

Ja dat bedoel ik ook, dat lijkt me helemaal wat als die van jou volgas gaat. :')

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:07

Milky_Way schreef:
Leuk cupcakes dat Jip het naar zijn zin had ook al was het een wat korter rondje :)

Nala pas maar op voor je het weet vlieg je de bossen door haha :D
Wil je liever trailen of crossen? Want bij de trail training krijg ik steeds te horen dat de hond beter in een drafje kan lopen en niet in galop, maar snap als je sneller wilt dat het fijn is als je hond ook snel gaat.

Wij gaan morgenochtend weer op pad.

Vooralsnog is het plan nog om gewoon te kijken hoe snel ik hem bijgehouden krijg. Dan zien we vanzelf of we bij trail of cross uitkomen :D

Er kwam laatst al eens een kat langs, dat ging ook al even flink snel _O- maar dat was ook zelf vol op de rem en achterover leunen :')

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 00:08

Je kan ook prima beide doen hoor. Mijn hond wist al heel vlot wanneer we wel vol gas gaan en wanneer niet. De eerste 2 km gaan sowieso vol gas, daarna gaan we of vol door of ik rem hem wat af.
Ik ben wel heel bewust pas met hem gaan rennen toen ik zelf een flinke conditie had en ook op tempo kon lopen. Ik wilde hem heel graag ook voor de canicross kunnen inzetten en bij de survivals in hoog tempo.

Met mijn husky heb ik samen opgebouwd. Dus al mijn langzamere loopjes helemaal in het begin van het hardlopen heb ik met hem gedaan. Hij is sowieso wel wat relaxed van zichzelf, maar achteraf heb ik toch een beetje spijt dat ik hem niet pas meegenomen heb toen ik al wat beter kon hardlopen. Met hem heb ik nooit kunnen canicrossen omdat hij altijd maar licht druk op de lijn zette ondanks heel flink aanmoedigen. Hij zag het gewoon als gezellig uitje. Dus met hem heb ik het altijd maar bij trailen gelaten en heb ik de uitdaging gezocht in de langere afstanden.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 12:53

Ja ligt ook maar net aan wat je graag wilt natuurlijk, de mijne gaat vaak te snel van start en flink in galop dus voor ons is het werken aan beter doseren en juist niet meteen te snel gaan.

We hadden een leuke route vandaag met veel afdalingen, en kon nu echt goed mijn schoenen testen en ze lopen fijn!

Vlak voor vertrek kwam de postbode ook nog langs met mijn nieuw lijn, gelijk geprobeerd en ben er zo na deze eerste keer erg tevreden over.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:35

Zo. Weer opgewarmd na de canitrail in Westerschouwen. Helaas viel het voor ons niet zo goed uit.

We gingen echt vlot van start, iets te snel naar mijn zin maar het ging lekker. Ik geloof dat we net 3,5 om gehad hadden of Jip werd omver gefietst door een mountainbiker. Er lopen diverse mountainbike paden door het gebied heen en ik had goed gekeken of er niemand aan kwam voordat ik overstak. Alleen deze mountainbiker was er ineens uit het niets. Die mountainbiker stond op, pakte zijn fiets en ging door. Ik kan je wel vertellen dat ik niet heel aardig geweest ben richting die mountainbiker. :Y)

Jip piepte behoorlijk toen het gebeurde, dus na even navoelen zag ik verder alleen dat hij niet zo lekker liep. Dus toen heb ik besloten om terug te gaan naar het beginpunt. Morgen stond er al een DA afspraak gepland, dus die mag hem gelijk even volledig nakijken.