Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 14:48

Cayenne schreef:
Klopt, officieel is het een witmasker lutino, maar in de volksmond noemen ze het albino :j

ben benieuwd hoe ze eruit zal zien als alle pennen en veren gegroeid zijn :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 15:01

Oh, dat is makkelijk, want ik heb al een witmasker lutino in de voliere :D

Dit is Joy, bijna 5 jaar oud.
Na een jaar of 2 worden de ogen wat donkerder en zie je minder goed dat ze rood zijn.
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:24

Oke, witmasker lutino is “gewoon” wit _O-

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:28

aah hahaa, inderdaad 'gewoon' wit.

komen deze kleuren veel voor bij valken?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 15:53

Redelijk, de ene kleur is zeldzamer als de ander. Zo heb ik bijvoorbeeld ook een opaline bronze fallow en een opaline witmasker bronze fallow man. Dat is alweer een stuk zeldzamer.
Net als clear pied of 'getekend (symmetrisch) bont', dat is helemaal de holy grail :+ Zeker als de clear pieds ook nog eens dames zijn want dat komt heel weinig voor.
Witmasker lutino's en 'gewone' lutino's zijn meestal dames, dus als dat een man is, dan is dat ook weer een stuk zeldzamer.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:50

Heb je van die kleuren ook vogels zitten? En heb je daar ook foto's van? Die kleuren dan denk ik ja mooi maar geen idee hoe dat eruit ziet :')

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:56

Ik ben ook heel benieuwd hoe die kleuren er allemaal uit zien. Wij hebben ook een (valk?) parkiet maar voor mij is die gewoon geel hahah

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:05

Ja Cayenne, dat is mss wel leuk en interessant dat wanneer je tijd en zin zou hebben, je een foto neemt van je vogels en er de kleur bij zet ?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 20:05

Momenteel zit ik op mijn nieuwe laptop en daar heb ik niet mijn mappen met foto's staan, dus even in de upload van bokt gekeken.

Opaline witmasker bronze fallow (opaline = parels en die verliezen mannen wanneer ze volwassen zijn, dus die zijn niet zichtbaar bij Sense.
Sense is trouwens de vader van Halo :)
Bronze fallow = een bruinige gloed op oa de vleugels en de staart.
Omdat Sense in de basis een witmasker is, is hij dus wit met bruinige (bronze fallow) gloed op zijn veren.
Afbeelding

En dit is Hera, een opaline bronze fallow dame. Bij de dames blijven de parels (de stippen op de veren) wel zichtbaar.
Afbeelding
Nog een keer Hera
Afbeelding

En Yeti, een witte clear pied man.
Clear pied betekent dat de vogel genetisch bont is, maar geen grijs (of 'vlekken') toont.
Zowel Marabi als Yeti zijn clear pieds en dus genetisch bont maar lijken op het oog alleen maar geel (Marabi) en wit (Yeti).
Daarbij hebben ze zwarte ogen.
Yeti is de vader van Daiquiri (en dus de opa van het nest :+ ).
Afbeelding

En dan kunnen ze in de genen nog allemaal verrassingen met zich mee dragen :D
Zo blijkt Yeti ook nog het gen voor lutino in zijn DNA te bezitten. Dat zie je bij hem niet terug in zijn uiterlijk maar zijn babies kunnen het wel laten zien. Dat gebeurde dus ook in zijn laatste nest. Toen zaten er plotseling witmasker lutino babies tussen die ik helemaal niet had verwacht :D :+
En waarom dan witmasker lutino ipv alleen lutino? Omdat Yeti in de basis dus een witmasker is en zijn twee dames zijn dat ook. De babies worden dus altijd sowieso 100% witmasker, maar dat kan zich in verschillende vormen uiten (witmasker bont, witmasker lutino of cinnamon witmasker bont etc).
Omdat hij genetisch dus lutino bij zich draagt kwamen er als verrassing dus witte babies met rode ogen tevoorschijn :+

En aangezien Yeti de vader van Daiquiri is, was er een kans van 25% tot 50% dat Daiquiri dat gen ook bij zich droeg.
En ja hoor, in zijn eerste nest zat ook een witmasker lutino dame :')

Op die manier heb ik bij veel koppels al heel wat verrassingen gehad en dat vind ik het leukste :D
Terwijl mutatiekwekers (die echt gericht op een bepaalde kleur of aftekening kweken) er echt van gruwelen, maar ik kweek vooral omdat ik het leuk vind en er is niets leukers als een toverbalnest _O-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:07

Super interessant maar ik snap er niks van %) , wat moeilijk zeg :o?

Maar sowieso erg mooie vogels!! Hera vind ik práchtig <3 . Heb jij trouwens zelf een favoriete kleur?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:38

Hera <3

Heel interessant!!!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:17

Je kan je bijna niet voorstellen dat die kale kalkoentjes straks veranderen in zulke schoonheden.... Ga het met belangstelling volgen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:33

Kleurgenetica bij knaagkanaries... Kun je daar niet eens een fotoboek over schrijven?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 22:40

Haha, toch is het best heel makkelijk wanneer je de genetica bij paarden ook snapt! :D

Gwen, ik zal binnenkort eens nieuwe foto's van Hera maken! Ze is niet heel fotogeniek helaas :')

Hmmz, moet eigenlijk zeggen dat ik niet een speciaal favoriete kleur heb, al vind ik veel wit met een beetje grijs (zoals Daiquiri) wel echt heel mooi! Maar een wildkleur vind ik bijvoorbeeld ook prachtig.
Het heeft allemaal wel wat :P
En dan heb je ook nog gezoomd (pastel), een soort van cremégen waardoor de kleuren ook nog kunnen verbleken :P Kijk, dan komen we toch weer in de buurt van paardenkleuren :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 22:41

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:56

Dan ga ik dan morgen eens lezen. Ben nu beetje moe van werkmiddag, hoofd wil even niks meer opslaan nu.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 00:05

Cayenne schreef:
Dit is trouwens wel een handige website om op makkelijke manier meer over de mutaties te leren :D
https://www.hobbykwekerijfriendlyfeathe ... g-mutaties
(Je kunt op de foto's van de vogels klikken voor meer uitleg.
Een soort mutatie-leer voor dummies :+

De keuze is nog moeilijker dan tijdens een hete dag bij een ijswinkel staan en je mag echt maar drie bolletjes

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 02:54

Cayenne schreef:
Gwen, ik zal binnenkort eens nieuwe foto's van Hera maken! Ze is niet heel fotogeniek helaas :')

Ssssssssstttttt straks hoort ze je :(:)

Vind haar altijd al de mooiste <3

Heb je wel eeens een geelwang gehad?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 03:50

Danique_G schreef:
Cayenne schreef:
Dit is trouwens wel een handige website om op makkelijke manier meer over de mutaties te leren :D
https://www.hobbykwekerijfriendlyfeathe ... g-mutaties
(Je kunt op de foto's van de vogels klikken voor meer uitleg.
Een soort mutatie-leer voor dummies :+

De keuze is nog moeilijker dan tijdens een hete dag bij een ijswinkel staan en je mag echt maar drie bolletjes

_O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:04

Het grote verschil met paardengenetica is dat de kleuren bij paarden allemaal dominant vererven (behalve vos) en alle kleurgenen bij vogels zo te horen recessief zijn. Alleen bij recessieve genen kan je verrassingen krijgen, want die zie je dus niet als ze 'enkel' aanwezig zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 08:08

Volgens mij zijn de kleuren bij vogels idd recessief! En sommige mutaties zijn geslachtsgebonden.

Voorbeeld bij de cinnamon mutatie die geslachtsgebonden is. Dit is precies hetzelfde met lutino en opaline.

Citaat:
Cinnamon is een geslachtsgebonden mutatie, die wil zeggen dat enkel de man het als split (split = dat het niet op de vogel zichtbaar is maar dat ze het wel doorvererven)) mee kan dragen. Wel kunnen zowel man als pop het zichtbaar meedragen. Als de moeder geen cinnamon is en er zijn wel cinnamon jongen, dan zijn dit altijd popjes. Dit maakt het dat cinnamons vaker poppen zijn als mannen.
- Wil je cinnamon mannen kweken zal de man cinnamon moeten zijn/ een cinnamon split moeten hebben, EN moet de pop zichtbaar cinnamon zijn. Hierdoor zijn cinnamons ook vaker poppen dan mannen, maar dit is per combinatie anders.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:14

Dat is vergelijkbaar met katten. Wil je rode poezen fokken, dan moet je een rode kater hebben, en minimaal een lapjespoes. In feite is een lapjespoes heterozygoot voor zwart/rood, en omdat het gen op het X chromosoom ligt is afwisselend of het zwarte of he rode gen actief omdat nooit beide X-chromosomen in een cel actief zijn.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:33

Volgens mij heb je in een (of meerdere) van je oudere topics ook meer kleuruitleg en foto’s staan, Cayenne. Er staat me iig bij dat je vaker dingen hebt verteld :)

Edit: ik heb zo snel je kweek-topic van 2016 teruggevonden. In de openingspost heb je een hoop foto’s staan met er bij wie het is en welke kleur ze hebben.
[BB-HK] Goede Eitjes, Slechte Eitjes! Het kweekseizoen van 2016!!

Fijn dat het goed gaat met de kleintjes! Het is toch altijd magisch dat die kale dingetjes uiteindelijk mooie gracieuze vogels worden. En die foto dat ze allemaal naar de camera zitten te lachen, prachtig :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 08:56

Ja klopt idd! Maar het is nog best ingewikkeld omdat er nog heel veel mutaties niet ontdekt zijn.
(Er duikt af en toe nog eens wat nieuws op. Zo zijn er in Amerika meldingen over olijfkleurige valken :+ ).
En bij edelpapegaaien zijn er blauwe varianten. Daar betaal je dan wel meteen 20.000 dollar per vogel voor :=

Helaas heb je bij valkparkietenkwekers ook veel broodfokkers en zijn daarom sommige mutaties flink doorgefokt (kapot gekweekt). De lutino's hebben bijvoorbeeld vaak een kale plek onder de kuif omdat in er veel incest is gedaan. Bijvoorbeeld vader x dochter of broer x zus. Dat zorgt voor zwakkere vogels met een slecht afweersysteem, of kale plekken. Dat merk je zelfs 10 tot 20 generaties verder nog.
Zo heb ik bijvoorbeeld Pyriet die lutino dochters kan krijgen, maar zelfs die hebben dan een klein kaal plekje onder de kuif (terwijl er bij hem absoluut geen inteelt in de lijn zit).

En bij de mutatie geelwang is het zelfs zo erg dat de ouders hun kleintjes slecht verzorgen en soms zelfs helemaal niet meer op de eitjes broeden. Dus als je met geelwangen kweekt moet je er altijd een backup koppel naast hebben die tegelijkertijd mee broeden zodat je de eitjes in een ander nest kunt leggen.
(Maar ergens ben ik daar op tegen, want op die manier komt het broedinstinct ook niet terug).

Pfff, best lastig allemaal :P

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:26

Ibbel schreef:
Het grote verschil met paardengenetica is dat de kleuren bij paarden allemaal dominant vererven (behalve vos) en alle kleurgenen bij vogels zo te horen recessief zijn. Alleen bij recessieve genen kan je verrassingen krijgen, want die zie je dus niet als ze 'enkel' aanwezig zijn.

hmm.. hoe kan je dan 'verklaren' dat mijn vosmerrie met een bruine hengst gedekt is en er een vosmerrie uit komt.. dan is dit geval de vos wel dominant :)

poe lastig hoor.. maar die kleuren zijn echt onwijs mooi bij je vogels zeg!
In je vorige topic even gekeken.. Aurora, Hera, Hermes en Mégan zijn wel mijn voorkeur! die kleuren.. <3