Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoniem schreef:Zo'n overgangsregeling zou dan wel gewenst zijn jaIk wist niet dat die er met de honden was.
Een parkeerboete van 5 euro? Hier betaal je uberhaupt al meer administratiekosten voor de boete![]()
Het probleem met de boete van 400 euro is dat ie voor honden 90 euro is meen ik me te herinnerenEn hier in de stad heb ik bijvoorbeeld weer meer overlast van om de 3 meter een hondendrol en op tijd m'n kind wegtrekken ervan. Dus trek dan de boetes gelijk; of voor de hondeneigenaar ook 400 euro boete, of voor de kat ook slechts 90 euro.
Ayasha schreef:Mijn hond komt ook alleen in eigen tuin net zoals meerdere honden in het topic. Maar daar val je dan niet over dat die ook gechipt moeten zijn.
Heleennn schreef:petraaken schreef:Heleennn schreef:In België is de wetgeving omtrent katten zo anders! Elke kitten die een nest verlaat (ook bij een particulier ja!) naar een nieuw baasje moet gechipt, gesteriliseerd/gecastreerd en gevaccineerd worden door de oorspronkelijke eigenaar. Dus VOOR de kitten het nest verlaat. Wie dat betaalt kan je onderling afspreken, anders wordt het best duur voor de oorspronkelijke eigenaar van de kittens natuurlijk. Anders kan je ongelooflijk hoge boetes krijgen (dat gaat om wel wat meer dan 400 euro). Het is dus ook wettelijk verplicht om de katten te laten chippen, ze krijgen dan een paspoort waar gegevens, eigenaar en vaccinaties in bijgehouden worden. Op die manier weet je altijd welke kat bij wie thuis hoort, worden er veel minder 'wilde' nesten geboren en moet je elk jaar met de kat naar de DA voor de vaccinaties.
De praktijk is toch wel wat anders. In werkelijkheid weet de helft van de katteneigenaars niet dat ze verplicht zijn van te chippen en een boer of iemand op het platteland gaat dat al helemaal niet doen. Oeps nestjes komen nog altijd voor en de kittens vinden altijd hun weg. Mijn huidige is een vondeling van 6 maanden oud. Was ook niet gechipt, gecastreerd of ook maar geënt. Ik ben uit eigen beweging met hem naar de DA geweest om alles op orde te hebben. Gelukkig dat ik hem liet castreren of we waren hem al kwijt. Meneerke struint graag de omliggende akkerlanden af op zoek naar muizen en speelt graag met de buurman zijn kat.
De praktijk is helemaal niet anders. Ook bij boerderijen wordt gecontroleerd wat er met de kittens gedaan wordt. Tante van mijn nichtje heeft een boerderij en de paarden thuis in een rustige plattelandsbuurt, die hadden om de zoveel maanden een nestje en gaven die kittens altijd weg aan mensen die een katje zochten. Tot op een dag de politie aan de deur stond: mevrouw, u bent in overtreding door de kittens zomaar weg te geven zonder de medische zorg die verplicht is. Die hadden een ongelooflijke boete aan hun been en hebben mama poes verplicht moeten laten sterilliseren. Er is zeker wel controle, en ze doen er niet laks over.
Citaat:Wat houdt de verplichting in?
De chip- en registratieverplichting voor honden geldt vanaf 1 april 2013 en komt (in het kort) neer op het volgende:
Pups geboren vanaf 1 april 2013 moeten binnen 7 weken na de geboorte gechipt worden en binnen 8 weken na de geboorte bij een aangewezen databank worden geregistreerd.
Alle honden, ongeacht leeftijd, die vanaf 1 april 2013 worden geïmporteerd, moeten binnen 2 weken worden geregistreerd. Zij moeten al gechipt zijn om Nederland in te mogen.
(De registratieplicht geldt niet voor honden van buitenlandse houders die korter dan 3 maanden in Nederland blijven. Hierbij kunt u denken aan houders die in Nederland op vakantie zijn met hun hond. Dit geldt dus niet voor Nederlandse handelaren die honden binnen Nederland brengen en ze vervolgens weer uitvoeren naar andere landen.)
Voor de rest van het leven van de hond moeten alle veranderingen in de geregistreerde gegevens aan de databank worden doorgegeven, zodat de informatie up-to-date blijft. Wie zich niet aan de nieuwe regels houdt, riskeert een boete.
Anoniem schreef:Ayasha schreef:Mijn hond komt ook alleen in eigen tuin net zoals meerdere honden in het topic. Maar daar val je dan niet over dat die ook gechipt moeten zijn.
Nogmaals, ik heb die regel niet bedacht, ik zeg nergens dat ik 'm volledig gegrond vindt die chipregel.
Mywish; ah dat wist ik niet dat ie voor loslopen was. Wat is dan de boete voor loslopende drollen, ik kan me niet voorstellen dat die wel 400€ is
Cer schreef:Mixje90 schreef:Katten wegjagen ofzo zonder ze schade te doen vind ik prima, maar als iemand eraan zou zitten... So what dat t jouw tuin is, als je geen katten in je tuin wil maak je er maar een bunker van of een stroomdraad eromheen. Whats next? Vogeltjes afschieten die in je tuin komen?
'vergelijkt vogelpoepje met kattenstront'..
ehhh.. nee....
Anoniem schreef:Ayasha schreef:Mijn hond komt ook alleen in eigen tuin net zoals meerdere honden in het topic. Maar daar val je dan niet over dat die ook gechipt moeten zijn.
Nogmaals, ik heb die regel niet bedacht, ik zeg nergens dat ik 'm volledig gegrond vindt die chipregel.
Roodvos schreef:@Irisje en anderen die (over)last ervaren: Al eens een klacht ingediend bij de gemeente? Melding/aangifte gedaan bij de politie? Foto's gemaakt van de buurkatten in jouw tuin? Evt. met behulp van de rechtsbijstand een aansprakelijkheid en schadeclaim ingediend bij de katteneigenaar?
Wat was het resultaat daarvan?
Roodvos schreef:Tweede poging.Roodvos schreef:@Irisje en anderen die (over)last ervaren: Al eens een klacht ingediend bij de gemeente? Melding/aangifte gedaan bij de politie? Foto's gemaakt van de buurkatten in jouw tuin? Evt. met behulp van de rechtsbijstand een aansprakelijkheid en schadeclaim ingediend bij de katteneigenaar?
Wat was het resultaat daarvan?