'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:54

Mijn hond komt ook alleen in eigen tuin net zoals meerdere honden in het topic. Maar daar val je dan niet over dat die ook gechipt moeten zijn. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:54

Anoniem schreef:
Zo'n overgangsregeling zou dan wel gewenst zijn ja :j Ik wist niet dat die er met de honden was.

Een parkeerboete van 5 euro? Hier betaal je uberhaupt al meer administratiekosten voor de boete :')

Het probleem met de boete van 400 euro is dat ie voor honden 90 euro is meen ik me te herinneren :+ En hier in de stad heb ik bijvoorbeeld weer meer overlast van om de 3 meter een hondendrol en op tijd m'n kind wegtrekken ervan. Dus trek dan de boetes gelijk; of voor de hondeneigenaar ook 400 euro boete, of voor de kat ook slechts 90 euro.

90 euro voor loslopen waar dat niet mag. Niet voor hondenpoep. Dus die boete heeft weer niks te maken met de poep, jammer genoeg. Wij hoeven dat in onze gemeente bijvoorbeeld niet op te ruimen (nu doe ik het wel, niks viezer dan zo'n veld wat onder de poep zit), behalve op stoep of speelveldjes, maar die laatste zijn verboden voor honden. Alleen reden er vroeger van die poepzuigwagentjes, maar er staat nu op onze ronde door de wijk 1 bak met poepzakjes en de gemeente komt alleen die legen en de veldjes niet meer. Dus bij ons zijn ze niet handig bezig, zorg eerst dat het verplicht wordt en ga er daarna tijdelijk op controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:55

Ayasha schreef:
Mijn hond komt ook alleen in eigen tuin net zoals meerdere honden in het topic. Maar daar val je dan niet over dat die ook gechipt moeten zijn. :)

Nogmaals, ik heb die regel niet bedacht, ik zeg nergens dat ik 'm volledig gegrond vindt die chipregel. :+

Mywish; ah dat wist ik niet dat ie voor loslopen was. Wat is dan de boete voor loslopende drollen, ik kan me niet voorstellen dat die wel 400€ is :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-17 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:55

Heleennn schreef:
petraaken schreef:
Heleennn schreef:
In België is de wetgeving omtrent katten zo anders! Elke kitten die een nest verlaat (ook bij een particulier ja!) naar een nieuw baasje moet gechipt, gesteriliseerd/gecastreerd en gevaccineerd worden door de oorspronkelijke eigenaar. Dus VOOR de kitten het nest verlaat. Wie dat betaalt kan je onderling afspreken, anders wordt het best duur voor de oorspronkelijke eigenaar van de kittens natuurlijk. Anders kan je ongelooflijk hoge boetes krijgen (dat gaat om wel wat meer dan 400 euro). Het is dus ook wettelijk verplicht om de katten te laten chippen, ze krijgen dan een paspoort waar gegevens, eigenaar en vaccinaties in bijgehouden worden. Op die manier weet je altijd welke kat bij wie thuis hoort, worden er veel minder 'wilde' nesten geboren en moet je elk jaar met de kat naar de DA voor de vaccinaties.

De praktijk is toch wel wat anders. In werkelijkheid weet de helft van de katteneigenaars niet dat ze verplicht zijn van te chippen en een boer of iemand op het platteland gaat dat al helemaal niet doen. Oeps nestjes komen nog altijd voor en de kittens vinden altijd hun weg. Mijn huidige is een vondeling van 6 maanden oud. Was ook niet gechipt, gecastreerd of ook maar geënt. Ik ben uit eigen beweging met hem naar de DA geweest om alles op orde te hebben. Gelukkig dat ik hem liet castreren of we waren hem al kwijt. Meneerke struint graag de omliggende akkerlanden af op zoek naar muizen en speelt graag met de buurman zijn kat.

De praktijk is helemaal niet anders. Ook bij boerderijen wordt gecontroleerd wat er met de kittens gedaan wordt. Tante van mijn nichtje heeft een boerderij en de paarden thuis in een rustige plattelandsbuurt, die hadden om de zoveel maanden een nestje en gaven die kittens altijd weg aan mensen die een katje zochten. Tot op een dag de politie aan de deur stond: mevrouw, u bent in overtreding door de kittens zomaar weg te geven zonder de medische zorg die verplicht is. Die hadden een ongelooflijke boete aan hun been en hebben mama poes verplicht moeten laten sterilliseren. Er is zeker wel controle, en ze doen er niet laks over.

Nog nooit controle gehad en ook niet bij onze buren. Blijkbaar heeft de politie in onze gemeente belangrijkere dingen te doen. Waarschijnlijk heeft iemand geklikt want ik weet zeker dat de politie anders nooit op de stoep had gestaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:56

De chipregel van de honden in het kort ;)

Citaat:
Wat houdt de verplichting in?

De chip- en registratieverplichting voor honden geldt vanaf 1 april 2013 en komt (in het kort) neer op het volgende:

Pups geboren vanaf 1 april 2013 moeten binnen 7 weken na de geboorte gechipt worden en binnen 8 weken na de geboorte bij een aangewezen databank worden geregistreerd.
Alle honden, ongeacht leeftijd, die vanaf 1 april 2013 worden geïmporteerd, moeten binnen 2 weken worden geregistreerd. Zij moeten al gechipt zijn om Nederland in te mogen.
(De registratieplicht geldt niet voor honden van buitenlandse houders die korter dan 3 maanden in Nederland blijven. Hierbij kunt u denken aan houders die in Nederland op vakantie zijn met hun hond. Dit geldt dus niet voor Nederlandse handelaren die honden binnen Nederland brengen en ze vervolgens weer uitvoeren naar andere landen.)
Voor de rest van het leven van de hond moeten alle veranderingen in de geregistreerde gegevens aan de databank worden doorgegeven, zodat de informatie up-to-date blijft. Wie zich niet aan de nieuwe regels houdt, riskeert een boete.

http://www.chipjedier.nl/verplicht-voor-honden/chip-en-registratie-verplicht-voor-honden/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:58

Ah thanks voor de info MwM! En dus daarvoor geboren is dus geen verplichte chip want omgangsregeling. Helder! :)

Op die manier mogen ze het voor katten ook best doorvoeren :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:58

Anoniem schreef:
Ayasha schreef:

Nogmaals, ik heb die regel niet bedacht, ik zeg nergens dat ik 'm volledig gegrond vindt die chipregel. :+

Mywish; ah dat wist ik niet dat ie voor loslopen was. Wat is dan de boete voor loslopende drollen, ik kan me niet voorstellen dat die wel 400€ is :+

:') Geen idee, hier niks, want het mag. Dat zal wel per gemeente verschillen? Maar geen 400 euro nee. Dat is ook gewoon belachelijk.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:01

Overigens hoeft het van mij niet persè een chip te zijn kan ook andere manier van herkenning zijn. Ik snap best dat men tegen een chip is omdat het iets onnatuurlijks binnen een lichaam is.
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 31-08-17 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:01

Cer schreef:
Mixje90 schreef:
Katten wegjagen ofzo zonder ze schade te doen vind ik prima, maar als iemand eraan zou zitten... So what dat t jouw tuin is, als je geen katten in je tuin wil maak je er maar een bunker van of een stroomdraad eromheen. Whats next? Vogeltjes afschieten die in je tuin komen?

'vergelijkt vogelpoepje met kattenstront'..

ehhh.. nee.... :')

Oh dan heb je nog nooit een flink nest in de buurt gehad.. die beesten schijten werkelijk alles onder, en dan kun je ook iedere week je auto wassen om schade te voorkomen.

Maar zelfs in die situatie zou er geen haar op mijn hoofd zijn die eraan zou denken om die beesten op te sluiten of af te maken :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:02

Die gemeenteverschillen onderling zijn ook bizar trouwens met de hondenbelasting. Bij de ene gemeente betaal je niks, bij de andere ben je voor 2 honden op jaarbasis een flinke knots geld kwijt. Zou ook anders moeten imo maar goed (kijk zie je ik neem het óók voor hondeneigenaren op, ik ben niet anti hond en pro kat maar ik heb nou eenmaal een kat en geen hond)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:03

Anoniem schreef:
Ayasha schreef:

Maar je bent er ook niet verontwaardigd genoeg over om er echt over te vallen. ;) Want het raakt jou niet.

Een chip an sich kan ik nogthans wel begrijpen, al is het maar als ze ontsnappen zodat honden die wel ontsnappen, de eigenaar gevonden kan worden. (nee dat doet jouw kat niet maar zat katten doen dat wel, en ondanks dat mijn hond ook voor 99,9% zeker niet doet, moeten ook wij ons voegen omdat er mensen zijn met honden die dat wel doen.)
Heb hier ook wel eens honden gevonden, ooit een border collie in mijn tuin gehad (daar is ook de politie voor gebeld toen de eigenaar dat niet wilde oplossen. Ik wil ook geen andere honden in mijn tuin. Zeker geen ongecastreerde mannetjes bij mijn ongecastreerde teefjes.) en via de chip konden we toen makkelijk vinden wie de eigenaar was. :)
De regels van onze samenleving zijn niet voor iedereen even "nuttig" in de zin dat ze niet voor iedereen even nodig zijn maar ze worden gemaakt omdat een deel van diezelfde samenleving ze wél nodig heeft. ;)
Als ze loslopen willen gaan beboeten zullen ze toch eerst moeten beginnen met een manier vinden om het dier aan de baas te linken.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:07

Even een andere wending in de discussie:

Alle katteneigenaren kwalitatief voer verplichten zodat ze sowieso minder schijten?
Sinds die van mij kwalitatief goed brok krijgen en geen whiskastroep ofzo schijten ze nog maar 1x per dag ipv 4 keer.

En nog andere wending:
Mijn ouders juichen als de kat van de buren weer bij hun in de tuin zit. Mijn ouders hebben geen last meer van ongedierte en de andere schijtende katten worden de tuin uit gejaagd door die van de buurman want deze tuin is ook zijn territorium. Je kan dus ook gewoon de katten toejuichen dat ze even komen buurten. Zodra het hun territorium is schijten ze er ook niet meer. Ik snap dat niet iedereen om een kat staat te springen in de tuin, allergie, honden over de zeik etc.

Maar bedenk dat de kat van buren ook vrij nuttig kan zijn. Hier liggen ze gezellig en vredig met zijn 4-en op de tuinset (die 2 van de buren er ook bij). Ja ik moet mijn kussens binnen halen, maar eerlijk? Zo gaan ze ook langer mee als altijd maar buiten laten liggen. En veel verder als 5 huizen komen ze niet. Ze lopen een rondje en als ik in de tuin zit gaan ze lekker bij me in de buurt liggen pitten. En bij die ene buur die een hond heeft die ze opjaagd wagen ze na 3x al niet eens meer een poging, dus iedereen blij.

En als die wordt gegrepen door de hond. Tja sneu, was ie niet snel genoeg.

Moet ik belasting gaan betalen voor mijn kat? Prima.
Mijn tuin afzetten omdat een buur er last van heeft? Dan prima, maar zolang ik geen klachten heb mogen mijn poekies lekker vrij rondlopen. Ze zijn allebei gechipt en iedereen weet dat het mijn katten zijn, want ze lopen gezellig mee als ik de container bij de weg zet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:10

Komt de ongedierteplaag weer voorbij. De staffords hier pakken ook muizen dus daar hebben we geen katten voor nodig. Menig erfhond pakt sowieso muizen. Dus laat ze die maar in hun eigen tuin bestrijden.
De jack die we gehad hebben pakte meer muizen dan menig kat en ze maakte ze nog sneller dood dan die krengen die er zo graag mee spelen ook (ja sorry, katten die zo eindeloos met een halfdode prooi kunnen doorspelen vind i krengen. :+). Gewoon hap, dood, klaar. Geen gemartel.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-08-17 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:12

Ayasha: dat met die chip voor honden raakt me nóg niet. Ik sluit een hond in de toekomst niet uit (wil heel graag een hond en als die gechipt moet worden dan moet dat maar, hoef ik het nog niet mee eens te zijn) maar nu nog niet, het huis is te klein voor een kat, hond én kind :+

Maar die hond komt er wel, en dan zal ik 'm ook moeten chippen of gechipped kopen. Maar dat weet ik van tevoren..

En idd, kwalitatief voer geven scheelt ook al een hoop. Die van ons staat op purina one en dan speciaal voor de gecastreerde kat. Nooit ziek, nooit aan de schijterij inderdaad :+
Niet dat ie naar bloemetjes ruikt maarja. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:15

De hond die ik nu hier heb is van voor de chipplicht, heb er wel eentje gehad (enfin, mijn ex-stiefvader maar ik deed er de trainingen mee) die wel gechipt was maar die zal ondertussen dood zijn vrees ik. :) Maar op zich kan ik het nut van de chip nog wel in zien. :)

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:15

ehhh.. nee.... :')[/quote]

Oh dan heb je nog nooit een flink nest in de buurt gehad.. die beesten schijten werkelijk alles onder, en dan kun je ook iedere week je auto wassen om schade te voorkomen.

Maar zelfs in die situatie zou er geen haar op mijn hoofd zijn die eraan zou denken om die beesten op te sluiten of af te maken :n[/quote]
Hebben we hier ook, maar water er over en klaar.
Bij kattestront is dat toch even ander verhaal stinkt vreselijk jaagt juist deze vogels weg wat ik juist dus niet wil. Ook zijn die vogelks niet aangsechaft door iemand en sorry als eigenaar blijf je gewoon verantwoordelijk voir je beesten.
Bovendien schiet ik allen met water en dood ik niets.Ik zie alleen meer ongedierte doordat ze vuilniszakjen open krappen!
Dus dat gaat hier niet op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:17

Sorry, maar ik zie geen enkel nut van andermans katten in mijn tuin.

Ongedierte heb ik niet, puur omdat er voor ongedierte niks te zoeken is hier, zit er eens een verdwaalde rat dan heeft de teckel een field day. Daarentegen vogels te over in mijn tuin :+:.

Daar geniet ik van. Niet van Poekie van de buren die nesten leegrooft en als bonus een drol achterlaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:19

Zodra je de maker en dus, tot anders bepaald is, de eigenaar/verantwoordelijke van die vogels vindt, geef je het even door en dan vertellen we het hem/haar ook even. Tot dan is er niemand die we kunnen aanspreken voor de vogels. Voor de katten wel al geven die ook vaak niet thuis (de verantwoordelijken, hoewel, de katten ook gezien de tijd die ze in mijn tuin lijken te besteden.)

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:23

Helaas trouwens wel dode jonge wilde voigels door zo'n kat.
Die heb ik dan wel weer kunnen Opruimen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:28

Tweede poging.
Roodvos schreef:
@Irisje en anderen die (over)last ervaren: Al eens een klacht ingediend bij de gemeente? Melding/aangifte gedaan bij de politie? Foto's gemaakt van de buurkatten in jouw tuin? Evt. met behulp van de rechtsbijstand een aansprakelijkheid en schadeclaim ingediend bij de katteneigenaar?
Wat was het resultaat daarvan?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:32

Ehh ik niet, maar de buren wel. Kunnen niks zonder te weten wie de eigenaar is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:42

slangen schijnen het ook heel goed te doen tegen ongedierte :)) ,zeker een flinke slang,die vreten meer muizen en ratten als menig huistijger :D

neem aan dat de "vrij lopende katten'liefhebber' " er absoluut geen moeite mee zou hebben dat alle slangen eigenaren hun dieren lekker los laten buiten,ach af en toe een slangetje in je tuin is alleen maar fijn,en anders maak je je tuin maar zo dat een slang daar niet in kan komen...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:54

Dan nog vind ik gedomesticeerd dieren vergelijken met wilde dieren heel apart.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:57

Roodvos schreef:
Tweede poging.
Roodvos schreef:
@Irisje en anderen die (over)last ervaren: Al eens een klacht ingediend bij de gemeente? Melding/aangifte gedaan bij de politie? Foto's gemaakt van de buurkatten in jouw tuin? Evt. met behulp van de rechtsbijstand een aansprakelijkheid en schadeclaim ingediend bij de katteneigenaar?
Wat was het resultaat daarvan?

Oh die post heb ik gemist, sorry.

Ja. Toen ik nog elders woonde hadden wij van een aantal specifieke katten veel last. Poepen in de tuin, tuinmeubels en motorkap van de auto bekrast, vissen in onze vijver, onze cavia's besluipen.

Van iedere kat, voor zover dat lukte, een foto gemaakt en deze in de buurt verspreid. Uiteindelijk van twee katten de eigenaar gevonden, één eigenaar werkte meteen mee en hield de kat bij zich. De tweede eigenaar geloofde ons niet, want dat deed hun kat niet. Toen zijn wij foto's/filmpjes gaan maken van op heterdaad. Noch wilde hij zijn kat niet bij zich houden, dus hebben we er een verzekeringsclaim van gemaakt (krassen op auto en meubelen), na flink geharrewar heeft de verzekering van katteneigenaar de schade vergoed. Toch hield het niet op, meneer weigerde zijn kat bij zich te houden. Tot politie aan toe, die behalve waarschuwen en een dossier aanleggen niks kunnen. Gelukkig voor ons is Poekie niet veel later overreden.

Van de andere katten nooit de eigenaar kunnen achterhalen. Deze hebben we zelf gevangen en naar t asiel gebracht waar ze nooit door de eigenaar opgehaald zijn. Dus vermoedelijk zwerfkatten. Hoewel ze er te goed uit zagen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:58

Hoe, zijn die wilde tijgers nu ineens gedomesticeerd?
In dat geval zouden hun instincten dus gewoon aan banden gelegd kunnen worden binnen de tuin-grenzen... :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-08-17 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt