[VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 16:01

Zojuist een melding gekregen over een kleine roofvogel in een boom die er al een paar dagen zit.. Ben nu nog op het werk, ga vanavond kijken of ik m kan invangen.. ben benieuwd.. beestje loopt te piepen dus is een jong beestje en heeft duidelijk honger.. arm dier.. geen melding van vermissing..
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:05

Ach wat sneu...hopelijk kan je hem vangen!!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:09

Hopelijk kun je hem vangen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:58

_Dracarys schreef:
Leuk dat je jouw ervaring deelt Joolien! Zo te zien was het een geslaagde dag! Dat nepkonijn noemen ze een balg :j

Bij wie was dit? En heeft die eigenaar een akte? Er is iemand met een akte in die regio en die jaagt vanuit de rolstoel namelijk, Echt respect.

TinGu: ze zien hier hun overbuurman inderdaad, maar ze zien hun verblijf als hun territorium. Er zit ook een zodanige ruimte tussen dat het niet uitmaakt, ze kunnen zich ook terug trekken. Als ik langsloop met een vogel stellen sommige dat niet op prijs want die komen dan te dicht in hun buurt. Vooral het witgezichtje vind het een no-go :o

Er zijn mensen die houden 2 of meerdere vogels in 1 verblijf van verschillende soorten. Dat vraagt gewoon om problemen.. Ook psychisch want die moeten gewoon constant alert zijn.

Het was zeker een geslaagde dag. Ze vertelden heel veel, was heel leerzaam. Al is er na 5 jaar niet meer zoveel blijven hangen. :P
Ik weet zijn naam niet meer, maar het zou best goed kunnen dat hij dat is. Want volgens mij jaagde hij ook.

Ach wat sneu van dat kleine vogeltje. Ben benieuwd of je hem kunt vangen en wat voor eentje het is. Was het een uitheems soort?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 18:53

Het is lastig te zien vanaf de foto maar ik gok een torenvalk. Europees of Amerikaans kan ik niet zien. Ben nu onderweg naar huis. Zal er over een uur zijn

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 20:53

Afbeelding

Het is een imprint torenvalk tarseltje.
Toont duidelijk interesse voor de handschoen, is ook 2x aan komen vliegen. Maar helaas durft hij niet te landen, Hij heeft geen vertrouwen.

En hoe irritant zijn de honden die niet luisteren naar hun baas..

Morgen avond weer proberen, hij schijnt er al een paar dagen Te zitten...

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:13

Agossie, arm diertje. Gekke vraag misschien, maar hoe zie je zo snel dat het een imprint is? Is dat omdat hij aan komt vliegen? Wel gek dat hij dan niet als vermist is opgegeven door zijn eigenaar.

Worden roofvogels trouwens ook geringd net als duiven? Of gechipt voor identificatie?
Wat doe je trouwens als hij landt, maar je vindt geen eigenaar? Ben je dan verplicht om hem naar een opvang te brengen? (en weten die uberhaupt hoe je met een 'tamme' roofvogel om moet gaan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:22

Als hij mensen linkt aan eten, dan is hij dus door mensen gevoerd/grootgebracht. Nog niet genoeg honger dus?
En ik vermoed dat TS de papieren heeft om hem op te vangen als valkenier zijnde. Gewone opvang heeft daar meestal de mogelijheden niet voor, water of zangvogel is een stuk simpeler te voeren en kan vaak veel makkelijker een hok voor gevonden worden + kan vaak wel in een groepskooi.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 09:20

Hij begon meteen luidkeels herrie te maken toen hij de handschoen zag met kuiken. Dus duidelijk een imprintje.
Honger heeft hij wel maar hij heeft geen vertrouwen in mij om te landen. Wie weet wat ermee gedaan is.
Hij heeft ook geen riemen om dus dat word wel een dingetje om hem binnen te krijgen.

Het valkje zit op een honden veld dus het stikt er ook van de honden waardoor het beestje niet op de grond durft te landen, anders was het een stuk makkelijker geweest.

Het meest irritante was dat honden tegen mij op gingen springen toen ik bezig was, de eigenaren vinden dat blijkbaar oké, want terugroepen ho maar of de hond luisterde niet naar de baas.. Als ik er wat van zei of vroeg of ze hun hond even bij zich konden houden de komende 10 meter trokken ze zich er weinig van aan want "het is een hondenuitlaatplek dus ze mogen los lopen"
Dus nog een obstakel erbij om de vogel binnen te halen.

Om kwart over 5 vanmorgen was het helaas nog donker dus geen kans gehad om het in de ochtend te proberen. Nu weer aan het werk, vanavond weer een poging wagen..

Mocht ik hem invangen bel ik de NVWA met de melding dat ik een Cités plichtige vogel binnen heb gehaald, dan weten ze dat ik er 1 zonder papieren heb zitten. Al is het nog maar de vraag of ie überhaupt geringd is gezien er geen melding is van een vermist valkje. Kan ook een uit de natuur gehaald vogeltje zijn die is grootgebracht en ontsnapt, gezien er geen melding van gemaakt is.

Edit: mocht ik m kunnen invangen zal ik zonodig naar de vogelarts gaan en kijken of ik de eigenaar kan vinden, zo niet, gaat ie naar de vogelopvang.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:35

Hier in het noorden van belgie is een jonge valk bij een show vorige week niet meer teruggekomen. Ik hoop dat die inmiddes terug is bij de eigenaar.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:37

Ik las net dat in Tilburg de brandweer een vogel uit de boom heeft gehaald, gaat dat om dezelfde ?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 09:37

Ik las het inderdaad, een jonge lannervalk, voor zover ik weet is die nog niet terug.

Die kerkuil is met hulp van de brandweer uit de boom gehaald.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 21:58

Afbeelding

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:02

Zie ik dat nou goed, heeft hij geen nagels meer? |(

Fijn dat je hem hebt!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 23:11

Fijn dat je hem hebt kunnen vangen.
Die nagels idd... :oo Arm ding. :(

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 03:59

Jee TS wat knap van je!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 07:01

Hi goedemorgen,

Lag gister al op 1 oor :+

Vogeltje heeft alle nagels nog. Maar omdat ie wat gestresst was door het invangen verkrampte hij wat met z'n pootjes waardoor de nageltjes inklapte naar binnen.
Beessie is niet eens zo gek mager, hij ziet er alleen niet uit..

Straks Cités even bellen en heb hem aangemeld bij bird alert op fb. Mijn bericht zullen ze ergens vandaag wel plaatsen.

Ben benieuwd of er een eigenaar zich meld..

Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 07:25

Wat fijn dat je hem hebt kunnen vangen. Hij zal wel trek hebben gehad.

Heeft ook wel een knap koppie...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 08:20

Ohh wauw hier wordt ik blij van. War zal her diertje een stress gehad hebben.
Nu maar hopen dat er geen vervelend verhaal achter schuilt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 08:23

Fijn dat je hem hebt! Hij kwam dus gewoon naar je toe vliegen?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 08:33

CarinaR schreef:
Ohh wauw hier wordt ik blij van. War zal her diertje een stress gehad hebben.
Nu maar hopen dat er geen vervelend verhaal achter schuilt.

Ik ook! Wat fijn dat je hem hebt kunnen vangen zeg! <3

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 08:59

Toen ik op het plaats delict aankwam zag ik dat ze gemaaid hadden, ik zag al een paar rampscenario's in mn hoofd voorbij komen.. dacht dan kan ik m straks in stukjes uit het gras halen mocht ie verzwakt op de grond hebben gelegen of iets gevangen hebben. (Imprintjes zijn nergens bang voor en blijven 9 vd 10x gewoon op hun plek als ze iets hebben gevangen)

Toen ik naar de plek ging waar hij steeds zat kwam er inderdaad geen reactie op de handschoen.. Kreeg enkel reactie van honden die het muisje ook wel wilde hebben, héél irritant.
Dacht oliebol.. Hij kan ook geschrokken zijn en weggevlogen naar het natuurgebied erachter.. Ook dwaalde er enige tijd een buizerd rond die wel een oogje op hem had. Natuurlijk is die veel te lomp om m te vangen maarja als ie verzwakt is en niet meer zo goed kan vliegen..
Dus ik verder zoeken, nergens reactie, tot ik ineens gebeld werd. Er werd een groep jongeren aangevallen/lastiggevallen door een buizerd even verderop.

Buizerd... :+ :')

Ik erheen gelopen en ja hoor meteen gekwetter uit de boom.. daar zit ie.
Kwam direct aanvliegen en ging ook direct de boom weer in die aan de andere kant stond. Hij durfde dus nog steeds niet te landen.. Hij volgde wel door de bomen dus ik heb hem gelokt naar de achterkant van de parkeerplaats. Geen honden, Geen drukte. En na een half uurtje lande hij dus toch op de hand. Flink mantelend en kwetterend maar hij zit.

Gelukkig.

Na een paar hapjes voorzichtig mn hand naar zn pootjes gedaan en kreeg daar geen reactie op, dus snel de poten gepakt en vastgeklikt (hij had geen riempjes in de manchetjes dus dan maar uit nood direct aan de manchet vast. Meteen weer losgelaten op de hand en even rustig zitten en eten..
Bij thuiskomst ging hij meteen slapen. Hij zal ook wel kapot zijn na zijn avontuur.

Beestje heeft eindelijk rust..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:04

Maar hij blijft niet bij jou due begrijp ik?
Wel fijn dat ie nu even kan rusten...

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:45

Ach gosh! Wat fijn dat je hem gevangen hebt! Is ie jong?
Fijn dat ie daar nu weg is in elk geval! Had misschien nog wel flink verkeerd af kunnen lopen inderdaad.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:32

Arm dier. Hij is wel erg schattig <3