'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:40

Maar is de basis kennis je blijft met je poten van een ander zijn spullen en dieren af niet voldoende?
Oke met de kennis blijf van de ander zijn spullen af lijkt het ook steeds minder te gaan. Maar dat misschien toch wat extra aanhalen?

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:44

Een beetje kennis van de niet hondeneigenaren leert ze in ieder geval dat een hond die kwispeld niet altijd vrolihk en vriendelijk is. En idd vragen aan iemand met een hond of deze geaaid mag worden of dat een andere hond mag komen kennismaken, zou ook al schelen....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:46

bruintje123 schreef:
Ik heb dus we waakhond in het buitengebied.
( de hond begrijpt zijn taak alleen niet)

Maar hier kan niemand ineens aan de deur staan.
Het is compleet omheind met automatische poort waar we zelf met de auto door gaan die elke keer sluit.

Dit vind ik dus wel verplichting als ik een waakhond op het erf heb dat hij niet zomaar de collectant opvreet.

Ja tuurlijk maar het gaat niet om de collectant. Het gaat om bekende mensen die bij de buren verderop op bezoek gaan en denken dat ze wel het erf op kunnen stappen (hekje door) omdat ze de mensen (en hond) toch kennen.
En soms gebeurt het met de eigenaar erbij, die zelf de inschattingsfout maakt en denkt dat de erfhond wel begrepen heeft dat het goed volk is.

bruintje123

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:48

Er is geen Open hekje.
Dus de buurman, familie of wie ook kan bij de hond zonder dat wij de poort Open doen.
Dat bedoelde ik dus.
Heb je een waakhond is dat je verantwoording dat niemand er zo ineens bij kan.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:54

Toevallig gisteren een herderwandeling gehad via doggydating, 20 herders op pad. Heel even erover gehad dat wanneer deze regels doorgaan een grootdeel had moeten lopen met muilkorf verplicht, behalve de witte herder en mijn tervuerense herder. Zou heel zonde zijn om dit soort dingen niet meer te kunnen doen! Ging namelijk hartstikke leuk! :j

Ik zou danwel groot voorstander zijn voor een verplichte training voor hondeneigenaren (bij voorkeur ook niet hondeneigenaren). Het lezen van de lichaamstaal van een hond als groot onderdeel. Waarbij ook in gegaan zal worden op de gevolgen van gedrag en incidenten.
Maar ik vind ook dat de selectie wat strenger moet zijn bij de verkoop van bepaalde hondenrassen, sommige hondenrassen hebben van nature een iets pittigere handleiding en zijn gewoon niet zo geschikt voor de beginnende hondeneigenaar (de akita bijvoorbeeld).

Onze hond is trouwens gewoon geen mensen-vriend, en zeker niet aaibaar. Maar ik moet verdacht vaak mensen terugfluiten die recht op hem aflopen en meteen op de kop willen aaien! Ik dacht dat iedereen nog altijd leerde dat je eerst vraagt of je een hond mag aaien? Ik denk dat het zeker veel incidenten zou schelen als iedereen zich er iets meer in verdiept, zeker als je kinderen hebt of zelf een groot-honden-aai-liefhebber bent :) Die basis-kennis zie ik dus helaas in de praktijk te weinig.

Wel heel fijn dat ze het aan willen pakken, maar volgens mij moeten ze zich nog iets meer verdiepen :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:58

bruintje123 schreef:
Maar is de basis kennis je blijft met je poten van een ander zijn spullen en dieren af niet voldoende?

In dit kader is het zinvol om kinderen te leren het risco zo klein mogelijk te laten zijn door wat basis instructies. Inderdaad is afblijven er 1.

Voor de hondeneigenaar: De hond mag geen gevaar zijn voor anderen. Laten we dat niet vergeten.
Laten we niet vergeten dat daar de boel fout gaat.
Daar moet helaas wat van bovenaf aan gedaan worden.

Zoals ik al eerder schreef is het met honden in de openbare ruimte hier in (het zuiden van) Spanje onherkenbaar veranderd in minder dan 10 jaar en dan met name de laatste 5.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:00

_Yasmine_ schreef:
Toevallig gisteren een herderwandeling gehad via doggydating, 20 herders op pad. Heel even erover gehad dat wanneer deze regels doorgaan een grootdeel had moeten lopen met muilkorf verplicht, behalve de witte herder en mijn tervuerense herder. Zou heel zonde zijn om dit soort dingen niet meer te kunnen doen! Ging namelijk hartstikke leuk! :j

Want met een gemuilkorfde groep kun je niet meer samen wandelen en beleven de honden en baasjes er geen enkel plezier meer aan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:03

oomens schreef:
Voor iets wat vooral voor de leuk is, gaat het wat ver om degenen die daar niets mee hebben allerlei verplichtingen op te leggen.

Niet alle honden zijn er voor de leuk. En iets doen om de veiligheid in de maatschappij te bevorderen is nuttig. "allerlei verplichtingen" is nogal overdreven als je er in het basisonderwijs een paar thema lessen aan besteed en in het vervolgonderwijs nog een keer herhaald.

Bruintje ik begrijp je. Het gaat niet om mijn erf of mijn honden, ik schets de situatie zoals die hier in het buitengebied is. Sommige erven hebben een poort (die meestal niet op slot zit overdag), veel erven hebben geen omheining, de honden hebben een stroombandje. Je kan dus zo het erf opstappen als je wil.

Yasmine ik ben het met je eens.
Helaas ervaar ik dat ook bij honden eigenaren de kennis van honden gedrag ontbreekt.
Ook meerdere topics hier op bokt van oa iemand met twee AmStaffs die echt de "allerbasiste basiskennis" missen. En dan ook echt niet openstaan voor enige feedback.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:05

oomens schreef:
_Yasmine_ schreef:

Want met een gemuilkorfde groep kun je niet meer samen wandelen en beleven de honden en baasjes er geen enkel plezier meer aan?

Ik ben overtuigd dat het het zeer zeker invloed heeft op het speelgedrag als een deel een muilkorf om heeft :j Het moet wel invloed hebben op het spelen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:23

Nikkas
Dat weet ik. Maar dat vind ik dan ook niet correct als je een waakhond hebt die zijn werk serieus neemt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:25

StonedRomy schreef:
loslopende honden een muilkorf om en anders aanlijnen vind ik een goed idee. zo hoeft je hond geen muilkorf om, maar dan moet je hem wel vasthouden.

Dat werkt niet. Hoeveel honden zijn er nu wel niet aangevallen (en gedood) omdat honden van de lijn los breken. Voor de zekerheid gewoon een muilkorf om.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 26-02-17 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:26

Maar los van wat wij daarvan vinden Bruintje, vroeg ik me af of deze incidenten worden meegeteld? Want dat geeft wel een vertekend beeld.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:36

StonedRomy schreef:
ik ben inderdaad ook voorstander van een lespakket voor kinderen. Die informatie komt dan heus wel bij de ouders terecht en een volgende generatie is tenminste bekend met honden.

Dat hebben ze hier (Duitsland) bij mijn kinderen op de basisschool gedaan, vond ik echt heel erg goed.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:37

en het dan het liefst voor alle dieren doen. dus ook paarden en katten en wilde dieren...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:48

Dat weet ik ook niet nikass.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:07

Nikass schreef:
Maar los van wat wij daarvan vinden Bruintje, vroeg ik me af of deze incidenten worden meegeteld? Want dat geeft wel een vertekend beeld.

Dat is ook nog niet bekend. Nu houden nog te weinig gemeenten bij welke rassen überhaupt bijten. Het advies is om het systeem landelijk op te zetten (ook onder dierenartsen voor hond/hond aanvallen). De RDA lijkt wel te kijken naar de eigenaar, hond en context.

Maar het ministerie zal eerst akkoord moeten gaan met de invoering ervan voor ze bijtincidenten gaan tellen en het systeem uitwerken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:16

Gemeenten hebben sowieso geen flauw idee hoe om te gaan met bijtincidenten. Ik heb destijds een brief gekregen via de dierenbescherming die aan alle gemeentes is gestuurd namens de VNG hoe om te gaan met bijtincidenten nadat de RAD ingetrokken werd. Toen werd ik weggestuurd bij alle instanties met de woorden "wij kunnen niks doen". De papieren werden zelfs niet gelezen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:36

In mijn 63-jarige leven ben ik altijd graag met honden omgegaan. Ik ben slechts 2 keer gebeten,door een bouvier en door een Yorkshire-terrier.Deze rassen staan niet op de lijst en daarbij zie ik ze tegenwoordig ook heel weinig meer.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:38

ik vind de lijst ook heel willekeurig opgesteld. De akita wel en de husky niet. Alleen de Akita en niet de American Akita, rassen die niet FCI erkend zijn...

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:14

Diablo schreef:
StonedRomy schreef:
loslopende honden een muilkorf om en anders aanlijnen vind ik een goed idee. zo hoeft je hond geen muilkorf om, maar dan moet je hem wel vasthouden.

Dat werkt niet. Hoeveel honden zijn er nu wel niet aangevallen (en gedood) omdat honden van de lijn los breken. Voor de zekerheid gewoon een muilkorf om.

Ook zijn er genoeg slimmeriken die muilkorven zo afkrijgen... Geloof me, ik heb verschillende rassen, goed zittende muilkorven af zien doen. Ze zijn rete slim :+. Zegt overigens niet dat ik er tegen ben, ik vind het alleen jammer dat het in het algemeen zo ver gekomen is...

En het feit dat mensen hun 'risicohond' heiligen, ben ik het ook niet zozeer mee eens, na rustig verder gelezen te hebben in deze discussie. Ik heb zelf een Cane Corso teef, schat van een beest en echt lastig kwaad te krijgen, alleen houd ik mijn hart vast voor de hond/persoon die haar wél zover krijgt, dan sta ik gewoon níét voor haar in en daarom probeer ik ook uit alle macht confrontaties te voorkomen. Gelukkig gaat ze deze (tot nu toe) altijd zelf uit de weg. Ik weet wat ik aan de lijn heb en dat als ze kwaad word dat ze het wint van menig hondenras (Ja, ze is sterker/gevaarlijker/bijt harder dan de gemiddelde labrador/golden retriever, die maken geen schijn van kans...) en daar gaat het bij andere mensen dus fout. Die vergelijking ''ja maar het is net zo erg als een labrador bijt dan als een HR hond bijt...'' klopt en klopt tegelijkertijd ook niet.
Het klopt omdat geen enkele hond zomaar een andere hond/mens hoort te bijten.
Het klopt niet omdat de gemiddelde HR hond sterker is dan een klein/niet HR ras. (Uitzonderingen daargelaten.)

Ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken.

Overigens heb ik gelezen dat dat RAD vanaf de 90's tot 2008 aan de gang was. Toen hadden wij ook al een Cane Corso (Toen nog zwaar onbekend in NL) en ik liep als 10 jarig meisje alleen met dr over straat. Wij zijn in Nederland nóóit teruggefloten, wél in Duitsland (Omg. Karlsruhe.) Ze liep toen los en dat mocht niet, of we haar aan de lijn wilden doen, anders schoten ze haar af. We schrokken ons kapot en waren ons ook toen der tijd van geen kwaad bewust, maar in DE zijn ze er over het algemeen wat fanatieker dan hier. Ligt er ook weer aan per bundesland, maar toch.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-17 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:19

xDarkness schreef:
Ook zijn er genoeg slimmeriken die muilkorven zo afkrijgen... Geloof me, ik heb verschillende rassen, goed zittende muilkorven af zien doen. Ze zijn rete slim :+. Zegt overigens niet dat ik er tegen ben, ik vind het alleen jammer dat het in het algemeen zo ver gekomen is...

Dus dan maar niets doen? Ze krijgen vast niet allemaal een muilkorf af. Zo kun je altijd wel een excuus verzinnen natuurlijk.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:20

Diablo schreef:
xDarkness schreef:

Dus dan maar niets doen? Ze krijgen vast niet allemaal een muilkorf af. Zo kun je altijd wel een excuus verzinnen natuurlijk.

Ik citeer: ''Zegt overigens niet dat ik er tegen ben, ik vind het alleen jammer dat het in het algemeen zo ver gekomen is. '' ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:23

xDarkness schreef:
En het feit dat mensen hun 'risicohond' heiligen, ben ik het ook niet zozeer mee eens, na rustig verder gelezen te hebben in deze discussie. Ik heb zelf een Cane Corso teef, schat van een beest en echt lastig kwaad te krijgen, alleen houd ik mijn hart vast voor de hond/persoon die haar wél zover krijgt, dan sta ik gewoon níét voor haar in en daarom probeer ik ook uit alle macht confrontaties te voorkomen. Gelukkig gaat ze deze (tot nu toe) altijd zelf uit de weg. Ik weet wat ik aan de lijn heb en dat als ze kwaad word dat ze het wint van menig hondenras (Ja, ze is sterker/gevaarlijker/bijt harder dan de gemiddelde labrador/golden retriever, die maken geen schijn van kans...) en daar gaat het bij andere mensen dus fout. Die vergelijking ''ja maar het is net zo erg als een labrador bijt dan als een HR hond bijt...'' klopt en klopt tegelijkertijd ook niet.
Het klopt niet omdat de gemiddelde HR hond sterker is dan een klein/niet HR ras. (Uitzonderingen daargelaten.)

Overigens heb ik gelezen dat dat RAD vanaf de 90's tot 2008 aan de gang was. Toen hadden wij ook al een Cane Corso (Toen nog zwaar onbekend in NL) en ik liep als 10 jarig meisje alleen met dr over straat. Wij zijn in Nederland nóóit teruggefloten, wél in Duitsland (Omg. Karlsruhe.) Ze liep toen los en dat mocht niet, of we haar aan de lijn wilden doen, anders schoten ze haar af. We schrokken ons kapot en waren ons ook toen der tijd van geen kwaad bewust, maar in DE zijn ze er over het algemeen wat fanatieker dan hier. Ligt er ook weer aan per bundesland, maar toch.

Jij heiligt jouw hond niet, maar overgrote deel wel hoor, hoe denk je dat het zo ver gekomen is?
En inderdaad, in Duitsland zijn ze daar iets makkelijker in. Ik liep, toen ik hier net woonde, met mijn hond los in de broedtijd. Er werd me meteen gezegd de hond aan te lijnen, omdat hij anders wel eens doodgeschoten kon worden. Ik moet zeggen, het helpt wel.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:27

Diablo schreef:
xDarkness schreef:

Jij heiligt jouw hond niet, maar overgrote deel wel hoor, hoe denk je dat het zo ver gekomen is?
En inderdaad, in Duitsland zijn ze daar iets makkelijker in. Ik liep, toen ik hier net woonde, met mijn hond los in de broedtijd. Er werd me meteen gezegd de hond aan te lijnen, omdat hij anders wel eens doodgeschoten kon worden. Ik moet zeggen, het helpt wel.

Haha ja dat is ook wat ik zeg. Ik ben het er NIET mee eens dat vele hondeneigenaren hier hun hond heiligen. Een ongeluk zit gewoon in een klein hoekje en die kan helaas heel fataal af lopen. Het worden niets voor niets 'powerbreeds' genoemd. De Cane Corso staat er overigens wél om bekend, dat als ze pissed worden, redelijk makkelijk weer af te koelen zijn, maargoed, dat is er ook per individu en opvoeding verschillend.

Ik vind dus juist dat ze in Duitsland moeilijker zijn (Of bedoelde jij het sarcastisch?) Hier word ik nooit door de politie aangesproken, in Duitsland áltijd. Wij komen veel in het zuiden en soms word ik zelfs preventief gewaarschuwd. Hond aan de lijn. Of waar mijn muilkorf is als ik hem weer eens niet bij me heb, zit niet in mijn systeem, sorry. Doe ik ook niet expres. Maar het is wel verplicht. En inderdaad, ik heb daarna mijn hond nóóit meer losgelaten. De vorige niet en deze ook niet, moet er toch niet aan denken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:30

xDarkness schreef:
Ik vind dus juist dat ze in Duitsland moeilijker zijn (Of bedoelde jij het sarcastisch?) Hier word ik nooit door de politie aangesproken, in Duitsland áltijd.

Makkelijker dus. Gewoon geen gezeur, dit zijn de regels en anders een kogel erin. Geen eindeloos gemiep en gewik en geweeg en gewaarschuw maar gewoon heel direct en makkelijk.