Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
inowa schreef:Ja we scheren ze wel zelf,doen we eigenlijk altijd.
In december is er wel iemand geweest die voor ons de hele koppel heeft geschoren maar die heeft Alie niet gedaan op mijn verzoek ivm de keuring.
dier en recht schreef:Van een koe wordt jaar na jaar verwacht dat ze meer melk produceert en een boer moet steeds meer koeien houden om rond te kunnen komen, zodat werkdagen van 80 uur eerder norm dan uitzondering zijn en steeds meer koeien het hele jaar door op stal moeten staan om efficiënter te produceren.
inowa schreef:Complete onzin,vraag me af waar ze die info vandaan hebben want de zorg word juist steeds beter en beter.
Die jonge kalfjes word in geinvesteerd en moeten de nieuwe melkkoeien worden.
De boer gaat dan echt niet de zorg verwaarlozen.
Eenmaal een achterstand in het eerste levensjaar halen ze het nooit meer in en worden het ook geen sterke gezonde melkkoeien.
Er moet 2 jaar in een kalf geinvesteerd worden voor het melkkoeien worden en daarna nog duurt het 3 jaar voor je die investering eruit hebt.
Wij persoonlijk besteden veel aandacht aan de kalveren,als het nodig is komt ook gewoon op zondagavond/nacht een dierenarts.
Dit is bij elke boer wel zo
Rocamor schreef:De boerenbedrijven waar ik regelmatig kwam, hadden ze niet zo'n hoog sterftecijfer, TENZIJ ze de mestkalfjes mee zouden tellen die binnen het jaar geslacht werden.
Kinke schreef:Las net even in een FB groep, iemand had even de cijfers opgezocht bij de GD, kwam totaal niet overeen?