[volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 19:10

Hier blijven ze idd zo lang mogelijk omdat we gewoon geen te lichte kalveren weg willen doen.

BVD zijn we vrij en IBR hopelijk bijna vrij.

Maar ze moeten zowiezo idd geënt zijn.

Met Alie hoef ik niet meer te oefenen,die kan al aan een halster meelopen.

De andere vaars die meegaat kent nog niks.

Straks week voor de keuring ff scheren en dag ervoor uier opscheren.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:44

Succes bij de keurig TS, 2 weken terug hebben wij de vriezer weer gevuld. Ook met stierkalf.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 22:10

Keuring is pas begin maart dus gelukkig nog zat tijd hihi

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 07:27

Leuk! Scheren jullie ze zelf?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 07:29

Ja we scheren ze wel zelf,doen we eigenlijk altijd.

In december is er wel iemand geweest die voor ons de hele koppel heeft geschoren maar die heeft Alie niet gedaan op mijn verzoek ivm de keuring.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 16:16

Alie heeft vanmorgen een broertje gekregen!

Papa is een belgisch blauwe stier.
Afbeelding

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:45

inowa schreef:
Ja we scheren ze wel zelf,doen we eigenlijk altijd.

In december is er wel iemand geweest die voor ons de hele koppel heeft geschoren maar die heeft Alie niet gedaan op mijn verzoek ivm de keuring.

Dan zou ik der 2 dagen van te voren scheren, is het haar mooi kort! En een paar keer wassen natuurlijk :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:44

Ik volg eigenlijk altijd de koe-kraamkamer topics (ben dus ook een meelezer sinds het begin). Ik vind ook altijd de discussies rondom het veehouden erg interessant

Wat vinden jullie van dit nieuwsbericht? Kunnen jullie hier meer over zeggen?
http://www.ad.nl/binnenland/steeds-meer ... ~a732b9d5/

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 12:16

Complete onzin,vraag me af waar ze die info vandaan hebben want de zorg word juist steeds beter en beter.

Die jonge kalfjes word in geinvesteerd en moeten de nieuwe melkkoeien worden.
De boer gaat dan echt niet de zorg verwaarlozen.

Eenmaal een achterstand in het eerste levensjaar halen ze het nooit meer in en worden het ook geen sterke gezonde melkkoeien.

Er moet 2 jaar in een kalf geinvesteerd worden voor het melkkoeien worden en daarna nog duurt het 3 jaar voor je die investering eruit hebt.

Wij persoonlijk besteden veel aandacht aan de kalveren,als het nodig is komt ook gewoon op zondagavond/nacht een dierenarts.

Dit is bij elke boer wel zo

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:18

_/-\o_ _/-\o_ dat inderdaad! Kan het niet beter uitleggen.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:18

Ik kan beamen wat Inowa zegt
Ook hier wordt er veel zorg aam de kalveren besteedt en gewoon da wanneer nodig

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:16

Je moet het rapport eens lezen. Naar het schijnt een team juristen (plus aanverwanten) die op pagina 3 van hun rapport al schrijven:
dier en recht schreef:
Van een koe wordt jaar na jaar verwacht dat ze meer melk produceert en een boer moet steeds meer koeien houden om rond te kunnen komen, zodat werkdagen van 80 uur eerder norm dan uitzondering zijn en steeds meer koeien het hele jaar door op stal moeten staan om efficiënter te produceren.

Met werkdagen van 80 uur, is het toch niet zo gek dat "de boer te weinig aandacht aan zijn kalveren besteden kan"

*sarcasme uit*

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:49

inowa schreef:
Complete onzin,vraag me af waar ze die info vandaan hebben want de zorg word juist steeds beter en beter.

Die jonge kalfjes word in geinvesteerd en moeten de nieuwe melkkoeien worden.
De boer gaat dan echt niet de zorg verwaarlozen.

Eenmaal een achterstand in het eerste levensjaar halen ze het nooit meer in en worden het ook geen sterke gezonde melkkoeien.

Er moet 2 jaar in een kalf geinvesteerd worden voor het melkkoeien worden en daarna nog duurt het 3 jaar voor je die investering eruit hebt.

Wij persoonlijk besteden veel aandacht aan de kalveren,als het nodig is komt ook gewoon op zondagavond/nacht een dierenarts.

Dit is bij elke boer wel zo

Bij ons is dit ook zo. Kalveren (ook de dieren die na 2 weken naar de mester gaan) worden met de grootste zorg omringd, en we besteden veel aandacht aan de juiste voeding en huisvesting. Ik voel me dan ook in dit geval niet aangesproken door het artikel.

Maar als ik dan kijk dat bij ons het sterftecijfer misschien 1 a 2% is (perinatale sterfte niet meegeteld al is dat ook niet veel), dan zou bij een andere boer het op 25% moeten zitten om aan een gemiddelde van 13% te komen.
Ik vind het wel goed dat als de cijfers kloppen, daar wat mee gedaan wordt. En aangezien tegenwoordig alles geregistreerd wordt via I&R en de kadavers moeten worden aangemeld bij de Rendac, zal er best een kern van waarheid in zitten vrees ik.

Edit: Rocamor, afgezien van de typefout (kan gebeuren lijkt me) is dit bij sommige grote groeiers wel degelijk een onderdeel van het probleem. Schaalvergroting maar dat dan zelf niet kunnen bijbenen,of financiële problemen is iets wat steeds meer voorkomt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:14

Cissi, dat schaalvergroting en de enorme druk bij de boeren hier debet aan zijn, dat geloof ik grif. Met een voor de boer beter betaalde melk, zal het wellicht ook makkelijker maken (het moet uit de lengte of de breedte komen).

Maar met dit soort banale fouten (werkdagen van 80 uur of werkweken van 80 uur..., sterfte van kalveren omdat de stal / omgeving niet hygienisch is (nee, dat weiland is lekker sterile)), neem ikzelf zo'n rapport al een heel stuk minder serieus. Dan krijg ik het gevoel van de gemiddelde dierenrechtenactivist die de misstanden van een of ander "derdewereldland" gebruikt om een negatief beeld te schetsen over de Nederlandse dierenhouderij.

De boerenbedrijven waar ik regelmatig kwam, hadden ze niet zo'n hoog sterftecijfer, TENZIJ ze de mestkalfjes mee zouden tellen die binnen het jaar geslacht werden.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:17

Ik geloof niet dat dat artikel complete onzin is. Ik denk dat die cijfers wel kloppen. Dat het samenhangt aan het weg halen van de kalveren bij de koeien? Nee dat denk ik niet. Dit gebeurt namelijk al 30 jaar en ik weet zeker dat als de kalveren bij de koeien blijven het percentage toeneemt.

De melkprijs is al 1,5 jaar zo slecht dat bij meer dan 50% van de veehouders de kostprijs gelijk of hoger ligt dan de melkprijs. Er wordt dus verlies gemaakt. En geen één bedrijf in welke sector dan ook kan dan doorgaan zonder veranderingen en keuzes te maken. Als een kalf maar 80 euro oplevert en het wordt ziek waarbij de behandeling 150 euro zou kosten betekent een verlies van 70 euro. Als je dan al geen geld verdient worden zulke keuzes wel gemaakt.

Zelf zou ik het zelf ook liever anders zien. Maar snap ik de veehouders? Absoluut!

In plaats van steeds meer regelentjes te verzinnen omdat de burger dat zo graag wil zien wordt het tijd dat de burger bereid is meer te betalen voor het product! Veehouders passen zich al jaren aan voor de regelgeving waar in een hoop gevallen zelfs voor verbouwd moet worden, maar het staat nul financiële vergoeding tegenover.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:18

Rocamor schreef:
De boerenbedrijven waar ik regelmatig kwam, hadden ze niet zo'n hoog sterftecijfer, TENZIJ ze de mestkalfjes mee zouden tellen die binnen het jaar geslacht werden.

Dat, of ze zijn van dezelfde stier die kennelijk een afwijking vererfd waardoor ze niet oud worden. Aan de zorg hier zal het volgens mij ook niet liggen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:23

Las net even in een FB groep, iemand had even de cijfers opgezocht bij de GD, kwam totaal niet overeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:26

Zou net zeggen , jongvee is de toekomst voor de boer . Die vervangen hun moeder en eventueel oma en overgroot oma , daar moet je wel met de juiste zorg mee omgaan .

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:39

De meeste boeren die ik ken, hebben het ook op orde. Maar iedere boer kent wel een collega (persoonlijk of via via) waar de boel wel voor verbetering vatbaar is. En een deel van het probleem is inderdaad hygiëne (veel geboortes dus ene kalf uit het hok, andere erin, zonder te desinfecteren, koeien die op de roosters kalven of in een smerig strohok ipv in een schone omgeving, onvoldoende biestverstrekking, vieze emmers, te koude melk en ga zo maar door). Daarnaast denk ik ook dat er boeren zijn waar te lichte of zwakke kalfjes geen kans krijgen, die verhalen ken ik ook. Ik heb momenteel een blauw kuisje zitten die 4 weken te vroeg is geboren, piepklein dinkie, geef ik 2x per dag de fles terwijl ik nog 13 andere kalveren te voeren heb. Die zou niet bij iedereen een kans krijgen. Gelukkig denken mijn man en ik daar hetzelfde over.

Dat boeren regelmatig zwartgemaakt worden weet ik maar al te goed, en dat doet soms pijn ook al weet je dat je het zelf goed doet. Maar ik denk wel dat in dit stuk een kern van waarheid zit. En het is goed dat het aangekaart wordt. Dat het door het weghalen van kalf bij koe komt is pertinent niet waar, ik denk dat het sterftecijfer een stuk hoger zou liggen als kalfjes bij de koeien in de ligboxenstal zouden lopen.

(Weiland is trouwens vaak juist hygiënischer dan binnen kalven, zeker als je geen schoon strohok hebt.)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:59

Trouwens TS: sorry voor het vervuilen van je Topic.

Bedankt voor het antwoorden. Ik zit zelf niet in de veehouderij. Maar ben wel vrij nuchter ingesteld en vooral als men met cijfers gooit vraag ik me vaak af wat ervan klopt. En ben dan vaak benieuwd naar de praktijk. Hoe vaak hoor je niet dat men met cijfers goochelt (zoals bijv vleeskalveren meerekenen) oid.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 15:42

O dat geeft niet hoor,als er al maar een paar mensen beseffen hoe het echt zit is dat al super.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:39

Kinke schreef:
Las net even in een FB groep, iemand had even de cijfers opgezocht bij de GD, kwam totaal niet overeen?

ik heb vanmiddag de GD hierover gebeld. Het blijkt wel te kloppen. de cijfers betreffen de geregistreerde kalfjes tot 1 jaar die door de rendac bij boerenbedrijven zijn opgehaald..

Heel triest dat het kennelijk toch heel slecht gaat op sommige bedrijven.
Wij hebben vorig jaar van de ca 100 kalfjes er 3 dood gehad, helaas een vervelend virus, we hebben er alles aan gedaan, maar mocht niet baten.. daar heb ik flink van gebaald.

Helaas worden dit soort cijfers door de boerenhaters natuurlijk flink aangepakt voor hun propaganda.. logisch.

Ik hoop dat de cijfers snel verbeteren (alhoewel ik dit jaar echt niet wil weten hoeveel gezonde jonge dieren naar de slager moeten vanwege de fosfaatregeling :( )

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:45

Als deze cijfers dan kloppen: Bij Juval vorig jaar 3%, hiervoor iemand met <5% (te lui terug te zoeken). Dan moeten er dus boeren zijn waar het gewoon echt enorm slecht gaat. Waar ligt dat dan aan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:58

Heb al wel gelezen dat dit percentage inclusief verworpen en dood geboren kalveren is.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:23

Mooi kalf TS.