Vogels in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 16:47

Vorige week heb ik mijn 'vogelvoerwaslijntje' weer volgehangen en sindsdien neemt het aantal gasten elke dag toe. :D Mijn plan was eerst om ook in de zomer zaad en zonnebloempitten te blijven aanbieden, maar uiteindelijk heb ik dat toch niet gedaan. Gelukkig weten ze de weg blijkbaar nog steeds te vinden. Verder achter in de 'tuin' doen de merels zich tegoed aan de afgevallen appels. Na berichten dat het niet zo goed gaat met de merel ben ik blij om te zien dat het er bij ons eerder meer dan minder zijn in vergelijking met vorig jaar.

Indy_Mouse_9 schreef:
Heeft iemand van jullie misschien tips voor voeren op de grond?
Vorig jaar leek het er op dat het roodborstje en de vinkjes niet bij het voerbakje op hoogte komen, enkel bij de schaal op de grond. Echter, de schaal die ik gebruik blijft water in staan (= zompige zaadjes), en ik heb er de residente muizenpopulatie ook goed mee gesteund :') (is Poes nu wel blij mee trouwens :\ )
Ik kan me voorstellen dat ik de muizen voor lief moet nemen, dus ik denk dat ik vooral zoek naar tips voor waar ik het beste in kan voeren.

Edit: Of natuurlijk de tip dat mijn vinken en roodborstjes zich niet zo moeten aanstellen! :')

Hier eten de vinkjes en roodborstjes ook het liefst van de grond, al zijn ze soms wel op de voederplank te vinden. Ik heb zelfs al weer een roodborstje aan een vetbol zien hangen. Toch gooi ik vaak wat voer op de grond op één plek bij de struiken waar de vinken graag zitten. Vorig jaar aten de kippen de restanten wel op, maar die hebben we helaas niet meer. De truc is om vroeg op de dag te strooien en vooral niet teveel. Muizen maak ik me niet zo druk om, maar ratten hebben we al genoeg en die wil ik liever niet sponsoren. :o

Prachtige foto van het roodborstje!

Kraanvogels spotten vanuit de keuken, dat lijkt me geweldig pien_2010. Hier geen kraanvogels, maar toch mogen ook wij absoluut niet klagen over ons mooie plekje.

Wat leuk NatasjavE, een bonte specht! Hopelijk zien wij die binnenkort ook weer. Ik moet de pindakaaspotten nog even vullen, waarschijnlijk kan ik hem daar wel mee lokken.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:15

Wat mis ik een tuin om ook voederplankjes / vetbollen / etc in te zetten.
Al heb ik vanaf mijn keukenraam nu wel prima zicht op een boom ernaast die vol met rode bessen hangt en dus veel bezocht wordt door merels en allerlei lijsterachtigen.
Op de 2e verdieping zitten kan zo zijn voordelen hebben :D

Ik hoorde dat er sinds de laatste paar dagen weer veel pestvogels gespot worden in Nl en Be.
Iemand die al in de tuin? Dan kom ik bij je op de koffie, die wil ik graag zien! *\o/*

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 16:06

goeroe schreef:
Wat leuk NatasjavE, een bonte specht! Hopelijk zien wij die binnenkort ook weer. Ik moet de pindakaaspotten nog even vullen, waarschijnlijk kan ik hem daar wel mee lokken.

Alsof hij hier mee zit te lezen! :=

Afbeelding

Afbeelding

Hier ongeveer heeft inderdaad een pot gehangen. :Y) Terwijl ik dit schrijf probeert hij via een paar dunne takjes bij een gevulde kokosnoot te komen, maar daar is hij toch echt wat te lomp voor. :')

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:22

:+

Hier zat net een reiger in de tuin := , geen idee wat die te zoeken heeft hier zonder een stuk water in de tuin

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:33

Oh vinden die pindakaas lekker?(bontespecht)

Leuk die foto's.

Dit was de mijne...iets minder scherp

Afbeelding

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:54

Wij hebben een nieuwbouw tuin. En wil hem graag vogel vriendelijker maken. Hebben jullie ideeen? Had wel beplanting gezien maar lijkt mij geen succes die nu nog te planten?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:23

Nu is het juist een goede tijd om te planten.

Wij zijn onze voortuin nu opnieuw aan het doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:30

Rebecca schreef:

Hier zat net een reiger in de tuin := , geen idee wat die te zoeken heeft hier zonder een stuk water in de tuin

Ze houden ook van muizen, mollen,etc :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:34

senna21 schreef:
[naam] schreef:

Ze houden ook van muizen, mollen,etc :P

Die eet killerkat :Y) , maar die was al de hele nacht binnen . Denk dat er dan wat door de tuin gespookt heeft :P

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:09

Een van onze bonte <3
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:12

Wow prachtig <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:54

Wat een mooie foto's van de bonte specht. Prachtig!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:58

Wat een mooie plaatjes van de bonte specht ! <3

Ik maak mij hier een beetje zorgen -O- Nog geen enkel meesje of mus gezien in mijn tuin dit najaar. Heb al slingers gehangen, maar blijven zo goed als onaangeroerd. Andere jaren hele kolonies kool-en pimpelmeesjes die hun maaltje komen halen en mussen bij de vleet. Dit jaar dus niks, noppes, nada...
Af en toe eens een koppel kwikstaartjes, maar dat is dan ook alles.
Wat is hier aan de hand mensen ? :?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:12

Pandora kan het zijn dat het in Nl nog niet koud genoeg is en de vogels overal nog genoeg vinden?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:23

Echt geen idee Pien. Andere jaren zitten ze hier al vanaf begin oktober te drummen voor hun maaltje.
Hier achter de weides is wel een boomgaard met heel veel gevallen appeltjes, maar die staat er ondertussen ook al 15 jaar. Enige wat veranderd is, is de buuf die zijn coniferen haag heeft laten wegdoen. Maar dat was eind september, dus ver na het broedseizoen lijkt me.
Ook niet veel insecten meer want het heeft al flink gevroren hier.
Vreemd. Ik voel mij een beetje zielig nu als ik buiten zit zo zonder '' mijn '' vogeltjes... :7 :+

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:31

Ik heb hetzelfde pandora! Ik heb er nog maar een paar gezien terwijl ze normaal overal vandaan komen!! Ik dacht dat het aan de warme maand september lag maar nu is het toch al best wel koud en ze zijn er nog steeds niet ...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:31

Pandora2 schreef:
te drummen voor hun maaltje.
_O- Heel erg leuk beschreven. Heb weer iets om over te grinniken vandaag. _O-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:41

Reusje0504 schreef:
Ik heb hetzelfde pandora! Ik heb er nog maar een paar gezien terwijl ze normaal overal vandaan komen!! Ik dacht dat het aan de warme maand september lag maar nu is het toch al best wel koud en ze zijn er nog steeds niet ...

:oo En wij wonen nochtans niet echt in elkaars buurt :+
Zou er misschien een ziekte onder die vogeltjes geweest zijn dit jaar? Heb je ook wel eens onder de merels en dan duurt het ook een hele tijd eer je er weer ziet.

Ga van de week maar eens mijn overbuur vragen, die wonen aan de bosrand en doen ook elk jaar aan vogeltelling.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:43

pien_2010 schreef:
Pandora2 schreef:
te drummen voor hun maaltje.
_O- Heel erg leuk beschreven. Heb weer iets om over te grinniken vandaag. _O-

:D Jammer dat ik er geen beeldmateriaal bij heb, was écht drummen op sommige momenten rond die voerslingers.
En na de maaltijd 's avonds kropen de mussen altijd onder mijn dakpannen... hun privé-slaapplekje :Z
En nu niks meer... -O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:46

Pandora2 schreef:
Reusje0504 schreef:

:oo En wij wonen nochtans niet echt in elkaars buurt :+
Zou er misschien een ziekte onder die vogeltjes geweest zijn dit jaar? Heb je ook wel eens onder de merels en dan duurt het ook een hele tijd eer je er weer ziet.

Ga van de week maar eens mijn overbuur vragen, die wonen aan de bosrand en doen ook elk jaar aan vogeltelling.

Ohhh hier de laatste dagen de tuin vol. roodborstjes, pimpelmeesjes, merels en.....de halsbandparkieten die hier in het park zitten.

Weinig musjes.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:02

Ik ben jaloers Natasja :+ Stuur ze maar hierheen :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:12

Nou vandaag met die miezelregen heb ik nog niks gezien :)

Maar gisteren....drukte van belang in de tuin.

Ik zag net wel een eekhoorn.

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:28

Wauw die foto van die bonte specht <3

Wij hadden een bijzondere gast in ons vogelhuisje.. :')
Afbeelding

We hebben ze er twee keer in zien zitten, maar nu gelukkig niet meer. Zat waarschijnlijk toch niet zo heel comfortabel (ze kon er amper in) :+

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:47

:') :')

Hadden jullie het gelezen over die zeldzame merel in Groningen? Al die vogelspotters rukten er voor uit, maar toen had een kat hem dus gedood :+ . De vrouw had nog gezegd, voor de grap, de dag ervoor, iets in de trant van "Hoop dat mijn kat ze niet voor is." Ennnn jawel.

Wij hebben het vogelhuisje nog leeg staan, maar ik ga deze week even heel wat lekkers kopen. Heerlijk vind ik het, als die vogeltjes.

Op stal hebben we er ook zoveel en kan ik uren kijken. Maar daar hebben we ook veel eekhoorns en spechten, dus dan heb je heel wat te kijken als je binnen koffie zit te drinken voor het raam.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:57

Wat balen dat die kat de merels gedood heeft.