Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:03

De interesse is door vooral 2 honden gekomen, de hond van mijn overburen en de hond uit de film Babe haha. De hond van mijn overburen is een heerlijk dier, enorm lief en aanhankelijk, en ook erg baas gericht. Iedereen kan er mee weg, maar als de baas in beeld komt kiest hij toch liever voor de baas. Ook in de agility, de snelheid en de manier waarop deze honden samen werken met de baas vind ik gewoon magisch. Ik ben een paar maanden geleden ook wezen kijken bij het schapendrijven hier in de buurt, er zit sinds kort een vereniging en tja ik kon er niet meer omheen.. Dat wil ik ook. Een hond om mee te werken. Voor nu ligt vooral mijn interesse in de gehoorzaamheid en agility, maar eigenlijk zou ik ooit het schapendrijven willen gaan proberen. Tevens wil ik de hond ook opleiden tot hulphond, nu zullen de meningen verdeeld zijn over of de border dit kan, maar ik heb een hondentrainer gesproken die deze honden er zeker niet voor uitsluit gezien hun leergierigheid..

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:06

Je geeft aan een werkhond te willen, maar kiest een showlijn? :P

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:08

Ja omdat de werklijnen, naar wat ik heb gelezen, iets pittiger zijn.. of feller of hoe je het wilt noemen. Ik denk dat een showlijn beter bij mij past omdat de hond toch ook gewoon huishond zal zijn.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:16

Ik heb een halve. Moeder is helemaal werklijn en de vader een showlijn maar het enige wat Jinn heeft is een wat volle vacht. Voor de rest is hij 0.0 showlijn en een werklust van 110% dus een showlijn zegt ook niet altijd wat ;)

Het enige wat ik kan zeggen is dat je er goed over na moet denken en weten wat je in huis haalt. Ben je daar voorjezelf uit, dan lekker door zetten en vooral genieten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:38

Boomer heeft bewezen dat ie geen jachthond is.
Waren in de wei bezig, en er zaten wat konijntjes. Boomer gaat sluipen enkomt dichterbij. Op een gegeven moment begon ie naar ze te blaffen :'). En toen waren ze weg. Keek hij heel beteuterd naar ons dat ze wegrenden :').

Ik zie weer erg gave BC's voorbij komen!
Hoe gaat t met de honden nu t wat minder weer wordt?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:44

Hier gaan ze heerlijk rustig liggen. Voorlopig gaan de traininge hier nog door dus beweging is er wel. Thuis doen we ook nog het een en ander.
Eigenlijk dus niks te klagen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 14:14

Hier ook goed! Ik train niet maar in huis zijn we vaak zat bezig. Ze is helemaal dol op kluiven en dat doet ze dan ook erg veel

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:34

Yen is met dit weer het liefst binnen, is heel rustig, behalve met wandelen en als ik buiten bezig ben, als 't droog is wil ze liever de hele dag buiten zijn.
Ze is trouwens 4 weken geleden geschoren, ze had een erg dikke vacht en had daar duidelijk last van, vorig jaar ook gedaan, er zat echt een vracht haar op, komt ws door haar leeftijd, ze verhaart ook 2x per jaar, maar de laatste tijd duurt dat steeds langer, dus nu maar even 'geholpen' .
Ze gedraagt zich sindsdien weer als een puppy (ze is 12 ! ) dus is er heel erg van opgeknapt, ze wilde zelfs niet meer eten, nu weer wel, gek beest _/-\o_ .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:16

Zeeuwsemeid schreef:
Ja omdat de werklijnen, naar wat ik heb gelezen, iets pittiger zijn.. of feller of hoe je het wilt noemen. Ik denk dat een showlijn beter bij mij past omdat de hond toch ook gewoon huishond zal zijn.

Ik kan je alleen maar aanraden deze zaak eens grondiger te onderzoeken. Mijdt showlijnen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 17:17

Waarom moet je showlijnen mijden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:25

Omdat het geen border collies (meer) zijn.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 17:30

ah ok :) en waarom dan? Fokken ze er wat uit of juist in?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:36

De showpopulatie verschilt genetisch net zoveel van de werkpopulatie als twee willekeurige hondenrassen van elkaar.
En er is niets in de showgroep gefokt, buiten een geconformeerd uiterlijk. In dat proces zijn veel zaken verloren gegaan.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 17:38

Ok ik begrijp het :)

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:02

Hoe het grote verschil ontstaan is wordt eigenlijk heel goed uitgelegd in die link die Kuggur laatst postte, dus die is de moeite van t lezen wel waard.
@ zeeuwsemeid als je wil schapendrijven in de toekomst zou ik sowieso bij showlijnen wegblijven. Er zijn er vast een aantal die nog wel aanleg hebben, maar er wordt niet op geselecteerd en de kans dat jij precies die ene treft is natuurlijk niet zo groot.
Daarbij hoor en zie ik om me heen dat juist de werklijnen vaak stabieler en "rustiger" zijn dan showlijnen. Volgens mij heeft een herder helemaal niks aan een neurotisch geval dus waarom zou dat als werkhond gefokt worden. De verhalen over neurotische/drukke/hyperactieve werklijnen komen vaak of bij showlijn-fokkers vandaan, of gaat over borders waar gewoon helemaal niks mee gedaan wordt en die zichzelf daarom gek maken. En dat gebeurt niet alleen bij werklijnen.

Hondjes gaan hier prima met het weer :) T houdt ze niet tegen om te zwemmen, het is veel fijner voor het fietsen en training loopt hier ook nog door. Frisbee stopt wel over een paar weken (al trainen we af en toe nog wel gewoon thuis) maar schapendrijven gaat de hele winter door.
Komende zondag de een-na-laatste frisbeewedstrijd van het seizoen, heb er zin in :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:29

Hier is Luup blij als ze weer binnen is. Maar zodra die bal buiten te voorschijn komt maakt het haar niet meer uit wat voor weer het is .... :')

Wat geven jullie je honden eigenlijk te eten? Ik ben daar in het algemeen heel nieuwsgierig naar.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 18:30

mijn beide honden staan op dog lovers gold

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:43

Van die showljjn wist ik niet! Weer wat geleerd.

Die van ons staat op Pedigree, doet ie t goed op :).

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:50

Sochtends Taste of the wild, smaak wisselt. Savonds vers vlees

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:07

Zeeuwsemeid schreef:
Mag ik hier even binnenvallen met een vraag? :o

Ik wil een border aan gaan schaffen, het liefst 1 uit de showlijnen omdat ik die mooier vind. Kennen jullie bepaalde kennels die zich bezig houden met de showlijn? En op marktplaats staan er pups van €250 tot €600 en dan hebben ook de ''goedkope'' pups stambomen, hoe kan dit? Meestal zit je qua prijs toch vast aan een stamboek dat de prijzen bepaald?

Nee, het is wat de gek ervoor geeft...hoewel je voor die prijs waarschijnlijk geen goed gefokte border met papieren uit geteste ouders gaat vinden.
En nee, ik ken zowat geen showlijnfokkers. De enige die ik ken zit wel ietsiepietsie boven de genoemde prijzen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:10

Zeeuwsemeid schreef:
De interesse is door vooral 2 honden gekomen, de hond van mijn overburen en de hond uit de film Babe haha. De hond van mijn overburen is een heerlijk dier, enorm lief en aanhankelijk, en ook erg baas gericht. Iedereen kan er mee weg, maar als de baas in beeld komt kiest hij toch liever voor de baas. Ook in de agility, de snelheid en de manier waarop deze honden samen werken met de baas vind ik gewoon magisch. Ik ben een paar maanden geleden ook wezen kijken bij het schapendrijven hier in de buurt, er zit sinds kort een vereniging en tja ik kon er niet meer omheen.. Dat wil ik ook. Een hond om mee te werken. Voor nu ligt vooral mijn interesse in de gehoorzaamheid en agility, maar eigenlijk zou ik ooit het schapendrijven willen gaan proberen. Tevens wil ik de hond ook opleiden tot hulphond, nu zullen de meningen verdeeld zijn over of de border dit kan, maar ik heb een hondentrainer gesproken die deze honden er zeker niet voor uitsluit gezien hun leergierigheid..

Als je ooit wil schapendrijven zou je er nog wel eens spijt van kunnen krijgen aan een showlijn begonnen te zijn. De meesten die ik ken die begonnen met een showlijn aan de schapen (en die er fanatiek mee doorgingen ook) kochten er daarna toch echt een uit werklijn.
En dat een showlijn rustiger zou zijn is echt een fabeltje...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:32

Die van ons krijgt junior performance van prins. Hij glanst je tegemoed. Heel tevreden over dat voer. Jammer dat het zo prijzig is :')

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:21

Het maakt ons niet zo uit wat voor weer het is hoor, hup lekker naar buiten!
Mellow eet vlees van KIVO, doet hij het goed op.
Ik wil niet dat hij granen eet

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:30

Hoop uit één lopende merken. Van Pedigree tot aan vers vlees ... bijzonder :)
Ik voer zelf mijn hond vers vlees en ben daar zeer te spreken over, in het verleden een hoop gekl**t met veel verschillende merken maar uiteindelijk bij vlees geëindigd en daar deed onze oudste het eindelijk goed op. Lupa ook, dus we gaan fijn verder er mee. Zo zal ik ook de toekomstige pup gaan voeren.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:36

Boomer heeft ook vlees gehad, maar daar kreeg hij mega last van zn buik van en was hij flink aan de diarree. Van verschillende merken. Dus op brokken over gegaan.