Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
[naam] schreef:TS nog even een vraag aan jou over dat het kalf niet de melk van de moeder mag drinken.
Ik snap de gedachte er achter maar wat ik mij zo afvraag is het volgende.
Dat kalfje heeft in de buik van die draag koe gezeten, via de placenta had ze al connectie met de draag koe.
Ze heeft al die maanden ook al voedingsstoffen via de placente van de draag koe gekregen.
Ik weet niet goed meer hoe IBR word over gedragen maar dacht dat het met direct contact had te maken.
Gaat het dan nog wel op om te zeggen dat het kalf IBR vrij is, dat mocht de koe mogelijk niet IBR vrij zijn en het kalf niet de melk heeft gedronken?
OsMo schreef:Hey TS gefeliciteerd met je verjaardag.
En mooi te lezen dat het goed gaat met je kalf.
Ik quote mijn vraag nog maar even. Ben wel benieuwd wat jou gedachte hier over is.
Misschien dat anderen er ook wel wat over kunnen zeggen?OsMo schreef:TS nog even een vraag aan jou over dat het kalf niet de melk van de moeder mag drinken.
Ik snap de gedachte er achter maar wat ik mij zo afvraag is het volgende.
Dat kalfje heeft in de buik van die draag koe gezeten, via de placenta had ze al connectie met de draag koe.
Ze heeft al die maanden ook al voedingsstoffen via de placente van de draag koe gekregen.
Ik weet niet goed meer hoe IBR word over gedragen maar dacht dat het met direct contact had te maken.
Gaat het dan nog wel op om te zeggen dat het kalf IBR vrij is, dat mocht de koe mogelijk niet IBR vrij zijn en het kalf niet de melk heeft gedronken?
lisaaahtjuuh schreef:Oh sorry helemaal vergeten te antwoorden goed dat je erover begint. Volgens mij is het zo dat in de biest antistoffen zitten tegen ibr als de moeder een drager is. En die antistoffen zorgen er dan dus voor dat het kalf positief getest word. Ik geloof dat daarom vooral die ibr vrije biest zo belangrijk is. En verder moet je gewoon proberen te voorkomen dat hij of zij besmet word.
Ik weet het ook niet precies hoor maar ze hameren er altijd heel erg op ibr vrije biest, bij kalveren die mogelijk verkocht gaan worden.
Ik kreeg van de week een brief van een ki station dat ze me kalf wouden kopen als het een stierkalf was en daar stond ook nog een heel verhaal bij over dat we het kalf dan ibr vrije biest moesten voeren.
Kinke schreef:Volgens mij bedoelt WildWings dat het kalf hierdoor ook 'verdriet' heeft?
Ik ben dan altijd benieuwd, vooral omdat we hier op een paardenforum zitten, of iedereen het ook zo verschrikkelijk vindt als merrie en veulen gescheiden worden.
Kinke schreef:Volgens mij bedoelt WildWings dat het kalf hierdoor ook 'verdriet' heeft?
Ik ben dan altijd benieuwd, vooral omdat we hier op een paardenforum zitten, of iedereen het ook zo verschrikkelijk vindt als merrie en veulen gescheiden worden.