Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tooeet

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:17

Super leuk topic. Je legt alles op een hele fijne manier uit. Ik blijf je zeker volgen hier!

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:18

Gefeliciteerd!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:19

Gefeliciteerd!

Goed te horen dat zowel kalf als vaars t goed doen!

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:42

gefeliciteerd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:47

Gefeliciteerd en fijn dat het ook goed gaat met je verjaardagscadeau (en moeders).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:07

Hey TS gefeliciteerd met je verjaardag.
En mooi te lezen dat het goed gaat met je kalf.

Ik quote mijn vraag nog maar even. Ben wel benieuwd wat jou gedachte hier over is.
Misschien dat anderen er ook wel wat over kunnen zeggen?

[naam] schreef:
TS nog even een vraag aan jou over dat het kalf niet de melk van de moeder mag drinken.
Ik snap de gedachte er achter maar wat ik mij zo afvraag is het volgende.
Dat kalfje heeft in de buik van die draag koe gezeten, via de placenta had ze al connectie met de draag koe.
Ze heeft al die maanden ook al voedingsstoffen via de placente van de draag koe gekregen.
Ik weet niet goed meer hoe IBR word over gedragen maar dacht dat het met direct contact had te maken.
Gaat het dan nog wel op om te zeggen dat het kalf IBR vrij is, dat mocht de koe mogelijk niet IBR vrij zijn en het kalf niet de melk heeft gedronken?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 15:22

OsMo schreef:
Hey TS gefeliciteerd met je verjaardag.
En mooi te lezen dat het goed gaat met je kalf.

Ik quote mijn vraag nog maar even. Ben wel benieuwd wat jou gedachte hier over is.
Misschien dat anderen er ook wel wat over kunnen zeggen?

OsMo schreef:
TS nog even een vraag aan jou over dat het kalf niet de melk van de moeder mag drinken.
Ik snap de gedachte er achter maar wat ik mij zo afvraag is het volgende.
Dat kalfje heeft in de buik van die draag koe gezeten, via de placenta had ze al connectie met de draag koe.
Ze heeft al die maanden ook al voedingsstoffen via de placente van de draag koe gekregen.
Ik weet niet goed meer hoe IBR word over gedragen maar dacht dat het met direct contact had te maken.
Gaat het dan nog wel op om te zeggen dat het kalf IBR vrij is, dat mocht de koe mogelijk niet IBR vrij zijn en het kalf niet de melk heeft gedronken?

Oh sorry helemaal vergeten te antwoorden goed dat je erover begint. Volgens mij is het zo dat in de biest antistoffen zitten tegen ibr als de moeder een drager is. En die antistoffen zorgen er dan dus voor dat het kalf positief getest word. Ik geloof dat daarom vooral die ibr vrije biest zo belangrijk is. En verder moet je gewoon proberen te voorkomen dat hij of zij besmet word.

Ik weet het ook niet precies hoor maar ze hameren er altijd heel erg op ibr vrije biest, bij kalveren die mogelijk verkocht gaan worden.

Ik kreeg van de week een brief van een ki station dat ze me kalf wouden kopen als het een stierkalf was en daar stond ook nog een heel verhaal bij over dat we het kalf dan ibr vrije biest moesten voeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:43

lisaaahtjuuh schreef:
Oh sorry helemaal vergeten te antwoorden goed dat je erover begint. Volgens mij is het zo dat in de biest antistoffen zitten tegen ibr als de moeder een drager is. En die antistoffen zorgen er dan dus voor dat het kalf positief getest word. Ik geloof dat daarom vooral die ibr vrije biest zo belangrijk is. En verder moet je gewoon proberen te voorkomen dat hij of zij besmet word.

Ik weet het ook niet precies hoor maar ze hameren er altijd heel erg op ibr vrije biest, bij kalveren die mogelijk verkocht gaan worden.

Ik kreeg van de week een brief van een ki station dat ze me kalf wouden kopen als het een stierkalf was en daar stond ook nog een heel verhaal bij over dat we het kalf dan ibr vrije biest moesten voeren.

Misschien is dat KI-station wel bereid om je te vertellen waarom ze dat willen? Kunnen wij daar ook weer van leren :D

Ik vind je verklaring wel aannemelijk klinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:26

Volgens mij kunnen stieren koeien besmetten met ibr via sperma. Een KI station zal dus niets hebben aan een zieke stier, hoe goed hij ook is :)

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:21

IBR kan zich verplaatsen via de lucht. Dus om een dier zeker IBR vrij te houden, wordt contact met dieren van een niet ibr vrij bedrijf afgeraden. mocht je zelf een ibr vrij bedrijf zijn, en de buurman niet. Dan moet je er voor zorgen dat de dieren geen contact krijgen met de dieren van de buurman over een draadje. 3 á 4 meter wordt gegeven als gepaste afstand.
IBR verspreidt zich ook via in -/ uitscharing van niet ibr vrije dieren.
Mocht een veehouder er toch voor kiezen om dit wel te doen, dan kan hij de dieren vaccineren tegen ibr.
http://www.gddiergezondheid.nl/diergezo ... ctoren-ibr

IBR-vrije biest voor kalveren.
Wanneer een koe in aanraking is geweest met IBR, komen antistoffen in het bloed en in de melk van de koe voor, hierdoor ontvangt het kalf ook IBR-antistoffen. Om dit te voorkomen dient het kalf onmiddellijk na de geboorte bij de koe te worden verwijderd en de eerste 2 dagen worden voorzien van ibr vrije biest. Daarna kan er worden overgeschakeld op kunstmelk. Stiertjes bestemd voor KI-stations dienen IBR-vrij te worden opgefokt.
De stiertjes voor ki stations, moeten dus ibr vrij zijn opgefokt. om een eventuele besmetting te voorkomen.
En wanneer het kalf niet ibr is opgefokt mag het sperma later niet geexporteerd worden i.v.m. keuringseisen.
Laatst bijgewerkt door evanescence op 23-06-15 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:30

Wat een schattig kalf maar wat een verdriet toch dat het geen tijd met de moeder mag doorbrengen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:34

jup, het kalf staat al dagenlang te huilen, net als de moeder….
zucht...

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:42

Laat het lekker gaan... Als iemand dat verdrietig vind, mag dat. Dat er in dit topic al uitgebreid is uitgelegd waarom het nodig is dat het kalf bij de moeder word weg gehaald, mag je ook best even aanhalen.
Maar deze antwoorden zijn natuurlijk niet nuttig.

@WildWings: TS heeft in het topic uitgelegd dat het voor de gezondheid van zowel moeder als kalf, voor de melkproductie en voor eventuele drama's beter is om moeder en kalf zo snel mogelijk te scheiden. Met de eventuele drama's bedoel ik dat moeder en kalf op den duur sowiso gescheiden moeten worden. Doe je dat later, dan zijn ze meer aan elkaar gehecht en is het moeilijker voor beiden om niet meer bij elkaar te mogen. TS heeft laten weten dat ze het zelf ook liever anders zou zien, maar dat met de mogelijkheden die er nu bij hun op stal zijn, dit de beste optie is voor moeder, kalf en boer.

Het blijft jammer inderdaad dat het kalfje niet bij de moeder op kan groeien. Of je het echt verdrietig vind is voor iedereen persoonlijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:19

Volgens mij bedoelt WildWings dat het kalf hierdoor ook 'verdriet' heeft?
Ik ben dan altijd benieuwd, vooral omdat we hier op een paardenforum zitten, of iedereen het ook zo verschrikkelijk vindt als merrie en veulen gescheiden worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:38

Ik kan me goed voorstellen als mensen het voor een veulen aangrijpend vinden als hij niet door zijn moeder opgevoed kan worden. Bij voorbeeld als de merrie overlijdt en er geen pleegmoeder is.

Wel gebruiken we paarden natuurlijk anders dan koeien. Met paarden werken we veel meer samen (althans dat lijkt mij de bedoeling) in mentaal, psychisch en atletisch opzicht. Als een veulen een goede moeder heeft heeft de merrie al heel veel voorwerk gedaan in de opvoeding van het veulen waar wij als mensen veel profijt van kunnen hebben.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:59

Kinke schreef:
Ik ben dan altijd benieuwd, vooral omdat we hier op een paardenforum zitten, of iedereen het ook zo verschrikkelijk vindt als merrie en veulen gescheiden worden.

Ik zal even reageren, al denk ik dat ook dit voor iedereen persoonlijk is. Voor een paard hebben we gewoon meer mogelijkheden op het gebied van veulens bij de moeder. Omdat de klant van het veulen (of toekomstig ouder paard) genoeg betaald, kan het veulen langer bij de moeder blijven. Eventueel als een paard zelf gehouden wordt, kan ik me voorstellen dat mensen hopen dat het een goede invloed heeft op het karakter en het gedrag dat een jong paard ontwikkelt.
Een koe wordt niet geselecteerd op karakter en de consument wil zo min mogelijk betalen voor de melk. Daardoor is het financieel gewoon niet haalbaar om kalf bij moeder te houden.
Ik vind dit jammer, en ergens misschien ook wel "zielig", maar heb ook respect voor een boer die dan toch naar de beste oplossing zoekt (moeder behoeden voor ontstekingen aan de uier bijvoorbeeld). En ik heb niet de illusie dat als ik duurdere melk ga kopen, alle boeren en hence kalfjes daarvan profiteren. Was het maar zo.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:20

Kinke schreef:

Nee, hoor. Hier worden merrie en veulen ook altijd direct de eerste dag al eventjes gescheiden. En dit wordt dan uitgebouwd naar steeds langer. Heb 2 jaar terug zelfs nog kampioenschappen gereden met een merrie die 13 dagen daarvoor een veulen had gekregen. Was in de buurt en mijn vader reed heen en weer met de merrie. Was wel in de lagere klasse. Heb tijdens de dracht ook gewoon doorgereden tot op de dag van de bevalling. Helemaal geen last van de merrie gehad. Ook niet met het veulen. En ook het afspenen ging toen zonder problemen. Omdat ze dus beide er al aan waren gewend van elkaar gescheiden te worden.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 16:48

Ik vind het eerlijk gezegd even zielig dat er koeien worden gehouden voor de melk en vlees (wat nog iets nuttigs is) als dat paarden worden gehouden voor de sport of hobby. Eerlijk gezegd denk ik dat er in de paardenwereld even veel en misschien nog wel meer leed is.

Wat probeer ik hier duidelijk mee te maken? We vinden het zielig dat de koe gemolken word en dat haar kalfje bij haar weg word gehaald. Maar we vinden het prima dat we op een paard gaan zitten en een paard vertellen wat ie moet doen, we vinden het prima als totilas met zn knieën zn tanden uit zn bek rost. We vinden het prima dat de meest top sport paarden niet eens op de wei komen. En we vinden het ook wel een leuk gezicht om zo'n jong veulentje naast de merrie te zien rennen op een keuring helemaal opgedoft. We vinden het ook normaal dat een veulen word gespeend en dat dat stress geeft want dat hoort gewoon zo. We bouwen de mooiste stallen voor onze paarden en kopen de dikste trailers. Het paard moet al zn angsten maar overwinnen om de mens gelukkig te maken.

Natuurlijk zijn er paardenmensen die alles zo natuurlijk mogelijk houden enz maar die boeren zijn er ook.

En koe hoeft alleen maar dingen te doen die ze in de natuur ook zou doen namelijk: eten, liggen, drinken, afkalven, en gemolken worden. Alleen dan moet ze veel meer melk geven en word haar kalf weg gehaald.

Hebben we ooit al eens een paard in de natuur een parcour zien springen of een dressuur proef zien lopen? Nee. Maar we vinden allemaal dat we goed voor onze paarden zorgen en dat het dan wel kan/mag. Nou dat vinden boeren dus ook van hun koeien.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:06

Oh wauw lisaaahtjuuh _/-\o_
Edit: niet sarcastisch bedoeld

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:11

netjes verwoord lisaatjuh

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:12

TS compliment hoe je dat verwoord.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:33

Ook hier van een stille meelezer: goed verwoord en ik ben het helemaal met je eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:48

Amen ts!

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:20

Volgens mij heb ik hier nog niet gereageerd en moet het toch even kwijt..

Ts, wat leg jij alles ontzettend goed uit en wat heb je veel passie voor het bedrijf! Je kan echt trots op jezelf zijn om hoe je je hier presenteert :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:59

Daar ben ik het helemaal mee eens,in de paarden sport is heel veel leed!!