Waar haal je dat? Dat haal je er dus ook gewoon helemaal uit met schoonmaken?
M_D_H
Geplaatst: 22-02-17 00:30
Dit is het. Bij de dierenspeciaalzaak kopen wij dit. Hiervoor hadden we van dat fluffy grijze vilt, voelde heel fijn en stonk totaal niet (zat in een roze zak) maar man, wat stofde dat bij ons mannetje zeg, overal lag lagen stof ook al verschoonde we om de dag het hele terrarium, we kregen het niet weg. Toen vervangen voor dit en dit had dezelfde werking maar dan zonder stof. Oke... en het is iets minder zacht om op te liggen.
Wij halen dat er helemaal uit ja. Nou moet ik wel zeggen dat wij elke dag de natte plekken en de piep er uit halen en daar waar nodig is aanvullen. Hierdoor hoeven wij minder vaak het volledig te verversen. Dat doen we 1 keer in de 2 maand, dan trekken we alles er uit en maken we meteen het hele terrarium schoon met dettol. Maar door goed bij te houden blijft het mooi schoon en het is echt fijn spul.
Ah ok, echt houtkorrel dus, ik had iets anders in mijn hoofd. Is op zich nog wel een idee, maar vind het ook wel fijn als ze zich een beetje in kan graven en dat kan met dit spul weer niet.
Kan wel hoor, tenminste... bij ons doen ze het wel. Wij hebben er natuurlijk bovenop ook nog houtstrooisel op.
Het is overigens geen houtkorrel maar vilt.
Fenrir
Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-17 14:34
Haha bolletje
Back 2 Nature heb ik ook wel gebruikt, het is geen vilt maar geperste (gerecycled) papieren pellets. Een andere papieren bodembedekker (stukjes karton) is Finacard, dat zijn iets grotere stukken en het is zachter dan Back 2 Nature. Daar kunnen ze overigens beide prima in graven.
Bovenstaande zijn imo wel de betere bodembedekkers, iets zoals zaagsel is vaak enorm stoffig en deze twee vallen qua stof nog wel mee. Ik zou zelf niet snel aarde of zand in het volledige verblijf gebruiken zonder dat het een bioactieve bak is, dit omdat het anders vrij duur gaat worden en erg onhandig is met verschonen. Maar dat is maar net wat je zelf prettig vindt natuurlijk. Een mogelijkheid is om verschillende soorten bodembedekkers te gebruiken of bijv. een bak met aarde, bladeren etc. in het verblijf te zetten voor de afwisseling. Dat kun je natuurlijk met allerlei verschillende dingen doen van aarde tot fleecestrips en kiezelstenen. Leuk om eten tussen te verstoppen.
Fenrir
Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-17 14:46
Oh en ook maar weer 'ns een foto van een van de egeltjes, laatst bij het nagels knippen
Dat nagels knippen is bij die sufferd van mij nog een heel gedoe, beest blijft echt niet stilzitten dus volproppen met meelwormpjes en tussendoor knippen, dan gaat het net .
Zo'n biobak spreekt me dus ook wel aan, een soort self sustainable terra. wil ook een soort verhoging erin maken, ze is nogal van het klimmen, dus dat lijkt me prima (wel zodat ze er niet af kan donderen natuurlijk, ze is echt retelomp wat dat betreft . Duikt gewoon neus eerst ergens vanaf (als ze bij me op de bank zit, ze moet en zal bewegen)
Heb je wat die verschillende bedekkers nog tips hoe ik dat het beste in kan richten? Heb een relatief kleine terra, maar wil dus nog wel wat doen met niveauverschil, dus dat geeft wat opties .
Fenrir
Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-17 14:56
Ik ben altijd groot voorstander van bioactief, echter zou ik het niet snel aanraden aan mensen die er geen ervaring mee hebben bij makkelijkere dieren zoals reptielen.
Ik weet ook niet meteen of het wat voor mij is, ik hou alleen wel van dat concept, natuur regelt alles toch altijd beter dan wij zelf kunnen. Voor m'n moestuin wil ik ook kippen erbij bijvoorbeeld, mooie onkruidwieders, zij blij met onkruidjes en de resten van de tuin en ik blij met niet zelf aan de bak moeten en eitjes. win/win
Mloes
Geplaatst: 28-03-17 22:45
Hoi! Rustig hier. Ik heb een vraagje, misschien heeft iemand hier een idee. Ik ontwormde m'n witbuikegeltjes eerst om het half jr op advies van de dierenarts. Toen Pepper na het ontwormen ineens goed aankwam besloten om eens per 3 a 4 mnd te ontwormen. Nu is het 4 maand geleden dat ze is ontwormd, dus gister gedaan. Heb ik om 20u haar wc verschoond, zie ik nu net 2 poepjes met wormpjes er in.. Andere keren nooit gezien. Kan dat kwaad? Moet ik dan toch echt elke 3 maand ontwormen i.p.v. om de 4 maand? Of krijgt ze teveel wormpjes / vlees (altijd gekookt)? Ze zit verder prima in d'r vel, alert, nat neusje, eet goed. Ze is ook al tijden goed op gewicht (sinds haar dikke dochter verhuisd is naar hyppolyte ).
Je kan sowieso beter niet preventief ontwormen. Dan werk je resistentie in de hand. Ik laat de ontlasting testen 1x in het half jaar en als het dan nodig is ontworm ik.
Mloes
Geplaatst: 29-03-17 09:02
Dierenarts zei dus wel preventief ontwormen (ook bij de Uithof). Want zoals het nu lijkt heeft ze wel wormen gehad. En ze was best dun toen ik haar net had, na ontwormen kwam ze ineens flink aan. Is het dan niet verstandig om wel preventief te ontwormen? Of kan het geen kwaad dat ze wormen heeft? Ben bang dat als ik 1x per half jr laat checken, ze supererg is afgevallen en onder de wormen zit (nu dus al na 4 mnd)..
Ik zou nu juist na 3 mnd even mestonderzoekje doen en naar aanleiding daarvan wel of niet ontwormen. Kan best zijn dat het lage gewicht daarmee te maken heeft gehad.
De muppet gaat als een trein hier, lekker aan het rondrennen, zit nu op 570gram, dus 55 eraf ! Ze wordt ook langzaamaan steeds actiever, hoewel ze evengoed veel slaapt
Ik weet het nog niet. Lage gewicht is 1x geweest toen ik eens per half jr ontwormde. Sindsdien elke 3 a 4 maand gaan doen, daarna altijd goed gegaan eigenlijk qua gewicht. Nu voor het eerst die wormen in d'r poepjes gevonden. Ben bang dat als ik bijv. over 3 mnd zo'n onderzoekje doe, er niks uitkomt. Dan ga ik dus niet ontwormen, terwijl ze een maand later misschien helemaal onder zit (zoals nu het geval leek).
Snap dat ontwormen heel slecht is voor zo'n klein diertje, maar wormen hebben is vast ook niet heel gezond
Nee dat is waar, maarja, ik denk wel dat je het meeste hebt aan mestonderzoek, dan kun je het in de gaten houden, misschien tijdelijk elke 2 maanden onderzoek doen en op basis daarvan ontwormen, dan heb je over de gehele linie een beter beeld en dan zit je niet met een halfjaar ineens met een besmetting?
Had nog even een vraagje trouwens, want die stronghold is zowel ontworming als vlooienspul, wat nou als je alleen wilt ontvlooien? Welk middel is dan geschikt?
Splut
Geplaatst: 26-06-17 17:52
.
Laatst bijgewerkt door Splut op 29-11-19 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Mloes
Geplaatst: 26-06-17 21:34
Hoi! Wat een schatje heb je Had je al eerder egeltjes gehouden?
Hier gaat alles goed, Pepper is tevree en gezond. Loopt regelmatig rond, 's nachts weer lekker actief in d'r looprad. Soms heeft ze een periode dat ze minder actief is, geen idee waardoor. Ze is bijna 4,5 jr, wanneer merk je aan een egeltje dat ze oud worden?
Splut
Geplaatst: 26-06-17 22:09
.
Leuk dat dit topic weer omhoog kwam! Mooie egeltjes weer. Pippin heeft een leuke kleur!
Hier heb ik sinds een paar dagen een nieuw egeltje erbij, zoals gewoonlijk een herplaatser. Dit keer echter wildvang uit Togo. Hij heeft wat ondergewicht en zit nu in quarantaine (de vorige eigenaren hadden hem zelf ook al behandeld tegen parasieten, hij zat onder de vlooien) - wildvang is altijd een risico (ik ben er geen fan van) maar hij lijkt het goed te doen. Hij is echt mini, zoals het 'hoort' - onze gefokte egels zijn een stuk groter geworden in de loop der jaren - en het is echt een van de liefste egeltjes die ik ooit heb gezien. Doet amper een stekel omhoog! Ik zal later wel een foto plaatsen.
Wbt leeftijd, dat verschilt per egel aan sommige merk je wel dat ze ouder worden aan anderen merk je op dezelfde leeftijd nog niets.
Splut
Geplaatst: 27-06-17 16:27
.
Fenrir
Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-17 17:31
Die worden gevangen en geëxporteerd door exporteurs die ze weer doorverkopen aan groothandels en dierenwinkels. Hier in NL is iig 1 dierenwinkel die ze verkoopt (en 1 groothandel soms ook), jammer genoeg want omdat er gewoon mee gefokt wordt is er imo geen reden om ze uit het wild te trekken. Alle stress en risico's die het met zich meebrengt (ook qua ziektes voor de mens)
Splut
Geplaatst: 27-06-17 17:59
.
Fenrir
Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-17 18:35
Dat is niet heel bewust, maar vaak zo met dieren. Ook met andere exoten zie je wel vaker dat de wilde versie net iets kleiner is. Misschien omdat ze hier niet hoeven te overleven en dus makkelijker automatisch tot hun max groeien. Witbuiken zijn sowieso kleiner dan Europese wilde egels, maar hier in NL meestal rond de 350-500 g. Deze zit onder de 300 g en past in 1 hand. Zo klein heb ik ze zelf nog nooit gehad iig!
Splut
Geplaatst: 27-06-17 18:42
.