Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:59

Sluit je ook de bovenkant af tegen bv regen? Ik vind je hok echt geweldig.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:50

Wat een slim idee, die buizen!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:59

De bovenkant zit inderdaad ook een dekseltje op, die hadden we er nog niet op zitten toen we de foto gemaakt hebben.

Zag vanmorgen dat het voer ook goed doorstroomt, maar dat de dames duidelijk voorkeur hebben voor de graantjes boven de korrels. Moeten ze toch maar ook van leren eten, krijgen ze meteen beloning dat er dan ook weer graantjes te voorschijn komen :-P.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:13

Mooi hok! Mijn kippen vinden graan inderdaad ook lekkerder, maar wij mengen het gewoon. Hadden jullie eigenlijk nog op- of aanmerkingen over ons kippenhok op pagina 21? :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:52

Oh, die buizen is wel een slim idee ja! Ik heb zoiets al eens op kippenforum (waar ik overigens niet meer kom) voorbij zien komen.

Die van mij eten ook alleen de graantjes uit de silo, gooien alles ernaast om maar bij de graantjes te komen. Ben er ernstig aan het denken om alleen maar korrels voor ze te kopen, als ze dat in kuikenvorm hebben tenminste, en om dan los graantjes te strooien.

Wat een mooi plekje + hok heb jij voor de dames! Gaaf hoor!
Ik heb ze tot nu toe door de tuin lopen, maar ben toch ook ernstig aan het denken aan een afgezet plekje. Ooooveral ligt nou kippenpoep, wordt er een beetje simpel van.

Het haantje begint overigens echt hanengedrag te vertonen. Grappig! Soms moet ie zich even laten gelden tegenover de hennetjes, maar Bettie is 2,5 keer zo groot als Boefie, dus dat valt em nog niet mee! hahaha!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:55

Wij hadden hetzelfde probleem Amaris. Nou ja, we hebben het eigenlijk nog steeds. Wij hebben de kippen geprobeerd over te zetten op korrels. Maar ze vertikte om het te eten. Ze hadden nog liever honger dan die korrels op te eten. :(

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:01

Ik heb inmiddels gezien, dat ze de korrels ook wel opeten om aan de graantjes te komen. Daar hadden ze dus maar een middagje voor nodig :D. Ik denk doordat er direct een beloning volgt als ze wel korrels eten, dan vinden ze ook meteen weer lekkere graantjes. Ik vind het tot nu toe echt ideaal, ze kunnen er niet eens mee knoeien, al zouden ze willen :Y)!

@Amaris: Ik heb dit idee inderdaad ook afgekeken op internet. Toevallig niet op het kippenforum, waar ik ook wel eens wat lees, maar geen lid ben. Vind het er maar onvriendelijk :\...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:07

Daarom ben ik op meel over gegaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:11

Jaaa dat knoeien is eeuwig zonde. Ik heb zo'n standaard silo, en daar gooien ze gewoon alles uit. En ik me maar de pleuris sjouwen met zakken voer -O-

Misschien is meel ook nog niet zo'n gek idee... ik heb een tijdje zelf meel gemaakt. Gewoon in de blender, maar daar zaten hardere stukjes graan in, gingen ze dat weer eruit pikken.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:12

Ik gaf eerst ook meel, in eerste instantie de laatste rest hiervan in een voerbuis gedaan, maar dat loopt niet lekker door (gevolg: 5 mekkerende, hongerige kippendames). Daarna alfamix, scharrelkorrel en de rest legmeel door elkaar gemengd en dat erin gedaan (vond het ook zonde om het legmeel weg te gooien), en dat werkt gelukkig prima. Alles gaat schoon op.

Edit: Die voerbuizen zijn trouwens heel makkelijk te maken. Voor twee stuks: 1 pvc pijp van 2 meter (doormidden zagen), vier bochtjes en vier eindkapjes. In elkaar zetten, klemvast aantikken, hoeft niet eens verlijmd te worden. Met tie-wraps aan een paal oid vastmaken en vullen maar. Hiervoor gebruik ik trouwens een tubtrug, kun je lekker doorschudden zonder te knoeien.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:00

Amaris schreef:
Oh... 'boerderij' loopeenden' 'kippentuin'

mag ik bij jou komen wonennnnnn..... aaaaahhhhhh....... <<)

Ja, hoor, gezellig, moet je wel een beetje helpen met de paardjes en zo :D , hahaha.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:08

@Pina: ik denk dat jouw nachthok gewoon functioneel is en dat is prima :j , zelf heb ik vlas liggen en de nesten van hooi, schijn je minder snel bloedluis in te krijgen dan in stro.

@Speedster: wat een gezellig hoekje voor de kipjes en handig met die buizen, hier eten ze dus echt geen korrel := .
Hoe gaat het met je hondjes en je knappe paardje?

En ik zag weer heel schattige nieuwe kipjes <3 .
Ik moet nog steeds foto's maken van Snatter en Snater en de kipjes, maar het stormt hier nu vreselijk, hahaha, ze hebben er slechte zin van, alles ligt ook onder de naalden en bladeren.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:17

Pina ik denk ook dat jouw hok prima voldoet. Ik heb me gek gezocht naar een goed hok, en er staat er nu dus eentje.
Maar als ik dan zie dat een stuk schuur met de zitstokken op een pallet ook voldoet.... Het kan allemaal zo simpel...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:29

@Avaluna: prima hoor, gaat lekker zijn gangetje!

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:15

Pina : ik vind je hok ook prima!

Hoe overleven jullie kipjes de storm? Hier gaat het gewoon goed !

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:18

Bedankt voor de reacties :D fijn om te weten dat het goed is. Ik was op school tijdens het ergste deel, dus ik weet het niet... Soms zie ik ze wel bijna wegwaaien als het een keer flink stormt :oo met die veertjes helemaal uit elkaar, dan zijn het opeens plofkipjes :(:)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:36

Mijn kippen zijn niet los geweest, dat hadden ze niet overleefd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:55

Hasiinaaax schreef:
Pina : ik vind je hok ook prima!

Hoe overleven jullie kipjes de storm? Hier gaat het gewoon goed !

Ik kwam in het donker thuis, en ze waren allemaal op stok/in hok :)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:05

Nu de dagen weer behoorlijk snel korter worden, even een vraagje:
Ik schep elke dag even de strontjes uit het hok, twee minuutjes werk. Nu ga ik in het donker van huis weg en kom strraks ook weer in het donker thuis. De dames zitten dan al lang en breed binnen. Ergens vind ik het dan "sielugh" :P om ze dan weer te gaan storen. Ik heb dit tot nu toe een enkele keer moeten doen en werd dan verwelkomd door een welgemeend en niet mis te verstaan "PRRRRRRRRRR _-:(". Hoe doen jullie dit? Zeg asjeblieft dat ik me aanstel en dat ik best even inbreuk mag maken op hun welverdiende nachtrust zonder dat ze helemaal van de leg raken :')...

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:08

Haha ik was gisteren bang dat ik een van men kipjes door de lucht zag waaien, maar dat viel nog mee :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:08

Ik doe dat 1x per week op zondag.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:01

Speedster schreef:
Ik schep elke dag even de strontjes uit het hok, twee minuutjes werk. Nu ga ik in het donker van huis weg en kom strraks ook weer in het donker thuis. De dames zitten dan al lang en breed binnen. Ergens vind ik het dan "sielugh" :P om ze dan weer te gaan storen. Ik heb dit tot nu toe een enkele keer moeten doen en werd dan verwelkomd door een welgemeend en niet mis te verstaan "PRRRRRRRRRR _-:(". Hoe doen jullie dit? Zeg asjeblieft dat ik me aanstel en dat ik best even inbreuk mag maken op hun welverdiende nachtrust zonder dat ze helemaal van de leg raken :')...

Ik heb dit vorig jaar ook gehad met de twee hennen. Die sliepen toen in het hok in het legnest. Normaal gesproken was het 'klep open, met kattenbakschepje wat drolletjes eruit, klep dicht' klaar.
Maar dan moeten ze dus niet meer in het hok zitten... Gelukkig is het maar een vrij korte periode echt donker 's ochtends en 's avonds. Maar de kips gingen, als ik het hok open maakte en het was nog vrij donker, vaak toch al naar buiten. Deden ze dat niet.... tja, dan zat er maar 1 ding op: een paar dagen geen drolletjes scheppen.

Was ook wel leuk met eieren rapen trouwens: als ik thuis kwam was het al donker en sliepen de kips dus al op de eieren. Moest ik met mijn hand onder zo'n kip eieren gaan zoeken. haha! Heel warm was dat, maar de kips waren daar niet altijd even gelukkig mee :+

Nu ben ik minder 'streng' met schoonmaken. Ze slapen in de schuur, en ik probeer elke dag de 'stal' op te strooien (met een schoffel schep ik al het stro/zaagsel om) maar hun slaapplekje laat ik gerust een paar dagen met rust.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:35

Speedster schreef:

Die ene minuut poepjes scheppen overleven ze wel hoor. Ik doe het net als jij, maar laat t wel eens een dagje liggen, zoals gisteren. Vandaag veel meer tijd en dan schep ik het vandaag weg.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:37

Hoe doen jullie kippen het trouwens in de winter? Doen jullie speciale dingen? Halen jullie er misschien een paar naar binnen of zo? Ik denk wel dat zo'n verwarmingsdingetje voor in de rand van een roodwitte watertoren een handig idee is, zeker omdat ik als ik werk overdag geen vers water kan gaan geven. Was me trouwens ook het volgende aan het bedenken: zou het bij vorst voor extra vetjes een idee zijn om ze wat subli omega 369 te geven? Ik kan zo niks aan de samenstelling zien wat ze niet zouden mogen hebben. Iemand toevallig hier die daar ervaring mee heeft?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:13

Ik heb tot nog toe niks extra's gedaan in de winter, werk aan huis, dus zorgde wel een paar keer per dag dat er water was, verder wat extra hooi in het hok.
Nooit geen kammetjes en lelletjes ingesmeerd oid. Omega 369 heb ik hier ook, ik ga eens kijken of ze het eten :D .

Hier is gisteren ons mutsje gestorven -O- , was 1 van onze eerste kipjes, mooi qua aftekening, maar scheef, maar verder vrolijk, fit en legde ook goed eieren, beetje simpel, maar verder niks.
Gisteravond zat ze dus niet op stok en mutsje is nog nooit uit de tuin geweest, dus er moest iets zijn... overal gezocht met zaklampen, maar we konden haar niet vinden..., zegt mijn man: kijk, daar ligt ze toch in de ren (daar had ik dus niet gekeken, niet verwacht), ze leefde nog, heb haar warm binnen gezet, maar ze is even later toch ingeslapen..., vond haar maandag al een beetje anders, maar dacht dat het er aan lag dat de jonge haantjes beginnen te kraaien en dat er 2 eenden bij zijn gekomen...., erg jammer...