Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 05:31

Toevallig zat ik vandaag aan dit topic te denken :D

Ik heb nu wel het idee dat ze meer drinken! Geen idee of het me nu pas opvalt of dat ze daadwerkelijk meer zijn gaan drinken.
Elspeth (één van de vier vrouwtjes) was een beetje magertjes merkte ik laatst. Toen kreeg ik een idee :)* gerbils zijn net paarden! Sindsdien als ik ze eten geef leg ik het op zo veel mogelijk plekjes in de kooi zodat ze altijd een rustig plekje kunnen hebben om te eten. En het werkt, ze is al wat molliger aan het worden :)

Ook ga ik nu regelmatig bij een bevriende buur langs die veel eieren eet. Ik mag de dozen hebben :) dus ik heb weer een fijn voorraadje. Ze zijn alleen niet zo heel fanatiek meer aan het slopen dus de kooi staat nu vol met interessante bouwsels van dozen :')

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:28

Hoi hoi,

Leuk dat hier ook een topic voor is. Ik heb thuis 3 vrouwtjes en 1 mannetje en sinds vannacht 5 kleine kindertjes er bij :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:58

Ach wat schattig!! Foto!! :D

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:49

komt er zo aan :D

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:49

hey, we zijn weer in de lucht!

Ik heb donderdag mijn vervroegde verjaardagskado gekregen..
Een nieuwe bak voor de dames.
van 70x30x40 zijn ze nu naar 75x40x50 gegaan! :D
Omdat de meiden eigenlijk best moeilijk zijn vond ik het een beetje spannend, maar het gaat super goed.
Geen spanningen, alleen blije meisje! :D

Meer drinken doen ze hier ook, misschien omdat de verwarming meer aanstaat en dan de lucht droger is?

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:59

Tada hier zijn de kinders. Paps is nootmuskaat met witte buik en mams is Zwartwit bont. Dus ben erg benieuwd wat de kinders voor kleurtjes krijgen.

Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:00

Mijn verwarming staat niet aan := is verrekte duur hier, plus woon in een flat dus sowieso al minder warmteverlies, diep huis (10m lang, 4m breed) met een klein raam dus dat is wel te doen met een extra trui (heb ik er zat van :D ) of onder een dekentje voor de TV, heerlijk :D

Maar een droge lucht zou eventueel wel kunnen... al is de lucht sowieso droog hier (nieuwbouw).
Ik merk verder weinig aan ze, en aangezien ze het alle zes doen is het idd wel logisch dat het iets in de omgeving is. Dacht eerst nog dat er misschien een lek flesje was maar dat zou bij allebei wel erg toevallig zijn :=

Awww baby wormpjes <3 je moet ons wel blijven updaten hoor! Zeker als ze schattig worden <3

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:04

Tuurlijk blijf ik updaten :P. Gister avond heb ik mams tijdens de bevalling ook ff apart van de groep gedaan. 1 van me andere vrouwtjes ging namelijk met 1 van de pups slepen. Als ze wat groter zijn dan mogen ze weer bij de groep. Binnenkort denk deze week gaat het mannetje ook even apart. Want me andere 2 meiden zijn wss ook drachtig. En ik wil niet dat ze weer gelijk gedekt worden. En als er een leuk kleurtje in zit bij de jongen dat een man is dan hou ik die om paps gezelschap te houden :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:22

Houd je het mannetje wel bij de kersverse mams? Die helpt ook mee met de verzorging hè? Of lees ik dat nu verkeerd :)

Ik heb dat een keer mogen aanschouwen bij de fokker. Geweldig om te zien. Mams was bezig, vader was aan het eten ofzo en op een gegeven moment werd hij door mams aan het werk geschopt. Dus hij sleept alle kindjes terug naar hun hok terwijl zij helemaal uitgeput op het zaagsel uit ging rusten :)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:05

Hee allemaal :)

Ik zit eraan te denken om 2 gerbils aan te schaffen.
Kan iemand mij vertellen hoe ze zijn? Sociaal, op mensen gericht, actief, rustig?
En hoe zit het met ziektes? Ik wou namelijk graag ratjes maar ben er een beetje vanaf gestapt omdat ze zo kwetsbaar zijn.
Ik ben een beetje rond aan het kijken op internet maar ik hoor graag verhalen van mensen die ze hebben :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:53

MadelonSunny schreef:

Kan iemand mij vertellen hoe ze zijn? Sociaal, op mensen gericht, actief, rustig?
En hoe zit het met ziektes? Ik wou namelijk graag ratjes maar ben er een beetje vanaf gestapt omdat ze zo kwetsbaar zijn.
Ik ben een beetje rond aan het kijken op internet maar ik hoor graag verhalen van mensen die ze hebben :)

Ze zijn erg actief rond schemertijd en soms ook overdag. Verder zijn ze wel handtam te maken, maar het zijn geen echte schootdieren. Ze zijn enorm leuk om naar te kijken, en je hebt er niet heel veel zorg aan. :)

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:36

Magrathea schreef:
Houd je het mannetje wel bij de kersverse mams? Die helpt ook mee met de verzorging hè? Of lees ik dat nu verkeerd :)

Ik heb dat een keer mogen aanschouwen bij de fokker. Geweldig om te zien. Mams was bezig, vader was aan het eten ofzo en op een gegeven moment werd hij door mams aan het werk geschopt. Dus hij sleept alle kindjes terug naar hun hok terwijl zij helemaal uitgeput op het zaagsel uit ging rusten :)

Ik heb idd nu het mannetje apart zitten omdat ik niet wil dat mijn meiden gelijk na de bevalling weer gedekt worden. Eerste bronst na bevalling is 24 à 72 uur. En ook dat ik niet continu jongen wil. Ik wil mijn meiden niet uitputten en zelf ook beetje in de hand houden wanneer ik jongen heb. Daarom ga ik ook een zoontje houden voorbij paps :p

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:29

MadelonSunny schreef:

Kijk eens op deze site, super veel handige informatie over gedrag, voeding, huisvesting etc :)
https://www.gerbil.nl/index.php?id=38

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 08:52

Ik meende dat die eerste bronstigheid weinig voorstelt omdat het vrouwtje het mannetje toch laat rennen voor zijn leven als hij iets probeert? (Is ook logisch, als ze haar energie moet steken in haar kersverse nest wil ze natuurlijk niet ook nog met zo'n buik rondlopen)

Citaat:
De ontwikkeling
De pups zijn helemaal afhankelijk van de moeder (en vader). Ze zullen meestal nog niet zelf het nest uit kruipen. De ouders zullen veel op het nest zitten om ze te voeden en warm te houden. De vader is heel erg betrokken bij de opvoeding en nadat de bevalling af is gelopen mag hij ook al kennismaken en vanaf dat moment doen ze het echt samen, dat is prachtig om te zien!
In sommige gevallen moet de vader nog een paar uurtjes tot een dag wachten voor hij er bij mag, dit hangt af van het vrouwtje.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:00

Wij hebben een keer een nestje gehad (vorig jaar) en toen inderdaad de man erbij laten zitten (denk 1/2 weken zoiets) en toen is ze wel meteen weer gedekt.. 4 weken na 't eerste nestje lag het volgende nestje erlangs..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:10

Pfoeeee soms word ik zo gek van de gerbils hé!
Ze hebben sinds een paar weken het 'gaasknagen' ontdekt. Het gaat in periodes, de ene keer doen ze het niet, de andere keer doen ze er álles aan om bij het gaas te kunnen komen.
Op het huisje staan, op het randje van hun zandbakje staan, op een kartonnen buis die aan ijzerdraadjes hangt balanceren om aan het ijzerdraad te knagen, tussen het looptwiel en het glas vastklemmen om zo naar boven te klimmen en aan het gaas te knagen. Ik heb nu alles er uit gehaald/lager gezet zodat ze niet meer bij het gaas kunnen komen. Guess what.... Ze zijn aan het loopwiel begonnen. Ik word er zo gek van, wat een pokke geluid is het zeg!
Ze hebben wc rollen, lege eierdozen, stukken karton, wc rollen, velletjes wc papier, hooi, kokoshuisje, laddertjes, bruggetjes, tunnels, kortom, álles om lekker aan te knagen. Maar neeeee... GAAS!
Wat moet ik hier nou aan doen...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:11

EllaBellaah schreef:
Pfoeeee soms word ik zo gek van de gerbils hé!
Ze hebben sinds een paar weken het 'gaasknagen' ontdekt. Het gaat in periodes, de ene keer doen ze het niet, de andere keer doen ze er álles aan om bij het gaas te kunnen komen.
Op het huisje staan, op het randje van hun zandbakje staan, op een kartonnen buis die aan ijzerdraadjes hangt balanceren om aan het ijzerdraad te knagen, tussen het looptwiel en het glas vastklemmen om zo naar boven te klimmen en aan het gaas te knagen. Ik heb nu alles er uit gehaald/lager gezet zodat ze niet meer bij het gaas kunnen komen. Guess what.... Ze zijn aan het loopwiel begonnen. Ik word er zo gek van, wat een pokke geluid is het zeg!
Ze hebben wc rollen, lege eierdozen, stukken karton, wc rollen, velletjes wc papier, hooi, kokoshuisje, laddertjes, bruggetjes, tunnels, kortom, álles om lekker aan te knagen. Maar neeeee... GAAS!
Wat moet ik hier nou aan doen...

En wilgentakjes? Die krijgen de mijne af en toe, vinden ze geweldig :)
En anders zoveel mogelijk het ijzerwerk eruit voor een tijdje? (als ratjes enzo)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:21

Ik heb laddertjes gemaakt van wilgenhout en een loopbrug gemaakt van appelhout maar het mag niet baten. -O-
Al het soort ijzer heb ik er uit gehaald, het looprad vind ik een beetje sneu omdat ze daar 's avonds altijd gretig gebruik van maken. Het rare is dat ze niet meer zoveel bezig zijn met dagelijks de bak verbouwen. Normaal zag de bak elke ochtend er heel anders uit en waren ze druk bezig geweest met graven. Ze graven nu ook nog wel, maar ik zie het zaagsel minder vaak rondvliegen dan normaal...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:22

En als je de bak eens met je handen overhoop haalt? Dat ze weer moeten graven enzo?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:27

Dat heb ik inderdaad ook al een paar keer geprobeerd. Dan zijn ze even over de zeik en graven ze een nacht weer kei hard maar dan houdt het weer op...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:29

Hmm, dan weet ik het ook niet meer :n

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:36

Hier zijnze ook fanatiek aan het gaas aan het knagen..
Eerst vooral maar 1 die het deed, maar sindskort allebei.. Ik weet ook niet wat ik eraan kan veranderen. Hier hebben ze ook genoeg ruimte, bezigheden en andere dingen om te knagen..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 02:34

Zelfde hier. Ik zorg dat ik regelmatig klaar zit met de plantenspuit, paar keer knijpen en dan is het ineens niet meer zo leuk :+ bij mij heb ik ook idd zoiets van 'zeur niet je hebt speelgoed zat' , vandaar dat ik het even zo oplos.

Gek, die van mij zijn ook minder aan het verbouwen/aan archiefvernietiging aan het doen := zou het door de kou komen?

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:30

Ik zou toch denken dat ze weinig zouden moeten merken van de kou, mja idd wel dat de dagen korter worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:55

Ik heb een gerbil minder ;( lag zomaar ineens dood in de kooi.... ;(