Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:27

Ze zal op een gegeven moment met de al uitgekomen kuikens van het nest gaan en de overige eieren laten liggen. Ze blijven echt geen 2 weken met kuikens zitten om nog eieren uit te broeden helaas.

Mijn groepje (min een broedse kip)
Afbeelding

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 16:38

Voor nu maar even een aantal klodders vaseline opgesmeerd. Alleen heb ik zo'n hok wat redelijk omhoog gaat en er zitten dus zo heel hoog groepen bloedluizen en daar kan ik dus niks aan doen. Ben dus wel wat aan het rondkijken voor een nieuw hok, maar weet niet of mijn ouders daar zo blij van worden. Heb al een aantal foto's van hokken hier gezien, mensen die nog wat foto's willen delen?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 18:34

Ik spuit altijd wat homeshield in de kieren en naden en waar ik nog denk dat het nodig is. Bloedluis vallen bij bosjes dood neer. Erg fijn.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:09

Dit is mijn nachthok :Y)Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 20:08

Vraagje namens iemand anders:

Heeft iemand interesse in deze haan? De huidige eigenaar gaat verhuizen en kan hem niet bij de nieuwe woning houden. Het uitdrukkelijke verzoek om alleen een gouden ren te vinden en niet iemand die hem wil slachten voor consumptie. Het gaat om een New Hampshire haan.

Afbeelding

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 20:30

Hij is prachtig, maar ik wil geen haan. Hoop dat hij snel een mooie ren vindt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:19

Oef lastig! Hopelijk vind je een plekje. Marktplaats staat ook helemaal propvol met haantjes.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:47

Wat een knapperd! Hoop dat je iemand voor hem vindt, want inderdaad wat idinn zegt; Marktplaats staat propvol haantjes. Veel ervan zelfs gratis aangeboden waar ze nog niet eens vanaf komen -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:45

Aanbieden is altijd te proberen, maar wees realistisch qua kansen. Dat is het lastige met beesten houden en fokken, er is altijd overschot en daar is helaas maar 1 verantwoordelijke oplossing voor.

Hier liggen nog eitjes in de broedmachine (broedse kip ging in staking) en extra haantjes daaruit zullen bij niet te verkopen hier de vriezer in gaan. Ik het werk, ik ook de opbrengst, want echt niet dat ik die gratis weggeef voor iemand anders z'n diepvries. Moeilijk, maar voor mij wel zo eerlijk naar de dieren toe en het is mijn verantwoordelijkheid, ik kies ervoor om broedeieren te kopen ipv al uitgekomen en zeker hen, dan komen er dus ook hanen uit het ei. Daarbij ook als je hennen koopt, je net zo goed een hanenoverschot helpt, want ze verdeling haan/hen is nog steeds rond 50/50. Het is dus een van die moeilijke dingen die vast zitten aan het houden van sommige soorten vee, ook als je ze als huisdier ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:19

Hier ook nog 2 hanen in de vriezer. Al waren dat vleeskippen, dus die moesten sowieso wel een keer hemelen. Gelukkig kon een vriend van ons ze slachten. Maar dat is wel iets wat ik ook wil leren..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:07

Degene waar hij van is wilde het liefst dat ik hem over zou nemen, want ik krijg ook haar twee hennen. Maar ook ik/mijn man wil absoluut geen haan. De meeste mensen in haar omgeving willen hem wel, maar dan voor in de soep of de bbq. Ze wil dat pertinent niet. Voor mij is het wat makkelijker om te denken: prima, neem hem lekker mee om op te eten. Naast dat ik niet aan het dier gehecht ben omdat het niet in mijn bezit is geweest c.q. een naam heb gegeven, weet ik niet beter dan dat hanen over het algemeen voor consumptie eindigen. Maar degene waar hij van is heeft hem al een paar jaar en dan snap ik wel dat het moeilijker is. Mocht er toch iemand zijn, laat het weten en anders zal ze hem toch mee moeten nemen naar haar nieuwe huis (of die voor haar moeilijke knoop door moeten hakken).

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:22

Ik snap het heel goed hoor.. Ik hoop dat ze een mooi huisje voor hem kan vinden. Wij hebben afgelopen winter ook een New Hampshire haantje van iemand overgenomen die anders nu al lang in de soep had gezeten. Ik ben blij dat we hem hebben, het is een hele lieve haan.

Afbeelding

Met onze kuikentjes gaat het heel goed! Ze krijgen al wat veertjes aan hun vleugeltjes. Ik heb er niet echt verstand van maar volgens mij worden ze gezoomd? Of kun je dat nu nog niet zien.

Afbeelding
Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:10

Dat is inderdaad ook een prachtige haan, Murosch! En dat kuikentje..... <3 <3 <3 <3

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:25

tuurlijk is het heel fijn als er wel een goed adres wordt gevonden, maar ze moet wel realistisch blijven.
Mijn vader komt zometeen een haan brengen, dier sloopt de hennen, echt extreem. Hij durft hem zelf niet te slachten dus dat gaat mijn man straks doen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:43

Een goed huisje voor een haan vinden is zo goed als onmogelijk inderdaad
Heb er hier ook nog 2 lopen van vorig jaar die gaan straks met de nieuwe van dit jaar mee op wintersport
Ik heb 1 haan die ik ook niet zou willen slachten maar als ik hem ooit weg zou moeten doen zal er niks anders op zitten

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:49

Ik heb mn haan zelfs verkocht voor een mooi bedrag :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:43

Dat is helaas niet de norm..

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 10:29

Wij hebben ook getwijfeld over kuikens erbij te zetten, maar ik durf het niet aan qua hanen.
En ze op wintersport sturen zou ik denk ik dan weer niet kunnen.

Wat kan je nog meer doen voor een kip die regelmatig een windei legt?
Er is altijd een bakje kalk beschikbaar wat ik regelmatig ververs (de rest strooi ik dan in de ren) en ze hebben onbeperkt legkorrel van Havens ter beschikking. Verder krijgen ze 2x per dag wat granenmix gestrooid, krijgen ze wat groenafval enz. De andere eieren tik je nooit zomaar kapot.

Ik heb nu buisjes roofmijt in het hok hangen tegen de bloedluis.
Zodra deze op zijn, gaat het hele hok weer van binnen in de witkalk.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:27

Ik heb vandaag maar even de eieren waar mijn moeder kloek nog op zit geschouwd, want ik vroeg me af of ik ze niet gewoon beter onder haar uit kon halen. Nou dit zag ik dus bij 2 van de 4 eitjes:
Afbeelding
Afbeelding
Ik kon adertjes zien, en maar aan 1 kant echt fatsoenlijk door de schil zien - aan de andere kant was het gewoon donker met heel vaag adertjes zichtbaar. Bij het 3e eitje zag ik adertjes en wat donkers maar nog niet zo donker als het eitje op de foto. Het donkere bewoog een beetje als ik met het ei draaide. En bij het 4e eitje zag ik alleen adertjes, maar niks donkers.

Ik heb de eitjes dus maar gewoon terug onder m’n kip gelegd, voor het geval er dus nog wat uit moet komen. Ben benieuwd! :wow:

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:44

Ze heeft al kuikens? Als je nog duidelijk adertjes ziet moeten ze waarschijnlijk nog een tijdje. Als ze blijft broeden zal ik haar toch niet al te lang meer laten zitten, is niet bevorderlijk voor de al geboren kuikens.
Volgende keer wat eieren opsparen en er in een keer onder leggen even een merkje op zetten en alles wat er bij gelegd word weghalen :j

Hier ook even bij een van de hennen de eitjes geschouwd. Ze zat op 3 kuifhoen eieren en 1 van onze eigen kippen maar 1 van de kuifhoeneieren was weg. Ze zit ook gewoon los in het hok dus de andere hennen leggen er steeds eieren bij en dan sneuvelt er wel eens wat. De 3 waar ze nog op zit zijn in ieder geval bevrucht :):)

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:24

Ik haal mijn kip er in ieder geval regelmatig vanaf zodat ze rond kan scharrelen met haar kuikens (ze heeft er 2) maar dan moet ik het nachthokje (staat niet vast in de ren) er even uithalen omdat ze anders meteen terug erop gaat. Ik heb alleen geen broedmachine oid helaas

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:53

Een van de bruine kippen (de zwarte is broeds) legt wat kreukelige eitjes, nu twee dagen achter elkaar. De eieren zijn van binnen normaal. Ze krijgen de lege schalen terug en eten daar ook volop van, dus een kalkgebrek lijkt me niet. Iemand enig idee? Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:27

Ik heb dit vorig jaar een keer aan de kippenboer bij ons verderop gevraagd: dan heeft een van de kippen een ontsteking aan het legapparaat. Ik kreeg wel eens de meest idiote vormen in m'n bakje mee. De betreffende kippen zijn uiteindelijk vervangen door een stel jonge hennen. Mijn vermoeden is dat een bezoekje aan de dierenarts meer zou kosten dan een nieuwe hen, maar ik ben al zo lang niet meer geweest dat ik dat ook niet meer heb gevraagd.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:54

Dank je Shenavallie, ik ben er alleen vergeten bij te vermelden dat dit niet elke dag is. Het is meer soms. Beide bruine kippen zijn levendig en zien er goed uit.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:15

Ik ben nog een leek op dit gebied, dus ik zou het helaas niet weten. Misschien een van de andere (meer ervaren) bokkers?

Update: er is een nieuw huisje voor de haan gevonden. ;)