Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:58

Wat een super leuke gevarieerde groep Jollie!! <3

Echt heel erg balen Nientsje :(:)

Dat klinkt inderdaad als 1 of 2 berige dames Roosje. De enige keer kunnen ze wel heftiger zijn dan de andere keer, maar ik heb er ook wel een paar gehad die elke keer weer elkaar continue besprongen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:36

Daar zat ik idd ook aan te denken deed mij een beetje denken aan tochtige koeien. Gelukkog maar 3 dagen dan tenzij ze na elkaar beerig worden :+ :=

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:21

Ik kan dit hok van iemand krijgen en zit te denken om een buitenverblijf te maken voor mijn cavia's. https://www.huisdierplezier.nl/kippenho ... RCEALw_wcB

Wat is het advies voor cavia's buiten hoeveel minimaal (las iets van 4). Ik denk dat ik pas ga uitbreiden als 1 van mijn mannen dood gaat (nu 4 jaar) en dan bij mijn castraat een aantal vrouwen.

Moet ik verder nog ergens rekening mee houden. Het buiten hok word denk ik iets van 2x1.5 meter en dan een plank omhoog naar het hok. Of is dit hok niet geschikt voor cavia's?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:24

Als nachthok of verblijfplaats bij slecht weer kun je er max 3 cavia's in houden, het is 1,2 m2.
De aangebouwde ren is leuk, maar daar zitten ze alleen als het goed/droog weer is.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:40

Juist vanwege het buiten houden inderdaad een grote groep. En veel ruimte, ben er helemaal gek mee hihi. Vind het echt heerlijke beestjes. Moet eerlijk bekennen dat ik het vele malen leuker vind dan ik eigenlijk gedacht had. Vandaag had ik ze voor het eerst in het buitenverblijf, maar toen ik na een uurtje ging kijken zaten ze alweer binnen haha :P

DubbelDun schreef:
@jollie: dat zijn er meteen flink wat. Zitten hele leuke tussen. Heb je allemaal zeugjes of ook een castraat er bij ??

Er zit 1 castraat bij vanuit het opvang met zijn vriendinnetje. De rest zijn allemaal zeugjes, bij twee verschillende fokkers. En ik heb van een dorpsgenoot twee dames overgenomen, die zouden niet, maar kwam toevallig zo ter sprake.

floorsil schreef:
Ik kan dit hok van iemand krijgen en zit te denken om een buitenverblijf te maken voor mijn cavia's. https://www.huisdierplezier.nl/kippenho ... RCEALw_wcB

Wat is het advies voor cavia's buiten hoeveel minimaal (las iets van 4). Ik denk dat ik pas ga uitbreiden als 1 van mijn mannen dood gaat (nu 4 jaar) en dan bij mijn castraat een aantal vrouwen.

Moet ik verder nog ergens rekening mee houden. Het buiten hok word denk ik iets van 2x1.5 meter en dan een plank omhoog naar het hok. Of is dit hok niet geschikt voor cavia's?

Ik heb inderdaad ook gelezen dat minimaal 4 wel handig is om elkaar in de winter extra warm te houden. Zelf heb ik een verblijf in de schuur, en in die schuur zitten meerdere hokken voor konijnen/cavia's. Die zijn dik gevuld met hooi om het lekker te isoleren. Er is op facebook een groep, cavias buiten houden heet het geloof ik. Daar kun je veel goede dingen zien.
Volgens mij zijn er wel mensen die alleen een ren hebben, maar ik voel me daarzelf niet prettig bij denk ik, te bang dat ze het toch koud krijgen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:05

Bedankt ga ik op Facebook kijken. Maar als het geen groepje kan worden dan blijft het misschien gewoon bij twee en dan gaan ze. Af en toe naar buiten en verder gewoon binnen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 20:50

Kijk ook eens op deze pagina:
https://www.facebook.com/groups/3226508 ... ?ref=share

Dat is een Duitse groep over de huisvesting van cavia's. Let wel op dat Duitsers erg fel zijn op een bepaalde manier van houden, dus ga geen foto's posten van een traliekooi, dan flipt de hele groep :-)

Ik vind het wel mooi hoe zij (ook bij andere dieren) enorm bezig zijn met de huisvesting. Zelfs in dierentuinen en parken zie je dat terug en op het gebied van welzijn kunnen we er echt van leren. Maar ze zijn dus ook vrij fel in bepaalde standpunten :-)

Daar komt wel het advies vandaan om minimaal 4 dieren te houden bij buitenhokken, zodat ze tegen elkaar kunnen zitten. Met drie cavia's kan er eentje buitengesloten worden, vandaar 4 of meer.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:48

In Duitsland zijn ze indd heel streng, maar goed ook :)

Nou ik kan de dpd wel wat...
We hadden ecobale besteld (kartonsnippers als bodembedekking voor de caafs). En dat gebruiken we altijd..
Nou volgens t&t pakket geleverd. Maar niks... dus verkoper gebeld;, nee pakket komt nog.
De volgende ochtend belt er een man, van 2 straten verder, aan... ligt ons pak ecobale al een dag bij hem voor in de hortensias... in de stromende regen... zak kapot. Alles zeik, en zeiknat... onbruikbaar...

Moeten we pak retour sturen en maar een nieuwe bestellen... gaat er weer een flinke tijd overheen (en alles is op) en straks gebeurd er weer hetzelfde.... pff -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:32

Belachelijk dat ze het retour willen hebben, daar heeft niemand meer iets aan en het kost alleen maar extra.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:40

Ja of we krijgen 10 euro korting en kunnen het houden...

Een baal van 25 euro _-:(

Maar we weten nu even niet meer waar we het moeten bestellen... want komt steeds met dpd en daar zijn we wel even klaar mee... maar we hebben wel deze week weer nodig... pff

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:59

Zit er niet een winkel bij je in de buurt die het gewoon verkoopt ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:02

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:02

Én een klacht indienen bij DPD !!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:06

Wat schandalig dat ze niet meteen een nieuwe sturen! Dat moet de winkelier zelf oplossen met de vervoerder.

Misschien kun je om te overbruggen en pakje carefresh halen? Dat is ook papier, misschien wel wat duurder maar dan heb je iig iets.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:11

Hier zijn geen winkels met dat spul, moeten het echt online bestellen helaas...

Hebben vervoerder gebeld, contact met verkoper (maar die zegt dus doe retour en bestel een nieuwe) en er is een klacht naar dpd.

Maar dpd reageert niet tot nauwelijks heb ik wel gezien...

@Melody is dat wel veilig spul? Ben altijd te bang dat ze het gaan eten... heb nu tijdelijk dat stro spul erin waar ik het laatst over had.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:15

Wat vervelend zeg :\ en waarom moet je het retour sturen, dat gaat toch nergens over.
Heb je gevraagd of je foto's kan sturen van de natte baal? Dan hoeft het misschien niet meer?

Over de huisvesting; ik vind hoe meer ruimte hoe beter ook alleen maar goed, en vind het ook tof hoe Duitsland daar mee bezig is.
Wel vind ik het jammer dat ze er er dan weer in doorslaan, zoals dat een traliekooi uit den boze is. Het gaat toch om hoeveel ruimte ze hebben en niet om hoe het eruit ziet?
Ik heb ook liever een open bak maar omdat ik ook katten heb, heb ik de cavia's toch liever meer afgeschermd, oftewel ik maak gebruik van tralies. Betekent niet gelijk dat ze wat tekort komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:41

Feit is dat de meeste traliekooien gewoon te klein zijn, op de enkele na die dan 1.70x.60 is of zo (mits je daar niet meer dan 2 cavia's in doet natuurlijk) :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:50

@Temeraire. Foto hadden we meteen meegestuurd, maar de baal moet retour... :+

Wij hebben een hele grote kooi, met 5 caafs. Ze hebben de ruimte om zich te kunnen afzonderen en ze kunnen een sprintje trekken. Vooral Merida rent er graag doorheen. Ze hebben het er enorm naar hun zin. Merida kunnen we wel in de woonkamer loslaten, maar die rent linea recta terug naar de kooi :))
Afbeelding

We hebben ook 2 "normale/kleinere" kooien die we gebruiken als ze apart moeten. Zoals Meeko en Nyko laatst.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:00

DubbelDun schreef:
Feit is dat de meeste traliekooien gewoon te klein zijn, op de enkele na die dan 1.70x.60 is of zo (mits je daar niet meer dan 2 cavia's in doet natuurlijk) :)

Ja dat is wel zo ja, zeker in de standaard dierenwinkel zijn zo'n beetje alle kooien die ze verkopen te klein. Geldt trouwens ook voor veel andere dieren.

@Nientsje mooie ruime kooi! En stom dat het alsnog retour moet -O-

Waar ik trouwens in het algemeen tegenaan loop is dat ik ze graag vanuit de kooi toegang geef tot de ren, maar dat ik de kooi niet op de grond wil hebben staan in verband met tocht. Zeker omdat ik ook skinny cavia's heb.
Maar als je een kooi op de kast hebt staan wordt het wel een enorme trap naar de ren toe :+
Dus nu is het of in de kooi, of in de ren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:42

Ik 'drijf' ze in een vervoerskratje waar ik een deurtje in gemaakt heb en draag ze zo naar buiten. Buiten deurtje open en hoppaa de ren in :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:23

Ik heb me ook aangemeld bij die groep, gaaf om te zien!

Mijn hokken zijn nu niet optimaal omdat ik het op heb moeten splitsen. De mannen hebben allebei 2.3 x 0,5 (doordat het hekje door de langste kant staat kunnen ze elkaar overal zien en ze kunnen goed rennen, dus dat is prima zo.)
Marley & Kareltje hebben 2x1, Zippy & Rosie ongeveer 1.2 x 1 en Wikkie & Izzy 2 x0,3 tot 0,5. Een deel zit iets hoger dan de rest en een stuk is dus vrij smal, ik vind het alles behalve ideaal. We hebben nog een muizenkooi van 1.60 staan (met één stokoude muis, maar we vinden het zielig om haar nu nog te verhuizen :+ ) dus als die weg is kan het uitgebouwd worden zodat Wikkie haar geliefde brug weer kan gebruiken!

Als het weer het toelaat zitten ze buiten, daar hebben ze allemaal heel veel ruimte en daar maken ze dankbaar gebruik van :D

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:31

Heerlijk genieten van het zonnetje <3

Afbeelding

Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:58

Wat een schatjes <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:01

Liefff... <3

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:26

Cuties <3