Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:47

Mango is best groot of niet.

Ik dacht altijd dat ie stuk kleiner was.
Maar hij heeft nu z’n volwassen grootte bereikt.
Dierenspeciaalzaak dorp verderop heeft een paartje edelpapegaaien zitten.

emily17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:48

wat een mooi koppel stitchlover!

Ik heb zelf een vraagje. Ik heb zelf twee grasparkietjes (twee mannetjes) en ze zijn allebei goed tam. Maar ze willen niet uit hun kooi. Ze mogen van mij gewoon door de kamer heen lopen, en de kooi staat de hele tijd ook open, maar ze gaan er niet uit. Als ik ze er zelf uit haal vliegen ze snel weer terug naar hun kooi. Weet iemand hoe ik ze kan laat wennen om uit de kooi te zijn?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:52

Ja, voor een edelpapegaai is hij zeker niet klein. Dat komt door de ondersoort (Hij is een Red Sided en dat is de één na grootste edelpapegaaiensoort).
Manlief wilde geen grijze roodstaart omdat hij die te groot vond, maar Mango is een stuk groter _O-
Hij weegt ook bijna 500 gram. En volgens mij is hij nu idd wel uitgegroeid.

In welk dorp is dat, Tienus? Bij ons in de buurt (Oirschot) hebben ze ook een koppel edelpapegaaien. Die zijn ook een stuk kleiner als Mango.

Emily, hoe lang heb je ze? Het is vaak echt een kwestie van geduld en tijd! Kan best lang duren hoor!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:21

@Emily, doe een stokje of speeltouw vst aan de buitenkant van de kooi. Zodat ze net erbuiten kunnen zitten, maar wel snel naar binnen kunnen. Als je dan een bakje met wat lekkers erbij zet zullen ze sneller overtuigt raken om eruit te komen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:33

@cayenne, Dedemsvaart.
Koppel is er als asielbeestje gekomen, eigenaar ontfermt zich nu over het duo.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:50

Oh, dat is wel een eindje weg idd _O-

emily17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:24

Dankjewel voor de tips :) gaat vast lukken!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:51

Benfan schreef:
Dus de dop vliegt eraf?! Anders kan hij niet los.

Nee de dop vliegt er niet af. In de blauwe cirkel, dat gedeelte schiet tussen de tralies door. Is waarschijnlijk dus niet lang genoeg. Maar vraag me af of dat normaal is. Als de dop dus vast gedraaid is schiet dat randje er tussen als er druk op komt te staan
Afbeelding

Ahh knappe Mango! Gaat vast goed komen straks met het tuigje!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 01:00

Wat een leuke foto van Mango! Je merkt dat hij jullie heel erg vertrouwt, knap ventje.
Door al die leuke foto’s van Kira in het harnas en Mango die een hoodie heeft wil ik me toch maar eens gaan verdiepen in hoe we Tommy mee naar buiten kunnen nemen. Free flight vind ik dood eng met al die katten en kraaien. Een tuigje of een tas? Ben er nog niet uit. Het idee dat als hij paniek raakt en wilt wegvliegen maar in een tuigje zit vind ik heel onprettig op de een of andere manier. Afijn. Oefenen met een tuigje kan altijd, beetje zijn hersenen stimuleren.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:52

Wat goed van het tuigje Cayenne! Het zou leuk zijn als jullie zo op stap zouden kunnen.

Dankjewel Emily, je kan je vogels stimuleren door een zitplekje en trosgierst buiten de kooi te maken. Dan zullen ze vanzelf wel nieuwsgierig worden!

Wat goed Tienus! Fijn dat ze zo goed aan jullie went.

Dankje Bubblee, ze kunnen allemaal opstappen. De twee pyrrhuras kun je ook aaien en mijn grasparkiet mannetje geniet echt van contact. Daar kan je uren mee prullen en kletsen haha.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:19

Ik heb de kooi vergroot dit zitstokken en takken aan de buitenzijde van de kooi te bevestigen.

Duo vliegt paar keer door de woonkamer om te gaan zonnebaden op de leuning van de bank of ze hangen op en rond de kooi.

Had ik verteld dat ik hennepvezelmatjes als bodembedekking gebruik?
Bevalt tot nu toe super. Heel snel schoonmaken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:11

Hennepvezelmatjes? klinkt goed. Gebruik zelf kranten, gratis, en ook snel schoon. Lijkt alleen niet mooi.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:38

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:14

Nog nooit van gehoord Tienus, maar ziet er inderdaad goed uit die matjes! Ik gebruik zelf beukensnippers en daaronder een laagje kranten, daar scharrelen ze heel graag tussen en het ziet er ook mooi uit vind ik. :)

Vanwege de regen hier een stay at home dag, de vogels hadden duidelijk ook lazy sunday. Het is leuk om ze te observeren

Afbeelding

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:11

veertje99 schreef:
Benfan schreef:
Dus de dop vliegt eraf?! Anders kan hij niet los.

Nee de dop vliegt er niet af. In de blauwe cirkel, dat gedeelte schiet tussen de tralies door. Is waarschijnlijk dus niet lang genoeg. Maar vraag me af of dat normaal is. Als de dop dus vast gedraaid is schiet dat randje er tussen als er druk op komt te staan
[ [url=m/ng8PMe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bevestig je het touw wel goed dan? Want deze kan echt niet los schieten als deze vast zit op de goede manier, tenzij de dop eraf schiet.

Zo dus;
Afbeelding

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:31

ilaan schreef:
veertje99 schreef:
[ [url=m/ng8PMe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bevestig je het touw wel goed dan? Want deze kan echt niet los schieten als deze vast zit op de goede manier, tenzij de dop eraf schiet.

Zo dus;
[ [url=m/ObOB2J.png]Afbeelding[/url] ]

Bij mij schiet die er weer schuin doorheen. Zal morgen avond eens laten zien wat ik bedoel :) Hij zit namelijk ook zo vast, tot er gewicht op komt dan schiet hij schuin naar beneden toe. De tralies zijn denk ik te breed voor dit touw

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 23:02

veertje99 schreef:

Zo dus;

Bij mij schiet die er weer schuin doorheen. Zal morgen avond eens laten zien wat ik bedoel :) Hij zit namelijk ook zo vast, tot er gewicht op komt dan schiet hij schuin naar beneden toe. De tralies zijn denk ik te breed voor dit touw[/quote]

wat als... je hem vast maakt aan de tralies die dwars over de tralies gaat waar je hem normaal aan vast zet?

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:07

Benfan schreef:
veertje99 schreef:

Zo dus;

Bij mij schiet die er weer schuin doorheen. Zal morgen avond eens laten zien wat ik bedoel :) Hij zit namelijk ook zo vast, tot er gewicht op komt dan schiet hij schuin naar beneden toe. De tralies zijn denk ik te breed voor dit touw

wat als... je hem vast maakt aan de tralies die dwars over de tralies gaat waar je hem normaal aan vast zet?[/quote]
Hij past alleen maar aan de horizontale tralie. Verticale past die niet tussen, al geprobeerd :)
Dit is wat er gebeurt, kan de dop er niet strakker op zetten. Hij schuift er echt doorheen en als Fynn erop zou zitten zakt die nog schuiner

Afbeelding

Simone25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 15:02

Mango is echt grappig!

Degene waar al meerdere vogeltjes van dood waren gegaan, ik zou denk ik ook eens een sectie laten doen. Misschien wordt er dan meer duidelijk.

Ik las iets over een kooi niet in de keuken plaatsen. Waarom niet ??

En ik heb inmiddels de uitslag van de DNA test (laten doen bij Bird Genetics) het certificaat moet ik nog krijgen. Maar gelukkig is mijn 2e vogel een vrouwtje

Inmiddels kunnen ze het ook goed met elkaar vinden. Zal even een foto plaatsen.
Grappig om te zien dat er meerdere pyrrhura eigenaren dezelfde kleur combi heeft haha

Oh dat is vreemd.. foto's plaatsen lukt opeens niet....

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 15:30

Simone, vogels gaan dood van de giftige dampen die vrijkomen tijdens het koken, daarom nooit in de keuken plaatsen :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:25

Idd vogels kunnen niet tegen Teflon en andere giftige dampen.

Gisteren waren mijn ouders op bezoek en Mango heeft voor het eerst uit mijn moeders hand gegeten en wilde ook wat truukjes voor haar doen. Ik ben megatrots op hem <3
Normaal gesproken doet hij het echt alleen voor mij en manlief en moet hij niets van vreemden weten, maar hij begint dus steeds stoerder te worden :D

Simone25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:44

Oké bedankt :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:55

Afbeelding
Heb er weer een vogel bij. Dit keer een Sperwer. Zit wel erg stil.....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:25

Mevrouw Sperwer. Jaagt je andere vogels niet meer op.
Prachtig.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:01

Heel mooi! Maar in levende vorm vind ik ze toch wat leuker :P