Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 18:52

DubbelFun

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 18:56

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:37

Hoe is 't met jullie beestjes?

Hier zijn de heren vanochtend van omgeving Emmen (huis) naar BAkkeveen gegaan, hebben beide nu geen ballen meer en Koe is daar gebleven. Trump is mee naar huis, samen met een dame. Ze heet nu Wortel want ze is wat oranje met wit.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:40

Die heb je toch niet al bij elkaar gezet he?

Hier gaat het super met allemaal :D Ik geef ze alleen wat minder brokjes omdat Effie en de kinders behoorlijk aanleg hebben om dik te worden, ze zijn nogal gegroeid de laatste tijd.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:44

melody7 schreef:
Die heb je toch niet al bij elkaar gezet he?

Hier gaat het super met allemaal :D Ik geef ze alleen wat minder brokjes omdat Effie en de kinders behoorlijk aanleg hebben om dik te worden, ze zijn nogal gegroeid de laatste tijd.

Nee hoor! :P Daar wachten we rustig mee, anders hebben we straks nog wel beebs.
Ze hebben wel echt even een raar begin gehad, ze zijn aan het verbouwen (ons huis) en daar moesten ze doorheen door de herrie... -O- zijn even geschrokken.

-

Fijn dat 't goed gaat! Ik vind jouw caafjes echt geweldig. Ook de filmpjes & foto's die je maakt, het ziet er gewoon retegezellig uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 15:46

Momenteel zit alles buiten. Gunner is erg rustig, slaapt veel, maar komt nog wel lekkers uit je hand halen.
De kleine Blondy heeft gezelfschap van tante Dalma gekregen. Die bleek wat kreupel te lopen in de grote groep, maar na een nachtje binnen zie ik er eigenlijk niets meer aan.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:53

Oh, Melody, kunnen we geen vettransplantatie doen? Sophie en Floor kunnen wel wat gebruiken...

Fijn xniieeenke, dat Trump en Koe balloos zijn en dat Trump samen met een vriendin mee naar huis mag. Nog een poosje wachten en dan heb je waarschijnlijk een heel gezellig stel in huis. Mooi opgelost!

Is Gunner al ouder, DD? Fijn dat je bij tante Dalma na een nachtje binnen niets meer zag van haar kreupelheid.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:58

Ah super! Dan gaat het nu vast helemaal goed komen :D Goed dat jullie ze zelf hebben laten castreren!

Gelukkig was dat na een nacht binnen weer over DubbelDun.

Dankje! Ik vind ze ook heel gezellig ja, al zijn ze dat naar elkaar soms wat minder :+

Graag Djinnie :+ Effie kan makkelijk een gram of 500 missen, die weegt bijna 1800 gram...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 18:00

Ik heb Gunner in 2013 als castraat uit de opvang gehaald, maar heb geen idee hoe oud hij toen al was.

1800 gram is best een stevig gewicht voor een caaf :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:04

Ja en als het dan gewoon stevig zou zijn is het niet zo'n ramp, maar het is gewoon echt te dik -O- Ze heeft echt vetkwabben, die zie je ook blubberen als ze loopt/rent en als ze buiten veel rent loopt ze daarna moeilijk omdat ze last krijgt van haar pootjes :(:)

Vorig jaar heb ik maanden lang vanalles geprobeerd om haar af te laten vallen maar dat werkt echt niet, ik maak haar er alleen heel ongelukkig mee. Ze is nu heel vrolijk, maar ik ben wel bang dat ze hierdoor niet heel oud wordt.

De rest is gewoon stevig, maar daar moet ik ook wel mee oppassen want die hebben dezelfde aanleg. Effie is te dik geworden sinds de geboorte van de 5, ze lijkt haast haar baarmoeder mee te vullen met eten :=

Paardcool

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:04

Wat leuk nieuws allemaal :)
met pleun gaat het goed ontdanks haar kwaaltjes.
ik vermoed dat haar lymfeknoppen aan het opzwellen zijn.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:09

Ik weet trouwens niet hoe oud Wortel is (Nieuwe caviadame), waaraan kun je dit zien bij een cavia? Ik ga er nu nog niet aan plukken of zo, maar het zou toch fijn zijn als we weten of ze nou 1 jaar is of 4 :P echt ukkie is ze niet meer.

melody, ze zijn naar jouw camera wel leuk :P

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:12

Wist de opvang niet hoe oud ze ongeveer is? Ik weet eigenlijk niet hoe je dat kunt zien, en of je het kunt zien..

Ja dat zeker :D Ze vinden mij ook bijna allemaal leuk dus dat scheelt. Ze gaan van jongs af aan (behalve Gompie) allemaal veel op de foto dus ze weten precies wat de bedoeling is :))
En ze hebben gewoon geweldige karaktertjes dus ook als ze niet doorhebben dat ik ze zit te bespieden zijn ze geweldig om op de foto te zetten :+

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:16

Ik was niet mee helaas, moest naar school en op andere dagen kon het niet. Mama en zus zijn het vergeten te vragen, we kunnen altijd nog bellen maar het lijkt mij niet dat ze het van alle caafs weten.
Bij mij bewegen de cavia's gewoon te veel en ik heb geen goede camera dus met telefoon wordt het niks. Moet ze ook eens in een lichtere ruimte zetten en op de foto zetten of zo, maar mama denkt dat ik echt knettergek ben te tutten :')

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:18

Dan zou ik ze gewoon een mailtje sturen, vaak weten ze het wel ongeveer :j

Ah dat scheelt ja! Ik heb een spiegelreflex. Ik heb een mini-studio en bouw vaak met twee stoelen, een stuk touw en een deken een soort studio voor ze. Als je dat naast een raam doet heb je meteen mooi licht erbij :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 18:22

Mensen die cavia's af staan vertellen ook niet altijd de waarheid mbt de leeftijd, dus de opvang weet het nooit 100% zeker of ze moeten daar als baby's zijn binnen gekomen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:24

Ik ga een spiegelreflex kopen, met 'n kitlensje moeten de cavia's toch wel lukken? :P
BEn bang dat de mijne denken dat de grond niet zo heel ver weg is en 'gewoon' springen.

@DD daarom betwijfel ik ook of ze het weten haha.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:16

Ik zit een beetje met iets en ik hoop dat jullie me kunnen helpen/advies kunnen geven...
Kort geleden is een van mijn caafjes, Ploek, overleden. Ploek was heel dik met Coco. Ik heb nu drie cavia's, Coco, Lugia en Floortje, alle drie dames. Ze zitten in een flat van twee verdiepingen. Ploek en Coco konden allebei geen traplopen en zaten dus steeds lekker met zn tweeën beneden, ze waren ook heel close samen. Floortje en Lugia zijn ook weer dik met zn tweeën en zitten de hele tijd boven. Alleen voor eten komen ze beneden. Ik heb sinds ik dit hok heb al geprobeerd Coco te laten traplopen, maar tevergeefs... Ze laat zich alleen maar naar beneden denderen als ik haar boven zet en uit zich zelf gaat ze helemaal niet naar boven. Ik kan ze moeilijk met zn drieën op één verdieping houden. Daar is één zo'n verdieping gewoonweg te klein voor. Mijn moeder wil echt pas na de zomervakantie een nieuwe cavia halen om Coco gezelschap te houden, dus ik weet niet zo goed hoe ik dit op moet lossen. Coco verveeld zich aardig duidelijk zonder maatje, speeltjes doet ze niets mee. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik ben eerlijk gezegd niet van plan om er één of meer weg te doen, daarvoor ben ik net iets te gek op ze...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:22

Ik zou er zo snel mogelijk een bij halen (misschien een wat oudere die ook moeite heeft met traplopen) en als dat niet kan ze tot die tijd toch samen op een verdieping opsluiten.. Hoe groot is een verdieping?

Als je er eentje bij neemt zou ik voor een castraat kijken, dat gaat vaak wat beter met een groep zeugjes. Mijn castraat lijmt de boel echt :)

Wel balen hoor! Dan heb je het goed voor elkaar met een flat en een leuk groepje, snapt ze de trap niet :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 19:26

@enamorada: vaak kun je die kooien die op elkaar staan ook naast elkaar zetten (mits je de ruimte hebt). Dan zou je ze zo tegen elkaar kunnen zetten dat ze over de rand naar de andere bak kunnen springen (of een bruggetje neerzetten).

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:38

DubbelDun schreef:
@enamorada: vaak kun je die kooien die op elkaar staan ook naast elkaar zetten (mits je de ruimte hebt). Dan zou je ze zo tegen elkaar kunnen zetten dat ze over de rand naar de andere bak kunnen springen (of een bruggetje neerzetten).

Het is een echte flat, geen twee hokken op elkaar zegmaar, dus dat gaat helaas niet. Wel bedankt!

@melody7 ik weet niet precies hoe groot één verdieping precies is, maar ik weet wel zeker dat er geen 3 cavia's 24/7 in kunnen zitten. Daar is het gewoon te klein voor vind ik. Een maatje erbij zou ik heel graag willen, maar daar is mijn moeder het dus niet mee eens. Toch nog maar een keertje zeuren denk ik, wil niet dat het geluk van Coco er aan onderdoor gaat.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:56

Mijn heren doen het goed! Helaas wel te dik maar hoe ik dat kan oplossen....

---
Als ik ze ieder een halve paprika geef dan wisselen ze na een tijdje het stuk. Dus ze pakken elkaars stuk af :')

Doen die van jullie dit ook? :Y)

-----
Nienke wat fijn! Je krijgt een fijn koppel!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:04

Jahoor, de stukken in andermans mond zijn hier ook altijd het lekkerst :+

Dat snap ik enamorada! Je wilt ze natuurlijk ook niet op elkaars lip hebben..

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:36

Oh Melody, Sophie mag gerust 500 gram erbij. En Floor wel een 200 gram. Dus dat red ik niet eens met Effie's overschot :+ Arme Sophie wil je niet vasthouden met knuffelen hoor. Die is bottig. Maar ik krijg er niets aan. Ze krijgen onbeperkt goed hooi, vrijwel onbeperkt science selective, iedere dag naast de selective nog wat mengeling en iedere dag 1/2/3 keer groenvoer, wat varieert van wortels tot andijvie tot witlof/paprika/appel/peterselie.

Maar ze blijft zo vreselijk mager, vieze natte prut ogen, dikke bult tussen schouderbladen. Arm ding. En dan nog zo vrolijk zijn en kletserig.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:41

Ohh je mag nog wel wat extra hebben hoor, Mitchy, Freddy en Marley mogen ook wel wat inleveren :+

Misschien is dit wel wat voor je: http://shop.beestenplein.nl/knaagdieren ... /6005.html
Dat kreeg Effie na haar bevalling omdat dat veel energie kostte en ze veel af was gevallen. Dat hielp erg goed, iets te goed misschien :')

Daar verkopen ze sowieso heel veel heeeel lekkere dingen. Mijn cavia's zijn er echt dol op, vooral de groene haver, pepermuntblaadjes en de kruidenmixen!

Dat is inderdaad wel erg sneu :(:) Gelukkig is ze wel nog vrolijk..