Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:17

nou…geen kuikens hier hoor….sterker nog…alle eieren spoorloos verdwenen :? ;( |o

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:19

Afbeelding

Chillen op schoot. De kat ligt 5 cm naar rechts onder het dekentje :')

Ceetje_bokt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:16

Ahhhhh wat schattig <3

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:41

Kinke schreef:
nou…geen kuikens hier hoor….sterker nog…alle eieren spoorloos verdwenen :? ;( |o
balen -O- geen idee wat ermee gebeurt is?

Hier 8 kuifhoen broedeieren gescoord :D
Vrijdag gaan ze onder de kip en dan maar duimen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:04

niks gemerkt en niks gezien. Laatst wel 's avonds een marterachtige gezien op het erf, manlief dacht een bunzing. Het is in ieder geval overdag gebeurd want het hok is 's avonds dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:50

Wat balen!

En die kuikens, lief!

Hier bezig met de kipjes tammer te krijgen. Een handje meelwormen doet wel wonderen. Er zaten er net al 2 op schoot om wat te eten. De derde blijft nog weg :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:07

Wij hebben een ander huis gekocht en een wens voor in de toekomst komt wat sneller uit: de huidige eigenaar heeft gevraagd of we de kippen willen houden, omdat ze die niet mee kunnen nemen naar hun andere huis. Heeeeeeeeeeeel vervelend! :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:15

Onze australorp is weer broeds en bóós als we haar van het nest halen en de deur van het nachthok dichtdoen.

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:33

Wij zijn druk bezig met het nieuwe kippenhok en de ren. Daar wou ik updates van laten zien, maar Elsa was ons te snel af. Ik dacht dat ze zondag op 21 dagen broeden zat, maar ik heb me denk ik iets vergist. Vanmorgen troffen we dit aan:
Afbeelding

<3 <3 <3 <3

Inmiddels staat de teller op 2 ukjes. Er zijn nog een paar te gaan, dus ik ben benieuwd hoe lang die nog op zich laten wachten. Maar dit is toch al geweldig *\o/*
De kuikentjes zijn een kruising tussen een New Hampshire en Orpington. Ik ben erg benieuwd hoe ze eruit komen te zien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:44

ohhhh superschattig!!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:05

Hartstikke leuk, gefeliciteerd!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:13

<3

Hier liggen de broedeitjes onder de kippen. Een van de andere hennen was ook opeens broed dus daar heb ik ook een paar onder gelegd. Mijn grootste hen met een paar krieleitjes :')

De 2 kuikens worden al aardig groot
Afbeelding

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:25

Aaawwhh wat een scheetjes, Murosch en Van! <3

Ik ben een poging aan het doen tot een kleine ren + nachthokje maken voor moeders met haar eitjes. Ze zit nu 2 weken. Ik ben ‘m in de grote ren aan het maken, tegen het grote nachthok aan zodat het een vertrouwde omgeving is. De kippies lopen los door de tuin, dus dan kan ik de ren makkelijk gebruiken voor moeders. Hopelijk krijg ik ‘m op tijd af! Van de 4 eitjes waar ze op zit, zag ik afgelopen weekend bij 3 eieren adertjes erdoorheen lopen dus ik ben benieuwd! :wow:

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 00:25

Is Kippetje Tok (7 wkn) toch geen "grote zus"?
Afbeelding

En is Zilvervriend (3,5 week) echt een 'vriend' en geen 'vriendin'?
Afbeelding

Over Lola twijfel ik niet gelukkig...
Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:50

Super leuk die kleine kuikentjes!

Hopelijk lukt het de ren op tijd af te krijgen.

Vraagje, de 3 nieuwe kale kippen hebben nu hele rode plekken op de kale stukken. Alsof het verbrand is. Nu zitten ze graag in de zon, hebben ze nooit eerder gezien.. ben dus bang dat het verbrand is.
Kan dit? Of is er iets anders wat dit kan veroorzaken? En wat te doen?

Afbeelding

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:41

Ik werd net wakker en zag dat ik een Whatsappje van mijn moeder had, “Er ligt een niet zo leuke verrassing voor je in de rode koektrommel in de keuken... Pap wilde een ei bakken.” Kom ik beneden, ligt er gewoon een dood kuikentje - nog helemaal in het vliesje en al, ik denk dat ie over een week ofzo zou zijn uitgekomen - in :=
En ik was natuurlijk op school altijd al fan van dingen ontleden dus ik voelde een hele sterke drang om het vliesje te openen zodat ik het kuiken kon zien, maar dat was een domme keuze. Het was echt zo’n zielig klein kuikentje, hij had al een hoofdje en een snaveltje en pootjes (voor degenen met interesse heb ik foto’s maar die zal ik niet zomaar plaatsen). Was toch best wel pijnlijk om het kleine ding in de groene ton te moeten gooien, nu dat ik ook echt een ‘lief, klein kuikentje’ kon zien :(

Voor degenen die zich afvragen hoe een bevrucht eitje in de pan terecht kwam: ik heb nu 1 broedse kip die heel braaf op haar eitjes zit en er echt geen seconde vanaf komt, en mijn andere kip scharrelt gewoon vrolijk buiten met de haan. Nu had de niet-broedse kip dus een eitje gelegd een tijdje terug en was ze dus weer terug naar buiten gegaan - ze bleef er niet op zitten want ze was niet broeds. En de broedse kip voelde zich ook niet echt geroepen om het eitje onder zich te duwen dus het eitje lag koud in een hoekje van het hok. Ik ging er dus maar vanuit dat ‘ie onbevrucht was en nam ‘m mee naar binnen. Had ik blijkbaar dus maar niet moeten doen -O-

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:16

Van wat een heerlijke halfbakken kuikippetjes :D. Hoe oud zijn ze nu?

E_J zo hebben wij het ook gedaan. Een nachthokje met klein uitloopje in de grote ren. De andere kippen lopen er omheen en ze kunnen contact maken. Spannend hoor!

Chubby ik heb daar zo weinig verstand van. Ik vind ze wel heel mooi maar of het broertjes of zusjes zijn kan ik je niet vertellen.

Ethelate goh wat vreemd. Het is nu gelukkig minder warm en zonnig, trekt het al wat weg?

Ach E_J dat is toch wel even schrikken!

Hier zijn uiteindelijk 5 kuikentjes geboren. Moeder Elsa zorgt super voor ze en ze gaat ook al regelmatig even in het buiten-uitloopje met haar kroost. Zo leuk om naar te kijken, dat kleine grut en ook hoe moeders druk met ze is.

Verder hebben wij dit weekend ons bestand drastisch uitgebreid. Ik had 2 orpie hennen en een new hampshire haan, maar we hebben nu alles vergroot (nachthok en ren) waardoor er ruimte is gekomen voor uitbreiding.

We hebben nu een mooi bont gezelschap, allen van 2017:

Dit is Anna, een Bielefelder hen
Afbeelding

En Sara, een Noord-Hollands Blauwe hen:
Afbeelding

Carla, een Barnevelder hen:
Afbeelding

En Lana, een Australorp hen:
Afbeelding

En dan hadden we zelf al Nina (Orpington)
Afbeelding

Elsa (Orpington) met haar kroost:
Afbeelding
<3 <3 <3
Afbeelding

En nu een hele trots haan met zijn nieuwe grote toom meiden, Flip (New Hampshire)Afbeelding

Het klikt goed allemaal en ze lopen al heerlijk samen in hun ren
Afbeelding
Afbeelding

Dit is het nieuwe nachthok. Het is een speelhuis geweest
Afbeelding
Afbeelding

En (een stukje van) de ren:
Afbeelding
Afbeelding
Achter het grasveldje is een stuk met allerlei bosjes en struiken. Dat hebben ze er ook bij:
Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:18

Leuk bont gezelschap! En wat een heerlijke ruimte hebben ze :)

Aaah, dat kuikentje.. dat zal wel even schrikken zijn geweest.

Foto van vanochtend, het ziet er bij alle 3 iets rustiger uit. Vermoed dus verbrand door de zon..

Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:25

@murosh ze zijn nu ruim 4 weken :)

@chubby ik zou het ook niet durven zeggen. Ik kijk vooral naar de houding en hoe snel ze in de veren zitten.

@E_J, als je een haan hebt zullen bijna al je eieren wel bevrucht zijn daarom laat ik ze ook nooit liggen vooral met de warmte van afgelopen tijd heb je niet eens een kip nodig om een ei te laten ontwikkelen :))

Wat een mooi bont groepje heb je nu Murosch, mooie ren ook! :)

Hier liggen de eieren nu een week onder de hennen, nog 2 weken geduld.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:24

Ik heb de kippen iverquantel drops gegeven ivm vederluis. Na hoe lang zou ik de eieren weer kunnen eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:54

Ik zou 30 dagen aanhouden..

Aahw verbrande legkipjes.. gelukkig is het even wat minder qua weer!

Sientje zoekt het hogerop..
Afbeelding
(Al die troepjes is wat ze vakkundig uit de composthoop hebben gegooid vandaag :') )

Volgende week kunnen we gelukkig de ren verhogen (snappen nu wel hoe ze eruit weet te komen). En dan maar gelijk schommeltjes maken, gaat ze vast wel leuk vinden ook :+

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:45

Iemand hier met een idee voor een werkende remedie tegen bloedluizen? Zitten nu met Byemite maar dit werkt niet. Wat kan je bij voorkeur op zowel dier als hok gebruiken en werkt goed?

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:47

Ik las dat veerust heel goed moest werken.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:37

Ik smeer gewoon sla olie in de kieren van het hok. Alles is daarna dood.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:10

De 1e 2 kuikens zijn geboren! *\%/*
Ik ben benieuwd of er nog meer gaan komen, want madam bleef tijdens het broeden vrolijk door leggen. 2 weken geleden had ze 3 eitjes, afgelopen maandag had ze er 5, en nu heeft ze ineens 2 kuikens en nog 4 dichte eitjes _O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Samen bij mama <3
Afbeelding