Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:10

Ik hoop dat ze lekker aanslaan!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:58

Die kuikentjes groeien als kool!

Afbeelding

Afbeelding

Wat mogen ze op deze leeftijd (1,5 - 5 weken) allemaal hebben? De fokster van Tok noemde andijvie en komkommer (kleine beetjes naast het kuikenmeel), maar neem aan dat ze al wel wat andere groenten en fruit mogen nu?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:50

Mijn tuig verhuisd van de kraamkamer naar de peuterspeelzaal.

Het weer is goed en de temperatuur ook dus ik dacht... hup in het kuikenverblijf.
Hebben ze net iets meer ruimte.

Rechtsonderin is het kuikenverblijf.
Links is de grote ren met hok van de volwassen kippen.

Afbeelding

Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:29

Leuk al die kuikentjes!

Mag ik mij hier ook melden?
Vorig jaar zomer 3 ex leg kippen geadopteerd. Eentje heeft de winter niet overleefd en sinds zondag zijn er 3 nieuwe bij.
Deze zijn een stuk actiever/ondernemender, heel nieuwsgierig en daardoor zijn de 2 oudjes ook weer flink in de weer.

Afbeelding
2 (inmiddels) gezonde witjes en 3 kale bruintjes die tot een week geleden nog nooit daglicht, zand, zon of iets gezien hadden.

Afbeelding
En ze zaten al snel in de boom.
Benieuwd hoe snel ze door hebben hoe ze uit de ren kunnen..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:42

Hier is een van de kuiken helaas verdwenen, waarschijnlijk een ekster of iets dergelijks
Nu nog maar 2 dus waarvan eentje duidelijk een haantje is, ik hoop de ander een hen.
Hopelijk word er binnenkort nog een kip broeds. Vorige jaar had ik er 4 tegelijk broeds en tot nu toe nog maar eentje.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:55

Leuke kipjes, Ethelate! Wat zullen ze blij zijn dat ze het nu zo goed hebben :)

Wat jammer Van! Hoop dan inderdaad dat er binnenkort nog een kip broeds wordt

Wat ontiegelijk leuk om te zien, zeg, al die kuikens. Mijn moederdrang loopt hoog op hier, als ik jullie kleintjes zo zie <3 :')
Maar volgens mij heb ik ook geluk. Ik heb vandaag even 1 van de eitjes van mijn kip tegen een lampje gehouden, en volgens mij zag ik adertjes dus ik hoop... :wow:
Ik had moeders al geprobeerd apart te zetten, maar ze ging meteen van de eieren af en weigerde er weer terug op te gaan dus heb ik haar maar weer terug in het normale nachthok gezet en toen ging ze er meteen weer op zitten alsof er niks was gebeurd. Nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik met haar aan moet -O-

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:59

Hier een van onze oudere kipjes dood in het hok.
Heeft 7 jaar bij ons gewoond.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:06

E_J ik zet de broedse kip in een konijnenkooi in het nachthok zo zit ze wel apart maar toch in vertrouwde omgeving en bij haar familie maar dan moet je nachthok daar wel groot genoeg voor zijn

Jammer Mando :(

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:13

Ethelate schreef:
Leuk al die kuikentjes!

Mag ik mij hier ook melden?
Vorig jaar zomer 3 ex leg kippen geadopteerd. Eentje heeft de winter niet overleefd en sinds zondag zijn er 3 nieuwe bij.
Deze zijn een stuk actiever/ondernemender, heel nieuwsgierig en daardoor zijn de 2 oudjes ook weer flink in de weer.

[ [url=m/EUtqnO.jpg]Afbeelding[/url] ]
2 (inmiddels) gezonde witjes en 3 kale bruintjes die tot een week geleden nog nooit daglicht, zand, zon of iets gezien hadden.

[ [url=m/qwRa56.jpg]Afbeelding[/url] ]
En ze zaten al snel in de boom.
Benieuwd hoe snel ze door hebben hoe ze uit de ren kunnen..

Heerlijk om ze in de boom te zien zitten, wat zullen ze het fijn vinden!

Mando schreef:

Ah wat jammer :(:)

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:31

Wat jammer, Mando! Bij een vriendin van mij laatst ook een kipje van al 9 jaar, gevangen door de hond. Zo jammer als ze al zo oud zijn :(

Van schreef:
E_J ik zet de broedse kip in een konijnenkooi in het nachthok zo zit ze wel apart maar toch in vertrouwde omgeving en bij haar familie maar dan moet je nachthok daar wel groot genoeg voor zijn

We hebben niet zo’n groot nachthok, nee. We hebben ook nog maar 3 krielkipjes dus dat was nog niet nodig

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:52

Mando schreef:

Hè bah. Altijd naar.
Hoe oud worden kippen eigenlijk?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:35

Weet ik niet deze was een jaar of 9 denk ik.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:37

Schijnt dat sommige rassen 20 kunnen worden, en dat een jaar of 10 voor de meeste rassen haalbaar is.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:13

De oudste kip die ik gehad heb was een jaar of 12.
Mijn oudste haan begint er nu toch ook steeds ouder uit te zien. Hoe oud hij precies is weet ik niet, ik heb hem nu 5 jaar en hij was toen al ruim volwassen.

Heel toevallig lijkt het erop dat 1 van de andere dames wel eens broeds kan zijn. Heb haar nu op een eendenei liggen als ze inderdaad broeds is ga ik eens kijken naar broedeieren, keer wat anders :Y)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:11

Van schreef:
Hier is een van de kuiken helaas verdwenen, waarschijnlijk een ekster of iets dergelijks

Wat sneu! Hoe oud waren je kuikens? Pakken eksters kuikentjes, pfffff!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:14

Afbeelding
Afbeelding

Grappig he, de Columbia (grijs) lijkt wel krulveertjes te hebben

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:18

Wat sneu van het kuikentje dat weg is!

Kippen kunnen zover ik weet sowieso 10+ jaar worden. Helaas hier al 2 die het eerste jaar niet hebben mogen halen.

Ik heb voor het eerst 1 hen op eieren zitten! Ze zit op 5 eieren inmiddels 11 dagen. Spannend hoor!

Vandaag hebben we een ander nachthok voor onze kippen gehaald. Een kinder-speelhuis die we willen ombouwen tot nachthok. Het huidige hok is net groot genoeg als slaapplaats voor 3 kippen maar we willen er graag een paar bij.

Ook de ren krijgt een behoorlijke update en wordt flink vergroot. Ik zal binnenkort even een foto update plaatsen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:47

Ik heb van afgelopen winter nog een enorme zak vogelstrooivoer staan. Mogen de kuikentjes daar voor de afwisseling wat van?

Ingrediënten zijn tarwe, milo, gebroken mais, zonnebloempitten en geel millet.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:52

Chubby schreef:
Van schreef:

Wat sneu! Hoe oud waren je kuikens? Pakken eksters kuikentjes, pfffff!

2 weken. En ja helaas wel gelukkig hebben we hier weinig andere roofdieren en een hele goede haan die de eksters en kraaien meestal wel weg jaagt.

Vanmorgen lagen er opeens 2 eenden eieren onder de kip. De eend legt nooit eieren in het kippen nest dus die zal ze er zelf wel onder gestopt hebben :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:26

Lekker met eieren in de weer geweest... schattig ^^

Zonde van kuiken!

Mijn krieltjes vinden me nog steeds stom haha. Ze gaan netjes zelf op stok in de avond, dus dat scheelt. En als ze dan beetje moe zijn.. kan ik ze beetje aaien :') Anders is het nog dikke paniek ..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:38

Je mag anders de mijne hebben, ik val er altijd over als in de ren wil om keukenafval te geven. Ze staan met zijn 5'n voor het poortje te drummen en blijven dan de hele tijd voor mijn voeten lopen. Ik geef nochtans altijd op dezelfde plek hun "extraatjes". Kan ze ook allemaal aaien (en daarbij pakken), behalve als ik iets wil checken, 99% zeker dat ik erachteraan mag rennen (wat niet helpt :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:44

Haha beetje van beide hebben we nodig als ideale kip! Mijn 3 plofkipjes waren zoals jou kippen, dus dit is even wennen :+

Maar gaat vast nog wel iets beter worden. En anders jammer, zolang ze dan maar mooi eitjes gaan leggen. Mn vriend wil ze proberen omkopen met meelwormpjes :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:50

haha, mss wel. Mijn Amrocks zijn nog een graad erger dan de ex-legindustriekippen, maar mss beter zo. Al heb ik eigenlijk niets met kippen. Ik vind ze voornamelijk handig :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:28

Ik vind ze vooral leuk om naar te kijken. De tuin is gelijk een stuk gezelliger..

Die van ons zitten op een relatief klein oppervlak. Van de winter als de moestuin weer weg is krijgen ze een extra stuk erbij. Maar ze zitten eigenlijk de hele dag in de composthoop van een vierkante meter. En maar gaten graven op zoek naar de regenwormen. Heerlijk om te zien :+

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:31

Wat sneu van het verdwenen kuiken! Hopelijk zit er nog een hennetje bij.

Mijn 2 witte exlegkippies waren in begin best bang, heeft wat tijd gekost en nu willen ze wel wat uit je hand eten maar blijven heel erg op hun hoede. De 3 bruine die er nu bij zijn gekomen komen direct tussen je benen zitten, volgen alles super nieuwsgierig. Insprayen tegen de beestjes was voor de bruine prima, bij de witte weer dikke stress.. Zo'n groot verschil.